![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det er riktig som noen her sier, alt varierer fra crew til crew og fra fly til fly. Men det skal ikke være sånn i et selskap som SAS og til den prisen, sånt er reservert for Ryanair. Som jeg forstår det nå, så er det å forvente service og behagelighet hos SAS samme som å spille russisk rulett. Consistency er et begrep SAS bør lære seg. Jeg er verken for eller mot SAS, jeg forstår bare ikke hvordan de kan markedsføre seg selv på lik linje som LH, AF og KL når de egentlig ligner mer på en LCC.
Og angående BOB: den tørre (som noen nevnte) sandwichen jeg får hos LH bryr jeg meg ikke om, mat er mat. Men jeg forventer å få diverse væsker gratis og i mengder hvis så trengs på et fly som har veldig lav luftfuktighet og koster 6 x LCC |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hvis de koster 6x LCC hvor for flyver du så ikke LCC? Som nævnt tidligere så er forskellen på SAS og LCC mere end drikkevarer - det burde du have opdaget, hvis du flyver så meget.
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jaja, sandwich eller ikke sandwich, benplass eller ikke benplass. Prøv en LCC og SAS under ellers like forhold, f.eks. en askesky, så får pipen en annen tone, skulle jeg tro. Man får det man betaler for. f.eks. et vesentlig bedre støtteapparat på bakken i tilfelle uregelmessigheter.
FRA har forbud mot bruk av APU mer enn 5-10 minutter før avgang, og hva de faste installasjonene som skal sørge for strøm og AC kan tilby, så vil dette variere voldsomt fra lufthavn til lufthavn. Når jeg fløy kortruter, så fremsto de tyske lufthavnene som veldig dårlige på dette punktet. Nå på langrutene er det EWR som "imponerer" i negativ retning. CPH er heller ingen "høydare" i så måte.
![]() |
#45 | |
critical mind
|
![]() Quote:
SAS sitt BOB produkt intra-european er - for å si dette med Mats Jansson*s ord bare "pinlig". Ikke verdig til en selskap som er stolte for å være medlem i Star Alliance. Rett nå - desverre - tilbyr SAS sub-par service forliked med Allianse-Niveå.
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#48 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Men TG923, SK7388 er en charter flight og der er det turoperatøren som bestemmer servicenivået ikke SAS. Altså hvis man skal oppleve gode gamle SAS, fly med SAS på pakketur til syden
![]()
![]() |
#49 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Om det er Apollo som bestemmer at det skal være god temperatur ved ombordstigning så gjerne for meg. Jeg hadde uansett ikke store forventninger til en charterflight, men ble positivt overrasket (ikke klappet folket ved landing heller...).
![]() |
#50 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det er ikke turoperatøren som bestemmer temperatur ombord. Det er crewet selv, ingen andre! Noen flyplasser tillater bruk av APU under hele markoppholdet, andre plasser har utmerkede air condition-anlegg. Fri bruk av strøm og a/c er inkludert i avgiftene flyselskapene betaler til lufthavnene.
