Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2010, 15:31   #41
terje t
ScanFlyer Blue

Default Re: Komersiell direktør Lars Sandahl Sørensen slutter i SAS

Noe som er helt sikkert, diskusjonen om hvem som er den rette, og hvilket land han/hun skal komme fra vil vedvare så lenge SAS eksisterer.
terje t is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 15:32   #42
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by RYKogREIS View Post
Ro ned nå moderator...
Så så. Rolig nå. Som nevnt svært mange ganger tidligere, så må moderatorer få lov til å delta i diskusjoner, uten å få pes for å være nettopp dette. Er det noe som blir sagt og skrevet, som går går på tvers av hva som passer seg for en moderator, så er "report" knappen rette virkemiddelet, ikke uthenging her.

Nok om det. Når det gjelder saken, så ser jeg ærlig talt ikke at MOW har sagt noe som gjør at han skal få de meldingene han gjør. Greit nok at han er ansatt i WF (og dermed SK systemet), men det han sier er ikke over noen som helst strek.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 15:39   #43
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Mine linser er grønne, men jeg foreslår at du pusser duggen av dine og leser hva du faktisk skrev ...
Da foreslår jeg at du som alle andre quoter det du er uenig i, slik at det kan besvares!
Old 26-01-2010, 15:53   #44
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Post #34 gir en grei oppsummering ... det var den jeg erklærte meg enig med og som satte igang dette ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 16:01   #45
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Jeg tror det er lite sannsynlig at innslaget av gode ledere i Sverige og Danmark er nevneverdig forskjellig fra innslaget av gode ledere i Norge. Da kunne man sikkert sett på forholdstallet i folketall i NO, SE og DK og sammenholdt dette med innslaget av ledere fra disse tre landene i SAS's konsernledelse. Avviker det fra forholdstallet i folketall kan man kanskje si noe om det er innslag av forfordeling. Det har ikke jeg lyst til å gjøre, men andre må hjertens gjerne forsøke....
TOS is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 16:02   #46
Joker7913
ScanFlyer Blue

Rent hypotetisk kunne en god leder til SAS vel også komme uden for DK,S eller N! Eller vil det være alt for provokatorisk? ;-)
Old 26-01-2010, 16:09   #47
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Hva med å få inn en kjempe utenfor skandinavia?
Old 26-01-2010, 16:40   #48
jikswoboB
Qwerty

jikswoboB's Avatar

Quote:
Originally Posted by MartinL View Post
Jasså, har du lest noe jeg ikke har fått med meg her? Kan ikke se at jeg skriver at nordmenn burde være fordels kvotert i SAS!

Det ville også være galskap!
Förfördelad = missgynnad, diskriminerad

Att nationella intressen har styrt SAS är ju ingen bomb direkt, SAS är ju ett politiskt initiativ från början, men att i svepande ordalag beskriva SAS-direktionen som inkompetent och dessutom hävda att svenskar och danskar favoriseras känns liksom som ogrundade påståenden.
jikswoboB is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 16:45   #49
janusk
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tror det er lite sannsynlig at innslaget av gode ledere i Sverige og Danmark er nevneverdig forskjellig fra innslaget av gode ledere i Norge. Da kunne man sikkert sett på forholdstallet i folketall i NO, SE og DK og sammenholdt dette med innslaget av ledere fra disse tre landene i SAS's konsernledelse. Avviker det fra forholdstallet i folketall kan man kanskje si noe om det er innslag av forfordeling. Det har ikke jeg lyst til å gjøre, men andre må hjertens gjerne forsøke....
Det er jo fuldstændig umuligt at gøre, da det kommer an på ansøgere/interesserede på tidspunktet for stillingsopslag. Forøvrigt helt rigtigt at en leder sagtens kan komme udefra, om vedkommende er fra Ethiopien eller Tromsø er i mine øjne fuldstændig ligegyldigt, så længe vedkommende er højt kvalificeret, og ikke forfordeler nationale interesser - præcis som Lars Sandahl Sørensen har været det!
janusk is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 17:54   #50
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:

Jeg har aldri påstått at han SKAl være norsk, men det forundrer meg at nordmenn alltid har vært sterkt under representert i toppledelsen, noe jeg neppe tror forandrer seg med denne stillingen ledig!

Martin - KAN noe av årsaken være at SAS' hovedkontor (av historiske årsaker) ligger i Stockholm? Hvor mange ikke-norske ledere har man i norsk-baserte multinasjonale selskaper (i den grad de finnes?). Selv har jeg ukependlet mellom Asker og Frösundavik i snart to år, og det er det flere norske og danske SAS-ansatte som gjør. Det er slitsomt, og når man kombinerer pendlig med en høyt plassert og ansvarsfull jobb (som f.eks. Lars') da er det ikke sikkert man vil holde på med det så lenge. Kanskje er det derfor det ikke har vært mange norske CEOs i SAS de siste årene? Kanskje er det slik at norske ledere helst ikke VIL flytte på seg? Jeg tror nok at vi nordmenn, mer enn mange andre, er veldig bofaste og nødig vil flytte på oss. Bare se på hva som skjedde med de statlige tilsynene som Victor Norman flyttet ut av Oslo - i dag er det ikke mange av de opprinnelige ansatte som er igjen (om de da ikke opprinnelig var fra det stedet man flyttet tilsynet til).

Vi ser det samme i SAS' internasjonale salgskorps. Av alle Area Managers der ute er det kun én norsk, ellers er det svensker og dansker (med en overvekt av svensker). Igjen tror jeg det handler om vilje til å flytte ut av landet for å jobbe. (but I digress)

Jeg tror det handler mer om nordmenns vilje til å forlate brunost og makra (der det nå er høystatus for ledere og lederspirer å haste rundt poå ski med setteren på slep) enn SAS' styre og toppledelses ansettelse av ledere og deres nasjonalitet - som etter det jeg vet uansett ikke er et kritere.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 18:16   #51
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Litt søtt at det er kjempestas med svenske flyvertinner - men ikke svenske ledere...
EB is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 18:35   #52
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Jeg tror det er absolut uviktig hvilked pass en leder i SAS har. Det de virkelig trenger er kompetanse og en leder som endelig gir selskap en ny spirit.

-------
Norske toppledere i SAS i baktida.

Javel, det er ingen drama heller at det blir sa fa. Det er heller en bevist valg av lederfolk som setter mer pris a bli sammen med familie fremfor en steg höyre pa karriere-tog. Er man Single, sa er det enkelt a inngar kontrakter hvor man jobber bort eller reiser mye. Er man gift blir det vanskeligere, har man barn, sa ma man ta hensyn av dem ogsa.

Derfor vil jeg ikke tilslutte meg en enkelt forklaring a la "norske ledere liker brunost for mye". Nei, sa enkelt er det ikke. Det er heller en meget bevist valg av disse som har dette valg, mellom mer firma eller mer familie.
Old 26-01-2010, 18:36   #53
Bengt
ScanFlyer Silver

Bengt's Avatar

Quote:
Jeg har aldri påstått at han SKAl være norsk, men det forundrer meg at nordmenn alltid har vært sterkt under representert i toppledelsen, noe jeg neppe tror forandrer seg med denne stillingen ledig!
Förstår jag ovanstående rätt? (Mitt försök till översättning till svenska)
Jag har aldrig påstått att han SKA vara norsk, men det förundrar mig att norrmän alltid har varit starkt underrepresenterade i toppldeningen, något jag knappast tror förändrar sig när den här platsen blir ledig!

Dvs nationalitet är inte viktigt ("han måste inte vara norsk" (han förresten, många hade reagerat på det )) men norrmän är starkt underrepresenterade och kommer att vara det i fortsättningen.

Om nationalitet inte är viktigt så spelar resten ingen roll. Dessutom har jag minne av Jan Carlssons efterträdare som åtminstone två var norrmän om jag minns rätt vilket fler har påpekat..

Last edited by Bengt; 26-01-2010 at 19:23.
Bengt is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 18:46   #54
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by janusk View Post
Det er jo fuldstændig umuligt at gøre, da det kommer an på ansøgere/interesserede på tidspunktet for stillingsopslag. Forøvrigt helt rigtigt at en leder sagtens kan komme udefra, om vedkommende er fra Ethiopien eller Tromsø er i mine øjne fuldstændig ligegyldigt, så længe vedkommende er højt kvalificeret, og ikke forfordeler nationale interesser - præcis som Lars Sandahl Sørensen har været det!
Jeg har ikke noe ønske å om trekke dette ut mer enn det ser ut til å allerede være gjort. Poenget mitt var bare at man kan, om man vil (og det er helt klart mulig å gjøre, selv om du hevder at det er umulig), få et tilnærmet nøytralt utgangspunkt for å vurdere om det er noen forfordeling. Det er klart at ved en enkelt "utlysning" av stillinger kan være slik at det kun er interesse fra f.eks. SE, men det er vel liten grunn til å tro at manglende interesserte/søker over tid skulle være mer tilstede fra enkelte land enn fra andre over tid.

Nå har CK noen momenter som man kanskje ikke skal se helt bort fra, men om det er slik at potensielle ledere fra NO er mindre villige til å flytte på seg enn ledere fra DK vet ikke jeg.
Old 26-01-2010, 19:14   #55
PP
ScanFlyer Molded

Nu har jeg læst hele denne tråd igennem og uanset hvad folk efterfølgende påstår, så ligger det klart i kortene at nogle her mener at SAS favorisere ansættelsen af danske og svenske chefer - disse holdninger må være bundet i mindreværdskomplekser og et om ønske at forklare ikke eksisterende årsagssammenhænge ud fra det dette.

I mine øjne er det grotesk og absurd at disse konspirationsteorier fortsat bliver fremført...

PP is offline   Reply With Quote
Old 26-01-2010, 19:37   #56
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by PP View Post
Nu har jeg læst hele denne tråd igennem og uanset hvad folk efterfølgende påstår, så ligger det klart i kortene at nogle her mener at SAS favorisere ansættelsen af danske og svenske chefer - disse holdninger må være bundet i mindreværdskomplekser og et om ønske at forklare ikke eksisterende årsagssammenhænge ud fra det dette.

I mine øjne er det grotesk og absurd at disse konspirationsteorier fortsat bliver fremført...
Jeg bryr meg egentlig lite om dette, men basert på den kjente hersketeknikken om å vise til mindreverdighetskompleks så antar jeg at PP mener det er enkelt å tilbakevise påstandene fra fx MartinL med litt objektive "bevis"? Det er nokså kraftig kost PP kommer med når man kaller det for grotesk.

Last edited by TOS; 26-01-2010 at 19:59.
Old 26-01-2010, 19:44   #57
LN-MEH
ScanFlyer Molded

LN-MEH's Avatar

Quote:
Da kan du sikkert også fortelle meg hvor mange norske toppledere det har vært i SAS?
Quote:
Originally Posted by Concorde View Post
Jan Reinås
I tillegg til Jan Reinås som ble nevnt, kan jo nevnes at Knut Hagrup var direktør fra 1969-1978.
Old 26-01-2010, 19:53   #58
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

* 1946 - 1948 Per A. Norlin
* 1949 - 1951 Per M. Backe
* 1951 - 1954 Per A. Norlin
* 1955 - 1957 Henning Throne-Holst
* 1958 - 1961 Åke Rusck
* 1961 - 1962 Curt Nicolin
* 1962 - 1969 Karl Nilsson
* 1969 - 1978 Knut Hagrup
* 1978 - 1981 Carl-Olov Munkberg
* 1981 - 1993 Jan Carlzon
* 1993 - 1994 Jan Reinås
* 1994 - 2001 Jan Stenberg
* 2001 - 2006 Jørgen Lindegaard
* 2007 - Mats Jansson
Radar Station KGRV3
Old 26-01-2010, 19:58   #59
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
* 1946 - 1948 Per A. Norlin
* 1949 - 1951 Per M. Backe
* 1951 - 1954 Per A. Norlin
* 1955 - 1957 Henning Throne-Holst
* 1958 - 1961 Åke Rusck
* 1961 - 1962 Curt Nicolin
* 1962 - 1969 Karl Nilsson
* 1969 - 1978 Knut Hagrup
* 1978 - 1981 Carl-Olov Munkberg
* 1981 - 1993 Jan Carlzon
* 1993 - 1994 Jan Reinås
* 1994 - 2001 Jan Stenberg
* 2001 - 2006 Jørgen Lindegaard
* 2007 - Mats Jansson
Det er jo en begynnelse, -MOW.... Hva med de par neste nivåene i direktørstigen (siden stillingen det her er snakk om ikke er konserndirektøren)...?
Old 26-01-2010, 20:03   #60
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Sender stafettpinnen videre ...
Radar Station KGRV3
Reply

Posting Rules