Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-07-2010, 00:54   #41
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Dårlig opplevelse med SAS

Quote:
Originally Posted by V-jet View Post
Jeg fløy "economy extra" OSL-CPH MD80 og ARN-OSL 737-8 i forrige måned, greit jeg måler 188 på strømpelessen, men satt trangt nok til at jeg synes SAS kan begrense seg til reklamere med intet annet enn gratis aviser, litt bedre benplass er noe forbanna tull.
Neste gang kommer jeg til å velge DY, da vet jeg hva jeg får, kanskje en trang 737-3 men da blir jeg iallefall ikke skuffet.
Nej og du bliver ihvertfald heller ikke positivt overrasket
Old 24-07-2010, 01:33   #42
pkselite
ScanFlyer Blue

Det er riktig som noen her sier, alt varierer fra crew til crew og fra fly til fly. Men det skal ikke være sånn i et selskap som SAS og til den prisen, sånt er reservert for Ryanair. Som jeg forstår det nå, så er det å forvente service og behagelighet hos SAS samme som å spille russisk rulett. Consistency er et begrep SAS bør lære seg. Jeg er verken for eller mot SAS, jeg forstår bare ikke hvordan de kan markedsføre seg selv på lik linje som LH, AF og KL når de egentlig ligner mer på en LCC.

Og angående BOB: den tørre (som noen nevnte) sandwichen jeg får hos LH bryr jeg meg ikke om, mat er mat. Men jeg forventer å få diverse væsker gratis og i mengder hvis så trengs på et fly som har veldig lav luftfuktighet og koster 6 x LCC
pkselite is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 02:12   #43
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by pkselite View Post
Men jeg forventer å få diverse væsker gratis og i mengder hvis så trengs på et fly som har veldig lav luftfuktighet og koster 6 x LCC
Så skal du ikke flyve med SAS på economy. De har i årevis haft BOB-koncept på economy og det er ikke nogen hemmelighed. Derfor kan det heller ikke overraske.

Hvis de koster 6x LCC hvor for flyver du så ikke LCC?

Som nævnt tidligere så er forskellen på SAS og LCC mere end drikkevarer - det burde du have opdaget, hvis du flyver så meget.
Old 24-07-2010, 10:31   #44
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Jaja, sandwich eller ikke sandwich, benplass eller ikke benplass. Prøv en LCC og SAS under ellers like forhold, f.eks. en askesky, så får pipen en annen tone, skulle jeg tro. Man får det man betaler for. f.eks. et vesentlig bedre støtteapparat på bakken i tilfelle uregelmessigheter.
FRA har forbud mot bruk av APU mer enn 5-10 minutter før avgang, og hva de faste installasjonene som skal sørge for strøm og AC kan tilby, så vil dette variere voldsomt fra lufthavn til lufthavn. Når jeg fløy kortruter, så fremsto de tyske lufthavnene som veldig dårlige på dette punktet. Nå på langrutene er det EWR som "imponerer" i negativ retning. CPH er heller ingen "høydare" i så måte.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 17:02   #45
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Quote:
Det er riktig som noen her sier, alt varierer fra crew til crew og fra fly til fly. Men det skal ikke være sånn i et selskap som SAS og til den prisen, sånt er reservert for Ryanair. Som jeg forstår det nå, så er det å forvente service og behagelighet hos SAS samme som å spille russisk rulett. Consistency er et begrep SAS bør lære seg. Jeg er verken for eller mot SAS, jeg forstår bare ikke hvordan de kan markedsføre seg selv på lik linje som LH, AF og KL når de egentlig ligner mer på en LCC.

Og angående BOB: den tørre (som noen nevnte) sandwichen jeg får hos LH bryr jeg meg ikke om, mat er mat. Men jeg forventer å få diverse væsker gratis og i mengder hvis så trengs på et fly som har veldig lav luftfuktighet og koster 6 x LCC
Du kan på en vist måte håpe til neste året. Da blir den nye rullbana ferdig og det blir flere slots ved FRA, som vil går først og fremst til nye aktører som tilbyr nye reisemål. Dermed vil konkurransen øke og det vil medføre at de eksisterende aktører må skjerpe seg.

