Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-03-2013, 20:47   #61
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Hele kredittkortnummeret lagres ikke noen steder. Det er imot PCI-forskriftene. I mange tilfeller vil ikke flyselskapet (eller reisebyrået) engang se det da betaling foregår via ekstern tjeneste.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 06-03-2013, 21:07   #62
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Ut i fra dette har du ennå ingen mulighet til å vite hvorvidt det er jeg som privatperson som betaler - eller om det jeg som betaler med et kredittkort som firmaet har gitt meg. Reisemønster er jeg sterkt tvilende til kan brukes til identifisering.
Videre når en billett kjøpes gjennom et reisebyrå er det kun de 4-5 siste siffrene i kortnummeret som sendes videre til flyselskapet og denne informasjonen lagres ikke i Bonus Registrene.
Men hva med mitt forslag? Bedriftene må registrere eventuell bonusopptjening, som jeg ikke kan skjønne annet enn at f.eks. kan realiseres gjennom en enkel tilpasning av reiseregningsskjemaer. Da er det ikke behov for å sjekke kredittkort osv., bedriften har personnummeret til sine ansatte, og bonuspoeng kan innrapporteres via lønns- og trekkoppgaven som med alt annet av oppgavepliktige forhold. Da unngår man alt av byråkrati rundt registrering av poeng opptjent privat osv.

@Diett: Bare vi er enige om at det er noe helt annet (og ikke er relevant i diskusjonen) så er det greit for meg, for diett er altså ikke noe ekstra man får fordi man reiser i arbeidets medfør (men skal dekke reelle utgifter).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2013, 21:11   #63
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Men hva med mitt forslag? Bedriftene må registrere eventuell bonusopptjening, som jeg ikke kan skjønne annet enn at f.eks. kan realiseres gjennom en enkel tilpasning av reiseregningsskjemaer. Da er det ikke behov for å sjekke kredittkort osv., bedriften har personnummeret til sine ansatte, og bonuspoeng kan innrapporteres via lønns- og trekkoppgaven som med alt annet av oppgavepliktige forhold. Da unngår man alt av byråkrati rundt registrering av poeng opptjent privat osv.

@Diett: Bare vi er enige om at det er noe helt annet (og ikke er relevant i diskusjonen) så er det greit for meg, for diett er altså ikke noe ekstra man får fordi man reiser i arbeidets medfør (men skal dekke reelle utgifter).
Jeg tror ditt forslag vil kunne løse problemet - dog ser jeg at det skaper et nytt - dvs. forsterker et meget voksende problem - nemlig at de fleste av oss som reiser mye ikke ønsker å reise i tjeneste og som det ofte hevdes "at hvis man ikke liker noe - bytt! " og det er nettopp det vi gjør
Old 06-03-2013, 21:14   #64
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Skattlegging er vel først aktuelt om man faktisk foretar en privat reise for poengene ?
Det kunne jo hende at bedriften benyttet poeng til din neste tur.
så å ha/opptjent poeng kan ikke skattlegges.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2013, 21:20   #65
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Skattlegging er vel først aktuelt om man faktisk foretar en privat reise for poengene ?
Det kunne jo hende at bedriften benyttet poeng til din neste tur.
så å ha/opptjent poeng kan ikke skattlegges.
Nei, men hvis man registrerer dette på min måte så vet man iallefall hva man har opptjent av poeng i arbeidssammenheng. Innsyn i bonussystemene kan da fortelle hva man har tatt ut (et reiseregningsskjema må enkelt kunne tilpasses slik at man haker av for bruk av bonuspoeng i arbeidsreiser - både på oppgradering og billetter, skulle man tro).
Old 06-03-2013, 21:22   #66
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Jeg tror ditt forslag vil kunne løse problemet - dog ser jeg at det skaper et nytt - dvs. forsterker et meget voksende problem - nemlig at de fleste av oss som reiser mye ikke ønsker å reise i tjeneste og som det ofte hevdes "at hvis man ikke liker noe - bytt! " og det er nettopp det vi gjør
Vel, dette kan man enkelt hevde er bedriftens problem, selv om det kanskje for bedriften er rimeligere å gi "kompensasjon" i form av bonuspoeng (som ikke koster dem noe direkte) heller enn å gi mer lønn/andre former for kompensasjon. Mer lønn til dere, mao.
Old 06-03-2013, 21:45   #67
rosinbolle
Newcomer

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Skal ha et helt sikkert svar må du nok kontakte Skatteetaten. Jeg ville tro at det ikke Her er informasjonen jeg finner på web:
http://www.skatteetaten.no/no/Person...ver-og-reiser/
Hehe, har ikke helt kommet opp i alderen der dette kan være ett problem, men takker for linken. Interessant kveldslektyre

Spurte bare av ren nysgjerrighet, fordi om en først har tenkt å skattlegge poengene, så må man jo gjøre det alt skikkelig
rosinbolle is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2013, 21:48   #68
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:

)
Da er det bare å krysse av for at man ikke har bonuskort, og det finnes ingen måte for å sjekke dette. Bedriften kan ikke kontrolere dette så lenge et bonuskort er personlig
Så det systemet du foreslår blir så lett å lure at det er poengløst å implementere det
Old 06-03-2013, 21:54   #69
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Da er det bare å krysse av for at man ikke har bonuskort, og det finnes ingen måte for å sjekke dette. Bedriften kan ikke kontrolere dette så lenge et bonuskort er personlig
Så det systemet du foreslår blir så lett å lure at det er poengløst å implementere det
Vel, vel. Dersom man går inn for å snyte på skatten så er det naturligvis rom for det. Hvis det er en boks som skal fylles ut i et skjema så tror jeg veldig mange vil velge å rapportere dette på ære og samvittighet og som best man kan, men det er mulig jeg er spesielt naiv som tror dette.
Old 06-03-2013, 22:13   #70
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Ut i fra dette har du ennå ingen mulighet til å vite hvorvidt det er jeg som privatperson som betaler - eller om det jeg som betaler med et kredittkort som firmaet har gitt meg. Reisemønster er jeg sterkt tvilende til kan brukes til identifisering.
Jeg tror det er en grunnleggende misforståelse her at dette skal registreres direkte inn i i selvangivelsen, på lik linje informasjon fra lønns- og trekkoppgave eller bankinnskudd. Dette er snakk om å kontrollvirksomhet.

Gitt en situasjon der:
  • Skatteetaten finner en bonuskonto registrert i ditt navn.
  • Flyselskapet har sendt all kommunikasjon om kontoen til din mailadresse på jobb.
  • Mesteparten av bonuspoengene er opptjent på reiser i ukedagene fra Oslo til Stockholm og Paris.
  • Bonusuttakene er for to personer fra Oslo til Hawaii og Oslo til Kanariøyene.

Vi kan vel være enige om at dette, i det minste, gir en mistanke om at du har brukt bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng til private reiser. Hvis man i tillegg finner, etter ytterligere undersøkelse:
  • Flere av dine kredittkort er brukt på de stedene som reisene er foretatt til.
  • Billetten til Hawaii er utstedt på ditt og din kones navn.
  • Kredittkortene dine er brukt på alle stedene som det er reist til.
  • Du har levert reiseregning som passer med de fleste turene med poengopptjening.
  • Schengen-registrene viser at du har vært ute av landet de dagene turen til Hawaii var.
  • Kredittkortet ditt er brukt til å betale skatter og avgifter for de to bonusturene.

Da kan du, selvfølgelig, hevde at dette ikke er ditt bonuskort, men jeg tror du har en dårlig sak.
Old 06-03-2013, 23:05   #71
FestiVal
ScanFlyer Blue

Default Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Jeg tror det er en grunnleggende misforståelse her at dette skal registreres direkte inn i i selvangivelsen, på lik linje informasjon fra lønns- og trekkoppgave eller bankinnskudd. Dette er snakk om å kontrollvirksomhet.

Gitt en situasjon der:
  • Flyselskapet har sendt all kommunikasjon om kontoen til din mailadresse på jobb.
  • Mesteparten av bonuspoengene er opptjent på reiser i ukedagene fra Oslo til Stockholm og Paris.

Vi kan vel være enige om at dette, i det minste, gir en mistanke om at du har brukt bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng til private reiser. Hvis man i tillegg finner, etter ytterligere undersøkelse:
  • Du har levert reiseregning som passer med de fleste turene med poengopptjening.
  • Schengen-registrene viser at du har vært ute av landet de dagene turen til Hawaii var.
  • Kredittkortet ditt er brukt til å betale skatter og avgifter for de to bonusturene.

Da kan du, selvfølgelig, hevde at dette ikke er ditt bonuskort, men jeg tror du har en dårlig sak.
Noe sier meg at staten må ha tilgang til mer enn EB databasene for å finne ut alt dette. Men ingen ting fotundrer meg i den siste sovjet stat
FestiVal is offline   Reply With Quote
Old 06-03-2013, 23:18   #72
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by FestiVal View Post
Noe sier meg at staten må ha tilgang til mer enn EB databasene for å finne ut alt dette. Men ingen ting fotundrer meg i den siste sovjet stat
Staten har tilgang til mer enn EB-databasene. Hvordan tror du har Skatteetaten kontrollerer selvangivelsen din?
Old 07-03-2013, 05:38   #73
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:

Gitt en situasjon der:

"Ditt navn" er ingen "Unik" verdi - så lenge du ikke bruker Personummer kan du ikke "finne" korrekt Bonuskonto. Bonus registrene har ikke samme standardkrav til nøyaktig som offentlige registre. Selv om jeg har fyllt ut alle Bonus registreringer med helt korrekt navn og min far har gjort det samme (Vi har samme fornavn men forskjellig mellomnavn) så er alle Bonuskortene våre er 100% identiske når det gjelder navn - og det er ikke juridisk mulig for Skatteetaten å skille mellom våre kort.
Når jeg nå har et privat reisemønster hvor jeg reiser hver 3 uke til USA kan dette fort føre til at en av oss blir skattlagt for noe ingen av oss skal skatte av.

Dette MÅ gjøre nøyaktig. Når vi koblet Kreftregistret mot Førerkortregistret og benyttet navn uten Social Security Number kom vi aldri over 90% match, som selvfølgelig ikke er godkjent, men i godkjenningsprosessene var vi nødt til dokumentere de forskjellige resultatene.

Så en er nødt til å ha bedre nøyaktighet "enn å finne" et Bonuskort i mitt navn - det må være mitt kort.

Som nevnt er jeg ingen motstander av beskattning - men det må gjøres korrekt og det nok derfor at dette ikke er gjennomført. Selv skatter jeg både til Norge og USA og de 2 siste årene har jeg måttet betale tilleggskatt i USA da den er høyere enn i Norge (en betaler ikke dobbel skatt men mellomlegget til det høyeste)
Old 07-03-2013, 07:20   #74
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
"Ditt navn" er ingen "Unik" verdi - så lenge du ikke bruker Personummer kan du ikke "finne" korrekt Bonuskonto.
Du vet jo at dette er bare tull, i hvert fall når du kombinerer det med adresse og telefonnummer. Din far får ikke din selvangivelse i posten og du får ikke hans, selv om det står samme navn på øverste adresselinje og ikke noe personnummer på utsida av konvolutten.

Men som du selv skrev lenger opp, du kommer jo bevisst med faktafeil kun for å "trekke i beinet" og få et svar, så det er vel ikke noe poeng i å bruke noe mer energi på dette.
Old 07-03-2013, 08:11   #75
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Du vet jo at dette er bare tull, i hvert fall når du kombinerer det med adresse og telefonnummer. Din far får ikke din selvangivelse i posten og du får ikke hans, selv om det står samme navn på øverste adresselinje og ikke noe personnummer på utsida av konvolutten.

Men som du selv skrev lenger opp, du kommer jo bevisst med faktafeil kun for å "trekke i beinet" og få et svar, så det er vel ikke noe poeng i å bruke noe mer energi på dette.
Da er rapport sendt og dere kan diskutere dette hos Moderatorene.
Old 07-03-2013, 08:42   #76
SE-AER
ScanFlyer Blue

Quote:
Sannsynligvis det unødvendigste og mest tragiske innlegg jeg noensinne har lest på flyprat.

On topic:
Det å i detalj kontrollere hvor folk reiser, hvordan de betaler for det, med hvem de reiser, hva de bruker kredittkortet sitt til og eksakt hvordan de bruker sine bonusspoeng fremstår sikkert som en våt drøm for teknokrater og statsegoister med sykelig fetisj for byråkrati og detaljkontroll av innbyggenes privatliv. Men det hører neppe hjemme i et demokratisk land anno 2013.

Nei, systemet må i sånn fall bygge på at man selv rapporterer hvor mange poeng man tjener på jobbreiser og hvordan de brukes privat.
SE-AER is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2013, 09:14   #77
Gunnar
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by SE-AER View Post
Det å i detalj kontrollere hvor folk reiser...
Vent litt, er det ikke nettopp fordi det ikke er tilatt å kontrollere dette at flyselskapene ikke lengere ber om å få se gyldig ID ved innsjekk? Mener å ha hørt noe om en menneskerettighets-dom rundt dette, men det kan selvsagt også hende at jeg nå er langt ute på viddene...
Old 07-03-2013, 09:19   #78
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

EuroBonus registrert på Donald Duck...
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 07-03-2013, 09:25   #79
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Default Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Nåja, om man ser på hva som er satt rundt omkring og sammenligner med den norske satsen ligger det jo helt klart en slags kompensasjon i dette. Det er jo noen steder som er helt klart out of scope, og helt sikkert kan korreleres med steder det kan være litt utfordrende å få statsansatte til å reise til. Og ser man på hva som skjedde når man gikk fra ubeskattet nattillegg via beskatning til overnatting på regning, så er det jo helt klart at kompensasjonen for denne bortfalte fordelen er at man kan bo på 5* hotell i og med at satsen ble hevet godt over hele fjøla, noen steder med over 1000kr natta.

Om de skulle få til beskatning av bruk av bonuspoeng vil det jo igjen bare føre til at bedriftene må øke sine ytelser til de ansatte for å kompensere for dette.
Old 07-03-2013, 09:26   #80
blazius
ScanFlyer Silver

blazius's Avatar

Quote:
For Norge så skal du være sparsommelig om du klarer deg med statens satser (670 til frokost, lunsj og middag). Jeg vet iallefall at jeg sjelden har gått i pluss i diettregnskapet mitt på reise.
Vel, der har jeg stikk motsatt erfaring av deg. Jeg føler ikke at jeg lever spesielt sparsommelig når jeg er på tjenestereiser, men klarer sjelden bruke mer en halve diettsatsen. Nå er jeg typen som gjerne kjøper kveldsmat på en lokal dagligvarebutikk snarere enn å spise kveldsmat på hotellets restaurant, og jeg smører (og betaler for) matpakke ved hotellfrokosten som holder meg gående hele dagen.
blazius is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules