![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det kan jo være verdt å neven at dette lovforslaget ikke endrer noe på hva som er skattbart. Endringa er hvilke registre Skatteetaten kan kreve innsyn i.
Dersom man mener at privat bruk av bonuspoeng opptjent i jobb bør være skattefritt, er det et helt greit standpunkt (jeg er riktignok uenig, men det er en annen sak). Jeg synes imidlertid det er litt spesielt, dersom man mener at noe skal være skattepliktig, men at det samtidig skal være umulig for Skatteetaten å hente å hente inn informasjonen som trengs for å kontrollere en selvangivelse. |
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Som et oppfølgingsspørsmål til ditt andre poeng (kanskje mer myntet på andre enn deg - da jeg har samme syn som deg): Hva er det som er så spesielt med bonuspoeng som gjør at dette bør unntas fra de generelle lovene om beskatning på goder opptjent gjennom arbeid, og finnes det andre goder som også skal/bør unntas fra beskatning? At det kan være en praktisk utfordring i forhold til å verdsette poengene kan være, men om myndighetene kan få innsyn så er det vel en smal sak å skjønnsmessig vurdere dette. Hvorvidt det er et poeng å bruke ressurser på dette er jeg veldig i tvil om. Kanskje vil det kun være snakk om å gå etter de som reiser veldig mye - og ikke oss "vanlige" reisende, for at ressursbruken skal stå i en mer riktig forhold til hva man får ut av dette? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
At det ikke er verdt aa bruke ressurser paa aa dette er egentlig likegyldig. Det vil uansett vaere umulig aa gjennomgaa alle medlemskontoene (sikkert 10-15 millioner kontoer i Norge totalt inkludert alle flyprogrammer, hotellprogrammer, leiebilprogrammer og kredittkortprogrammer) og skille mellom hva som er privat bruk og bruk refundert via reiseregninger. Som sagt, forget it, kommer aldri til aa skje rett og slett fordi det ikke er mulig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Blir nesten kvalm av å lese dette. Har lenge vitset med at jeg kun flytter hjem til Norge hvis det blir regjeringsskifte, men dette tar kaka.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Jeg synes prinsipielt det er ok med beskatning av dette. Følelsen min blir "fint så lenge det varte", men det er helt åpenbart en skattbar fordel. Det er liksom hevet over enhver tvil.
Derimot så er det andre ting som absolutt ikke burde vært beskattet. La oss si at jeg, som konsulent, tar med en kunde ut på en middag som koster mer enn 400:- per hode (og gud forby om kunden vil ha cognac til kaffeen) så kan man tørke seg i rompa med bilaget. Selv om middagen er med på å manifistere en stor ordre til et Norsk firma (en biff på Jensens Bøfhus m/vin og avec bikker lett grensen og er mildt sagt langt fra korrupsjon)... Ja, så må jeg skatte av det. Det er ikke lov å trekke fra. Noe som i mine øyne er helt sinnsykt. Eller ta en "konferanse" der næringslivsledere fra samme bransje i flere land møtes for å bygge nettverk som er positivt for Norsk næringsliv. På denne konferansen er det ingen teit motivasjonspresentator og fagarrangment... Vel, så kan du tørke deg i rompa med bilagene. De er ikke fradragsberettigede. Så skatt meg gjerne på privat bruk av bonuspoeng opptjent i tjeneste, selv om jeg ikke fatter hvordan de skal få det til, men fiks så noen av de andre idiotiske tingene. COMMENT: Dette er en "slight P.U.I" da jeg har vært i en beryktet, snarere enn berømt, bar og drukket to GT. Kan hende jeg angrer imorgen tidlig men jeg tviler ![]() COMMENT 2: Om noen mener jeg har feil i påstandene mine ovenfor så rett gjerne dem til Skattevesenet.