SAS sitt BOB produkt intra-european er - for å si dette med Mats Jansson*s ord bare "pinlig". Ikke verdig til en selskap som er stolte for å være medlem i Star Alliance. Rett nå - desverre - tilbyr SAS sub-par service forliked med Allianse-Niveå.
Old 24-07-2010, 17:23   #46
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post
Rett nå - desverre - tilbyr SAS sub-par service forliked med Allianse-Niveå.
Tillsammans med UA, CO, US. Men ingen ursäkt för att benchmarka mot det sämsta.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 21:34   #47
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by FBU 4EVER View Post
FRA har forbud mot bruk av APU mer enn 5-10 minutter før avgang, og hva de faste installasjonene som skal sørge for strøm og AC kan tilby, så vil dette variere voldsomt fra lufthavn til lufthavn.
Meget positivt overrasket over SAS fra Mykonos i dag - fin temperatur ved ombordstigning selv om flyet sto i solsteika
Old 24-07-2010, 22:31   #48
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Men TG923, SK7388 er en charter flight og der er det turoperatøren som bestemmer servicenivået ikke SAS. Altså hvis man skal oppleve gode gamle SAS, fly med SAS på pakketur til syden
Old 24-07-2010, 23:03   #49
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Om det er Apollo som bestemmer at det skal være god temperatur ved ombordstigning så gjerne for meg. Jeg hadde uansett ikke store forventninger til en charterflight, men ble positivt overrasket (ikke klappet folket ved landing heller...).
Old 25-07-2010, 12:31   #50
FBU 4EVER
ScanFlyer Dusty

FBU 4EVER's Avatar

Det er ikke turoperatøren som bestemmer temperatur ombord. Det er crewet selv, ingen andre! Noen flyplasser tillater bruk av APU under hele markoppholdet, andre plasser har utmerkede air condition-anlegg. Fri bruk av strøm og a/c er inkludert i avgiftene flyselskapene betaler til lufthavnene.

Den skjønneste forbindelse mellom to punkter: Alfa Romeo!

Dagens Alfista: Hvadda fottur?

"Jag är Stabækfan, hva fan är ni?"
FBU 4EVER is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2010, 11:18   #51
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Dårlig opplevelse med SAS

Quote:
Jeg har ikke flydd med SAS på noen år, har alltid valgt Lufthansa eller Air France på USA turer hjem til foreldrene. Men i går så måtte jeg fly siste legget med SAS fra Frankfurt, og det er siste gangen i dette liv. SAS er ikke en smule bedre enn hvilket som helst annet LCC, verre er de faktisk. Det er knapt plass til en pekefinger mellom setene, akkurat som hos Ryanair. Setene er like harde som hos CSA sine 737 og det var ikke snakk om å ha på APU'en for å holde AC'n i gang i 32 grader varme Frankfurt. (jeg som kunde bryr meg ikke om Frankfurt Airport er ansvarlig for strømtilførsel ved gaten, det skal være god temperatur på et fly fra et selskap som har 6 ganger så høye priser som en LCC) Servicen er elendig: ikke nok med at man må kjøpe maten, det er faktisk ingen som spør deg om du vil kjøpe maten. De var mer opptatt av å rulle så fort som de kunne gjennom kabinen og når jeg flere ganger ba om å kjøpe mat fikk jeg et smil tilbake, uten mat. SAS tar altså like mye penger for en flytur som Lufthansa, men leverer på nivået lavere enn Ryanair. Trangt, varmt, elendig service og uten mat. Hos Ryanair for du i alle fall et spørsmål om du vil kjøpe mat.

SAS leverer et produkt som ikke står i samsvar med pris. Alt av kabinansatte bør sparkes og sendes på et smile/service kurs.

Dårlig dårlig dårlig.

Jeg vet at mange her lever og puster SAS, men dette er et innsyn fra meg som har flydd alle andre tenkelige selskaper og sammenligner det skandinaviske flaggskipet sådan.
----
Mange har i dag forventninger om at man skal fly for noen hundrelapper fra et sted til et annet, og møte et servicekonsept som hørte 60-tallet til.

OK - hvis du flyr Royal class / First class / Orchide etc på en langtur - kan man sikkert få et snev av luksusfølelse, men ellers (og særlig etter at LCC'ene inntok markedet) har man beveget seg i retning av trangere setepitch (rundt 30 inches) og mindre vekt på servicekonseptet. Luftfarten er blitt en industri (fort inn / fort ut). Man ønsker gjerne et smil fra CA'en som serverer deg, men det kan jo være forskjellige årsaker til at man ikke får den "the good feeling". Kanskje var de presset på tjenestetid denne dagen, kanskje var det andre omstendigheter?

Bruk av APU er normalt ikke tillatt mer en 5 min før motorstart, og oftest er det ikke tid å kople på noen AC-unit (ground) for kjøling. Dårlig effekt er det også, så oftere er det smartere å lufte med dørene åpne. Men dette har jo et sikkerhetsaspekt i seg, man vil jo ikke at pax'en skal falle ut...