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Mange har i dag forventninger om at man skal fly for noen hundrelapper fra et sted til et annet, og møte et servicekonsept som hørte 60-tallet til. OK - hvis du flyr Royal class / First class / Orchide etc på en langtur - kan man sikkert få et snev av luksusfølelse, men ellers (og særlig etter at LCC'ene inntok markedet) har man beveget seg i retning av trangere setepitch (rundt 30 inches) og mindre vekt på servicekonseptet. Luftfarten er blitt en industri (fort inn / fort ut). Man ønsker gjerne et smil fra CA'en som serverer deg, men det kan jo være forskjellige årsaker til at man ikke får den "the good feeling". Kanskje var de presset på tjenestetid denne dagen, kanskje var det andre omstendigheter? Bruk av APU er normalt ikke tillatt mer en 5 min før motorstart, og oftest er det ikke tid å kople på noen AC-unit (ground) for kjøling. Dårlig effekt er det også, så oftere er det smartere å lufte med dørene åpne. Men dette har jo et sikkerhetsaspekt i seg, man vil jo ikke at pax'en skal falle ut... Det er så mangt å klage over, og oftest gjør crewet så godt de kan. Men noen har nok overdrevne forventninger i dagens flymarked, som er særdeles presset. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Den skjønner ikke jeg. Flyr man med et fly, så er det crewet som står for service ombord. Det er de som bestemmer temperatur ombord, grad av service, informasjon ombord etc etc. Er det forsinkelser, så er det selskapets og crewets plikt å ivareta gjestene så godt som mulig. Og er det et charteroppdrag, så vil pakkereiseloven gi gjestene rettigheter de ikke har ellers, bl.a. matkuponger, kjøring til hotell, informasjon av guidene etc. SAS flyr som kjent ikke pakkereiser på egen hand, men for oparatører som VING, APOLLO etc (i den grad operatørenes egne selskaper, Thomas Cook, Novair etc ikke har egen kapasitet). Så å "fly gode gamle SAS-fly på pakketur til syden" må nødvendigvis gå gjennom en reiseoperatør uansett - så lenge man snakker om pakkereiser. Sorry .. Og hva menes med gode gamle SAS-fly...? Som har range nok til f.eks Kanariholmene? Tally-ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Dessuten, se hvor KGL setter komma. Han skriver "gode gamle SAS, fly med..." ikke "gode, gamle SAS-fly" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Hva angår siste quote, så har du muligen oversett et komma i Kurts innlegg. Det er nok ikke snakk om noe godt, gammelt SAS-fly som sådan, men hvis man skal oppleve gode gamle SAS, så bør man fly med SAS på pakketur. Edit: Litt treg, så Dag Viking kom først.... |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Ok, ser den;-) Kommaregler er viktig, og kanskje flere husker denne fra barneskolen;"heng mannen ikke vent til jeg kommer..." (kanskje ikke grammatisk god norsk, men komma utgjør altså en vesentlig forskjell) O.T - sorry.. En annen ting - nå er det sånn at de tre store turoperatørene ranker de forskjellige selskapene de bruker, internt ut fra tilbakemeldinger fra gjestene, og det kan gjelde både taxfreetilbud (prepack), mat ombord, informasjon, underholdningssystemer, utvalg på trillevogn, etc, og da har SAS kommet sånn noenlunde midt på treet hver gang. Selv tilhører jeg de som synes SAS er et flott selskap med mange fline folk, som gjør så godt de kan. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Siden denne handler om dårlig opplevelse hos SK skal jeg i god forum stil slenge meg på "debatten"
![]() DY KRK-SVG, "beklager vi glemte returmaten i SVG, men neste gang skal vi ta med"., Ha, ha, neste gang skal jeg være forberedt selv DY OSL-SVG, så crew når jeg gikk ombord, ved sikkerhetsannonsering og når jeg gikk iland, var nesten så jeg lurte på om de hadde stukket av i OSL og nye kom ob og sa ha det i SVG ![]() Det kan skje selv den beste ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
SAS inflightprodukt i Økonomiklasse på Europaruter er helt og holdent LCC konsept. Hverken mer eller mindre. Seatpitch rundt 30-32 og buy onboard, enkelt og greit.
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
4th of july - En opplevelse verdt å få med seg i USA? | orhel | Reiseforum | 13 | 20-04-2014 18:45 |
En relativt dårlig Ryanair-opplevelse | Discus | Småprat | 27 | 02-03-2014 11:32 |
Å fly med russiske innenriksfly er visst en opplevelse... | LN-KKY | Flyforum | 5 | 01-02-2010 17:13 |
Har Peter Warren hatt en dårlig opplevelse med SAS i det siste? | CK | Flyforum | 24 | 03-04-2009 18:44 |
Dårlig unnskylding SAS | Tertit54 | Flyforum | 10 | 12-02-2006 23:28 |