Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-07-2012, 20:45   #61
AN0510
ScanFlyer Blue

Default Re: SAS innfører gebyr for betaling med kredittkort

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Kreditkortsavgifter är tillåtet enligt norsk lag. Vad är problemet?
Enligt svensk lag är kreditkortsavgifter förbjudna för svenska företag. SAS är ett svensk registrerat företag. Därför går det inte, då skulle SAS bryta mot svensk lag.
Og derfor burde selvsagt SAS latt være å innføre dette.
AN0510 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 21:33   #62
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Wow, the end is getting nearer for SK. Desperate aksjoner som viser at man ikke har tilstrekkelig nok cash-flow og revenue streams... Det er de förste symptomer av en ökonomisk nedgang som alrede begynner a vise seg tydelig i Eurosonen.

Jeg har mine tviler at SK vil lykke med dette strategi. Hvorfor i all verden skulle jeg betale SK bare fordi jeg önsker a betale med kreditt-kort. Haplös av en selsksap som seg selv definerer seg som kvalitaets-leverandör og gebyr-fritt. Avstanden til NAX blir stadig mindre og kan anses alrede idag som sa bred som en brev-merke...
Haha. Bare fordi man innfører et (latterlig) gebyr (som de fleste andre selskaper allerede har) så konkluderer du med at SAS nærmer seg stupet? Skal de ha bedre cash-flow finnes det definitivt mer effektive grep enn dette.
Old 27-07-2012, 21:37   #63
Fredrik74
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by FlightDeck View Post
Haha. Bare fordi man innfører et (latterlig) gebyr (som de fleste andre selskaper allerede har) så konkluderer du med at SAS nærmer seg stupet? Skal de ha bedre cash-flow finnes det definitivt mer effektive grep enn dette.
Det tog dem två månader att betala tillbaka pengarna från en resa jag avbokade. Det blir ränta på det. Jag tror tyvärr också att det är på väg mot slutet för SAS. Bokslutet för Q2 blir extremt intressant att granska.
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 22:13   #64
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Flightdeck, jeg tror du overser den store bildet.

SAS hadde en valg, nemelig den mellom a betydelig forbedre sitt produkt og kreve höyre priser eller om a holde sitt produkt uendred og innförer all mulige gebyrer.

Begge varianter leder til ökte inntekter, men med en meget viktig forskjell. Konkurranse-kraften synker dersom man innförer disse gebyrer og star over a forbedre sitt produkt. Og innen kort tid sitter man igjen i en situasjon hvor konkurransen presser prisene, de egne revenue synker og man ma innföre nye gebyrer for a kunne kompensere de tapene som kommer fra priskrigen med de diverse LCC'er. Dette er en kamp som man kan ikke vinne. LH Italia har pa en imponerende vis bevist at en lagacy vil tape.

Det finnes seg en klart grunn hvorfor disse arabiske selskaper er suksess-fullt. De tilbyr service og lever opp til dette de lover. Dette delen av marked eksisterer forsatt, men det blir stadig mindre forsynet med nye produkter i Europa. Mange av de store europeiske selskaper tror de kan spare seg tilbake til lönnsomheten. Dette er en illusjon. De man investere, de ma forbedre sitt produkt og öke prisene slik at deres revenues gar opp. Ellers blir de toast over tida, fordi de kan ikke vinne denne kampen med lave priser + gebyrer mot LCC'er.

SAS har gjord sitt valg. De vil fokussere pa pris. Ikke en helt nytt produkt som kan konke ut en Norwegian, EasyJet, Air Berlin eller noen annen. Bare Harry-priser og gebyrer. Jeg har mine tviler at det vil rekke, fordi en BA e.g. vil stjele mange pax som har lyst til mer service, mer plass og mer komfort. Og disse pax vil betale BA en betydelig premium for deres produkt. Og pa den andre side sitter de diverse LCC'er. Mens i midten sitter SK og undrer seg hvordan de andre aktörer klarer a stjele pax fra deres turf...

Ikke kredittkort gebyr i seg selv er problemet, men den veien som SAS gar
Old 27-07-2012, 22:23   #65
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Oups. her skryter SAS av at de ikke har noe kortgebyr;
http://www.sas.no/Sider-uten-menytil...g/Mona/Priser/

og her:
http://www.sas.no/no/Misc/Misc_Conta...ervicehonorar/

"Mange flyselskaper velter det ene gebyret etter det andre på passasjerene sine. I gebyrtesten Norsk Familieøkonomi har gjennomført får SAS terningkast seks fordi alt er inkludert i de annonserte prisene.

Det blir stadig flere gebyrer for flyreisende. Norske passasjerer risikerer å måtte betale ekstra for å sjekke inn, sende bagasje og å velge sete i flyet. Mange må også betale gebyrer for å få betale flyselskapet for flyreisen sin. Det viser en ny undersøkelse Norsk Familieøkonomi har gjennomført.

- Mange føler at de blir lurt når det som så ut til å være en billig billett ender opp med å koste mye mer. Hos oss er alt inkludert i den annonserte prisen, men det er ofte vanskelig for forbrukerne å sammenlikne priser når konkurrenter opererer med en slags nettopris i annonsene sine, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS.

Norsk Familieøkonomi har i sin undersøkelse funnet ut at gebyrene florerer hos lavprisselskapene, og at den endelige prisen ofte er høyere enn hos de gebyrfrie selskapene.

- Vi gjennomførte en stor kundeundersøkelse i sommer. Den viste at en av tingene som irriterer flypassasjerene mest er gebyrer knyttet til reisen, sier Johansen."
http://m.sas.no/adimo4/Site/sasno/mo...?p=1018&t=h401

"Vi vil som en generell oppfordring sende et budskap til alle reiselystne om å sjekke prisene hos begge selskapene. Og med et glimt i øyet kan jeg si at de må huske kalkulatoren når de sjekker hos Norwegian, sier informasjonssjef Knut Morten Johansen i SAS."
http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10084960

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 22:30   #66
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Forskjellen på Ryanair og SAS er at Ryanair har ingen moral,mens SAS har to.

SAS: uansett hvordan dere vrenger å vrir på det er ett kredittkortgebyr ett gebyr og dere er dermed ikke ett gebyrfritt selskap lengre.
Old 27-07-2012, 22:35   #67
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Quote:
Her er vi ute å sykler det er kun LCC selskaper med unntak av KLM/AF som har dette GEBYRET.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 22:36   #68
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by intransfer View Post
Argumentet med at kredittkort er tryggere enn debetkort klarer jeg ikke helt å ta innover meg. Risikoen for at de "lokale" selskapene skal gå konkurs er tross alt ikke så stor.
Har selv opplevd det og fikk tilbake pengene takket være at jeg hadde brukt kredittkort.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 27-07-2012, 22:47   #69
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Snakk om selvskudd! Kjenner at jeg er like provosert som da YQ ble innført på bonusbilletter, håper vi kan klare å samme resultat ved å protestere høylydt nå også.
Old 27-07-2012, 23:07   #70
orhel
ScanFlyer Blue

orhel's Avatar

Quote:
Originally Posted by jjessen View Post
For norske kort betaler man faktisk samme kortavgift om det er et debit- eller kredittkort så rasjonalet med å innføre gebyr kun for kredittkort har jeg aldri forstått.
Dette stemmer ikke. Debitkort har gjerne en fast sum per transaksjon, mens kreditkortselskapene (Teller/Diners) tar en fast prosentsats i provisjon.
05.04.15: LH 404 EWR-FRA
06.04.15: SK 4756 FRA-OSL, SK 4116 OSL-BOO
orhel is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 23:14   #71
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Servicehonorar (som du alltid tar opp) har ikke noe med kredittkortavgift å gjøre. Skjønner du ikke, eller vil du ikke skjønne forskjellen?
Servicehonoraret skal ifølge SAS dekke "kostnaden ved å bestille en reise på nettet" og en del av den kostnaden er selvsagt betaling via kredittkort.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 27-07-2012, 23:19   #72
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Hovedsaken her er vel hva SAS egentlig vil fremstå som. De har, som nevnt av flere, lenge forsøkt å fremstille seg som et selskap hvis totale billettpriser er så enkle at man ikke trenger kalkulator for å finne ut hva en reise koster. Folk flest klarer å summere 2-3 tall, men svært mange har dårlig grep om prosentregning. Dette rimer veldig dårlig med SAS sin tidligere kommunikasjon. Så har vi saken om "gratis" reiser for barn som egentlig ikke var gratis, men som "alle" selvsagt burde skjønne ikke var gratis (tråden ble forøvrig av uforståelige årsaker stengt, merget sammen til en saus, osv...)... Begge disse sakene harmonerer veldig dårlig med SAS sin kommunikasjonsstrategi.

Last edited by TOS; 27-07-2012 at 23:26.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 23:31   #73
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Quote:
Originally Posted by jjessen View Post
For norske kort betaler man faktisk samme kortavgift om det er et debit- eller kredittkort så rasjonalet med å innføre gebyr kun for kredittkort har jeg aldri forstått.
Dette stemmer ikke. Prisene varierer dramatisk om du betaler med et debetkort tilknyttet BankAxept (det Ola Dunk tror er "Visakort"), eller med kredittkort – og selv her varierer prisene om du betaler med Visa, MasterCard, Diners og AmEx.
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 23:35   #74
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Snakk om selvskudd! Kjenner at jeg er like provosert som da YQ ble innført på bonusbilletter, håper vi kan klare å samme resultat ved å protestere høylydt nå også.
Jeg kjenner jeg er mer provosert enn da.

Jeg har ett par bedrifter paa si som har merchant kontoer og betaler gebyrer til MC, Visa og American Express. Vaar omsetning er rundt 4 millioner dollar i aaret, saa en mygg iforhold til SAS. Vaare gebyrer er mellom 1,3 og 2,2% (amex er suverent dyrest.) SingTel (min arbeidsgiver), har en stor volumrabatt og betaler 30-40% mindre. Saa SAS LYVER rett og slett naar de paastaar hva kostnaden er.