Det er så mangt å klage over, og oftest gjør crewet så godt de kan. Men noen har nok overdrevne forventninger i dagens flymarked, som er særdeles presset.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2010, 11:30   #52
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Men TG923, SK7388 er en charter flight og der er det turoperatøren som bestemmer servicenivået ikke SAS. Altså hvis man skal oppleve gode gamle SAS, fly med SAS på pakketur til syden
-----
Den skjønner ikke jeg. Flyr man med et fly, så er det crewet som står for service ombord. Det er de som bestemmer temperatur ombord, grad av service, informasjon ombord etc etc.

Er det forsinkelser, så er det selskapets og crewets plikt å ivareta gjestene så godt som mulig. Og er det et charteroppdrag, så vil pakkereiseloven gi gjestene rettigheter de ikke har ellers, bl.a. matkuponger, kjøring til hotell, informasjon av guidene etc.

SAS flyr som kjent ikke pakkereiser på egen hand, men for oparatører som VING, APOLLO etc (i den grad operatørenes egne selskaper, Thomas Cook, Novair etc ikke har egen kapasitet).

Så å "fly gode gamle SAS-fly på pakketur til syden" må nødvendigvis gå gjennom en reiseoperatør uansett - så lenge man snakker om pakkereiser. Sorry ..
Og hva menes med gode gamle SAS-fly...? Som har range nok til f.eks Kanariholmene?

Tally-ho
Old 27-07-2010, 11:36   #53
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
-----
Så å "fly gode gamle SAS-fly på pakketur til syden" må nødvendigvis gå gjennom en reiseoperatør uansett - så lenge man snakker om pakkereiser. Sorry ..
Og hva menes med gode gamle SAS-fly...? Som har range nok til f.eks Kanariholmene?

Tally-ho
Det er mange som synes at servering = service, og SAS serverer ofte mer når de flyr charter for ulike selskap enn hva de gjør på en vanlig rute til Sør-Europa i økonomiklasse.

Dessuten, se hvor KGL setter komma. Han skriver "gode gamle SAS, fly med..." ikke "gode, gamle SAS-fly"
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2010, 11:39   #54
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Quote:
Jeg tror det Kurt antyder er at servicenivået på charterreiser (hvor SAS opererer flygningen) er som å komme tilbake til SAS i gode, gamle dager.

Hva angår siste quote, så har du muligen oversett et komma i Kurts innlegg. Det er nok ikke snakk om noe godt, gammelt SAS-fly som sådan, men hvis man skal oppleve gode gamle SAS, så bør man fly med SAS på pakketur.

Edit: Litt treg, så Dag Viking kom først....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2010, 17:04   #55
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tror det Kurt antyder er at servicenivået på charterreiser (hvor SAS opererer flygningen) er som å komme tilbake til SAS i gode, gamle dager.

Hva angår siste quote, så har du muligen oversett et komma i Kurts innlegg. Det er nok ikke snakk om noe godt, gammelt SAS-fly som sådan, men hvis man skal oppleve gode gamle SAS, så bør man fly med SAS på pakketur.

Edit: Litt treg, så Dag Viking kom først....
---
Ok, ser den;-)
Kommaregler er viktig, og kanskje flere husker denne fra barneskolen;"heng mannen ikke vent til jeg kommer..."
(kanskje ikke grammatisk god norsk, men komma utgjør altså en vesentlig forskjell) O.T - sorry..

En annen ting - nå er det sånn at de tre store turoperatørene ranker de forskjellige selskapene de bruker, internt ut fra tilbakemeldinger fra gjestene, og det kan gjelde både taxfreetilbud (prepack), mat ombord, informasjon, underholdningssystemer, utvalg på trillevogn, etc, og da har SAS kommet sånn noenlunde midt på treet hver gang.

Selv tilhører jeg de som synes SAS er et flott selskap med mange fline folk, som gjør så godt de kan.

Tally-Ho
Old 27-07-2010, 21:59   #56
krølle
ScanFlyer Crusty

Siden denne handler om dårlig opplevelse hos SK skal jeg i god forum stil slenge meg på "debatten"

DY KRK-SVG, "beklager vi glemte returmaten i SVG, men neste gang skal vi ta med"., Ha, ha, neste gang skal jeg være forberedt selv

DY OSL-SVG, så crew når jeg gikk ombord, ved sikkerhetsannonsering og når jeg gikk iland, var nesten så jeg lurte på om de hadde stukket av i OSL og nye kom ob og sa ha det i SVG

Det kan skje selv den beste
krølle is offline   Reply With Quote
Old 27-07-2010, 22:21   #57
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

SAS inflightprodukt i Økonomiklasse på Europaruter er helt og holdent LCC konsept. Hverken mer eller mindre. Seatpitch rundt 30-32 og buy onboard, enkelt og greit.

Posting Rules