Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-03-2010, 08:33   #41
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Default Re: Tidligere SGS-ansatte vant i høysterett

Tror men egentlig skal konkludere med at Norge hadde vært et helt annet land hvis enkelte her inne hadde sitti med avgjørelsene i høysterett.
Det er mange sider og fakta som ikke kommer helt frem i offentligheten (nei ikke hemmligholdt), men som kommer tydlig frem i retten. Noe som gjør at de som sitter der og fatter avgjørelser som har tyngde, ser saken helt anderledes enn dere.

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2010, 08:39   #42
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Quote:
Originally Posted by Staff View Post
Men denne sak som dem ansatte tapte er kjanse mer relevant for OSL.

http://www.parat.com/list.aspx?m=704&amid=222285

http://www.parat.com/list.aspx?m=713&amid=235516
Er vel egentlig ikke helt enig, diskrimineringen mener de kommer av at på intervju så ble de "søkende" spurt hvilken fagforening man tilhørte. Og LFF gjorde jo som kjent en avtale med Gate Gourmet som ikke akkurat kan ses på som noen god avtale for sine medlemmer.

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 23-03-2010, 16:35   #43
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by pb300polar View Post
Kan da egentlig ikke gjøre annet enn å konkludere med at høyesterett tydeligvis har et annet syn enn deg, Tommy, på hva en virksomhetsoverdragelse er Er det konkurranseutsatte klimaet til noens gode?

De ansatte styrer ikke en bedrift om man verner om egne opparbeidede rettigheter og vilkår. Hvordan det er i USA kan jeg ikke uttale meg om, men jeg tviler på at det er samme nivå på arbeidstager vern der som i Norge.

Synes du at det er det meningen at stuere som langt ifra har noen høy lønn i utgangspunktet skal lide for at gud og hvermann skal kunne fly? Spekulering i skifte av handlingagent blir kanskje litt vanskeligere hvis det følger med visse forpliktelser, slik at man faktisk ikke kan torpedere en allerede presset faggruppe. Det er vel heller ikke å opprettholde et kunstig høyt kostnadsnivå å beholde opparbeidet ansiennitet? Skulle likt å sett hvordan det var om man gjorde det til fast prosedyre å gå til lønnstrinn 1 ved passerte 45 år for alle arbeidstagere i verden.... Sikkert populært!

Har vel sikkert en eller annen diskusjon om det sunt å ha billettpriser på fly som er rimeligere enn bussbilletter på vesentlig kortere distanser? men jeg velger å dvele litt omkring det igjen.... Er det sunt for bransjen i det lange løp?
Du kan filosofere om emnet. Konklusjonen blir uansett den samme: Verden er urettferdig, det er opp til deg og ikke din arbeidsgiver å sørge for at du kommer deg til ett sted der du er økonomisk komfortabel.

Denne "seieren" er en kortsiktig seier som gjelder en meget spesiell situasjon. Det vil uansett ikke forhindre at LCC har rasert bransjen for både deg som jobber der og for meg og min komfort som passasjer som gjennom tidene har flydd millioner av miles i jobben.

Og det kommer til å fortsette i fremtiden og bli verre, dessverre.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 18:08   #44
JoeW
ScanFlyer Rusty

Jeg skjønner fortsatt ikke hvordan det er blitt virksomhetsoverdragelse i denne saken -- men pga kravene dette medfører er Bardufoss Flyservice AS nå under konkurs og driften opphører med øyeblikkelig virkning...
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 19:27   #45
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Nyhetsartikkel: http://www.folkebladet.no/nyheter/article371845.ece
LN-RRA is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 19:45   #46
memphis_belle
ScanFlyer Blue

Hvordan blir det med groundhandlig der de neste dagene da?

Skjønner heller ikke hvorfor det ble virksomhetsoverdragelse.
Men synes det er bra. Så får handligselskapene konkurere på pris på andre måter enn å senke lønn. Hva med å senke profitten?
(Ja jeg vet, er vel ikke mye profitt i groundhandling for tiden)

Vet det er gammelt innlegg men alikevel :
Quote:
innebærer det at alle handlingagentene må ha identiske kontrakter og like lønnsskalaer. Da begynner vi å nærme oss et i overkant regulert samfunn som ikke passer godt med det demokratiet - med dertil hørende valgfrihet - jeg trodde Norge forsøkte å være.
Fint. Tarifflønn kalles vel det. Er jo ikke mere regulert enn at alle selskaper valgfritt i demokratiets navn kan gi mer en tariff i lønn.
Sikkert ingen som protesterer på det, eller?
Jeg sier også ja til demokrati og valgfrihet, men ikke hvis det innebærer at vi kan ansette folk fra østeuropa til 40 kroner timen fordi "Han er jo sååå fornøyd, han tjener jo myyye mer her enn i hjemlandet"
Da er det er ikke valgfrihet lenger, men slavedrift...

Og hvis virksomhetsoverdragelse kan hindre ansatte i å havne på lønnstrinn 1 hvert tredje/fjerde år så er det ikke noe som er bedre en det.....

Hvorfor vil "alle" at det er greit at enkelte yrkegrupper skal få pes, men selvfølgelig ikke det yrket som dem selv jobber i..?
Hvor mye billigere blir egentlig flybilletten/hotellrommet etc hvis stuere,stuepiker, renholdspersonale e.t.c skal holdes nede? med outsourcing, vikarleie. Tilbake til lønnstrinn 1 ved kontraktbytte.
ikke bli ansatt i det nye firmaet fordi "Beklager du er for gammel og treg", "Vært for mye syk" e.t.c
10 kroner? 20 kroner per billett?
Har vi ikke råd til den 20 kroningen?
Sykt.
memphis_belle is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 20:05   #47
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by memphis_belle View Post
Hvor mye billigere blir egentlig flybilletten/hotellrommet etc hvis stuere,stuepiker, renholdspersonale e.t.c skal holdes nede? med outsourcing, vikarleie. Tilbake til lønnstrinn 1 ved kontraktbytte.
ikke bli ansatt i det nye firmaet fordi "Beklager du er for gammel og treg", "Vært for mye syk" e.t.c
10 kroner? 20 kroner per billett?
Har vi ikke råd til den 20 kroningen?
Sykt.
Det er desværre sådan hele flybranchen har udviklet sig og ingen (udover de mange folk der mister deres job, går ned i løn samt op i arbejdstid og deres familier og så måske nogle ganske få der ser på andet en pris) ser ud til at bekymre sig om det - bare de kan flyve så billigt så muligt og helst under kostpris - og gerne på de ansattes bekostning (de er jo alligevel så forkælede og tjener alt for meget, bor på luksushoteller osv osv :ironi

Desværre kommer denne udvikling til at fortsætte. De ansatte bliver presset endnu mere og servicen i luften bliver endnu dårligere og gebyrerne bliver flere for at dække over "lave" priser og skabe øget profit.

Som Tommy777 skriver, så kan vi takke de mange lavprisselskaber for denne udvikling - for ikke nok med at de har optimeret og har lavere kostbase end de traditionelle flyselskaber, så har de drevet den endnu længere og hæver gerne stor profit mens de ansatte får dårligere og dårligere forhold - alt sammen under dække af at folk kan flyve billigt og jo gerne vil have endnu flere billige flybilletter.

Men som MOL siger: "There is no such thing as a free meal" - og det gælder også flybilletter. Hvis billetten er meget billig eller grænsende til gratis, så er der nogle der har betalt prisen... Men hvem bekymrer sig om det - bare man har råd til en ekstra London-tur.
Old 05-07-2010, 21:27   #48
mo
ScanFlyer Blue

Dette virker som enten spekulativt eller dårlig planlegging av Røros Flyservice. Etter høyesterettsavgjørelsen med SAS / Braathens hadde jeg blitt veldig overrasket om det ikke hadde blitt virksomhetsovertagelse også i dette tilfellet.
mo is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 21:32   #49
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by ehall View Post
Dette virker som enten spekulativt eller dårlig planlegging av Røros Flyservice. Etter høyesterettsavgjørelsen med SAS / Braathens hadde jeg blitt veldig overrasket om det ikke hadde blitt virksomhetsovertagelse også i dette tilfellet.
Det er ihvertfall åpenbart hvorfor Røros lot Bardufoss Flyservice operere som eget AS - og forsåvidt også litt interessant at det sånn sett ikke er et "Røros-selskap" i navnet som går konkurs.

Spennende blir det også å se hvem som nå prøver seg på BDU.

Last edited by JoeW; 05-07-2010 at 21:37.
Old 05-07-2010, 21:33   #50
RYKogREIS
ScanFlyer Blue

RYKogREIS's Avatar

Gratulerer til de ansatte som sørget for å kjøre sin arbeidsplass på dunken...

Gullalderen til flybransjen er definitivt over, og dessverre går lønningene ned...
Det er den brutale virkelighet for SGS ansatte som fikk Bardufoss Flyservice som arbeidsgiver.

Vi er med i et fritt marked med åpne grenser (EU), og disse tidligere SGS ansatte burde heller vært bekymret for at noen av våre venner i øst kunne tenke seg å bo på Bardufoss og leve økonomisk med enda lavere lønninger enn det Bardufoss Flyservice kunne tilby fremfor leve det "luksus" livet den jevne nordmenn er vant til men ikke setter pris på...
RYKogREIS is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 22:03   #51
C172
ScanFlyer Gold

C172's Avatar

Det er penger i fly handling når det ikke er så mye taber og feil som er veldig kostbare.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 22:04   #52
Glenn
ScanFlyer Molded

Oi, dette var litt sjokkerende egentlig, og hvorfor hadde de et eget AS?

Kanskje SGS kommer tilbake på BDU? Eller blir det nytt selskap i RF, de har vel en kontrakt på BDU?

Last edited by Glenn; 05-07-2010 at 22:07.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 22:12   #53
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
Eller blir det nytt selskap i RF, de har vel en kontrakt på BDU?
Bardufoss Flyservice AS under konkurs er et selskap i Røros Flyservice-gruppen. Tar for gitt at Norwegian og SAS hadde avtale med Bardufoss Flyservice AS - og denne vil jo opphøre nå. En ny agent er dermed nødvendig - og jeg kan vel se for meg at SGS kan sende noen dit midlertidig, men jeg tviler vel litt på at en ny SGS-stasjon åpnes fast. Den nye agenten som etablerer seg vil ihvertfall være klar over kostnadsnivået på lønnssiden og kan tilpasse seg dette i kontraktene de inngår med kundene SAS og Norwegian.

Norport er vel ellers en stor aktør i det norske handlingmarkedet som kanskje kunne forsøkt?

(Og selv har jeg hatt samme arbeidsoppgaver og arbeidssted med fire ulike arbeidsgivere - jeg lurer litt på om jeg må finne meg en småflyplass å jobbe på slik at jeg også kan kalle det virksomhetsoverdragelse og kreve gammel lønn...).
Old 05-07-2010, 22:12   #54
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Gratulerer til de ansatte som sørget for å kjøre sin arbeidsplass på dunken...

Gullalderen til flybransjen er definitivt over, og dessverre går lønningene ned...
Det er den brutale virkelighet for SGS ansatte som fikk Bardufoss Flyservice som arbeidsgiver.

Vi er med i et fritt marked med åpne grenser (EU), og disse tidligere SGS ansatte burde heller vært bekymret for at noen av våre venner i øst kunne tenke seg å bo på Bardufoss og leve økonomisk med enda lavere lønninger enn det Bardufoss Flyservice kunne tilby fremfor leve det "luksus" livet den jevne nordmenn er vant til men ikke setter pris på...
Gullalderen er over i de fleste bransjer, dette sier jeg uten å vite hva du driver med.
Men det er netopp slike saker som gjør at man ennå har til dels levlige vilkår i Norge. Nordmenn vil ha luksusliv, men ønsker ikke å betale for noe. Spesielt ikke flyreiser.

Er det noen som har kjent dette på kroppen så er det ansatte i fly og reiselivsbransjen.
Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg har sjokkert folk med hverdagen i dag, i forhold til hva folk tror om hvordan det er i bransjen i dag.
Fortsatt mange som tror at f.eks kabinansatte flyr til New York, og flyr hjem en uke senere, for så ha en uke fri.
Men så lenge man kan fly OSL-BGO for en hundrelapp eller to spiller det ingen rolle hva som skjer.
Alle kan erstattes, også du i din jobb. Regner med du ville være glad for hjelp og støtte til å unngå at en rekke østeuropeere på slavekontrakter kommer å tar over jobben din, ene å alene fordi sjefen skal ha høyere bonus.

Om dette er en sak med virksomhetsoverdragelse eller ikke skal ikke jeg si, for det vet jeg ikke nok om saken til å si.
Men at man skal kjempe for arbeidsplassene sine, og en levlig lønn. Ja det støtter jeg når som helst.

Last edited by SAS-Steward; 05-07-2010 at 22:15. Reason: Skrive leif
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 22:16   #55
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Quote:
Originally Posted by Glenn View Post
Kanskje SGS kommer tilbake på BDU?

Tror heller ikke vi får se BDU som SGH stasjon, men de kommer sikker til å være representert der i noen dager inntil en ny agent er på plass.

Quote:
- Røros Flyservice satser på å ha et nytt selskap klart så snart som mulig. Jeg håper dette skjer i løpet av uka, men flytrafikken kan bli lamma i noen dager, sier Johansen.
http://www.nordlys.no/nyheter/article5183003.ece

Last edited by LN-RRA; 05-07-2010 at 22:22.
Old 05-07-2010, 22:32   #56
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Noe rart at et datterselskap av Røros slås konkurs, og at de selv planlegger å starte opp igjen med et nytt selskap. En måte å komme seg unna dommen på?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 22:37   #57
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Quote:
- Røros Flyservice satser på å ha et nytt selskap klart så snart som mulig. Jeg håper dette skjer i løpet av uka, men flytrafikken kan bli lamma i noen dager, sier Johansen.
Vil ikke det nye selskapet som overtar virksomheten også være pliktig å gi den lønna og etterbetalinga som Bardufoss Flyservice var dømt til å gi?
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 22:41   #58
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det spørs vel om de i det hele tatt vil ansette de gamle ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 22:41   #59
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
Vil ikke det nye selskapet som overtar virksomheten også være pliktig å gi den lønna og etterbetalinga som Bardufoss Flyservice var dømt til å gi?
Siden selskapet er konkurs er det jo ikke noe virksomhet å overta. Ergo så slipper de det.
storg is offline   Reply With Quote
Old 05-07-2010, 22:45   #60
LN-RRA
Eurobonus Diamond

LN-RRA's Avatar

Som representanten for RF selv sier....

Quote:
Når noen andre står klare til å ta over har disse rett, men ikke plikt på arbeidsplassene.

- De har fortrinnsrett på stillingene uansett hvem som måtte ta over, sier Gullikstad.
Virker som om de der i mot kan ansette på egne premisser når det gjelder lønnsbetingelser.
Reply

Posting Rules