![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Noe som er helt sikkert, diskusjonen om hvem som er den rette, og hvilket land han/hun skal komme fra vil vedvare så lenge SAS eksisterer.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]()
Så så. Rolig nå. Som nevnt svært mange ganger tidligere, så må moderatorer få lov til å delta i diskusjoner, uten å få pes for å være nettopp dette. Er det noe som blir sagt og skrevet, som går går på tvers av hva som passer seg for en moderator, så er "report" knappen rette virkemiddelet, ikke uthenging her.
Nok om det. Når det gjelder saken, så ser jeg ærlig talt ikke at MOW har sagt noe som gjør at han skal få de meldingene han gjør. Greit nok at han er ansatt i WF (og dermed SK systemet), men det han sier er ikke over noen som helst strek. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Da foreslår jeg at du som alle andre quoter det du er uenig i, slik at det kan besvares!
![]() |
#44 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Post #34 gir en grei oppsummering ... det var den jeg erklærte meg enig med og som satte igang dette ..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg tror det er lite sannsynlig at innslaget av gode ledere i Sverige og Danmark er nevneverdig forskjellig fra innslaget av gode ledere i Norge. Da kunne man sikkert sett på forholdstallet i folketall i NO, SE og DK og sammenholdt dette med innslaget av ledere fra disse tre landene i SAS's konsernledelse. Avviker det fra forholdstallet i folketall kan man kanskje si noe om det er innslag av forfordeling. Det har ikke jeg lyst til å gjøre, men andre må hjertens gjerne forsøke....
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Rent hypotetisk kunne en god leder til SAS vel også komme uden for DK,S eller N! Eller vil det være alt for provokatorisk? ;-)
![]() |
#47 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Hva med å få inn en kjempe utenfor skandinavia?
![]() |
#48 | |
Qwerty
|
![]() Quote:
Att nationella intressen har styrt SAS är ju ingen bomb direkt, SAS är ju ett politiskt initiativ från början, men att i svepande ordalag beskriva SAS-direktionen som inkompetent och dessutom hävda att svenskar och danskar favoriseras känns liksom som ogrundade påståenden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Martin - KAN noe av årsaken være at SAS' hovedkontor (av historiske årsaker) ligger i Stockholm? Hvor mange ikke-norske ledere har man i norsk-baserte multinasjonale selskaper (i den grad de finnes?). Selv har jeg ukependlet mellom Asker og Frösundavik i snart to år, og det er det flere norske og danske SAS-ansatte som gjør. Det er slitsomt, og når man kombinerer pendlig med en høyt plassert og ansvarsfull jobb (som f.eks. Lars') da er det ikke sikkert man vil holde på med det så lenge. Kanskje er det derfor det ikke har vært mange norske CEOs i SAS de siste årene? Kanskje er det slik at norske ledere helst ikke VIL flytte på seg? Jeg tror nok at vi nordmenn, mer enn mange andre, er veldig bofaste og nødig vil flytte på oss. Bare se på hva som skjedde med de statlige tilsynene som Victor Norman flyttet ut av Oslo - i dag er det ikke mange av de opprinnelige ansatte som er igjen (om de da ikke opprinnelig var fra det stedet man flyttet tilsynet til). Vi ser det samme i SAS' internasjonale salgskorps. Av alle Area Managers der ute er det kun én norsk, ellers er det svensker og dansker (med en overvekt av svensker). Igjen tror jeg det handler om vilje til å flytte ut av landet for å jobbe. (but I digress) Jeg tror det handler mer om nordmenns vilje til å forlate brunost og makra (der det nå er høystatus for ledere og lederspirer å haste rundt poå ski med setteren på slep) enn SAS' styre og toppledelses ansettelse av ledere og deres nasjonalitet - som etter det jeg vet uansett ikke er et kritere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Litt søtt at det er kjempestas med svenske flyvertinner - men ikke svenske ledere...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
critical mind
|
![]()
Jeg tror det er absolut uviktig hvilked pass en leder i SAS har. Det de virkelig trenger er kompetanse og en leder som endelig gir selskap en ny spirit.
------- Norske toppledere i SAS i baktida. Javel, det er ingen drama heller at det blir sa fa. Det er heller en bevist valg av lederfolk som setter mer pris a bli sammen med familie fremfor en steg höyre pa karriere-tog. Er man Single, sa er det enkelt a inngar kontrakter hvor man jobber bort eller reiser mye. Er man gift blir det vanskeligere, har man barn, sa ma man ta hensyn av dem ogsa. Derfor vil jeg ikke tilslutte meg en enkelt forklaring a la "norske ledere liker brunost for mye". Nei, sa enkelt er det ikke. Det er heller en meget bevist valg av disse som har dette valg, mellom mer firma eller mer familie.
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jag har aldrig påstått att han SKA vara norsk, men det förundrar mig att norrmän alltid har varit starkt underrepresenterade i toppldeningen, något jag knappast tror förändrar sig när den här platsen blir ledig! Dvs nationalitet är inte viktigt ("han måste inte vara norsk" (han förresten, många hade reagerat på det ![]() Om nationalitet inte är viktigt så spelar resten ingen roll. Dessutom har jag minne av Jan Carlssons efterträdare som åtminstone två var norrmän om jag minns rätt vilket fler har påpekat.. Last edited by Bengt; 26-01-2010 at 19:23. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå har CK noen momenter som man kanskje ikke skal se helt bort fra, men om det er slik at potensielle ledere fra NO er mindre villige til å flytte på seg enn ledere fra DK vet ikke jeg. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Nu har jeg læst hele denne tråd igennem og uanset hvad folk efterfølgende påstår, så ligger det klart i kortene at nogle her mener at SAS favorisere ansættelsen af danske og svenske chefer - disse holdninger må være bundet i mindreværdskomplekser og et om ønske at forklare ikke eksisterende årsagssammenhænge ud fra det dette.
I mine øjne er det grotesk og absurd at disse konspirationsteorier fortsat bliver fremført...
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 26-01-2010 at 19:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#58 |
Flyklapper
|
![]()
* 1946 - 1948 Per A. Norlin
* 1949 - 1951 Per M. Backe * 1951 - 1954 Per A. Norlin * 1955 - 1957 Henning Throne-Holst * 1958 - 1961 Åke Rusck * 1961 - 1962 Curt Nicolin * 1962 - 1969 Karl Nilsson * 1969 - 1978 Knut Hagrup * 1978 - 1981 Carl-Olov Munkberg * 1981 - 1993 Jan Carlzon * 1993 - 1994 Jan Reinås * 1994 - 2001 Jan Stenberg * 2001 - 2006 Jørgen Lindegaard * 2007 - Mats Jansson |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
Flyklapper
|
![]()
Sender stafettpinnen videre ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Widerøe-sjef Lars Kobberstad slutter | Cockpitview | Flyforum | 13 | 26-03-2015 12:30 |
Adm direktør Nic Nilsen slutter | ENGM 911 | Småprat | 4 | 19-09-2013 16:57 |
- SAS-direktør sier opp i protest | LN-TIB | Flyforum | 4 | 23-09-2010 23:45 |
SAS med felles kommersiell enhet - ledet av ny norsk SAS-direktør | FlightDeck | Flyforum | 11 | 15-02-2010 23:29 |
SAS-direktør til Flytoget | TG923 | Flyforum | 0 | 25-06-2007 14:58 |