![]() |
|
![]() |
#61 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis det skal legges fram fakta om alt som blir skrevet i dette forumet, så tror jeg vi sliter. Jeg påstår ingen ting - det var en tanke som slo meg. Spekulativt, ja...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#62 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Og du kan legge til ganske mange steder til denne lista. Frankrike, Italia, Afghanistan, et afrikansk land jeg ikke husker navnet på, osv osv...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#63 |
at your service!
|
![]()
Så god bedring med konspirasjonstankane.
![]() |
#64 |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]()
Anbud på rutene kommer ikke som julekvelden. SD har hatt denne politikken lenge, og de som er interessert, starter ikke forberedelsen når annonsen står i avisen. Selskapene som har ambisjoner om å vær med, starter ikke to og en halv måned med å sjekke marked og krav før de skal starte operasjon.
Kortversjonen er vel at DAT ikke har "lest seg opp" på hvilke krav som stilles til kortbaneoperasjoner i nord da de sendte søknaden. Amatørmessig. Kunnskap om kompassdrift i nordområdene er kjent, og DAT måtte skjønne at materiellet de leide/kjøpte måtte være riktig utstyrt. Dette er ikke gradert informasjon som kun DeHavilland/Widerøe satt på. Og problematikken med konvertering fra -102 til -103; TTT. Sjelden har så mye objektiv dokumentasjon vært lagt ut fra offentlige myndigheter. Det forbauser meg at mange solide bidragsytere her ser konspirasjonsspøkelset, og ikke fakta i denne saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#65 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
At selskapet ikke har gjort jobben godt nok er greit nok (og det er flere punkter i rapporten fra LT som kan tyde på manglende forberedelser), men det er vel få selskaper som vil investere mye tid og penger i utstyr som de bare kanskje får behov for. Dvs. at selv om forberedelsene naturlignok tar til når anbudet lyses ut, så vil ofte kun operatøren som i søknadsøyeblikket er eksisterende operatør ha alt på plass. Spørsmålet er derfor om DAT ville kunnet oppfylle kravene dersom de hadde fått rimelig tid på seg. Last edited by TOS; 23-03-2012 at 23:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#66 | |
ScanFlyer Blue
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Brevet fra LT til SD er noe av det mest interessante jeg har lest innen norsk luftfart på ganske lang tid. SCAT-1 eller ikke, antall seter pr fly osv er ikke det viktige, men uten performance-data kan ikke SD godkjenne et anbud. Skandalen ville være total dersom man godkjente og fikk en ulykke i etterkant.
SD fikk inn anbud og utropte vinnere i tolvte time, uten selv å inneha kompetanse til å vurdere selskapenes evne til å tilfredsstille kravene i anbudene. I etterkant kom det inn en klage, og LT ble kalt inn som ekspert. Eksperten slaktet en av anbudsvinnerene på grunn av graverende mangler som setter sikkerheten i fare, og SD hadde ikke noe annet valg enn å ta klagen til etteretning. Man trenger ikke konspirasjonsteorier for å begrunne hva som har skjedd her. En del innlegg i denne tråden samt den gamle FOT-tråden blir rett og slett temmelig komiske. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 | |
at your service!
|
![]() Quote:
Torbjørn ----------------- Last edited by wf145; 24-03-2012 at 00:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#69 | ||||||
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Quote:
Quote:
Quote:
Mener du at Luftfartstilsynet farer med tull når de viser til at gjeldende anbefalinger og regler ikke er fulgt av DAT? Mener du at de reglerett lyver om at DAT ikke har levert dokumentasjon som de skulle? SCAT-1 har jo SD valgt å ikke gå inn på i klagen, klagen gjelder jo en god del operative forhold, der DAT tydligvis ikke har ting på stell. Quote:
Quote:
Banene er for korte og det er hinder i noen av utflygingene, noe som krever spesielle prosedyrer og fly. Dersom det forfordeler en operatør og man mener det er urettferdig så er det to muligheter - A) sprenge bort noen fjell og forlenge noen baner, B) stenge plassene og bygge jernbane Det som er meget beklagelig her er at det er så kort tid til å organisere tingene at ikke bare selskap og crew får lide, men også passasjerene. Her må selskapene begynne å selge billetter før de har kontrakt på å fly rutene. ![]() Der støtter jeg deg fullt og helt, og jeg synes også LT er (overraskende?) klar i sine uttalelser her, de virker på grensen til oppgitt.
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) Last edited by Discus; 24-03-2012 at 00:16. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#70 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det synes å være opplagt at DAT ikke har gjort sin jobb grundig nok, men det kan nok også stilles spørsmål ved prosessen rundt hele anbudet og om ikke tidsfristen for å få på plass alle formaliteter burde vært noe lenger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
at your service!
|
![]()
Det kom vel kanskje overraskande på dei fleste at anbodet til DAT var så mangelfullt, og at det ikkje var berre SCAT-1 som manlga - slik dei fleste trudde?
AT tidsfristen er for kort trur eg alle er einige om.
![]() |
#72 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vil tro det er flere enn jeg som har hatt denne tanken i løpet av denne dagen. Jeg valgte å dele den og skjønte det ble som å banne i kirka. Dessuten er ikke LT nevnt med et ord i denne saken. De har faktisk gjort en veldig god jobb. Det får bli din lille konspirasjonstanke
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#74 | |
at your service!
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#75 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#76 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det blir spennende å se om fristene blir annerledes ved neste anbudsrunde. Quote:
Last edited by Dag Viking; 24-03-2012 at 00:26. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#77 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]() Quote:
Røros-anbudet hadde krav om et mindre fly, men det ville ingen ha ![]() ...men akkurat det med flytyper har vi vel vært gjennom mange ganger før, så vi før evt. lage en egen sak på det igjen.
![]() |
![]() |
#78 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#79 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Det jeg lurer på nå er hva som skjer med DAT. De har mistet Florø der Widerøe la inn et "null-anbud", de flyr en god del på Rygge med halvfulle fly (?) og de har anskaffet nye fly og trent piloter på Dash 8 som skulle fly Lofoten+Narvik. DOT har fremdeles Røros, men totalt må de vel gå med store tap nå og med mye materiell de ikke bruker etter 1. april??
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#80 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nei, det gjør nok ikke det, men det kan legge til rette for flere aktuelle selskaper (i neste omgang). Men som Discus påpeker så er kanskje det en annen diskusjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Anbud på FOT-rutene 2016 | KjetilK | Flyforum | 6 | 15-09-2014 10:29 |
Kven kan overprøve LT? (Splitta frå: "FOT-rutene i Lofoten og klagesaken") | jaas | Flyforum | 74 | 28-03-2012 09:39 |
Sosial dumping på FOT-anbudet? (Splitta frå "Nytt anbud ute for FOT-rutene") | Earlybird. | Flyforum | 461 | 04-03-2012 19:20 |
Hvilke selskaper vil du ha på FOT-Rutene? | Trdfly | Småprat | 20 | 02-11-2011 17:06 |