Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-06-2014, 06:49   #41
Wahoo
ScanFlyer Molded

Default Re: Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Den viktigste feilen og misforstaaelsen er nettopp knyttet til reisemoenster og kanskje noedvendigheten av av nettopp via XXX som ble fremsatt som irrelevant (i saa fall er Seattle en irrelevant destinasjon - noe jeg ikke er helt enig i - andre byer som Chicago, Atlanta, Denver vil ogsaa i denne sammenheng vare irrelevante - det er kanskje ikke akkurat korrekt ). Og det er nettopp via XXX at vi ser konkuransen - selv mellom selskaper i samme allianse. I mitt tilfelle finner jeg priser under NOK 5000.00 med United naar min favoritt rute med Lufthansa via Frankfurt koster over NOK 6000.00 - det er null Codeshare mellom LH og UA f.eks. SEA-EWR-OSL saa det er ren inntekt til United som de benytter konkuranse verktoeyene til aa hente inn. Saa her er mitt poeng at det finnes konkuranse mellom selskapene inne samme allianse utenom CodeShare Rutene (og dette er et ikke ubetydelig marked).
Jeg tror du kan være trygg på at LH og UA sørger for å ikke presser hverandres priser ned!
Om det er billigere med den ene eller andre via ulike XXX er nok heller avhengig av hvilke andre allianser
man konkurrerer mot på XXX. At du nå finner billig XXX-EWR-OSL med UA er vel nettopp ett eksempel på
at DY har ført til lavere priser på NYC-OSL og at LH kan ta høyere priser SEA-FRA hvor konkurransen vel er mindre
og etterspørselen antagelig er høyere.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2014, 07:35   #42
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Prissammenligning US-Norge

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
At du nå finner billig XXX-EWR-OSL med UA er vel nettopp ett eksempel på

at DY har ført til lavere priser på NYC-OSL

W

Det fant man lenge før Norwegian kom på banen og de er ikke noe spesielt lavere nå enn tidligere

Ellers er jeg uenig i din virkelighetsforståelse når du påstår konkurransen på transatlantisk er dårlig

Last edited by Someone; 03-06-2014 at 08:10.
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2014, 07:50   #43
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Noen sin virkelighetsoppfattning må nok også nullstilles.
Ser stadig kommentarer på diverse fora (aldri her..) om at Nok 3000,- t/r Norge-USA er alt for dyrt (ofte med underkommentar, bare vent til Kjos kommer)
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2014, 08:10   #44
WF789
ScanFlyer Molded

WF789's Avatar

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
Noen sin virkelighetsoppfattning må nok også nullstilles.
Ser stadig kommentarer på diverse fora (aldri her..) om at Nok 3000,- t/r Norge-USA er alt for dyrt (ofte med underkommentar, bare vent til Kjos kommer)
Må innrømme at jeg er blant dem som er bortskjemt, både innen Europa og over dammen.
Samtidig er det veldig surt å måtte ut med like mye OSL-BNN som OSL-EWR.
Old 03-06-2014, 08:28   #45
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Ja naar DU vokser vil de ha en viss innvirking, men noen innen DU er noedt til snart aa begynne aa ta eierskap de tildels alvorlige problemene de har i sin operasjon om vi som kunder skal se paa DU som et alternativ, og en er noedt til aa gi opp en del merkelige kjepphester som f.eks mangel paa Internet sjekkinn og Interline og ikke minst faa flyene i rute (eller tjene gode nok penger til aa ta vare paa kundene naar "shit hits the fan").

Jeg gjorde et raskt forsoek paa en bestilling med DU naa - OAK-OSL-OAk og endte opp med NOk 5505.00 - som var de billigste prisene i Juni og naar jeg laa paa et snitt med 5200.00 i 2013 er ikke DU noen revolusjon rent prismessig.
DU kommer ikke til å få spesielt stort omfang om ikke problemene deres løses.

Hva angår priser så vet vi vel alle at selskap ikke setter prisene lavere enn de må, men med økt volum tilgjengelig fra både DU og eventuelle andre selskaper i samme kategori så vil det vel overraske om det ikke har noen innvirkning på prisene i forhold til det vi ser i dag. Per i dag har DU vel i dag 3 avganger i uken direkte og via XXX 2 dager i uken (fra OSL) om jeg forstår rutene deres rett. Hvis disse fylles opp fort med de prisene vi ser nå så er vel ikke DU amatører heller og setter lavere priser enn de må?

