![]() |
|
![]() |
#61 | |
NSB First Class
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Bjørn Kjos: Gi heller pengene til Unicef:
https://www.nrk.no/norge/kjos-om-elf...cef-1.14091148 |
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
NSB First Class
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg blir positivt overrasket over at Avonor og Samferdselsdepartementet ikke velger å være bakstreverske og konservative her. Jeg synes at det er kjempebra at Avinor og Samferdselsdepartementet er på (rulle?)banen allerede og gjør det klart at de vil gjøre det de kan for å legge til rette for elektrifisering av fly.
Ved å innta denne rollen spiller de ballen tilbake til produsentene og gir dem incentiver til å prioritere elektrifisering i deres FoU. Det er jo tydelig at det er noen som ser potensialet her, jf. blant annet Airbus og deres E-fan. Når flere land omsider følger etter, og setter seg like (eller tilnærmet like) ambisiøse målsetninger som Norge, vil det bli et enda sterkere incentiv for produsentene til å forsterke satsningen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Det er vel heller neppe et veldig kostbart prosjekt for Avinor dette. Er jo ikke snakk om noen stor investering dette, og er vel fort finansiert gjennom noen timers taxfree salg
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 |
一期一会
|
![]()
TeslaBjørn på luftetur i LN-ELA.
https://www.youtube.com/watch?v=vgdj9HpdzvI
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Når man har sett hvor raskt utviklingen med elbiler har gått de siste årene, så kommer dette til å gå enda fortere.
Men tipper at også hybridfly får en rolle. Men stas at Staten for en gangs skyld leder fra front. Får de på plass incentiver så det lønner seg i innkjøp kontra fossil, så tror jeg dette er liv laga for kortbanenettet om få år. Men ble overrasket over lydnivået. Mye lyd fra propellen, som sikkert er naturlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Et lite teknisk spørsmål i forbindelse med "overgangen til elfly" på kortbanenettet ?
Hvor mye drivstoff bruker en Dash8-100 for eksempel fra Honningsvåg til Mehamn ? Vil regne ut hvor mye batterikapasitet som må til for et tilsvarende elfly…. |
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Men det blir ihvertfall spennende å se hva som skjer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er en meningsløs øvelse. Elmotorer er mye mindre, du vil kunne ha helt andre konfigurasjoner av motorer, som gir en helt annen effektivitet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Og også vesentlig mindre vedlikeholdskostnader |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Det er litt tidlig å si noe om. Det er noe helt annet å drifte et fly enn en bil. Hvis de skal brukes i kommersiell drift i all slags vær kreves det også en måte å avise propellene, vingeforkanter etc. Skal flyet ha opptrekkbart understell? Trykkkabin eller ikke? En turbin går egentlig i mange timer uten større vedlikehold, men det er mange andre kostnader som.slår inn og.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg tviler vel på om motorene vil utgjøre noen veldig stor forskjell på totalvekten av fly, passasjerer og bagasje. Noen hundre kilo ja, men ikke en kolossal forskjell.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
![]() |
![]() |
#75 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Teknisk Ukeblad har en artikkel om elfly.
(Bak betalingsmur) Selskapet Zunum Aero nevnt : https://www.tu.no/artikler/designer-...al-stoy/441004 https://zunum.aero
![]() |
#76 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
|
![]()
Det er etterhvert flere selskaper som jobber med elfly som er tenkt som feedere til større flyplasser.
https://www.eviation.co/ 260 Wh/kg batteri. Effekten øker, og utviklingen har såvidt begynt. Ny batteriteknologi med flere tusen wh/kg kommer. Om det er grafen, eller noe annet lurt vet vi ikke, men det kommer når store ingeniørmiljøer begynner å røre på seg. Kanskje så enkelt som alu/luft https://www.prnewswire.com/news-rele...300017712.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Jeg har jo funnet ut at en Dash8-100 bruker ca 545 Kg fuel på en times flytur. Med mine grove beregninger finner jeg da ut at for å lagre denne energien på dagens batterier så måtte batteriene ha en vekt på i overkant av 20 tonn.... Med en tenkt framtidseffekt på 3x på batteriteknologi så er man nede i 6-7 tonn batterier. Arrester meg gjerne dersom jeg tar alvorlig feil. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Må vel ikke glemme at man i tillegg fort går fra 20% til nærmere 70% virkningsgrad av energien som tilføres. (Ta tallene med en klype salt, men det vil være betydelig forskjell) |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
https://en.wikipedia.org/wiki/Turbop...efficiency.png |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Fant bare noe smått på nett, siden jeg ikke kjenner inngående til temaet, men forbrenning av fossilt materiale er uansett ufattelig lite energieffektivt i seg selv. Enorme mengder energi går tapt til temperaturøkning, friksjon og så videre og så videre. De 80% i bildet ditt handler iallfall ikke om effektivitet i forhold til tilført energimengde fra drivstoffet. Det er jeg rimelig sikker på... Så et program på tv hvor en fyr sammenlignet el/bensingressklippere. Energien lagret i fulladede batterier tilsvarte ca 0.5 dl bensin. Han så deretter hvor mye gress han fikk klippet med de to klipperne. Batteriene vant rimelig greit for å si det sånn... Last edited by Swashbuckler; 29-06-2018 at 12:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Elfly AS bestiller 18 elfly - Bye eFlyer2 | Someone | Flyforum | 1 | 05-05-2019 22:52 |
Wright Electric - Elfly | Radiv | Flyteknisk forum | 6 | 24-05-2018 09:08 |
Håndholdt Garmin GPS, redningen ? | ENTO | Flyforum | 8 | 17-08-2009 12:26 |
Redningen ved forsinkelser og lange layovers! | LN-MOW | Flyforum | 5 | 17-09-2008 15:01 |
Widerøe ble redningen.. | Hurum | Flyforum | 0 | 14-02-2007 16:26 |