Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-08-2008, 08:07   #41
tackle55
Gunnar

SAS Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by Redcap View Post
WF ansatte har sikkert ikke noe god dag i dag og det gjelder vel også SGS ansatte på de involverte stasjonene som er foreslått å bli overført til WF handling.
Hvorfor det? På SAS intranett står det rett ut at alle beholder jobbene sine, og at reglene for virksomhetsoverdragelse brukes. Vær så snill å ikke spre slike rykter, det fører bare til unødvendig dårlig stemning. Ansatte i WF og SAS har vel også samme goder med tanke på ID billeter, pensjon ol.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 09:14   #42
Redcap
ScanFlyer Silver

Redcap's Avatar

Default Re: SGS vs. Widerøe Handling

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Hvorfor det? På SAS intranett står det rett ut at alle beholder jobbene sine, og at reglene for virksomhetsoverdragelse brukes. Vær så snill å ikke spre slike rykter, det fører bare til unødvendig dårlig stemning. Ansatte i WF og SAS har vel også samme goder med tanke på ID billeter, pensjon ol.
Spre rykter?
Redcap is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 10:19   #43
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Quote:
Er ikke helt avgjort enda, skal opp i styrene i WF og SGS Norge først. Leste det nettopp på intranet, og det poengteres at reglene om virksomhetsoverdragelse skal brukes. Alle berørte beholder arbeidsforholdet, så det er ikke nødvendig med synsing på dette området. WF tar over noen steder, og SGS andre, slik at det ikke blir overlapping.
Hvor skal WF handling ta over for SGS?
Old 23-08-2008, 10:31   #44
LN-Q
ScanFlyer Blue

Skulle ikke SGS kvitte seg med mange?
Old 23-08-2008, 10:35   #45
STUER75
ScanFlyer Blue

Selvfølgelig vil det bli overtallighet når synergieffekten blir utnyttet men slik situasjonen er så kan det vel kun føre til bedre økonomi etterhvert
STUER75 is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 10:36   #46
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Vår kjære redcap har vært gjennom dette før, og har vel gamle minner som våknet. Ellers håper jeg dette går seg til uten alt for store utfordringer. I Oslo har WF hatt mange flere faste nyansatte enn SGS som nok må gå om KL/AF ikke ønsker seg over til SGS.

Det er ANX og LKL som skal bli WF stasjoner.
Old 23-08-2008, 10:40   #47
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
..

EDIT: Men meg bekjent er intet avgjort, og det er ennu kun snakk om en MULIG fusjon.
Eh, hvem skal kunne stoppe denne fusjonene. Dette er garantert bestemt på nivået over styrene i SGS og WF. Ergo så får styrene beskjed om å gjennomføre. De har også klart og tydlig fortalt at de ansatte beholder alt av rettigheter osv. Gjør det vanskelig for de fagforeningene å gjøre noe.
storg is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 11:04   #48
Airbus74
Newcomer

Jeg er både glad og litt lei meg etter nyhetene om en mulig funksjon mellom WF/SGS. Jeg er ansatt i WF handling på Osl, og trives meget godt sammen med mine arbeids kollegaer. Nå kjenner jeg ganske mange som jobber i SGS på Osl, og det jeg har lagt merke til og hørt, er at arbeidsmoralen til noen ansatte i SGS ikke er helt på topp. Det som jeg ser som er stor overgang med en sammenslåingen, er hvordan mange av WF ansatte blit tatt imot av den eldre generasjonen i SGS. WF på Osl har vært en liten stasjon inntil vi fikk handling på AF/KLM. Nå er WF handling blitt en "stor aktør" på Osl. KLM/AF krever mye ressurs fra alle avdelinger, og det er et selskap som setter punktligheten framfor alt annet. Det som blir spennende er og se om dem velger SGS som handling aktør på Osl, hvist WF inngår en sammenslåing. WF handling på Osl har gjort en meget bra jobb så langt med handlingen på AF/KLM, noe som vi har fått bekreftet fra AF/KLM. Da er det viktig at vi oppretholder den servicen som WF handling har lagt til grunn. Jeg håper og trur at vi blir tatt godt imot ved en mulig sammenslåing.
Airbus74 is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 13:20   #49
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Airbus74 View Post
Nå kjenner jeg ganske mange som jobber i SGS på Osl, og det jeg har lagt merke til og hørt, er at arbeidsmoralen til noen ansatte i SGS ikke er helt på topp. Det som jeg ser som er stor overgang med en sammenslåingen, er hvordan mange av WF ansatte blit tatt imot av den eldre generasjonen i SGS..
Jeg tror ikke du skal beymre deg for det. Det er nok riktig det du har observert, men ikke mer enn i andre selskaper. Husk at SGSOSL er ganske store, så det vil alltid være ulike personligheter. Og etter siste års hendelser fra konsernstyret har satt en del dempelser på moralen.

