![]() |
|
![]() |
#41 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Airbus skriver selv Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Om man vil gå utenfor CI sin tabell som for A340 er ifra 0 til 500 må man sette ønsket mach hastighet selv, og da er det lengre ikke snakk om CI.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 | ||
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
CI grafene er også logaritmiske for lave CI, så litt vannskelig å tolke hvor mye CI=-30 blir under 0. De har også lengere versjoner av 340 så kan være at tallet stammer fra dem. (Lengere fly vil ha mer parasite og induced drag og vil tjene mer på å ligge i "riktig" AoA). De har vel også en wing-extension hvis jeg husker riktig. Hvis informasjonen stemmer, så blir jo quoten din fra Airbus helt på trynet. Men, jeg kan altså ikke dokumentere dette og vil ikke røpe kilden da den kan få problemer. Så vi får ta det for hva det er, utsagn fra en pålitelig kilde. Hadde ikke tenkt å lage noe stort oppstyr rundt dette, den opprinnelige posten ble splittet av mod'ene fra ett annet topic. Quote:
litt andre meninger enn foreningene. W Last edited by Wahoo; 24-06-2013 at 11:01. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Her var det veldig mange interessante teorier om det ene og det andre. Jeg kan kun fastslå (med min egen bakgrunn fra A330 North Atlantic) at man ikke flyr på cost index her, men på Mach. No - typisk 0,81 eller 0,82 - og det er på den måten trafikken separeres. Man får da selvfølgelig ikke dårligere tracks...så dette er bare tull. A340 er typisk en dårligere "climber" performancemessig enn A330, noe som kan gi mer ufordelaktige høyder, spesielt i starten. Ut over dette så vil det enkelte selskap selv kunne gå inn og justere performancefactor via MCDU, grunnet slitasje eller lavere ytelser enn forventet. En costindex justeres etter cost (fuel, gangtid på motorene..etc) mot spart tid, og vil normalt variere med hensyn til hvilken destinasjon (fuelpriser etc) man forventer. Tally-Ho Last edited by Tally-Ho; 24-06-2013 at 14:29. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Du virker svært sikker i din sak. Hva baserer du svaret ditt på? Hvis dette i utgangspunktet var noe Airbus ikke tok med i sine manualer, annen dokumentasjon eller treningsregimer, så er det vel bare de som jobber med/på flyet og som kan tukle med MCDU som faktisk kan si dette sikkert.
Jeg sier ikke det ene eller det andre, jeg prøver bare å rette fokus mot hva du baserer påstandene dine på ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nå er dette langt unna mitt kompetanseområde, men jeg vil anta at CI = 0 er en kalibrering slik at man har en mest mulig fuel effektiv drift. Boeing sier følgende om dette "For all models, entering zero for the CI results in maximum range airspeed and minimum trip fuel. This speed schedule ignores the cost of time."
Slik jeg leser Wahoo sine innlegg så er poenget at om man setter inn CI = 0 i A340 så er ikke dette max range airspeed og minimum trip fuel, og at en rekalibrering til CI = -30 gir nettopp det som iallefall Boeing forklarer CI = 0 som. Er jeg helt på jordet? CI = (tidsrelaterte koster USD/time)/(Fuel kostnad i cents/time), så CI gir oss en avveining mellom fuel kostnad og andre kostnader. Last edited by TOS; 24-06-2013 at 18:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det vil være nesten usansynlig at en A340 / A330 blir klarert på Mach 0,78 - 0,79 på en North Atlantic (har ikke hørt om det selv), fordi de som styrer med Flow control etc vet at et slikt fly ikke har det optimalt på en slikt lavt Mach.nr. At man derimot får ugunstige høyder en periode, og re-routing er derimot ikke uvanlig. Men om man nå tenker seg at gjeldende fly må holde 0,78, så er det en fix. speed, som ikke må sammenblendes med managed speed på costindex, nettopp fordi man separerer trafikken med bl.a Mach-nr. En A320/1 derimot "trives" bedre på Mach 0,78 og 0,79...så mulig du blander her. Men de flyr normalt ikke North Atlantic. Annen trafikk (ikke NAT/MNPS) f.eks i europeisk luftrom, flyr derimot normalt på costindex, og de er normalt under radarovervåking. Tally-Ho |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Last edited by grindstein; 24-06-2013 at 18:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Last edited by grindstein; 24-06-2013 at 20:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
![]() W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#52 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
sak, da de har flere variable å ta hensyn til som du selv har vært inne på. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | ||
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by grindstein; 24-06-2013 at 22:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Vil det øke igjen. Det er dette "sweet spot" man altså mener ligger lavere Enn Airbus har fortalt. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det må ikke forveksles med max range. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
Newcomer
|
![]()
Tre siste talere beskriver virkeligheten slik jeg kjenner den etter noen år i høyresetet på A330-340.
Angående cruisespeed på 340 så er den lavere enn 747/777. Fordelen til 340 er at den generelt klarer å ta høyere levels tidligere og derved okkupere høyden. Speedene på 330/340 opplevde jeg ikke at divergerte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg skal prøve å forklare litt nærmeren noe av det som skjer med en vinge i subsonic hastighet.
Som de fleste av dere vet vil luften som passerer over forkanten av vingen øke hastigheten etterhvert som farten øker, og vil etterhvert nå Mach 1. (selv om hastigheten til flyet ligger langt under Mach 1). Dette punktet kalles Mcrit. Det dannes da en sjokkbølge litt lenger bak på vingen som skaper drag. Øker man hastigheten ytterligere vil drag øke betydlig! Når drag er 20% over det den var ved Mcrit, har man nådd ett punkt som heter Mcdr, Mach critical dragrise (eller Mdd). Her er det farlig å være da man risikerer stall og controllene ikke lenger fungerer særlig godt. En "vanlig" vingeprofil vil nå Mcrit lenge før man kommer opp i de hastigheter hvor man flyr idag. Derfor har man utviklet egne airfoils som utsetter både Mcrit og Mcdr. Disse kaller vi Supercritical airfoils. Disse er flatere på toppen av vingen og smalere (thickness ratio) slik at den lokale hastighetsøkningen ikke blir så stor. I tillegg har de en økt camber på undersiden bak for å øke løftet. Dermed får man også en svakere sjokkbølge og mindre drag men fortsatt løft. Man kan da faktisk fly godt over Mcrit og allikevel ha kontroll over flyet. Hvis dere tar en titt på grafene nedenfor kan dere se drag sammenlikning av en tradisjonel vinge med supercritical. Den hvor det står "early" er noe 'ala den 744 har, mens den nederste er mer lik f.eks 767. En 744 cruiser altså OVER Mcdr, mens en 767 aldri vil klare dette, men flyr mye mer økonomisk og saktere. Som dere kan se, var det derfor mye å hente på drag ved å gi B748 en ny vinge. En tynn og bakover bøyd vinge vil vil også ha ett høyere Mcrit/Mcdr enn en rett tykk en. Derfor når vi nå ser fly laget av mer og mer kompositt som 787/748/350 så er det mulig å bygge sterke tynne vinger med høyt sweep uten samtidig å gå på en smell på vekten. I tillegg har man nå begynt med "cruise flap" (787) hvor man kan endre camber med +/- 1,5 grader under cruise dersom det trengs for bedre effektivitet. Derfor ser vi disse cruise i M.85 under Mcdr. Dere kan også se "sweet spot" rett før kurven peker oppover mot Mcdr. Det er her man ønsker å cruise på CI=0. Cruiser man på høyere index enn 0 vil man altså befinne seg i "oppoverbakken" på slutten og nærme seg Mcdr. For å komme tilbake til topic, så er altså påstanden at Airbus CI=0 idag ligger ved punkt (1) i grafen mens den burde ha ligget i punkt (2) W Last edited by Wahoo; 27-06-2013 at 14:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Ja det stemmer, dette er gamle data fra generelle bøker for å illustrere.
W Last edited by Wahoo; 27-06-2013 at 17:54. |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
"Nye SAS" presenteres på onsdag - rykter og spekulasjoner | TCAS | Småprat | 87 | 14-09-2011 14:21 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |
Cost index SAS 737 | Dreyer | Flyteknisk forum | 7 | 21-06-2009 04:56 |
Siste A340 "classic" ute av fabrikken | CK | Flyforum | 22 | 07-04-2009 23:42 |