De vil ogsaa faa ett stort problem her. Som sagt er det forbudt i mange land, inkludert Sverige som noen har nevnt og USA. Det aa diskriminere kunder slik er helt paa jordet.. I tillegg fraroever man kundene den sikkerheten man har med aa betale med kredittkort

Dette er ett desperat trekk som kommer til aa koste SAS dyrt, paa linje med 25% regelen, eliminering av service internasjonalt og fueltillegg paa bonusbilletter. Ikke rart de taper terreng, selskapet er drevet av apekatter med serioes mangel paa forretningssans. Det aa ha priser som er gjennomsnittlig mye hoeyere enn konkurrentene mens man fortsetter aa tilby mindre og mindre

Saa ja, SAS, jeg trodde bunnen var naadd, men dere fortsetter aa grave deres egen grav....
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2012, 23:47   #75
Fredrik Propell
ScanFlyer Silver

Fredrik Propell's Avatar

Leste igjennom alle sure meldinger på SAS sin facebook side, og det ble bla nevnt at ingenting er 100 % spikret ang dette gebyret. Kan hende SAS faktisk tar den massive kritikken til etterretning og gjør noen endringer.

-Fredrik Propell-
Fredrik Propell is online now   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 00:10   #76
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Fredrik Propell View Post
Leste igjennom alle sure meldinger på SAS sin facebook side, og det ble bla nevnt at ingenting er 100 % spikret ang dette gebyret. Kan hende SAS faktisk tar den massive kritikken til etterretning og gjør noen endringer.
Det tror jeg dem ville vært tjent med, det får være greit at dem er nede på LCC nivå med BOB og kun all economy domestic om ikke dem skal følge etter her og.
Glean EBG is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 01:03   #77
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Jeg kjenner jeg er mer provosert enn da.

Jeg har ett par bedrifter paa si som har merchant kontoer og betaler gebyrer til MC, Visa og American Express. Vaar omsetning er rundt 4 millioner dollar i aaret, saa en mygg iforhold til SAS. Vaare gebyrer er mellom 1,3 og 2,2% (amex er suverent dyrest.) SingTel (min arbeidsgiver), har en stor volumrabatt og betaler 30-40% mindre. Saa SAS LYVER rett og slett naar de paastaar hva kostnaden er.
+1 etc etc. Min første tanke var også at prosentene de snakker om er pølsevev, men nå er det 4 år siden sist jeg forhandlet en slik avtale og det var en annen bransje.

Nå har jeg både sovet, svømt og tatt en øl (snart to) på det og mener fremdeles at det er det mest sinnsyke SAS har hostet opp til dags dato. Men det er også beskrivende for sjappa. Sjekket for morro skyld flightmemory'en min og det er en jevn nedgang på SAS andelen av budsjettet mitt. Det er et gradvis dårligere og dårligere produkt. For første gang er de heller ikke på topp så langt i året. Med dette gebyret blir det ikke bedre.

Så jeg synes Tommy har beskrevet det godt med ordet "apekatter". Nothing more, nothing less.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 02:17   #78
vegardg
ScanFlyer Blue

vegardg's Avatar

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post
Prisene varierer dramatisk om du betaler med et debetkort tilknyttet BankAxept (det Ola Dunk tror er "Visakort")
...og om en snakker om netthandel er det BankAxess det er snakk om - noe de færreste bankkunder vet hva er, eller har tegnet avtale om. Dette er faktisk et så lite utbredt produkt at mange på kundeservice i norske banker ikke vet hva det er en gang.
vegardg is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 03:56   #79
Skuggenheimer
ScanFlyer Blue

De kan jo kalle det hva de vil egentlig etter mitt skjønn men det kan vel ikke ha vært noe hyggelig å måtte ty til dette skrittet etter all den negative omtalen de har forsøkt å ramme Norwegian med.. Ganske pinelig egentlig og det skal bli artig å se hva ledelsen skal forsvare seg med. Det må vel kanskje bli noe ullent som at dette ikke anses som et gebyr el.. Gebyr/avgift - same same for meg så lenge jeg må betale det.

Tror nok her at SK bare i det stille burde skrudd opp prisene på mellomdyre og dyre øko bill samt Øko extra og biz med en 100 lapp el så(den prisjungelen der er såvidt uoversiktelig at ingen hadde hatt mulighet til å kontrollere dette - nå er det for sent). Ikke så mange hadde brydd seg tror jeg. Så kunne de beholdt de lavest prisede øko billettene.. No harm done..
Skuggenheimer is offline   Reply With Quote
Old 28-07-2012, 03:58   #80
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Lufthansa (+LX, SN, OS) innførte dette i fjor, men for bestillinger med utreise i Tyskland, Sveits, Belgia, Nederland, Finland, Irland, Spania og Storbritannia. Så det er nok noe som er på vei for flere andre flyselskaper og. Man kan derimot visstnok slippe avgiften på kredittkort ved å bruke f.eks. Paypal.

Air Berlin innførte dette i år, Finnair også i fjor - men det er kun som LH i visse markeder.

De kaller det "Optional Payment Charge" og vil vises som "OB-fee".

Last edited by Superhai; 28-07-2012 at 04:23.
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules