Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 14-07-2013, 17:23   #701
ILS2
ScanFlyer Gold

Default Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

En fin presang til deg fra SAS' tilsynelatende tilbakestående revenue management. Dette er blant de tingene som har overrasket meg mest med innføringen av Plus. Smart trekk med billig fleksibilitet, men det forutsetter at de strammer strikken mht. pris når det nærmer seg avreise. Nå har ikke jeg noen fullstendig oversikt, men på mange ruter ligger Plus-prisen stabilt helt frem til avreise, slik at de ikke får tatt ut den ekstra marginen fra de som kjøpte "billig-Plus" og som må endre kort tid før avreise.

Lufthansa er et lysende eksempel på det motsatte, selv om de kanskje er i overkant drøy (ikke uvanlig å måtte betale mellomlegg for D og C-klasse på flighter som er halvfulle, jf. diskusjoner på FT).

Jeg sliter virkelig med å se logikken til SAS her. Å selge rimelig P og B-klasse tidlig, for så å kreve en mellomleggspremium nærmere avreise, er helt legitimt. Akkurat som Go-billettene stiger markant i pris på innenriks jo nærmere avreise du kommer. Jeg har sett eksempler på at man kan kjøpe Plus tidlig, kansellere denne på avreisedagen og fly hjem med en rimeligere Go-billett. Dag Vikings overnevnte eksempel tar dog kaken.

Flere med lignende gavepakkeprisingseksempler fra SAS post Go/Plus-innføringen?
ILS2 is offline  
Old 14-07-2013, 17:49   #702
KLM 1200
EuroBonus Gold

KLM 1200's Avatar

SAS Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by Chris1 View Post
Da får jeg jammen meg prøvd SAS Plus innenlands jeg også.. Ikke noe å rope hurra for, men da jeg skulle bestille en innenlands bonusreise drev jeg og fiklet litt med forskjellige tidspunkt for utreise og fant ut at hvis en velger go ved utreise og plus ved hjemreise betaler en kun for go begge veier, altså 10,000p. Dette gjelder kun direktefly. Prøvde en routing med mellomlanding og da kom det opp error.. Plus er normalt 10,000 hver vei innenlands, noe som er vel høyt imho. Fleksibiliteten er vel standard for alle bonusbilletter innenlands. Eneste forskjellen mellom go og plus er vel at en kan velge en matbit og checke inn 2stk bagasje hvis en ikke har status. 7,500p hver vei i plus ville vært en mer "passende" pris å betale?
Hvis du ringer SAS så klarer du og få til SVG-BGO-OSL-TOS og TOS-OSL-BGO-SVG i go/plus. flyer i Go på vei opp og Plus på vei hjem. Og dette for kun 10.000 Poeng med SAS. Hadde jeg flydd Go begge veier så hadde det også kostet 10.000P. Så her er det en vinn-vinn situasjon for meg.
*SVG-BGO-SVG* SK Go x5
*SVG-LHR-SVG* SK Go
KLM 1200 is offline  
Old 15-07-2013, 08:59   #703
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
En fin presang til deg fra SAS' tilsynelatende tilbakestående revenue management. Dette er blant de tingene som har overrasket meg mest med innføringen av Plus. Smart trekk med billig fleksibilitet, men det forutsetter at de strammer strikken mht. pris når det nærmer seg avreise. Nå har ikke jeg noen fullstendig oversikt, men på mange ruter ligger Plus-prisen stabilt helt frem til avreise, slik at de ikke får tatt ut den ekstra marginen fra de som kjøpte "billig-Plus" og som må endre kort tid før avreise.

Flere med lignende gavepakkeprisingseksempler fra SAS post Go/Plus-innføringen?
Har ikke fra SAS, men skjer med hoteller også. Bestillte flex hos scandic på 986kr/natt, og to uker senere ligger flex ute til 886kr/natt. En dag senere var flex enda 20kr billigere, men da gadd jeg ikke kansellere og bestille nok en gang.
Old 15-07-2013, 10:53   #704
3tflyer
ScanFlyer Blue

I sommer flyr WF for SAS på en del ruter. Tok SK4552 TOS-TRD i dag. Det var det merket med Business Class de tre første seteradene. Ingen Go eller Plus!
3tflyer is offline  
Old 15-07-2013, 14:01   #705
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Fløy på flex med WF nå og ble litt overasket over at ikke det var gratis mat og drikke fra menyen som med SK plus.
Ble litt overasket men ingen big deal.
Glean EBG is offline  
Old 15-07-2013, 20:29   #706
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Default SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Har egentlig ikke brydd meg så mye om denne endringen frem til de siste 3-4 flightene. Hver gang, på tross av EBG, har jeg blitt flyttet helt bak i flyet uten grunn. I dag fikk jeg en mulig grunn, og det var at jeg ikke burde velge de 2-3 radene bak Plus da disse ofte benyttes hvis det er mange i Plus. Så nå vet vi/dere det...
Old 15-07-2013, 21:21   #707
LN-FAB
ScanFlyer Blue

