Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-08-2008, 21:10   #61
apron
ScanFlyer Blue

Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Korrekt????
Teller ikke ansiennitetsdato likt i begge selskapene?
apron is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 22:24   #62
laurenz
ScanFlyer Molded

Æh.. det kommer jo an hvordan det tolker "gå foran". Når jeg går foran noen andre så oppfater jeg det som å har førsterett på noe. Men tolker mann det som "gå ut" så blir det jo motsatt selvfølgelig.
Men ja, ansinitetsdato teller likt.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 22:55   #63
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Det eg meinte var at den som er tilsett tidlegast, har rett på jobben
Old 23-08-2008, 23:47   #64
tackle55
Gunnar

SAS Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by P.A. VIKING View Post
"noen" sa vel at SGS Norge gikk med et pent overskudd i 1halvår ?
JA, det er noe slikt som det dobbelte av samme periode i fjor.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2008, 01:15   #65
apron
ScanFlyer Blue

Tror ærlig talt at en ikke har noe å frykte såfremt en har fast ansettelse. Statistisk sett har vel SGSOSL ennå tilgode å avslutte noe arbeidsforhold grunnet overtallighet.

Ved "naturlig avgang" forvinner på sikt de som søker nye utfordringer andre steder (trengte et spark bak for å komme videre). Resultatet blir at den relative andelen administrative stillinger øker (om ikke "hansker i drift" erstattes da).

Lykke til - tror det er en klok beslutning for SAS Group.
apron is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2008, 18:58   #66
mo
ScanFlyer Blue

På tide at dette går igjennom. Det er meningsløst at WF og SGS skal underby hverandre for å få tak i kontrakter. Spesielt ille er det når andre SAS selskaper er de som presser prisene nedover. Snakker om å grave sin egen grav. SAS konsernet må ses på samlet administrativt må jo også dette være mye bedre.
mo is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2008, 14:20   #67
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Siste offisielle: www.nrk.no/nyheter/nordland/1.6191498
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2008, 14:25   #68
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Dette var en klok løsning. Å ha to konkurrerende handlingselskaper innen samme konsern er jo bare tull. Så får vi håpe at man gjennom en fusjon kan få frem det beste hos begge selskapene, og at så mange som mulig at WFHs kunder blir værende.

De i WFH som er redde for fremtiden, tror jeg kan ta det med ro. SAS lærte forhåpentligvis noe av den dårlige håndteringen av fusjonen mellom SAS' og Braathens' ground handling i sin tid. Det er varslet at det blir virksomhetsoverdragelse og ordnede forhold. Det tror jeg er bra.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2008, 14:54   #69
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Kanskje litt overdreven overskrift, men her er dagens artikkel fra Stavanger Aftenblad.no

http://www.aftenbladet.no/innenriks/...icle687240.ece
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 25-08-2008, 21:57   #70
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Sammenslåing høres ut som det eneste fornuftige, som CK er inne på; hvorfor ha to handlingselskaper i samme konsern som konkurrerer om de samme kundene?
Old 28-08-2008, 11:23   #71
Airbus74
Newcomer

Er det noen som har litt informasjon om hvordan det ligger ann med sammenslåingen. Det er tross alt bare 12 dager til ledelsen skal komme med sin innstilling. Jeg er nesten 100% sikker på at WF blir en del av SGS. The time will show !
Airbus74 is offline   Reply With Quote
Old 28-08-2008, 16:40   #72
LN-Q
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Sammenslåing høres ut som det eneste fornuftige, som CK er inne på; hvorfor ha to handlingselskaper i samme konsern som konkurrerer om de samme kundene?
For å få opp prisene på handling kanskje??
Old 28-08-2008, 17:31   #73
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
For å få opp prisene på handling kanskje??
Forsto ikke helt hva du mente med den kommentaren.
LeftSaidFred is online now   Reply With Quote
Old 28-08-2008, 18:14   #74
LN-Q
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LeftSaidFred View Post
Forsto ikke helt hva du mente med den kommentaren.
Uten å ha sett en eneste handling kontrakt kan det virke som sgs og Widerøe handling alltid har ligget litt over i pris enn de andre aktørene i markedet.... For å få levert kvalitet må man ha penger å legge i driften..
Så det jeg mener er at ved en sammenslåing vil sgs ligge langt over i pris alene i forhold til de andre handling agentene, ingenting galt i det for man får faktisk det man betaler for.....
Old 28-08-2008, 19:51   #75
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Airbus74 View Post
Er det noen som har litt informasjon om hvordan det ligger ann med sammenslåingen. Det er tross alt bare 12 dager til ledelsen skal komme med sin innstilling. Jeg er nesten 100% sikker på at WF blir en del av SGS. The time will show !
Dette har vært tenkt på i mange år, og diskutert mye. Når nå ledelsen går ut på denne måten kan jeg ikke tenke meg annet enn at det på forhånd er avklart med styrene. Så det skal mye til for at dette ikke blir noe av.

Tror ikke vi hører noe mer før styremøte, slike ting pleier man å holde hemmelig.
Old 28-08-2008, 21:53   #76
LeftSaidFred
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Uten å ha sett en eneste handling kontrakt kan det virke som sgs og Widerøe handling alltid har ligget litt over i pris enn de andre aktørene i markedet.... For å få levert kvalitet må man ha penger å legge i driften..
Så det jeg mener er at ved en sammenslåing vil sgs ligge langt over i pris alene i forhold til de andre handling agentene, ingenting galt i det for man får faktisk det man betaler for.....
Jeg ser det ikke sånn i det hele tatt. Først av alt; som situasjonen er nå risikerer man at SGS og Widerøe handling underbyr hverandre for å få kontrakter. Det vil si at SAS gruppen i sin helhet tjener mindre per kontrakt.

