Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-06-2012, 13:29   #41
JoeW
ScanFlyer Rusty

Default Re: Pet in Cabin

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
For det første er det ikke tilgjengelig noen systemer for varsling av dette og for det det andre vil det ikke sikre at hunder ikke tidligere har vært i nærheten av setet ditt.
Ring flyselskapet... Er ikke verre enn det.
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 13:33   #42
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
For det første er det ikke tilgjengelig noen systemer for varsling av dette og for det det andre vil det ikke sikre at hunder ikke tidligere har vært i nærheten av setet ditt.
Ærlig talt, maken til sutring. Nå har du fått detaljerte beskrivelser av hvordan man som allegiker kan unngå problemer og disse systemene var i sving allerede da jeg begynte i bransjen for 30 år siden. Jeg er selv allergiker (gress) men jeg forlanger da ikke at naboene svir av plenen sin av den grunn. Jeg klipper selv gresset, men tar en ekstra pille før jeg setter igang. Sånn er det bare, når man vil fungere normalt, og for de fleste er dette nok.

Og for de som reagerer voldsomt, kan man 'sperre' flighten som beskrevet tidligere. No sweat.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 13:34   #43
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Hvis du ikke har hundeallergi, robertaas, hvorfor uttaler du deg så bastant?
Det er mulig å tenke på andre enn seg selv.

Quote:
Jeg har aldri sagt jeg har med meg hund på offentlig framkomstmiddel, bikkja mi er 30kg og 55cm høy.
Beklager, da har jeg misforstått det du har skrevet.

Quote:
Folk har overlevd i alle år med ting som de er i dag.

Og ja, jeg blir iallefall provosert når man tar alle forebyggende tiltak man kan som hundeeier, og allikevel blir uglesett på og møtt av manglende vilje til kompromiss.
Ja, og folk overlevde i mange år uten røykforbud på resturanter. Men at situasjonen idag er bedre er det ingen tvil om, og mange som før ikke kunne gå ut i det hele tatt har idag mulighet til det.

Man tar ikke alle mulige forebyggende tiltak så lenge man tar med seg et pelsdyr på offentlig transport. Akkurat som man ikke tok alle mulige hensyn om man på restauranten spurte om noen rundt bordet hadde noe imot at du røykte.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 13:42   #44
Polaris
Free Luigi

On the side, her er tallene jeg har ang døde hunder i cargo i USA siden 2005:
http://airconsumer.dot.gov/publicati...%20Transit.pdf

På 5 år døde 144 hunder i USA pga reise i cargo, over halvparten var hunder med "brachycephaliske"-hodeskaller, dvs ikke-eksisterende snute

Putt den der merkelige arten i en stressende situasjon hvor det er varmt, ikke rart den segner om.

Så om vi tar halvparten (for å være snill) 72 stk, blir det rundet opp - 15 døde hunder per år i USA. Hvor mange hunder reiser med fly? I følg ustravel fant jeg ut at ca 50% av amerikanere reiser med kjæledyr i løpet av et år, med fly. Dere flynerder vet vel gjerne hvor mange amerikanere som reiser med fly per år, ta halvparten av dette enorme tallet, og 15 døde hunder virker forsvinnende lite. Oddsen er tusen ganger større for at bikkja di dør av arvelige sykdommer pga elendig avl, ala kreft, hofte/kne/rygg-problemer, øyensykdommer og andre degenerative sykdommer. Dette er ting vi mennesker avler fram fordi utseende er mer viktig enn helse. Flere hunder dør av angrep i hundeparker per år, enn av flyreiser. Flere hunder dør av påkjørsel per år, enn av flyreiser. Så jeg vil påstå det er rimelig trygt å reise i cargo, sett i lys av tall på dødsrate
Old 23-06-2012, 13:45   #45
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Ærlig talt, maken til sutring. Nå har du fått detaljerte beskrivelser av hvordan man som allegiker kan unngå problemer og disse systemene var i sving allerede da jeg begynte i bransjen for 30 år siden.
Her ser man det vanlige som allergikere møter, de blir utengt som sutrete og derfor holder de bare stilt når de har problemer.

Jeg har som sagt enda ikke sett forespørsler om pelsdyrallergi ved bilettkjøp eller innsjekking for selskaper som tillater slikt i kabinen, det burde selvsagt vært like tilgjengelig som avkryssing av matallergi. Servicetelefon er ikke så lett tilgjengelig som mange tror og de har neppe mulighet til å sikre den reisende mot at det satt en hund i setet en halvtime før han setter seg der.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 13:47   #46
Polaris
Free Luigi

Quote:
Beklager, da har jeg misforstått det du har skrevet.
Ikke noe verre enn at jeg også tenker på andre enn meg selv, for mange er det viktig å få lov å ha hunden sin med seg på en flytur. En chihuahua er litt mer pinglete enn bikkja mi, og jeg skjønner godt at folk vil ha den i kabinen i stedet for i cargo.

