Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2018, 16:29   #61
Polaris
Free Luigi

Default Re: Wizz Air starter Tromsø - Gdansk DES18

Quote:
Originally Posted by Starling View Post
Ruten går veldig bra, og det har ikke vært mange ledige seter sålangt. Overraskende mange lokale "wizz pax" på ruten.
Kan du gi en link til tallene, eller jobber du i Wizz?
Old 06-01-2018, 17:40   #62
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Det er jo positivt. Kanskje noen flere, tradisjonelle selskaper kan finne veien til TOS snart. Nå er jo både Lufthansa og Finnair (gjennom Widerøe) på plass, kansje man kan begynne å regne med KLM snart?
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2018, 20:49   #63
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Kan du gi en link til tallene, eller jobber du i Wizz?
Starling - location SVG
Wizzair har så vidt jeg vet, ingen ansatte i Norge.

Wizzair har stor trafikk på TRF også, hilsen Imm, som ikke jobber for Wizzair��
Old 06-01-2018, 21:17   #64
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by imm View Post
Starling - location SVG

Takk for at du forklarer det åpenbare. Jeg får gjøre det samme til deg: når noen snakker om hvordan en rute Tromsø-Gdansk går, og bor i Stavanger, så jobber du ikke som bakkemannskap og kan lese loadsheet før flyet går, da står vi igjen med at vedkommende har innsikt i selskapets bookingtall (og da jobber man vel vanligvis der) eller så har vedkommende funnet en kilde til bookingtallene som er offentlige og kan derfor dele en link.
Old 07-01-2018, 20:09   #65
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Quote:
Originally Posted by Field in sight View Post
Nå var vel litt av poenget til enkelte at de starter midt i vintersesongen. Jeg vil påstå at TOS er den lufthavnen i Norge med mest utfordrende vinterforhold,

Noe annet er jo det at A320 er langt mer sårbar på vinter ops, enn f.eks. B737.
Er ikke sikker på at Air Canada, JetBlue og/eller Frontier er enig i at A320 er ås veldig sårbar på vinteren...det finnes jo faktisk andre land og byer med skikkelig vinter hvor nettopp disse flyselspene flyr A320 daglig.
EB is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2018, 20:16   #66
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Finnair slet i begynnelsen, men skal ha fått orden på det.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2018, 20:53   #67
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Takk for at du forklarer det åpenbare. Jeg får gjøre det samme til deg: når noen snakker om hvordan en rute Tromsø-Gdansk går, og bor i Stavanger, så jobber du ikke som bakkemannskap og kan lese loadsheet før flyet går, da står vi igjen med at vedkommende har innsikt i selskapets bookingtall (og da jobber man vel vanligvis der) eller så har vedkommende funnet en kilde til bookingtallene som er offentlige og kan derfor dele en link.

Jeg vet ikke hva man kan se fra SVG, men fra Sandefjord kan man se hvor mange folk de har ombord med Wizzair fra TOS. Det skal mye jobb til for å få en eksakt statistikk, men man kan fort få en anelse på om flya har høyt eller lavt belegg.
Old 07-01-2018, 21:01   #68
krølle
ScanFlyer Crusty

Quote:
Jeg vet ikke hva man kan se fra SVG
Det skjer at vi ser Solastranden

Ellers så er vel uttalelser om belegg nokså generelt, høyt eller lavt, sier ikke mye om de tjener litt,mye, eller masse penger.
Jfr. Dy's SVG-WAW-SVG, ifølge pålitielige kilder hadde den bra belegg, hvorfor la de den ned da? Kanskje bedre inntekter andre plasser trass i bra belegg
krølle is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2018, 21:06   #69
Polaris
Free Luigi

Quote:
Jeg vet ikke hva man kan se fra SVG, men fra Sandefjord kan man se hvor mange folk de har ombord med Wizzair fra TOS. Det skal mye jobb til for å få en eksakt statistikk, men man kan fort få en anelse på om flya har høyt eller lavt belegg.
Hvorfor kan bakkemannskap i andre byer se belegget hos et flyselskap på helt andre ruter? Med tanke på hans uttalelser vet han passasjerenes tilhørlighet (navn?) siden han sier det er mye polakker på ruta, ikke bare feriereisende. Er det normalt at man relativt enkelt kan få opp paxlist bakover (og framover?) i tid med navn og antall pax selv om du jobber i f.eks Aviator eller Menzies på en helt annen flyplass i en helt annen by i et helt annet land enn hva flyselskapet og ruten tilsier?
Old 07-01-2018, 21:18   #70
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Kort svar: ja.

Det kommer helt an på hvilke(n) tilgang(er) man har til diverse dataduppeditter. Du må huske at vi har flere her på forumet som jobber i stillinger som gir innsikt i slike detaljer uten at de kan/vil gå nærmere inn på hva og hvordan.