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Men jeg kan ikke se for meg hvordan dette skal kunne gjennomføres rent praktisk. Dels har vi problematikken med vurdering av bonuspoengene, dels hvordan man skal kunne skille poeng som er inntjent gjennom jobben fra de som er inntjent privat uten at dette skaper problemer med unødvendig byråkrati, overdreven overvåkning og statlig kontroll og negative konsekvenser for den personlig integriteten. Som sagt, rent prinsipielt har jeg ingen innvendinger mot en slik fordelsbeskatning og strengt tatt skal det jo skattes for bonus-reiser og -overnattinger allerede idag. Da er det mye verre med arveavgiften, som er fullstendig sinnsyk og direkte umoralsk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | ||
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Quote:
Jeg var med på prosjektet i SAS som la til rette for at alle bestillingskontorer skulle kunne utføre bestillinger av Bonus Billetter (bestilling var en enorm flaskehals i oppstarten og veldig underdimensjonert (What an SAS surprise ![]() Når det gjelder EuroBonus så har de forskjellige Databasene aldri ligget i Skandinavia, de ble heller ikke bygget av SAS, det var et Britisk firma som gjorde hele denne jobben (Tror de het Carlson Group) dette gjorde de samtidig for dengang Swissair som var i etasjen over SAS, Austrian og KLM i etasjene under. Allerede tilbake i 1993 mens vi jobbet med bestillingsrutinene - var det snakk om beskatning av Bonus Program og for våre Svenske venner - det var faktisk Sverige som var største pådriver av beskatning. Når det gjelder adgang er den største utfordringen at selve EuroBonus Databasene ikke gir det man trenger, en må ha adgang til langt flere systemer - både innenfor og ikke minst utenfor SAS (det samme vil gjelde alle andre Bonus systemer). Selv om man blir innvilget adgang vil første utfordring være at Bonus Registre / Databaser ikke er i nærheten av Offentlige Registre / Databaser når det gjelder nødvendig Datakvalitet - det er ingen som bruker person nummer - så en møter faktisk veggen allerede ved at man ikke kan koble Data innhentet fra Bonus Registre mot Skattelister - alle andre beskattningskilder bruker personnummer. Etter 10 år som Database ansvarlig for et Kreftregister har vært borte de fleste av disse utfordringene ![]() Den neste utfordringen er at for å Skattlegge rettferdig og faktisk lovlig, har Skatteetaten behov for mere informasjon enn hva som finnes i Bonusregistrene, Skatteetaten må kunne skille mellom hvem som har betalt billettene, noe som ikke er tilgjengelig i Bonus Databasene og svært ofte ikke engang tilgjengelig hos flyselskapene. Med engang en billett er betalt med et Kredittkort - har flyselskapene og derav Bonus registrene ingen informasjon om hvem som har betalt. Det må man inn i Kredittkort selskapene for å finne og så må dette igjen kobles med en meget svak kobling (mangel på f.eks. Personnummer), en kobling som rent Skattejuridisk neppe holder. Og dette er bare starten.
![]() |
![]() |
#51 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
Newcomer
|
![]()
Det kan hende at jeg er helt på bærtur her, men dersom en har opptjent gullkort gjennom jobben, kan en bruke kortet til å komme inn i gullstua når man bestiller en reise som er 100% betalt privat? (sånn uten å måtte betale skatt av det)
Dette har kanskje ikke noe med poeng å gjøre, men det er vel likefullt et gode som er opptjent ved hjelp av arbeidsreiser? |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
http://www.skatteetaten.no/no/Person...ver-og-reiser/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#56 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Men så lenge flyselskapene ikke bruker personnummer, hva er muligheten for feil når det gjelder identifisering av kontoholder? Hvordan skal man (med juridisk holdbarhet) være sikker på at man har riktig person?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Navn, adresse, e-post, telefonnummer, kredittkortnummer og reisemønster burde holde for rimelig sikker identifisering.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
@Gustavf - jeg tror både TOS kjenner meg godt nok til å ta mitt lille sidestikk og jeg tror også at han er voksen nok til å bli irritert på egne vegne om nødvendig ![]()
![]() |
![]() |
#60 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Videre når en billett kjøpes gjennom et reisebyrå er det kun de 4-5 siste siffrene i kortnummeret som sendes videre til flyselskapet og denne informasjonen lagres ikke i Bonus Registrene.
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet | Sykkelthor | Småprat | 15 | 31-03-2017 19:34 |
BA åpner Seoul | Someone | Flyforum | 3 | 03-05-2012 15:04 |
Åpner for prishopp | sirpjalle | Flyforum | 5 | 25-04-2008 07:39 |
Flybonus kan bli ESA-sak | AirbusTrond | Flyforum | 15 | 22-10-2007 13:54 |
Åpner for gambling på fly | Trety | Flyforum | 0 | 02-11-2005 22:42 |