Quote:
Man tar ikke alle mulige forebyggende tiltak så lenge man tar med seg et pelsdyr på offentlig transport.
Jo man tar forebyggende tiltak om man tar bikkja på fly fordi man faktisk SPØR når man booker billetten: "Hei, jeg har lyst å ha hunden min med meg i kabinen. Er det noen som har sagt i fra om at de har alvorlig allergi? Ikke det? Så flott. Da får dere sette dette flyet merka som "med hund" - og si i fra om det kommer en allergiker så alle er OBS på hverandre".

Tror du allergikere er hjelpeløse? Tror du de ikke evner å ta tiltak om de vet de kan bli sjuke / få alvorlige reaksjoner?

Tro det eller ei, men mange hundeeiere er hundeallergikere de også, men de heller innpå med sprøyter, tabeletter og akupunktur for å få ha hundene sine uten symptomer.
Old 23-06-2012, 13:49   #47
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Servicetelefon er ikke så lett tilgjengelig som mange tror og de har neppe mulighet til å sikre den reisende mot at det satt en hund i setet en halvtime før han setter seg der.
Skulle nok klart å sørge for at du fikk et annet sete enn der hvor det satt en hund på forrige flight også om du hadde spurt om det ved checkin.

Kjære deg, Robert, hvorfor er ikke telefonen tilgjenglig? Dette er et ganske marginalt problem (med så ekstrem følsom allergi) -- i mine fem år i passenger service kan jeg kun komme på et tilfelle. De få det gjelder klarer nok å ta en telefon -- og det er jo greit opplyst på nettsidene også.
Old 23-06-2012, 14:04   #48
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Kjære deg, Robert, hvorfor er ikke telefonen tilgjenglig?
-begrenset åpningstid
-lang ventetid
-dyre spesialnummer eller internasjonale numre
-flyselskaper som avviser å gi service til de som ikke har gullkort
-vanskelig å finne info om hvor man skal ringe
-ingen på telefonen som snakker eller skjønner engelsk noe særlig, gjerne forsterket av dårlig lydkvalitet ved videresending over IP ved bruk av lokalt nummer
-for liten tid ved endring av avganger

Quote:
De få det gjelder klarer nok å ta en telefon -- og det er jo greit opplyst på nettsidene også.
Kanskje vi skal fjerne røykeloven og la de som har problemer ringe utestedet og si ifra? Er ikke det en like god løsning?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 14:05   #49
SBT
ScanFlyer Silver

Jeg fløy fra Spania til Tyskalnd, og visste ikke før vi landet i Tyskland at det var en hund ( av den typen som er sånn black / white i whiskey-reklame ) inne i bagen som damen ved siden hadde med seg. Da hadde altså hunden hele tiden vært inne i bagen. Synes det var litt på grensen til dyreplageri. Bagen var en helt tett bag.
Og så lurer jeg på en ting; Fuktighet, må de ikke legge inn noen svære absorbenter i slike bager i fall dyret skulle komme til å måtte gjøre fra seg ?
SBT is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 14:08   #50
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Her ser man det vanlige som allergikere møter, de blir utengt som sutrete og derfor holder de bare stilt når de har problemer..
Som jeg skriver, er jeg allergiker selv. Jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til mine problemer. Du gjetter på vegne av andre - som selv vet.
Radar Station KGRV3
Old 23-06-2012, 14:10   #51
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Tror du allergikere er hjelpeløse? Tror du de ikke evner å ta tiltak om de vet de kan bli sjuke / få alvorlige reaksjoner?
Dette er på ingen måte en homogen gruppe, men jeg vet at mange lider uten å si ifra og jeg vet om flere som har påtatt seg store utgifter ved å heller utsette/endre en reise enn å risikere å bli konfrontert av en hundeeier. Det er derfor jeg engasjerer meg.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 14:11   #52
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
-begrenset åpningstid
-lang ventetid
-dyre spesialnummer eller internasjonale numre
-flyselskaper som avviser å gi service til de som ikke har gullkort
-vanskelig å finne info om hvor man skal ringe
-ingen på telefonen som snakker eller skjønner engelsk noe særlig, gjerne forsterket av dårlig lydkvalitet ved videresending over IP ved bruk av lokalt nummer
-for liten tid ved endring av avganger
SAS i eksempelet her har +47 915 05400 som vel koster standard mobiltakst?, og er åpent fra 07-22 for alle kunder, jeg tror de nok de snakker norsk/skandinavisk til deg -- og skulle vel tro de klarte å knote på engelsk også. Kan være du må vente litt for å snakke med en agent, fysj -- men det er jo klart Mr. Robert -- hvis alternativet er pustebesvær og "død", så tar man seg jo ikke tid til slik planlegging.
Old 23-06-2012, 14:13   #53
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Her ser man det vanlige som allergikere møter, de blir utengt som sutrete
Eventuelt ser man det som sutrete individer (det være seg om kofferter, reisemål, og nå allergier!) kan risikerere å møte.

