![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Om det er billigere med den ene eller andre via ulike XXX er nok heller avhengig av hvilke andre allianser man konkurrerer mot på XXX. At du nå finner billig XXX-EWR-OSL med UA er vel nettopp ett eksempel på at DY har ført til lavere priser på NYC-OSL og at LH kan ta høyere priser SEA-FRA hvor konkurransen vel er mindre og etterspørselen antagelig er høyere. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Det fant man lenge før Norwegian kom på banen og de er ikke noe spesielt lavere nå enn tidligere Ellers er jeg uenig i din virkelighetsforståelse når du påstår konkurransen på transatlantisk er dårlig Last edited by Someone; 03-06-2014 at 08:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Noen sin virkelighetsoppfattning må nok også nullstilles.
Ser stadig kommentarer på diverse fora (aldri her..) om at Nok 3000,- t/r Norge-USA er alt for dyrt (ofte med underkommentar, bare vent til Kjos kommer) |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]() Quote:
Samtidig er det veldig surt å måtte ut med like mye OSL-BNN som OSL-EWR. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hva angår priser så vet vi vel alle at selskap ikke setter prisene lavere enn de må, men med økt volum tilgjengelig fra både DU og eventuelle andre selskaper i samme kategori så vil det vel overraske om det ikke har noen innvirkning på prisene i forhold til det vi ser i dag. Per i dag har DU vel i dag 3 avganger i uken direkte og via XXX 2 dager i uken (fra OSL) om jeg forstår rutene deres rett. Hvis disse fylles opp fort med de prisene vi ser nå så er vel ikke DU amatører heller og setter lavere priser enn de må? Ergo er prisene du ser i dag ikke nødvendigvis representative for det som vil være situasjonen med økt kapasitet. Hvis det imidlertid ikke skjer noen endringer hverken på priser, på kapasitet eller på konkurransen av DUs inntreden så kan vel de eksisterende selskapene bare slippe DU til, for da har de ingenting å frykte? I tillegg ser det vel ut til at de etablerte selskapene opererer med krav til reise over helg for å få rimelige billetter. Jeg sjekket en planlagt reise til SFO i september/oktober, og snudde på reisen (fra SFO) og fant da priser på 12-1400 USD per vei for LH (og ca 8-9000NOK for en t/r med UA). Rundt den samme tiden hadde f.eks. DU reiser til/fra OAK til ca 2000 NOK inkl bagasje, setereservasjon og mat hver vei. Men så har ikke jeg sort belte i Amadeus. ![]() Last edited by TOS; 03-06-2014 at 09:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
I tillegg, som nevnt ovenfor, så har enda DU relativt begrenset kapasitet å tilby i dette markedet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Så de senere årene har nok situasjonen bedret seg betraktelig som du sier. Det som blir nytt er at DU kommer til å være oppe i toppen av disse listene der de flyr og dermed presse prisene ytterligere ned etterhvert som de får mer kapasitet og (forhåpentligvis) stabil drift. Og dette liker selvsagt de andre selskapene dårlig da inntjeningen nødvendigvis blir lavere. Noen revolusjon er det neppe snakk om, men sett fra ett forbruker og konkurranse perspektiv er dette positivt. w Last edited by Wahoo; 03-06-2014 at 17:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
En helt glemt dimensjon i denne debatten er prisfordelingen mellom de forskjellige klassene paa en avgang, dette har for meg en langt stoerre innvirkning paa hva jeg maa betale enn hva DU vil ha. At de store bedriftene i mitt marked er villig til aa betale i snitt 6-7000 USD for sine ansatte og soreger for 70-85% kabinfaktor i Business og First Class hjelper aa holde mine priser nede i rundt USD 1000.00 - om man ser paa dette opp i mot de faktiske kostandene pluss fortjeneste saa er det her inntjeningen ligger, og selvom DU gikk inn med daglig avganger ville det ha liten innvirkning paa de andre selskapenes inntjening (derfor frykter ikke selskapene DU - det er Skaanviks utsagn som ikke er korrekt). Ja prisene blir lavere om man er borte over helgen hos de "store" - det er tross allt et godt stykke og i loepet av de siste 3 aarene har jeg ennaa ikke hatt behov for tur-retur i loepet av en uke, noe jeg tror er svaert representativt. En skal ogsaa huske paa at en stor del av en flybillett er laast i form av avgifter som flyselskapene ikke har noen kontroll over - min siste billett med Lufthansa til Norge hadde en "Air Fare" foer avgifter paa USD 518.00 av en billett som kostet USD 1055.00
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem Last edited by dc-8-63; 03-06-2014 at 20:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
At DU kommer inn vil noedvendigvis ikke foere til at inntjeningen til andre selskapene blir merkbart endret. DU har 0 - null tilbud i de kategoriene hvor de andre selskapene har den stoerste delen av inntjeningen - premium segmentet. Naar min kone var Account Manager for Virgin Atlantic i San Francisco, saa solgte hun utelukkende Premium Produkter til sine Kunder (Google, Apple, Oracle) alle kontraktene hun brakte til Virgin var Premium.
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Så de innspillene som LH, SK, KL/AF etc kom med i denne prosessen var kun på vegne av ansatteorganisasjonene? Det var ikke slik det virket basert på det de skrev.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#52 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Det er korrekt, jeg tenkte for mye paa debatten her borte hvor det er de ansatte som driver og hvor selskapene ikke ser DU som en fare slik de ansatte med veldig god gjoer. Det har vel litt med at i Europa har DY et stort marked og de har god drift, mens det de leverer transatlatisk er svaert lite og ikke akkurat profesjonellt Og selv med full vekst og alle 787-900 paa plass vil DU faktisk fremdeles ha svaert liten kapasitet - ja selv i de irrelevant byene som f.eks. Seattle vil daglig DU bety rundt maks 10% (faktisk mindre enn Condor)
![]() |
#53 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hadde bare ALPA benyttet dine tanker dc-8-63, men de er vel mer opptatt med at United hadde en 9,5% nedgang i passasjertall 2012 til 2013 mellom EWR og OSL - og da er den store stygge terroristen, øøh ulven, Norwegian.
Helt klart har konkurransen mye å si på prisene over Atlanteren. La oss bevege oss vekk litt fra US-Norge for å se litt på prisene mellom London og New York og mellom Manchester og New York. På MAN er det to amerikanske selskap som tilbyr NYC, mens det på LHR er mer enn en god håndfull tilbydere. Hvordan slår det så ut på prisene? Gjennomsnittlig må de fra Nordvest-England betale £200 mer enn de som reiser fra London for en direkte tur/retur-billett. Men de i nordvest er oppfinnsomme. Å reise via Dublin eller Amsterdam kan man få til og med billigere flyturer enn de fra London. Trikset er å lure seg til billigste tariff av Air Passenger Duty og her er et eksempel på det: Man kjøper en billig tur/retur MAN-AMS med f.eks. easyJet og så kjøper man en ekstra hyggelig priset tur/retur AMS-LHR-JFK med British Airways. Totalprisen blir vanligvis mye lavere enn LHR-JFK. Den britiske stat mister £54 i APD på et slikt opplegg siden intl-intl transferpassasjerer ikke betaler APD. British Airways/One World bidrar med "subsidier" for å ta passasjerer fra KLM på AMS. Det blir både lengre reisetid og ekstra tid på AMS begge veier med manuell bagasjehåndtering, men det ser ut å ha blitt en sport å slå nomalene i nordvest. Ekstra mye er det å tjene hvis en skal ut å fly i andre klasser enn turistklasse. Det er ikke bare AMS som er valgt til slik aktivitet, også DUB med Ryanair mellom MAN og DUB og over dammen er det mange amerikanske som flyr og så må vi ikke glemme Aer Lingus. Det har de siste månedene vært høye to-sifrede prosentøkninger mellom MAN og DUB, så det ser ut til å bre om seg.
![]() |
#54 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
At prisene har steget markant etter finanskrisen i 2009 er da ingen bombe samtidig som oljeprisen har steget kraftig! Så dette har fint lite med konkurransen i markedet å gjøre. Internet har vært - og er - en sterk driver på konkurransen, det er de fleste studier om temaet svært enige om. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Internet er en effektiv 'døråpner'. Der man tidligere måtte 'innarbeide' nye ruter, vil man langt raskere få disse fylt. Og slikt har det vært en stund. Da jeg åpnet Seattle for Vanguard i 2002, hadde vi 90% belegg allerede første uka, og det var stort sett egensalg over web.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Når jeg leser dette får jeg dessverre inntrykk av at det mer er ønsketenkning at økt konkurranse og DY sin inntreden ikke har senket prisene..
Mine "stikkprøver" og erfaringer på OSL-USA som det ofte refereres til tilsier at prisene har gått vesentlig ned og det samme rapporterer Norsk Flyprisindeks. Nå er vel metoden til Norsk Flyprisindeks ikke nødvendigvis vanntett men bør være en god indikator på hva prisene er sammenlignet med tilsvarende perioder. Samtidig varsler SAS vesentlig svakere inntjening for S14. Jeg er overrasket dersom DYs USA ruter ikke har noe med det å gjøre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvis det skyldes USA så må belegget være dårlig, for prisene er det ikke noe å si på. Er man ekstremt fleksibel så kan man få en tur OSL-EWR til 5500kr i løpet av sommermånedene. Vil man reise i juli må man regne med å legge minst 8000kr på bordet. Var dette høyere før DU entret banen? Neppe. En svakere inntjening tipper jeg heller kommer på Europa-rutene, der DY er en stor aktør. Det har lenge vært altfor billig å fly langt, og det skjedde lenge før DU entret banen. Men det er som vanlig her på forumet hakk i plata i å takke Kjos, som alltid skaper lavere priser og det er jo selvsagt til beste for forbrukerne. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg lurer litt på hvor du ser dette i denne diskusjonen. Konkurranse er normalt sett bra for forbrukerne - det er nok de fleste enige i. Hva som er altfor billig kommer kanskje an på hvem som ser på saken, og det skulle vært interessant å vite hva som er "riktig" pris.
Last edited by TOS; 04-06-2014 at 09:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
http://bonusfeber.dk/ekstremt-lave-p...a-tr-kr-2-500/ Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Norge-Australia-Norge på kortest mulig tid. | Twin Otter | Reiseforum | 2 | 17-07-2010 12:54 |
Jobber flyselskapene i Norge får å få tilbake bonuspoeng i norge? | vstenhjem | Flyforum | 6 | 22-03-2010 00:54 |
SAS Norge kutter i Nord-Norge (10 %) | BU595 | Flyforum | 5 | 08-12-2008 23:36 |
Prissammenligning Ryanair-Norwegian | LN-KOG | Flyforum | 41 | 12-02-2008 16:47 |
Prissammenligning på flybilletter | FlyHi | Flyforum | 5 | 29-10-2005 16:43 |