Både SGS og Widerøe handling har en administrasjon som ikke direkte er med i produksjonen. Det sier seg selv at man lett kan slå sammen administrasjonen fra begge selskaper og dermed spare utgifter (dette vil selfølgelig innebære oppsigelser, men det er jo absolutt nødvendig som økonomien i selskapet er nå).

Det er mulig å få en mer jevn produksjon, foreksempel når det er veldig mye å gjøre hos SGS eller Widerøe handling har man flere produserende folk som kan settes på et spesifikt arbeid.

Dette vil tilsammen øke effektiviteten i selskapet, kutte kostnader. Dette vil igjen gjøre at SGS blir mer konkurransedyktig, ergo flere kontrakter, som betyr mer fortjeneste.

Selfølgelig er det hindre i veien. Hvis man gjør detta i kjent SAS stil, så tar de ikke hensyn til arbeiderne som står i fare for å miste jobben, man skaper et dårlig arbeidsmiljø og alle uheldige ting som det medfører vil bli en ekstra kostnad på lang og kort sikt. Totalt sett vil man nok uansett spare penger på å fusjonere selskapene.

Men SAS har nå en sjanse til å faktisk gjøre detta på en best mulig måte. Skape minst mulig missnøye blant ansatte. Klarer de det vil detta bli en sukse!
LeftSaidFred is online now   Reply With Quote
Old 28-08-2008, 22:00   #77
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Når nå ledelsen går ut på denne måten kan jeg ikke tenke meg annet enn at det på forhånd er avklart med styrene. Så det skal mye til for at dette ikke blir noe av.
Med tanke på at både styre og ledelsen i begge selskaper i bunn og grunn utpekes av SAS-ledelsen i Stockholm så er det ganske naturlig.....
Old 29-08-2008, 00:05   #78
Airbus74
Newcomer

En ting er hva som vil skjer ved en sammenslåing, og hva vil skje med handlings kontraktene som WF har i dag med AF,KLM.BT o.l. Vil disse selskapene være med på en slik sammenslåing, og hva vil skje hvist dem ikke går over til SGS?. Skulle alle selskaper følge med, så er det ingen fare for at man mister jobben, men skulle AF/KLM som genererer mange års-verk finne ny handlings agent, så ser det ikke lyst ut for alle.

En annen ting er pris. SGS ligger på et ganske høyt nivå når det gjelder handling pris. Hva vil skje med de selskaper som allerede har kontrakt med WF på pris, når SGS har litt høyere handling pris en WF. Skal SGS da justere prisen opp eller skal den følge WF sine priser? Det kan skape problemer/uenigheter for alle parter hvist ikke WF sine kunder er villige til å betale mere for en handling Oss SGS.

Så driver WF med handling av Posten/WestAir som er en stor kunde, og som har en betydelig effekt når det gjelder mannskaps behov. SGS hadde handling av posten før, men så gikk posten til WF. Hva vil skje med den kontrakten ved en sammenslåing?.

Hvilken planer har egentlig SAS-grupen med sammenslåingen?. Er det nå bare for å tjene penger og få en mere effektiv handling. Jeg skjønner at det ikke er så bra og ha to konkurerende selskap på samme flyplass, når begge er eid av samme eier. Kansje det blir lettere for SAS-grupen og selge ut sin bakkevirksomhet når alt er i ett selskap?. Jeg føler meg ikke trygg ved en sammenslåing. Jeg trur det ligger mere bak en som så....

Kansje noen vanskelige spørmål som vi ikke vet ennå, men noe som jeg har tenkt på. Svaret får vi om ca 2 uker...
Airbus74 is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2008, 01:22   #79
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Som jeg nevnte i en post tidligere så skal det bli spennende å se hva som skjer med WF sine kunder dersom sammenslåingen blir et faktum.

KL/AF, som er en stor kunde, blir en vippe-pinne.
De kan komme til å fortsette med SGS/WF eller velge noen andre.
De er i alle fall fornøyde med handlingen de får av SGS i Aberdeen.

Posten og BT er det vel bare på OSL WF handler vel?
De blir ikke handlet av WF i Stavanger, her er det Norport...
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 29-08-2008, 02:03   #80
mo
ScanFlyer Blue

Det blir spennende hva som skjer for SGS og WF.

Widerøe handling må vel være i boks!
KLM/AF tror jeg er en god sjanse at fortsetter med SGS siden de har store krav til en handler.
West Air (posten, er nok bare OSL) handler SGS andre steder i Norge så der har de iallfall kontakter.
BT (tror bare OSL) derimot har jeg inntrykk av kjører bare på pris.
Så har vi Cimber Air, de leier SAS vertfall fly til så mulig de er positive.
Air Norway på OSL, er et lite selskap som jeg kjenner lite til.
Brussels Airlines er relativt store, og Lufthansa snuser på de som en annen tråd nevner.
Fant disse selskapene på osl.no.

Men regner med de andre handlingselskapene rundt forbi kommer til å være veldig aktive på banen!
Reply

Posting Rules