Som et eksempel kan det nevnes at driftssjefen i Avinor kan sitte hjemme i stua og (hvis han ikke skulle ha noe bedre å finne på) sjekke i real-time hvordan status er for kilometerstand og oljeskift på snefreseren i Båtsfjord. Og alle andre flyplasser.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 07-01-2018, 21:18   #71
Roxman
ScanFlyer Gold

Quote:
Hvorfor kan bakkemannskap i andre byer se belegget hos et flyselskap på helt andre ruter?
Fordi man har tilgang til loadmeldinger som kommer inn til selskapet. Er mulig for meg som ansatt i Stavanger å sjekke load for TOS. Og ja, belegget for TOS er veldig bra, men om de tjenner penger er det kun Wizz som kan svare på.
Old 07-01-2018, 21:33   #72
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by krølle View Post
Det skjer at vi ser Solastranden

Ellers så er vel uttalelser om belegg nokså generelt, høyt eller lavt, sier ikke mye om de tjener litt,mye, eller masse penger.
Jfr. Dy's SVG-WAW-SVG, ifølge pålitielige kilder hadde den bra belegg, hvorfor la de den ned da? Kanskje bedre inntekter andre plasser trass i bra belegg
Ja.
De eneste som vet om ei rute er lønnsom eller ikke er de som ser all info. Ikke bare passasjertall alene. Men høyt belegg er stort sett bra, og haltomme fly er stort sett ikke bra. Enkelt sagt. Tror de fleste forstår hva jeg mener, om man legger litt godvilje til. 😁
Old 07-01-2018, 21:43   #73
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Kort svar: ja.

Det kommer helt an på hvilke(n) tilgang(er) man har til diverse dataduppeditter. Du må huske at vi har flere her på forumet som jobber i stillinger som gir innsikt i slike detaljer uten at de kan/vil gå nærmere inn på hva og hvordan.

Som et eksempel kan det nevnes at driftssjefen i Avinor kan sitte hjemme i stua og (hvis han ikke skulle ha noe bedre å finne på) sjekke i real-time hvordan status er for kilometerstand og oljeskift på snefreseren i Båtsfjord. Og alle andre flyplasser.
Nei vet du, det hadde jeg aldri trodd at det faktisk kunne være flere på forumet med tilgang på diverse detaljer de ikke kan/vil gå nærmere innpå..... Vet ikke om du kjenner til meg og min bakgrunn, men såpass har jeg både forstått og selv hatt innsikt i tidligere.
Det inntrykket jeg har fått er at det ikke skal være enkelt å få tilgang på slike tall, og at kun nødvendige personer i nødvendige stillinger skal ha tilgang på paxtall og paxnavn/info. For meg er det derfor nytt at en "generell" ansatt i Menzies/aviator skal ha tilgang på slik info helt uten å ha behov for det. Derfor er jeg overrasket over at det er slik, men jammen meg er Wizzair rund i kantene med sin interne info da altså
Old 07-01-2018, 21:52   #74
imm
ScanFlyer Crusty

Quote:
Nei vet du, det hadde jeg aldri trodd at det faktisk kunne være flere på forumet med tilgang på diverse detaljer de ikke kan/vil gå nærmere innpå..... Vet ikke om du kjenner til meg og min bakgrunn, men såpass har jeg både forstått og selv hatt innsikt i tidligere.
Det inntrykket jeg har fått er at det ikke skal være enkelt å få tilgang på slike tall, og at kun nødvendige personer i nødvendige stillinger skal ha tilgang på paxtall og paxnavn/info. For meg er det derfor nytt at en "generell" ansatt i Menzies/aviator skal ha tilgang på slik info helt uten å ha behov for det. Derfor er jeg overrasket over at det er slik, men jammen meg er Wizzair rund i kantene med sin interne info da altså
Det er ikke unikt for Wizzair.
Old 07-01-2018, 21:54   #75
Starling
ScanFlyer Silver

Quote:
Starling - location SVG

Jeg kjenner ingen i Wizzair, men jeg har en kompis som jobber i handling

Det stemmer som det nevnes her, de har tilgang til LDM's.

Jeg har ikke tilgang på noen tall selv, men den går "bra". Veldig flott for TOS!
Starling is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2018, 08:22   #76
Solguden
ScanFlyer Blue

Noen som vet hvordan oppstarten har vært for Wizzair i TOS? Har jo vært litt ruskevær der oppe siden 16. desember
Solguden is offline   Reply With Quote
Old 08-01-2018, 15:43   #77
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Quote:
Originally Posted by Solguden View Post
Noen som vet hvordan oppstarten har vært for Wizzair i TOS? Har jo vært litt ruskevær der oppe siden 16. desember
Alle har landet i TOS, og samtlige utenom 23.desember landet før oppsatt ankomstid.
Old 08-01-2018, 16:04   #78
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by Solguden View Post
Sier du det? Jeg var personlig i Tromsø fra 19 Desember til 4 Januar og det var inget dårlig vær, kun lett snøfall. Det har vært et overraskende flott vær (basert på ~30 juleferieår tilbragt i Tromsø) hvor jeg måket oppkjørselen én eneste gang. Flyplassen har ikke hatt utfordringer relatert til vind eller vær i denne perioden, det eneste var vel 3 Januar hvor det var 1-2 sirklinger før landing for både SAS og Norwegian midt på dagen pga snøfall, mye trafikk og behov for å brøyte banen mellom landingene.
Old 09-01-2018, 10:43   #79
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

De store snøfallene bruker jo å komme i mars, i slutten av samme måned øker de fra to til tre ukentlige, så da får vi vel se.
Old 04-05-2018, 16:17   #80
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Så langt en problemfri oppstart for Wizz. Inntrykket mitt er at ruta blir svært godt brukt, og at folk nordpå også bruker den i direkte konkuranse med SAS/Norwegian. Det vil si at folk reiser via Gdansk og videre til både inn- og utland.

De ligger inne med to ukentlige igjen utpå vinteren. Dette er jo litt mot trenden på TOS, der regelen heller er flere ruteflygninger om vinteren.
Reply

Posting Rules