Til 3tflyer og Glean EBG: Vi har ikke fått disse plus- og go-skiltene fra SAS/Catering så da bruker vi våre egne som er merket Business og Economy... Konseptet er, og skal være, identisk med SAS' konsept på de rutene vi flyr for dem. Hvilken rute ble ikke dette gjennomført på?
LN-FAB is offline  
Old 16-07-2013, 00:08   #708
KLM 1200
EuroBonus Gold

KLM 1200's Avatar

SAS Re: SAS lanserer nye serviceklasser: SAS Go & SAS Plus

Quote:
Originally Posted by 3tflyer View Post
I sommer flyr WF for SAS på en del ruter. Tok SK4552 TOS-TRD i dag. Det var det merket med Business Class de tre første seteradene. Ingen Go eller Plus!
Booking klasse I som er Plus i biletten min. ser også i bestillingen at det jeg kan velge helt fremme.( setekart har egen minikabin ) snakket også på telefon at de bekreftet at det var Plus.
*SVG-BGO-SVG* SK Go x5
*SVG-LHR-SVG* SK Go
KLM 1200 is offline  
Old 16-07-2013, 00:12   #709
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Har egentlig ikke brydd meg så mye om denne endringen frem til de siste 3-4 flightene. Hver gang, på tross av EBG, har jeg blitt flyttet helt bak i flyet uten grunn. I dag fikk jeg en mulig grunn, og det var at jeg ikke burde velge de 2-3 radene bak Plus da disse ofte benyttes hvis det er mange i Plus. Så nå vet vi/dere det...
Dette er jo gammel "barnelærdom" fra intra-skandinavisk
Old 16-07-2013, 00:49   #710
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by LN-FAB View Post
Til 3tflyer og Glean EBG: Vi har ikke fått disse plus- og go-skiltene fra SAS/Catering så da bruker vi våre egne som er merket Business og Economy... Konseptet er, og skal være, identisk med SAS' konsept på de rutene vi flyr for dem. Hvilken rute ble ikke dette gjennomført på?
Jeg har flydd TRD-BOO begge veier, og ingen av disse turene var det avsatt en Plus avdelig fremme, og all mat og drikke måtte betales for, på begge flighter.
Hickok is offline  
Old 16-07-2013, 01:49   #711
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Fløy på flex med WF nå og ble litt overasket over at ikke det var gratis mat og drikke fra menyen som med SK plus.
Ble litt overasket men ingen big deal.
Fløy du på WF eller SK flightnummer?
Old 16-07-2013, 01:52   #712
Glean EBG
ScanFlyer Gold

Jeg fløy på WF men trodde de hadde samme opplegget som sas siden det sto Plus på sas appen.
Glean EBG is offline  
Old 16-07-2013, 08:12   #713
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Hmmm dette blir i så fall spennende når det kommer til min NR-tur som står som SAS Plus i app'en (Ja, nå synes endelig bookingene igjen etter oppdateringen til 1.2) Hadde gledet meg til å velge fritt fra gourmettralla
Old 16-07-2013, 08:21   #714
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Noen som har et eksempel på hva slags frokost som blir servert i Plus på strekningen OSL-LHR med avgang før kl 09? Får jeg velge drikke fra tralla, eller ligger det en juiceboks i frokostesken?
Fly med oss is offline  
Old 16-07-2013, 09:00   #715
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally Posted by Glean EBG View Post
Jeg fløy på WF men trodde de hadde samme opplegget som sas siden det sto Plus på sas appen.
Det trodde av en eller annen grunn jeg også, men jeg måtte betale for alt fra tralla på mine turer NR.
Old 16-07-2013, 16:26   #716
3tflyer
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-FAB View Post
SK 4552 12.7 og SK 4561 15.7.
3tflyer is offline  
Old 17-07-2013, 00:00   #717
petter380
Powder hound

petter380's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dette er jo gammel "barnelærdom" fra intra-skandinavisk
Joa, og nå skjer det ofte i Norge også. Vil tro det har noe med at når det var tre klasser så kunne de bytte om der fremme og at det sjeldent skjedde at Eco+ gikk bakover. Nå som det kun er to, går det utover Eco med en gang.
Old 17-07-2013, 00:19   #718
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by petter380 View Post
Vil tro det har noe med at når det var tre klasser så kunne de bytte om der fremme og at det sjeldent skjedde at Eco+ gikk bakover. Nå som det kun er to, går det utover Eco med en gang.
Vi som har tildels "pendlet" intra-skandinavisk vet at det slettes ikke skjedde sjeldent! ;-)
JoeW is offline  
Old 17-07-2013, 00:36   #719
iFly
Newcomer

Jeg synes nok SAS vingler litt for mye. Hvor ble det av Scandinavian direct?
iFly is offline  
Old 18-07-2013, 10:05   #720
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Godt de har gjort det enklere for sine kunder med de nye servicekonseptet, da
Robbiedeluxe is offline  
Closed Thread

Posting Rules