Old 23-06-2012, 14:13   #54
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Som jeg skriver, er jeg allergiker selv. Jeg vet hvordan jeg skal forholde meg til mine problemer. Du gjetter på vegne av andre - som selv vet.
SOm sagt er allergikere ikke en homogen gruppe, for enkelte er det bare å ta en pille og risikere minimale symptomer, for andre er dette langt mer alvorlig. Du kan ikke forvente at andre allergikere skal kunne løse utfordringene like enkelt som deg.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 14:16   #55
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
SOm sagt er allergikere ikke en homogen gruppe, for enkelte er det bare å ta en pille og risikere minimale symptomer, for andre er dette langt mer alvorlig. Du kan ikke forvente at andre allergikere skal kunne løse utfordringene like enkelt som deg.
De som ikke "bare kan ta en pille" tror jeg skjønner viktigheten av å ta en telefon også.
Old 23-06-2012, 14:23   #56
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Nei, men de vet hva de skal gjøre for å beskytte seg, og har Astma- og Allergiforeningen (eller tilsvarende utenlands) til å hjelpe seg.

De som trenger å vite, vet. Vi som hjelper dem å få en problemfri reise, vet også. Du sutrer.
Radar Station KGRV3
Old 23-06-2012, 14:24   #57
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
De som ikke "bare kan ta en pille" tror jeg skjønner viktigheten av å ta en telefon også.
De jeg har snakket med mener det er bortkastet tid. Systemene er ikke gode nok. Det eneste som vil fungere er et forbud.

Jeg skjønner det er enklere å angripe meg enn å diskutere sak her, men jeg engasjerer meg for noen jeg har sett har reelle problemer her og som sjelden gir mye lyd fra seg.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 14:25   #58
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Kanskje vi skal fjerne røykeloven og la de som har problemer ringe utestedet og si ifra? Er ikke det en like god løsning?
Dette går over styr. Røykeloven og hundeeiere, snakk om å sammenligne epler med kanapé!

Alle som påstår dette er et stort problem, bør komme med noe konkret informasjon. Gjerne noe som er verifiserbart. Jeg tviler på at 15% av befolkningen ikke reiser, og at alle som eier hund har gemytt som en pitbull med rabies.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 14:40   #59
Polaris
Free Luigi

Quote:
Dette er på ingen måte en homogen gruppe, men jeg vet at mange lider uten å si ifra og jeg vet om flere som har påtatt seg store utgifter ved å heller utsette/endre en reise enn å risikere å bli konfrontert av en hundeeier. Det er derfor jeg engasjerer meg.
Må du fortelle, hvor mange er de? Hva var det nøyaktig som plaget dem og hvor ofte har de blitt møtt av fæle, onde hundeeiere på fly (?!?) uten at flyselskapet har gjort noe og dette har skapt så store arr i sjela at de ikke tør fly mer?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 14:40   #60
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Dette går over styr. Røykeloven og hundeeiere, snakk om å sammenligne epler med kanapé!
Det er faktisk veldig mange paraleller her. Noen gjør noe som de lett kan unngå å gjøre på et lukket sted hvor mange ferdes og andre plages i varierende grad av det. Det har vært forsøke egne soner, reservasjoner, spørre om noen plages, men for røyking har man kommet til at det mest effektive er et forbud.

Etter at røykeforbudet ble innført kan de som tidligere pga plager ikke har kunne gått på utesteder nå gå dit. Det samme vil skje ved forbud mot pelsdyr på fly. Og du ser fortsatt ingen paralleller?

Quote:
Alle som påstår dette er et stort problem, bør komme med noe konkret informasjon. Gjerne noe som er verifiserbart. Jeg tviler på at 15% av befolkningen ikke reiser, og at alle som eier hund har gemytt som en pitbull med rabies.
Ingen har sagt dette. De 15% vil utgjøre et helt spektrum av veldig forskjellige mennesker, de fleste vil antagelig knapt ha merkbare symptomer, mens kun en lite mindretall er så plaget et de helt unngår kollektive transportmidler. Noen klager høylytt og noen trekker seg tilbake og sier ingenting.

Hundeerier er selvsagt også forskjellige og der har vi hele spekteret fra de som bytter klær og unngår å ha dyret med på fly til de som smugler hunden med seg inn på flyet, slipper det løs der og truer med vold om noen klager. Den siste gruppen er heldigvis i mindretall.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Reply

Posting Rules