Ergo er prisene du ser i dag ikke nødvendigvis representative for det som vil være situasjonen med økt kapasitet. Hvis det imidlertid ikke skjer noen endringer hverken på priser, på kapasitet eller på konkurransen av DUs inntreden så kan vel de eksisterende selskapene bare slippe DU til, for da har de ingenting å frykte?

I tillegg ser det vel ut til at de etablerte selskapene opererer med krav til reise over helg for å få rimelige billetter. Jeg sjekket en planlagt reise til SFO i september/oktober, og snudde på reisen (fra SFO) og fant da priser på 12-1400 USD per vei for LH (og ca 8-9000NOK for en t/r med UA). Rundt den samme tiden hadde f.eks. DU reiser til/fra OAK til ca 2000 NOK inkl bagasje, setereservasjon og mat hver vei. Men så har ikke jeg sort belte i Amadeus. Riktignok så falt prisene med både UA og LH ned til nesten det halve når jeg la inn et lørdagsstopp. Dette er naturligvis ikke nødvendigvis representativt.

Last edited by TOS; 03-06-2014 at 09:35.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2014, 09:04   #46
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det fant man lenge før Norwegian kom på banen og de er ikke noe spesielt lavere nå enn tidligere

Ellers er jeg uenig i din virkelighetsforståelse når du påstår konkurransen på transatlantisk er dårlig
Nå vet ikke jeg hva du har av data for priser, men hva man finner av litt tilfeldige priser nå og da er vel ikke alltid så interessant. Jeg antar at du er enig i at det som er det interessante er vel hva man som kunde må forvente å betale, dvs.. faktiske gjennomsnittspriser som påvirkes ikke bare av prisene i de enkelte bookingklassene, men også tilgjengeligheten av antall seter i de ulike klassene.

I tillegg, som nevnt ovenfor, så har enda DU relativt begrenset kapasitet å tilby i dette markedet.
Old 03-06-2014, 17:20   #47
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Internett og søkemotorer har gjort at prisbildet i bransjen har blitt mye mer transparent - noe som i seg selv presser prisene ned!
Så de senere årene har nok situasjonen bedret seg betraktelig som du sier.
Det som blir nytt er at DU kommer til å være oppe i toppen av disse listene der de flyr og dermed presse prisene ytterligere ned etterhvert
som de får mer kapasitet og (forhåpentligvis) stabil drift. Og dette liker selvsagt de andre selskapene dårlig da inntjeningen nødvendigvis blir lavere.
Noen revolusjon er det neppe snakk om, men sett fra ett forbruker og konkurranse perspektiv er dette positivt.

w

Last edited by Wahoo; 03-06-2014 at 17:28.
Old 03-06-2014, 19:51   #48
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
DU kommer ikke til å få spesielt stort omfang om ikke problemene deres løses.

Hva angår priser så vet vi vel alle at selskap ikke setter prisene lavere enn de må, men med økt volum tilgjengelig fra både DU og eventuelle andre selskaper i samme kategori så vil det vel overraske om det ikke har noen innvirkning på prisene i forhold til det vi ser i dag. Per i dag har DU vel i dag 3 avganger i uken direkte og via XXX 2 dager i uken (fra OSL) om jeg forstår rutene deres rett. Hvis disse fylles opp fort med de prisene vi ser nå så er vel ikke DU amatører heller og setter lavere priser enn de må?

Ergo er prisene du ser i dag ikke nødvendigvis representative for det som vil være situasjonen med økt kapasitet. Hvis det imidlertid ikke skjer noen endringer hverken på priser, på kapasitet eller på konkurransen av DUs inntreden så kan vel de eksisterende selskapene bare slippe DU til, for da har de ingenting å frykte?

