![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
@Diett: Bare vi er enige om at det er noe helt annet (og ikke er relevant i diskusjonen) så er det greit for meg, for diett er altså ikke noe ekstra man får fordi man reiser i arbeidets medfør (men skal dekke reelle utgifter). ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Så det systemet du foreslår blir så lett å lure at det er poengløst å implementere det |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Om de skulle få til beskatning av bruk av bonuspoeng vil det jo igjen bare føre til at bedriftene må øke sine ytelser til de ansatte for å kompensere for dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Gitt en situasjon der:
Vi kan vel være enige om at dette, i det minste, gir en mistanke om at du har brukt bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng til private reiser. Hvis man i tillegg finner, etter ytterligere undersøkelse:
Da kan du, selvfølgelig, hevde at dette ikke er ditt bonuskort, men jeg tror du har en dårlig sak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Når jeg nå har et privat reisemønster hvor jeg reiser hver 3 uke til USA kan dette fort føre til at en av oss blir skattlagt for noe ingen av oss skal skatte av. Dette MÅ gjøre nøyaktig. Når vi koblet Kreftregistret mot Førerkortregistret og benyttet navn uten Social Security Number kom vi aldri over 90% match, som selvfølgelig ikke er godkjent, men i godkjenningsprosessene var vi nødt til dokumentere de forskjellige resultatene. Så en er nødt til å ha bedre nøyaktighet "enn å finne" et Bonuskort i mitt navn - det må være mitt kort. Som nevnt er jeg ingen motstander av beskattning - men det må gjøres korrekt og det nok derfor at dette ikke er gjennomført. Selv skatter jeg både til Norge og USA og de 2 siste årene har jeg måttet betale tilleggskatt i USA da den er høyere enn i Norge (en betaler ikke dobbel skatt men mellomlegget til det høyeste)
![]() |
![]() |
#8 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
@Gustavf - jeg tror både TOS kjenner meg godt nok til å ta mitt lille sidestikk og jeg tror også at han er voksen nok til å bli irritert på egne vegne om nødvendig ![]()
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hele kredittkortnummeret lagres ikke noen steder. Det er imot PCI-forskriftene. I mange tilfeller vil ikke flyselskapet (eller reisebyrået) engang se det da betaling foregår via ekstern tjeneste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Skattlegging er vel først aktuelt om man faktisk foretar en privat reise for poengene ?
Det kunne jo hende at bedriften benyttet poeng til din neste tur. så å ha/opptjent poeng kan ikke skattlegges. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nei, men hvis man registrerer dette på min måte så vet man iallefall hva man har opptjent av poeng i arbeidssammenheng. Innsyn i bonussystemene kan da fortelle hva man har tatt ut (et reiseregningsskjema må enkelt kunne tilpasses slik at man haker av for bruk av bonuspoeng i arbeidsreiser - både på oppgradering og billetter, skulle man tro).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
EuroBonus registrert på Donald Duck...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Forstår ikke helt at noen kan mene at uttak av bonusreiser ikke bør være skattepliktige. Det må da prinsipielt være helt udiskutabelt. At kontrollen kan by på utfordringer gjelder vel de fleste skattespørsmål..... Det er er da langt mer rimelig at ansatte blir kompensert på annen måte når reisebelastningen blir for høy.
Men samtidig viser den følelsesmessige og engasjerte debatten kanskje mest av alt hvordan både fornuft, argumenter og vanlig rasjonell tankegang blir lagt til side når noen har noen bonuspoenger, et gullkort og en fin bonusreise i sikte. Det er vel også derfor de er så lønnsomme for flyselskapene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Problemet med et system der man skal krysse av for at man får bonuspoeng, er at man stadig vekk ikke får riktig antall poeng, eller ikke poeng i det hele tatt. I tillegg setter dette store krav de reisende til å vite hvilke billettklasser man reiser i for å vite om man får 10%, 25%, 50% 100%, 125% osv. Er det en forutsetning at alle skal sette seg inn i dette?
Neste sak er at hva er et bonuspoeng verdt? Det er stor forskjell på verdien av en mile eller ett poeng, alt ettersom hvilket selskap man reiser med og hvilket program man bruker. Det er bare å se på DM som krever nesten halvparten av poengene for en 1.klassetur til Asia kontra SAS. Hvordan skal dette følges opp med et avkryssingssystem? Tredje sak er at poeng devalueres stadig vekk. Skal disse skattlegges etter dagens verdi, eller etter den verdi de har når man faktisk har samlet opp nok til å bruke de til noe fornuftig? Her er det mange eksempler på at uttakstabellene endres tildels betydelig. Fjerde sak er ekstra bonuskampanjer (triple poeng f.eks.). Hvordan skal dette behandles i et avkryssingssystem på et reiseregningsskjema? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg mistenker at bonuspoengdirektoratet som jeg foreslo tidligere i tråden må ansette noen flere byråkrater for å holde tritt med arbeidsmengden. Hvordan skal de f. eks. forholde seg til bonuspoeng opptjent gjennom Trumf-overføring, der en ansatt handler inn lunsjmat til bedriften, men bruker privatkort til å betale med?
Nytt estimat: 100 heltidsansatte + eget IT-system (midlene trekkes fra politiets IKT-budsjett) Det generelle underskuddet (skatteinntektene minus kostnaden for å kreve de inn og å drive kontrollvirksomhet) trekkes fra Nasjonal Transportplan (Intercity-triangelet skrinlegges på ubestemt tid), samt at flyplassavgiftene går opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Forresten, om man tjener seg opp til EBG ved hjelp av jobben, da må vel de 25% ekstra poengene man tjener på privatreiser også beskattes? ;-)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Om oss si at jobberiser står for 50% av poengopptjeningen som har gitt gullstatus og at man pga gull tjener 25% mere poeng på private reiser. Skal den ekstra opptjeningen på private reiser da beskattes? Og hvor mye?
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
I Stavanger Aftenblad (abonnement) kan vi lese følgende:
Quote:
Hva med poenger opptjent ved f.eks. trumf ? Hvordan skal man verdsette bonusreisen ? En reise SVG-OSL og en reise SVG-LYR koster like mange poeng.... Dette blir rett og slett for dumt og helt håpløst ! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyprat fusentast
![]() Join Date: Nov 2009
|
![]()
Denne typen artikler dukker opp med jevne mellomrom. Detter kommer nok aldri til å bli noe av. Noen av grunnene:
- Ikke lett å sette verdi på bruk av poeng. Som nevnt over SVG-BGO-SVG koster like mye poeng som AES-OSL-LYR-OSL-AES. - Hvordan kan man skille mellom poeng opptjent jobb/privat? - Vi kan bytte fra SAS til andre *A Partners som ikke har samme innberetningsplikt. - De som har opptjent HORVER av bonuspoeng ifm utlegg for arb.giver. Skal dette også skattelegges? Hvordan skal forbruk privat skilles fra utlegg arb.giver? Arbeidsgiver har jo intet forhold til hvilket kort man bruker når man gjør utlegg. - etc etc etc - Thomas |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Upgrade me....
|
![]()
Det er kun i Norge dette blir en så stor sak og kan bli ett faktum.(nå googler sikkert noen opp et "nehehei, det er sånn dere og der"). Typisk Norsk Jantelov og avundsjuke.
Helt utrolig at folk faktisk mener at alt mulig skal skattelegges. Det er blitt sånn i her at folk som vinner i lotto ikke rekker å glede seg, da de er alt for opptatt av at det har gått til helvete med naboen ![]() Men men, la skattekravene komme. Jeg skal betale jeg, er så lite uansett for min del. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet | Sykkelthor | Småprat | 15 | 31-03-2017 19:34 |
BA åpner Seoul | Someone | Flyforum | 3 | 03-05-2012 15:04 |
Åpner for prishopp | sirpjalle | Flyforum | 5 | 25-04-2008 07:39 |
Flybonus kan bli ESA-sak | AirbusTrond | Flyforum | 15 | 22-10-2007 13:54 |
Åpner for gambling på fly | Trety | Flyforum | 0 | 02-11-2005 22:42 |