![]() |
|
![]() |
#61 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Hele kredittkortnummeret lagres ikke noen steder. Det er imot PCI-forskriftene. I mange tilfeller vil ikke flyselskapet (eller reisebyrået) engang se det da betaling foregår via ekstern tjeneste.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
@Diett: Bare vi er enige om at det er noe helt annet (og ikke er relevant i diskusjonen) så er det greit for meg, for diett er altså ikke noe ekstra man får fordi man reiser i arbeidets medfør (men skal dekke reelle utgifter). ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#64 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Skattlegging er vel først aktuelt om man faktisk foretar en privat reise for poengene ?
Det kunne jo hende at bedriften benyttet poeng til din neste tur. så å ha/opptjent poeng kan ikke skattlegges. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nei, men hvis man registrerer dette på min måte så vet man iallefall hva man har opptjent av poeng i arbeidssammenheng. Innsyn i bonussystemene kan da fortelle hva man har tatt ut (et reiseregningsskjema må enkelt kunne tilpasses slik at man haker av for bruk av bonuspoeng i arbeidsreiser - både på oppgradering og billetter, skulle man tro).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
![]() Spurte bare av ren nysgjerrighet, fordi om en først har tenkt å skattlegge poengene, så må man jo gjøre det alt skikkelig ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Så det systemet du foreslår blir så lett å lure at det er poengløst å implementere det |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vel, vel. Dersom man går inn for å snyte på skatten så er det naturligvis rom for det. Hvis det er en boks som skal fylles ut i et skjema så tror jeg veldig mange vil velge å rapportere dette på ære og samvittighet og som best man kan, men det er mulig jeg er spesielt naiv som tror dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]() Quote:
Gitt en situasjon der:
Vi kan vel være enige om at dette, i det minste, gir en mistanke om at du har brukt bonuspoeng opptjent i jobbsammenheng til private reiser. Hvis man i tillegg finner, etter ytterligere undersøkelse:
Da kan du, selvfølgelig, hevde at dette ikke er ditt bonuskort, men jeg tror du har en dårlig sak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Staten har tilgang til mer enn EB-databasene. Hvordan tror du har Skatteetaten kontrollerer selvangivelsen din?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
Når jeg nå har et privat reisemønster hvor jeg reiser hver 3 uke til USA kan dette fort føre til at en av oss blir skattlagt for noe ingen av oss skal skatte av. Dette MÅ gjøre nøyaktig. Når vi koblet Kreftregistret mot Førerkortregistret og benyttet navn uten Social Security Number kom vi aldri over 90% match, som selvfølgelig ikke er godkjent, men i godkjenningsprosessene var vi nødt til dokumentere de forskjellige resultatene. Så en er nødt til å ha bedre nøyaktighet "enn å finne" et Bonuskort i mitt navn - det må være mitt kort. Som nevnt er jeg ingen motstander av beskattning - men det må gjøres korrekt og det nok derfor at dette ikke er gjennomført. Selv skatter jeg både til Norge og USA og de 2 siste årene har jeg måttet betale tilleggskatt i USA da den er høyere enn i Norge (en betaler ikke dobbel skatt men mellomlegget til det høyeste)
![]() |
![]() |
#74 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Men som du selv skrev lenger opp, du kommer jo bevisst med faktafeil kun for å "trekke i beinet" og få et svar, så det er vel ikke noe poeng i å bruke noe mer energi på dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#75 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#76 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
On topic: Det å i detalj kontrollere hvor folk reiser, hvordan de betaler for det, med hvem de reiser, hva de bruker kredittkortet sitt til og eksakt hvordan de bruker sine bonusspoeng fremstår sikkert som en våt drøm for teknokrater og statsegoister med sykelig fetisj for byråkrati og detaljkontroll av innbyggenes privatliv. Men det hører neppe hjemme i et demokratisk land anno 2013. Nei, systemet må i sånn fall bygge på at man selv rapporterer hvor mange poeng man tjener på jobbreiser og hvordan de brukes privat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#77 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Vent litt, er det ikke nettopp fordi det ikke er tilatt å kontrollere dette at flyselskapene ikke lengere ber om å få se gyldig ID ved innsjekk? Mener å ha hørt noe om en menneskerettighets-dom rundt dette, men det kan selvsagt også hende at jeg nå er langt ute på viddene...
![]() |
#78 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
EuroBonus registrert på Donald Duck...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Om de skulle få til beskatning av bruk av bonuspoeng vil det jo igjen bare føre til at bedriftene må øke sine ytelser til de ansatte for å kompensere for dette. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Jan 2006
|
![]()
Vel, der har jeg stikk motsatt erfaring av deg. Jeg føler ikke at jeg lever spesielt sparsommelig når jeg er på tjenestereiser, men klarer sjelden bruke mer en halve diettsatsen. Nå er jeg typen som gjerne kjøper kveldsmat på en lokal dagligvarebutikk snarere enn å spise kveldsmat på hotellets restaurant, og jeg smører (og betaler for) matpakke ved hotellfrokosten som holder meg gående hele dagen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet | Sykkelthor | Småprat | 15 | 31-03-2017 19:34 |
BA åpner Seoul | Someone | Flyforum | 3 | 03-05-2012 15:04 |
Åpner for prishopp | sirpjalle | Flyforum | 5 | 25-04-2008 07:39 |
Flybonus kan bli ESA-sak | AirbusTrond | Flyforum | 15 | 22-10-2007 13:54 |
Åpner for gambling på fly | Trety | Flyforum | 0 | 02-11-2005 22:42 |