I tillegg ser det vel ut til at de etablerte selskapene opererer med krav til reise over helg for å få rimelige billetter. Jeg sjekket en planlagt reise til SFO i september/oktober, og snudde på reisen (fra SFO) og fant da priser på 12-1400 USD per vei for LH (og ca 8-9000NOK for en t/r med UA). Rundt den samme tiden hadde f.eks. DU reiser til/fra OAK til ca 2000 NOK inkl bagasje, setereservasjon og mat hver vei. Men så har ikke jeg sort belte i Amadeus. Riktignok så falt prisene med både UA og LH ned til nesten det halve når jeg la inn et lørdagsstopp. Dette er naturligvis ikke nødvendigvis representativt.
Naa er det vel ikke selskapene som "frykter" DU - det er de ansattes organisasjoner som med god grunn frykter DU's ansettelsemodeller - men det er en annen diskusjon.

En helt glemt dimensjon i denne debatten er prisfordelingen mellom de forskjellige klassene paa en avgang, dette har for meg en langt stoerre innvirkning paa hva jeg maa betale enn hva DU vil ha. At de store bedriftene i mitt marked er villig til aa betale i snitt 6-7000 USD for sine ansatte og soreger for 70-85% kabinfaktor i Business og First Class hjelper aa holde mine priser nede i rundt USD 1000.00 - om man ser paa dette opp i mot de faktiske kostandene pluss fortjeneste saa er det her inntjeningen ligger, og selvom DU gikk inn med daglig avganger ville det ha liten innvirkning paa de andre selskapenes inntjening (derfor frykter ikke selskapene DU - det er Skaanviks utsagn som ikke er korrekt).

Ja prisene blir lavere om man er borte over helgen hos de "store" - det er tross allt et godt stykke og i loepet av de siste 3 aarene har jeg ennaa ikke hatt behov for tur-retur i loepet av en uke, noe jeg tror er svaert representativt. En skal ogsaa huske paa at en stor del av en flybillett er laast i form av avgifter som flyselskapene ikke har noen kontroll over - min siste billett med Lufthansa til Norge hadde en "Air Fare" foer avgifter paa USD 518.00 av en billett som kostet USD 1055.00

Last edited by dc-8-63; 03-06-2014 at 20:06.
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 03-06-2014, 20:04   #49
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Internett og søkemotorer har gjort at prisbildet i bransjen har blitt mye mer transparent - noe som i seg selv presser prisene ned!
Så de senere årene har nok situasjonen bedret seg betraktelig som du sier.
Det som blir nytt er at DU kommer til å være oppe i toppen av disse listene der de flyr og dermed presse prisene ytterligere ned etterhvert
som de får mer kapasitet og (forhåpentligvis) stabil drift. Og dette liker selvsagt de andre selskapene dårlig da inntjeningen nødvendigvis blir lavere.
Noen revolusjon er det neppe snakk om, men sett fra ett forbruker og konkurranse perspektiv er dette positivt.

w
Dette stemmer igjen ikke med virkeligheten i det Transatlatiske markedet ! i 2010 (hvor Internett og Soekemotorer gav et like transparent bilde og oversikt (disse loesningene har vaert tilgjengelig her via Orbitz, Expedia helt siden 2000)) kostet SEA - CDG - OSL t/r USD 605.00 - i dag er snittet rett over USD 1000.00 - saa prisene har steget.

At DU kommer inn vil noedvendigvis ikke foere til at inntjeningen til andre selskapene blir merkbart endret. DU har 0 - null tilbud i de kategoriene hvor de andre selskapene har den stoerste delen av inntjeningen - premium segmentet. Naar min kone var Account Manager for Virgin Atlantic i San Francisco, saa solgte hun utelukkende Premium Produkter til sine Kunder (Google, Apple, Oracle) alle kontraktene hun brakte til Virgin var Premium.
Old 03-06-2014, 20:11   #50
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Naa er det vel ikke selskapene som "frykter" DU - det er de ansattes organisasjoner som med god grunn frykter DU's ansettelsemodeller - men det er en annen diskusjon.
Så de innspillene som LH, SK, KL/AF etc kom med i denne prosessen var kun på vegne av ansatteorganisasjonene? Det var ikke slik det virket basert på det de skrev.
Old 03-06-2014, 20:15   #51
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Nå vet ikke jeg hva du har av data for priser, men hva man finner av litt tilfeldige priser nå og da er vel ikke alltid så interessant. Jeg antar at du er enig i at det som er det interessante er vel hva man som kunde må forvente å betale, dvs.. faktiske gjennomsnittspriser som påvirkes ikke bare av prisene i de enkelte bookingklassene, men også tilgjengeligheten av antall seter i de ulike klassene.