Quote:
KLM/AF krever mye ressurs fra alle avdelinger, og det er et selskap som setter punktligheten framfor alt annet.
Alle selskaper setter vel punktligheten veldig høyt. Men sikkerhet fremfor alt! WIF handling har nok jobbet annerledes siden de har hatt stort sett små maskiner før.
Old 23-08-2008, 15:52   #50
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by Airbus74 View Post
Jeg er både glad og litt lei meg etter nyhetene om en mulig funksjon mellom WF/SGS. Jeg er ansatt i WF handling på Osl, og trives meget godt sammen med mine arbeids kollegaer. Nå kjenner jeg ganske mange som jobber i SGS på Osl, og det jeg har lagt merke til og hørt, er at arbeidsmoralen til noen ansatte i SGS ikke er helt på topp. Det som jeg ser som er stor overgang med en sammenslåingen, er hvordan mange av WF ansatte blit tatt imot av den eldre generasjonen i SGS. WF på Osl har vært en liten stasjon inntil vi fikk handling på AF/KLM. Nå er WF handling blitt en "stor aktør" på Osl. KLM/AF krever mye ressurs fra alle avdelinger, og det er et selskap som setter punktligheten framfor alt annet. Det som blir spennende er og se om dem velger SGS som handling aktør på Osl, hvist WF inngår en sammenslåing. WF handling på Osl har gjort en meget bra jobb så langt med handlingen på AF/KLM, noe som vi har fått bekreftet fra AF/KLM. Da er det viktig at vi oppretholder den servicen som WF handling har lagt til grunn. Jeg håper og trur at vi blir tatt godt imot ved en mulig sammenslåing.
Tror/VET du kan slippe å bekymre deg for hvordan dre blir tatt imot om det blir en sammenslåing. Hos oss er det høyt under taket, og det er ikke så lenge siden en gjeng fra Bråthens ramlet inn døra. Det gikk bra mellom oss på "golvet" da, og gjør det garantert nå også. Og i sommer har vi fått inn mange fra SA, som fant seg godt til rette med en gang.

Det er ikke så lenge siden vi i SGS hadde handling på AF, så mange av oss husker dem, og de utfordringene som var tilstede, grunnen til at vi mistet dem da var ene og alene pris, kvalitet koster penger, og som største aktør er det regler for hvor lavt SGS kan legge inn anbud på.

AF/KLM setter vel ikke punktlighet foran alt? Hos oss er det sikkerhet foran alt annet, og det var det hos AF sist vi hadde dem også.
Old 23-08-2008, 16:02   #51
Shadow
OSL Slave

Shadow's Avatar

Sikkerhet
Punktlighet
Service

Er vel rekkefølgen hos de fleste selskaper Og skulle noen bytte om på de 2 første ville ikke jeg akkurat fly med dem

Next flight(s):Tja, si det du
Shadow is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 16:22   #52
kops
ScanFlyer Blue

Quote:
Tror/VET du kan slippe å bekymre deg for hvordan dre blir tatt imot om det blir en sammenslåing. Hos oss er det høyt under taket, og det er ikke så lenge siden en gjeng fra Bråthens ramlet inn døra. Det gikk bra mellom oss på "golvet" da, og gjør det garantert nå også. Og i sommer har vi fått inn mange fra SA, som fant seg godt til rette med en gang.

Det er ikke så lenge siden vi i SGS hadde handling på AF, så mange av oss husker dem, og de utfordringene som var tilstede, grunnen til at vi mistet dem da var ene og alene pris, kvalitet koster penger, og som største aktør er det regler for hvor lavt SGS kan legge inn anbud på.

AF/KLM setter vel ikke punktlighet foran alt? Hos oss er det sikkerhet foran alt annet, og det var det hos AF sist vi hadde dem også.
En "gjeng fra Braathens ja... De var jo ikke akkurat velkommen i Wikestads korridorer da ettersom det måtte rettssak til for at de skulle få det de hadde krav på...... at de har funnet seg godt til rette trenger ikke nødvendigvis være SGS sin fortjeneste, heller arbeidsmoralen de tok med seg fra tiden i Braathens.
kops is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 16:40   #53
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by kops View Post
En "gjeng fra Braathens ja... De var jo ikke akkurat velkommen i Wikestads korridorer da ettersom det måtte rettssak til for at de skulle få det de hadde krav på...... at de har funnet seg godt til rette trenger ikke nødvendigvis være SGS sin fortjeneste, heller arbeidsmoralen de tok med seg fra tiden i Braathens.
Det er jo også mulig å ha en profesjonell holdning til ting som denne retssaken omhandlet. Er uenig i høyesteretts vurdering, og du kan jo se av sakspapirene at det var de selv også. Men dette har ikke hindret meg i å bli godt kjent med og kompis på fritida med mange av disse gutta. En trivelig gjeng, og må nok innrømme at jeg hadde gått til rettsak jeg også, hadde jeg vært i deres sko. Og arbeidsmoralen har altid vært høy i SGS også, med noen unntak, som i alle større bedrifter. Slik var det også i Bråthens.
Old 23-08-2008, 16:49   #54
Airbus74
Newcomer

Joda, jeg vet at sikkerheten er prioritert høyest, men AF/KLM har veldig stor fokus på ontime. Det har de fleste selskaper, men jeg trur AF/KLM er i en særklasse når det gjelder fokus på ontime. Jeg har jobbet med disse to selskapene siden januar 1998, så jeg kjenner dems rutine og hva dem krever av Oss som handling selskap. Jeg har stor tru på at vi blir tatt imot med åpne armer hvist WF skal bli en del av SGS. Trivsel blant arbeids kollegaer er kansje den viktigste slagkraften hos veldig mange, så gjennstår det og se hva som skjer.
Airbus74 is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 17:26   #55
Egil
ScanFlyer Gold

Egil's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-Q View Post
Skulle ikke SGS kvitte seg med mange?
Quote:
Originally Posted by STUER75 View Post
Selvfølgelig vil det bli overtallighet når synergieffekten blir utnyttet men slik situasjonen er så kan det vel kun føre til bedre økonomi etterhvert
Det eneste jeg lurer på er hvorfor SGS ikke kan gjennomføre "uttynning" i rekkene og komme i balanse før de skal "sluke" WF handling?

E!
Old 23-08-2008, 17:34   #56
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

"noen" sa vel at SGS Norge gikk med et pent overskudd i 1halvår ?
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 18:11   #57
kops
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Egil View Post
Det eneste jeg lurer på er hvorfor SGS ikke kan gjennomføre "uttynning" i rekkene og komme i balanse før de skal "sluke" WF handling?

E!
Det kan jo være for at det er enklere å selge ett selskap i stedet for to. Vil være ganske umulig å beholde WF i SAS-systemet dersom SGS blir solgt
kops is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 18:32   #58
STUER75
ScanFlyer Blue

Nå er vel ikke SGS overtallig men vil vel bli det når WF blir innlemma.
Men må vel kunne gå greit for seg når alt går på annsinitet
STUER75 is offline   Reply With Quote
Old 23-08-2008, 19:57   #59
wf145
at your service!

wf145's Avatar

Quote:
Originally Posted by STUER75 View Post
Nå er vel ikke SGS overtallig men vil vel bli det når WF blir innlemma.
Men må vel kunne gå greit for seg når alt går på annsinitet
Tilgi ein treg sunnmøring..

Blir det då slik at ein som er tilsett i wf frå 1985, vil gå før ein som er tilsett i SGS frå 1987?
Old 23-08-2008, 20:35   #60
laurenz
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by wf145 View Post
Tilgi ein treg sunnmøring..

Blir det då slik at ein som er tilsett i wf frå 1985, vil gå før ein som er tilsett i SGS frå 1987?
Korrekt. Og WF på OSL har ansatt ganske mange nye i år etter det tok over flere Selskap fra Servisair. Mange fikk kun deltid. Selv om det nå sies at det ikke er planlagt noen oppsiggelser så er det klart at disse må være veldig bekymret nå. Rett og slett fordi den slags sammeslåinger ofte fører til oppsigelser.
Men dette er nok veldig fornuftig av SAS. Det er klart de kommer til å spare en del penger på dette.
laurenz is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules