Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2013, 21:07   #1
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ut i fra dette har du ennå ingen mulighet til å vite hvorvidt det er jeg som privatperson som betaler - eller om det jeg som betaler med et kredittkort som firmaet har gitt meg. Reisemønster er jeg sterkt tvilende til kan brukes til identifisering.
Videre når en billett kjøpes gjennom et reisebyrå er det kun de 4-5 siste siffrene i kortnummeret som sendes videre til flyselskapet og denne informasjonen lagres ikke i Bonus Registrene.
Men hva med mitt forslag? Bedriftene må registrere eventuell bonusopptjening, som jeg ikke kan skjønne annet enn at f.eks. kan realiseres gjennom en enkel tilpasning av reiseregningsskjemaer. Da er det ikke behov for å sjekke kredittkort osv., bedriften har personnummeret til sine ansatte, og bonuspoeng kan innrapporteres via lønns- og trekkoppgaven som med alt annet av oppgavepliktige forhold. Da unngår man alt av byråkrati rundt registrering av poeng opptjent privat osv.

@Diett: Bare vi er enige om at det er noe helt annet (og ikke er relevant i diskusjonen) så er det greit for meg, for diett er altså ikke noe ekstra man får fordi man reiser i arbeidets medfør (men skal dekke reelle utgifter).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2013, 21:11   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Men hva med mitt forslag? Bedriftene må registrere eventuell bonusopptjening, som jeg ikke kan skjønne annet enn at f.eks. kan realiseres gjennom en enkel tilpasning av reiseregningsskjemaer. Da er det ikke behov for å sjekke kredittkort osv., bedriften har personnummeret til sine ansatte, og bonuspoeng kan innrapporteres via lønns- og trekkoppgaven som med alt annet av oppgavepliktige forhold. Da unngår man alt av byråkrati rundt registrering av poeng opptjent privat osv.

@Diett: Bare vi er enige om at det er noe helt annet (og ikke er relevant i diskusjonen) så er det greit for meg, for diett er altså ikke noe ekstra man får fordi man reiser i arbeidets medfør (men skal dekke reelle utgifter).
Jeg tror ditt forslag vil kunne løse problemet - dog ser jeg at det skaper et nytt - dvs. forsterker et meget voksende problem - nemlig at de fleste av oss som reiser mye ikke ønsker å reise i tjeneste og som det ofte hevdes "at hvis man ikke liker noe - bytt! " og det er nettopp det vi gjør
Old 06-03-2013, 21:48   #3
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

)
Da er det bare å krysse av for at man ikke har bonuskort, og det finnes ingen måte for å sjekke dette. Bedriften kan ikke kontrolere dette så lenge et bonuskort er personlig
Så det systemet du foreslår blir så lett å lure at det er poengløst å implementere det
Old 07-03-2013, 09:25   #4
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Default Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Nåja, om man ser på hva som er satt rundt omkring og sammenligner med den norske satsen ligger det jo helt klart en slags kompensasjon i dette. Det er jo noen steder som er helt klart out of scope, og helt sikkert kan korreleres med steder det kan være litt utfordrende å få statsansatte til å reise til. Og ser man på hva som skjedde når man gikk fra ubeskattet nattillegg via beskatning til overnatting på regning, så er det jo helt klart at kompensasjonen for denne bortfalte fordelen er at man kan bo på 5* hotell i og med at satsen ble hevet godt over hele fjøla, noen steder med over 1000kr natta.

Om de skulle få til beskatning av bruk av bonuspoeng vil det jo igjen bare føre til at bedriftene må øke sine ytelser til de ansatte for å kompensere for dette.
Old 06-03-2013, 22:13   #5
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ut i fra dette har du ennå ingen mulighet til å vite hvorvidt det er jeg som privatperson som betaler - eller om det jeg som betaler med et kredittkort som firmaet har gitt meg. Reisemønster er jeg sterkt tvilende til kan brukes til identifisering.
Jeg tror det er en grunnleggende misforståelse her at dette skal registreres direkte inn i i selvangivelsen, på lik linje informasjon fra lønns- og trekkoppgave eller bankinnskudd. Dette er snakk om å kontrollvirksomhet.

Gitt en situasjon der:
  • Skatteetaten finner en bonuskonto registrert i ditt navn.
  • Flyselskapet har sendt all kommunikasjon om kontoen til din mailadresse på jobb.
  • Mesteparten av bonuspoengene er opptjent på reiser i ukedagene fra Oslo til Stockholm og Paris.
  • Bonusuttakene er for to personer fra Oslo til Hawaii og Oslo til Kanariøyene.

Vi kan vel være enige om at dette, i det minste, gir en mistanke om at du har brukt bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng til private reiser. Hvis man i tillegg finner, etter ytterligere undersøkelse:
  • Flere av dine kredittkort er brukt på de stedene som reisene er foretatt til.
  • Billetten til Hawaii er utstedt på ditt og din kones navn.
  • Kredittkortene dine er brukt på alle stedene som det er reist til.
  • Du har levert reiseregning som passer med de fleste turene med poengopptjening.
  • Schengen-registrene viser at du har vært ute av landet de dagene turen til Hawaii var.
  • Kredittkortet ditt er brukt til å betale skatter og avgifter for de to bonusturene.

Da kan du, selvfølgelig, hevde at dette ikke er ditt bonuskort, men jeg tror du har en dårlig sak.
Old 06-03-2013, 23:05   #6
FestiVal
ScanFlyer Blue

Default Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg tror det er en grunnleggende misforståelse her at dette skal registreres direkte inn i i selvangivelsen, på lik linje informasjon fra lønns- og trekkoppgave eller bankinnskudd. Dette er snakk om å kontrollvirksomhet.

Gitt en situasjon der:
  • Flyselskapet har sendt all kommunikasjon om kontoen til din mailadresse på jobb.
  • Mesteparten av bonuspoengene er opptjent på reiser i ukedagene fra Oslo til Stockholm og Paris.

Vi kan vel være enige om at dette, i det minste, gir en mistanke om at du har brukt bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng til private reiser. Hvis man i tillegg finner, etter ytterligere undersøkelse:
  • Du har levert reiseregning som passer med de fleste turene med poengopptjening.
  • Schengen-registrene viser at du har vært ute av landet de dagene turen til Hawaii var.
  • Kredittkortet ditt er brukt til å betale skatter og avgifter for de to bonusturene.

Da kan du, selvfølgelig, hevde at dette ikke er ditt bonuskort, men jeg tror du har en dårlig sak.
Noe sier meg at staten må ha tilgang til mer enn EB databasene for å finne ut alt dette. Men ingen ting fotundrer meg i den siste sovjet stat
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2013, 05:38   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post

Gitt en situasjon der:

"Ditt navn" er ingen "Unik" verdi - så lenge du ikke bruker Personummer kan du ikke "finne" korrekt Bonuskonto. Bonus registrene har ikke samme standardkrav til nøyaktig som offentlige registre. Selv om jeg har fyllt ut alle Bonus registreringer med helt korrekt navn og min far har gjort det samme (Vi har samme fornavn men forskjellig mellomnavn) så er alle Bonuskortene våre er 100% identiske når det gjelder navn - og det er ikke juridisk mulig for Skatteetaten å skille mellom våre kort.
Når jeg nå har et privat reisemønster hvor jeg reiser hver 3 uke til USA kan dette fort føre til at en av oss blir skattlagt for noe ingen av oss skal skatte av.

Dette MÅ gjøre nøyaktig. Når vi koblet Kreftregistret mot Førerkortregistret og benyttet navn uten Social Security Number kom vi aldri over 90% match, som selvfølgelig ikke er godkjent, men i godkjenningsprosessene var vi nødt til dokumentere de forskjellige resultatene.

Så en er nødt til å ha bedre nøyaktighet "enn å finne" et Bonuskort i mitt navn - det må være mitt kort.

Som nevnt er jeg ingen motstander av beskattning - men det må gjøres korrekt og det nok derfor at dette ikke er gjennomført. Selv skatter jeg både til Norge og USA og de 2 siste årene har jeg måttet betale tilleggskatt i USA da den er høyere enn i Norge (en betaler ikke dobbel skatt men mellomlegget til det høyeste)
Old 06-03-2013, 20:38   #8
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Men så lenge flyselskapene ikke bruker personnummer, hva er muligheten for feil når det gjelder identifisering av kontoholder? Hvordan skal man (med juridisk holdbarhet) være sikker på at man har riktig person?
Veldig enkelt - rent juridisk klarer man det ikke - og selv med bokettersyn hos arbeidsgiver vil man ikke klare å koble arbeidstaker mot bonuskonto. Så som flere av de som er fullt ineforstått med at dette kan beskattes er den eneste rimelige løsning at det skjønnslignes.