I tillegg, som nevnt ovenfor, så har enda DU relativt begrenset kapasitet å tilby i dette markedet.
Og selv om DU kjoeper alle de 787-900 de har bestillt/opsjon vil DU ha en svaert begrenset kapasitet aa tilby i dette markedet - bare i vaar irrelevante by Seattle har vi en daglig kapasitet til Europa paa over 2000 seter daglig ! (hvorav 300 LCC seter, og over 500 Premium seter) selv med all kapasitet som er bestillt kan DU neppe komme inn med mere enn 10% av dette og med 0 i Premium Markedet og en noenlunde fornuftig fordeling av prisklasser internt ser vi neppe noe stor forskyvning.
Old 03-06-2014, 20:34   #52
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Så de innspillene som LH, SK, KL/AF etc kom med i denne prosessen var kun på vegne av ansatteorganisasjonene? Det var ikke slik det virket basert på det de skrev.
Det er korrekt, jeg tenkte for mye paa debatten her borte hvor det er de ansatte som driver og hvor selskapene ikke ser DU som en fare slik de ansatte med veldig god gjoer. Det har vel litt med at i Europa har DY et stort marked og de har god drift, mens det de leverer transatlatisk er svaert lite og ikke akkurat profesjonellt Og selv med full vekst og alle 787-900 paa plass vil DU faktisk fremdeles ha svaert liten kapasitet - ja selv i de irrelevant byene som f.eks. Seattle vil daglig DU bety rundt maks 10% (faktisk mindre enn Condor)
Old 04-06-2014, 00:01   #53
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Hadde bare ALPA benyttet dine tanker dc-8-63, men de er vel mer opptatt med at United hadde en 9,5% nedgang i passasjertall 2012 til 2013 mellom EWR og OSL - og da er den store stygge terroristen, øøh ulven, Norwegian.

Helt klart har konkurransen mye å si på prisene over Atlanteren. La oss bevege oss vekk litt fra US-Norge for å se litt på prisene mellom London og New York og mellom Manchester og New York. På MAN er det to amerikanske selskap som tilbyr NYC, mens det på LHR er mer enn en god håndfull tilbydere. Hvordan slår det så ut på prisene? Gjennomsnittlig må de fra Nordvest-England betale £200 mer enn de som reiser fra London for en direkte tur/retur-billett. Men de i nordvest er oppfinnsomme. Å reise via Dublin eller Amsterdam kan man få til og med billigere flyturer enn de fra London. Trikset er å lure seg til billigste tariff av Air Passenger Duty og her er et eksempel på det: Man kjøper en billig tur/retur MAN-AMS med f.eks. easyJet og så kjøper man en ekstra hyggelig priset tur/retur AMS-LHR-JFK med British Airways. Totalprisen blir vanligvis mye lavere enn LHR-JFK. Den britiske stat mister £54 i APD på et slikt opplegg siden intl-intl transferpassasjerer ikke betaler APD. British Airways/One World bidrar med "subsidier" for å ta passasjerer fra KLM på AMS. Det blir både lengre reisetid og ekstra tid på AMS begge veier med manuell bagasjehåndtering, men det ser ut å ha blitt en sport å slå nomalene i nordvest. Ekstra mye er det å tjene hvis en skal ut å fly i andre klasser enn turistklasse. Det er ikke bare AMS som er valgt til slik aktivitet, også DUB med Ryanair mellom MAN og DUB og over dammen er det mange amerikanske som flyr og så må vi ikke glemme Aer Lingus. Det har de siste månedene vært høye to-sifrede prosentøkninger mellom MAN og DUB, så det ser ut til å bre om seg.
Old 04-06-2014, 08:01   #54
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Dette stemmer igjen ikke med virkeligheten i det Transatlatiske markedet ! i 2010 kostet SEA - CDG - OSL t/r USD 605.00 - i dag er snittet rett over USD 1000.00 - saa prisene har steget.
Nå må du slutte å trekke dine lettvinte sluttninger basert på enkelte priser, enkelte år, på enkelte strekninger.
At prisene har steget markant etter finanskrisen i 2009 er da ingen bombe samtidig som oljeprisen
har steget kraftig! Så dette har fint lite med konkurransen i markedet å gjøre. Internet har vært - og er - en sterk driver
på konkurransen, det er de fleste studier om temaet svært enige om.

W
Old 04-06-2014, 08:22   #55
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Internet er en effektiv 'døråpner'. Der man tidligere måtte 'innarbeide' nye ruter, vil man langt raskere få disse fylt. Og slikt har det vært en stund. Da jeg åpnet Seattle for Vanguard i 2002, hadde vi 90% belegg allerede første uka, og det var stort sett egensalg over web.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 04-06-2014, 09:10   #56
SQ321
ScanFlyer Gold

SQ321's Avatar

Når jeg leser dette får jeg dessverre inntrykk av at det mer er ønsketenkning at økt konkurranse og DY sin inntreden ikke har senket prisene..

Mine "stikkprøver" og erfaringer på OSL-USA som det ofte refereres til tilsier at prisene har gått vesentlig ned og det samme rapporterer Norsk Flyprisindeks. Nå er vel metoden til Norsk Flyprisindeks ikke nødvendigvis vanntett men bør være en god indikator på hva prisene er sammenlignet med tilsvarende perioder.

Samtidig varsler SAS vesentlig svakere inntjening for S14. Jeg er overrasket dersom DYs USA ruter ikke har noe med det å gjøre.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 04-06-2014, 09:50   #57
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post

Samtidig varsler SAS vesentlig svakere inntjening for S14. Jeg er overrasket dersom DYs USA ruter ikke har noe med det å gjøre.
Hvor stor del av SAS sin svakere inntjening skyldes USA-ruter i forhold til det totale rutenettverket?
Hvis det skyldes USA så må belegget være dårlig, for prisene er det ikke noe å si på. Er man ekstremt fleksibel så kan man få en tur OSL-EWR til 5500kr i løpet av sommermånedene. Vil man reise i juli må man regne med å legge minst 8000kr på bordet. Var dette høyere før DU entret banen? Neppe.

En svakere inntjening tipper jeg heller kommer på Europa-rutene, der DY er en stor aktør.

Det har lenge vært altfor billig å fly langt, og det skjedde lenge før DU entret banen. Men det er som vanlig her på forumet hakk i plata i å takke Kjos, som alltid skaper lavere priser og det er jo selvsagt til beste for forbrukerne.
Old 04-06-2014, 09:51   #58
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Det har lenge vært altfor billig å fly langt, og det skjedde lenge før DU entret banen. Men det er som vanlig her på forumet hakk i plata i å takke Kjos, som alltid skaper lavere priser og det er jo selvsagt til beste for forbrukerne.
Jeg lurer litt på hvor du ser dette i denne diskusjonen. Konkurranse er normalt sett bra for forbrukerne - det er nok de fleste enige i. Hva som er altfor billig kommer kanskje an på hvem som ser på saken, og det skulle vært interessant å vite hva som er "riktig" pris.

Last edited by TOS; 04-06-2014 at 09:54.
Old 04-06-2014, 10:06   #59
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by SQ321 View Post
Jeg er overrasket dersom DYs USA ruter ikke har noe med det å gjøre.
Dette har nok minst like mye med det å gjøre ...

http://bonusfeber.dk/ekstremt-lave-p...a-tr-kr-2-500/

Quote:
I vores forum kunne vi i sidste uge læse om ekstremt lave priser med British Airways til flere destinationer i USA – helt ned til omkring 2.600 kroner t/r og inklusiv både bagage, mad, drikke og ikke mindst masser af Avios-point – nogle lykkedes endda at finde priser helt ned til 2.350 kroner t/r med lidt komplicerede tricks.

Idag har vi så igen fundet lave priser til USA. Denne gang er det med Star Alliance-selskaber som Lufthansa, Swiss og United, hvor det med lidt snilde og fleksibilitet er muligt at komme tur/retur for omkring 2.500 kroner - inklusiv bagage, mad, drikke og bonuspoint.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 04-06-2014, 10:15   #60
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Dette har nok minst like mye med det å gjøre ...

http://bonusfeber.dk/ekstremt-lave-p...a-tr-kr-2-500/
Ofte er jo slikt en respons på konkurranse. Om det er konkurranse fra DU vet jeg ikke.
Reply

Posting Rules