@Gustavf - jeg tror både TOS kjenner meg godt nok til å ta mitt lille sidestikk og jeg tror også at han er voksen nok til å bli irritert på egne vegne om nødvendig
Old 06-03-2013, 20:47   #9
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Hele kredittkortnummeret lagres ikke noen steder. Det er imot PCI-forskriftene. I mange tilfeller vil ikke flyselskapet (eller reisebyrået) engang se det da betaling foregår via ekstern tjeneste.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2013, 21:14   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Skattlegging er vel først aktuelt om man faktisk foretar en privat reise for poengene ?
Det kunne jo hende at bedriften benyttet poeng til din neste tur.
så å ha/opptjent poeng kan ikke skattlegges.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2013, 21:20   #11
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Skattlegging er vel først aktuelt om man faktisk foretar en privat reise for poengene ?
Det kunne jo hende at bedriften benyttet poeng til din neste tur.
så å ha/opptjent poeng kan ikke skattlegges.
Nei, men hvis man registrerer dette på min måte så vet man iallefall hva man har opptjent av poeng i arbeidssammenheng. Innsyn i bonussystemene kan da fortelle hva man har tatt ut (et reiseregningsskjema må enkelt kunne tilpasses slik at man haker av for bruk av bonuspoeng i arbeidsreiser - både på oppgradering og billetter, skulle man tro).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2013, 09:19   #12
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

EuroBonus registrert på Donald Duck...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2013, 09:36   #13
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Forstår ikke helt at noen kan mene at uttak av bonusreiser ikke bør være skattepliktige. Det må da prinsipielt være helt udiskutabelt. At kontrollen kan by på utfordringer gjelder vel de fleste skattespørsmål..... Det er er da langt mer rimelig at ansatte blir kompensert på annen måte når reisebelastningen blir for høy.

Men samtidig viser den følelsesmessige og engasjerte debatten kanskje mest av alt hvordan både fornuft, argumenter og vanlig rasjonell tankegang blir lagt til side når noen har noen bonuspoenger, et gullkort og en fin bonusreise i sikte. Det er vel også derfor de er så lønnsomme for flyselskapene.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2013, 10:31   #14
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Problemet med et system der man skal krysse av for at man får bonuspoeng, er at man stadig vekk ikke får riktig antall poeng, eller ikke poeng i det hele tatt. I tillegg setter dette store krav de reisende til å vite hvilke billettklasser man reiser i for å vite om man får 10%, 25%, 50% 100%, 125% osv. Er det en forutsetning at alle skal sette seg inn i dette?

Neste sak er at hva er et bonuspoeng verdt? Det er stor forskjell på verdien av en mile eller ett poeng, alt ettersom hvilket selskap man reiser med og hvilket program man bruker. Det er bare å se på DM som krever nesten halvparten av poengene for en 1.klassetur til Asia kontra SAS. Hvordan skal dette følges opp med et avkryssingssystem?

Tredje sak er at poeng devalueres stadig vekk. Skal disse skattlegges etter dagens verdi, eller etter den verdi de har når man faktisk har samlet opp nok til å bruke de til noe fornuftig? Her er det mange eksempler på at uttakstabellene endres tildels betydelig.

Fjerde sak er ekstra bonuskampanjer (triple poeng f.eks.). Hvordan skal dette behandles i et avkryssingssystem på et reiseregningsskjema?
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2013, 11:04   #15
ILS2
ScanFlyer Gold

Jeg mistenker at bonuspoengdirektoratet som jeg foreslo tidligere i tråden må ansette noen flere byråkrater for å holde tritt med arbeidsmengden. Hvordan skal de f. eks. forholde seg til bonuspoeng opptjent gjennom Trumf-overføring, der en ansatt handler inn lunsjmat til bedriften, men bruker privatkort til å betale med?

Nytt estimat: 100 heltidsansatte + eget IT-system (midlene trekkes fra politiets IKT-budsjett)

Det generelle underskuddet (skatteinntektene minus kostnaden for å kreve de inn og å drive kontrollvirksomhet) trekkes fra Nasjonal Transportplan (Intercity-triangelet skrinlegges på ubestemt tid), samt at flyplassavgiftene går opp.
ILS2 is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2013, 11:56   #16
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Forresten, om man tjener seg opp til EBG ved hjelp av jobben, da må vel de 25% ekstra poengene man tjener på privatreiser også beskattes? ;-)
Old 07-03-2013, 15:00   #17
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Om oss si at jobberiser står for 50% av poengopptjeningen som har gitt gullstatus og at man pga gull tjener 25% mere poeng på private reiser. Skal den ekstra opptjeningen på private reiser da beskattes? Og hvor mye?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2014, 21:51   #18
C130
ScanFlyer Gold

Thumbs down Skatt på bonusreiser.

I Stavanger Aftenblad (abonnement) kan vi lese følgende:

Quote:
Tusenvis av nordmenn har flydd gratis på bonuspoeng fra jobbreiser uten å betale skatt. En lovendring gjør at de lettere kan oppdages og straffes.
Skattedirektoratet kan ikke si om flyselskaper eller arbeidsgivere allerede er kontrollert for å avsløre skattesnusk. De har taushetsplikt.

- Men det er riktig at det er kommet en endring, en klargjøring, når det gjelder muligheten til å kontrollere i hvilken grad dette faktisk blir innberettet, sier direktør Øivind Strømme i Skattedirektoratet.

SAS kan bli tvunget til å levere ut informasjon om sine bonuskunder.

- Men vi leverer ikke ut passasjeropplysninger med mindre vi blir pålagt. All passasjerinformasjon er konfidensiell, sier pressekontakt Tormod Sandstø i Scandinavian Airlines SAS.

- Millioner er unndratt

Årlig unndrar norske arbeidstakere trolig millioner av skattekroner på flybonusreiser - med god hjelp fra sine arbeidsgivere.

- Det er bare et fåtall som fører reisene opp på selvangivelsen. Jeg har jobbet 18 år i skattevesenet og sett utallige selvangivelser, men jeg så aldri noen som førte opp reisene, sier rådgiver Øivind Elvestad i Infotjenester AS, en juridisk rådgiver for norsk næringsliv, offentlige etater og kommuner.
Mitt spørsmål blir da: Hvordan skal de skille mellom privat opptjente poenger og poenger fra jobbreiser ved bestilling av en bonusreise?
Hva med poenger opptjent ved f.eks. trumf ?
Hvordan skal man verdsette bonusreisen ? En reise SVG-OSL og en reise SVG-LYR koster like mange poeng....
Dette blir rett og slett for dumt og helt håpløst !
C130 is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2014, 22:10   #19
fluxie
Flyprat fusentast

Default Re: Skatt på bonusreiser.

Denne typen artikler dukker opp med jevne mellomrom. Detter kommer nok aldri til å bli noe av. Noen av grunnene:

- Ikke lett å sette verdi på bruk av poeng. Som nevnt over SVG-BGO-SVG koster like mye poeng som AES-OSL-LYR-OSL-AES.

- Hvordan kan man skille mellom poeng opptjent jobb/privat?

- Vi kan bytte fra SAS til andre *A Partners som ikke har samme innberetningsplikt.

- De som har opptjent HORVER av bonuspoeng ifm utlegg for arb.giver. Skal dette også skattelegges? Hvordan skal forbruk privat skilles fra utlegg arb.giver? Arbeidsgiver har jo intet forhold til hvilket kort man bruker når man gjør utlegg.

- etc etc etc -

Thomas
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 20-02-2014, 22:55   #20
Tjab
Upgrade me....

Det er kun i Norge dette blir en så stor sak og kan bli ett faktum.(nå googler sikkert noen opp et "nehehei, det er sånn dere og der"). Typisk Norsk Jantelov og avundsjuke.

Helt utrolig at folk faktisk mener at alt mulig skal skattelegges.
Det er blitt sånn i her at folk som vinner i lotto ikke rekker å glede seg, da de er alt for opptatt av at det har gått til helvete med naboen

Men men, la skattekravene komme. Jeg skal betale jeg, er så lite uansett for min del.

Fuck google, ask flyprat!
Tjab is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules