![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Kjør på til flyklagenemda, teknisk feil er (normalt) ikke ekstraordinært.
At været skapte ytterligere forsinkelser dagen etter er fullstendig irrelevant. |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
OK, takk! Leverte klage nå. Behandlingstid 7 mnd... Krysser fingrene.
|
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg hadde forhåpninger om å sette meg i Norwegian-fly fra Trondheim til Oslo som ble kansellert i juni. Det tok en liten stund, men det var ingen krangling på utbetaling av €250 i tillegg til en kvittering fra Rema på veien ned i leiebil, så de er ikke alltid vanskelige.
|
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis man blir forsinket på long haul og mister connection, og blir satt opp på et nytt fly fire timer etter det man opprinnelig skulle hatt, har man da rett til €600 i EU-261 kompensasjon? Norwegian hevder at beløpet skal halveres fordi det nye flyet landet fem minutter før rutetabell og at forsinkelsen derfor bare var 3 timer og 55 minutter. Er det noen som vet om de har rett til det, eller om det er rutetabellen som legges til grunn?
|
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
At least three hours Less than 1,500km €250 Between 1,500km and 3,500km €400 More than 1,500km and within the EU €400 Three to four hours More than 3,500km, between an EU and non-EU airport €300 At least four hours More than 3,500km, between an EU and non-EU airport €600 Så hvis flighten din hadde ei planlagt ankomsttid 14:00, men du kom fram 18:00 så har du rett til €600 Hvis flighten din kom fram 17:59 så har du rett til €300 Du kan finne data for din flight på flightstats.com Last edited by sexten; 24-01-2017 at 16:02. |
|
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Noen som har kunnskap om de samme kompensasjonsreglene nevnt over også må følges for Thai, som jo ikke er ett europeisk selskap??????
Jeg mistet min overgang i BKK på hjemturen fra Thailand nå i jula pga forsinket fly HKT-BKK, ukjent årsak til den forsinkelsen. Men det har vel Thai oversikt over regner jeg med. Hadde plass på TG954 3 januar men ble booket om til samme fly 4 januar og sendt på hotell 1 dag. Dermed kom jeg hjem 24 timer senere enn jeg skulle, og en ufrivillig ekstra fridag fra jobb. Jeg har sendt mail til Thai om dette på en norsk mailadresse uten at jeg har fått noe svar foreløpig. Jeg må kanskje finne ett telefonnummer og ringe de om jeg ikke får noe svar på mail. |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Kvar flyselskapet høyrer heime har ingenting å sei. |
|
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Høyst sannsynlig er det Thais reisebetingelser som gjelder her, med mindre du har kjøpt en pakkereise gjennom et norsk reisebyrå. Da kan du kanskje granske noen forskrifter og ta det med dem.
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Det gjelder da på hjemreise hvis det er en t/r fra Norge?
|
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Nei, ikke hvis det er et selskap utenfor Europa. Hadde selskapet vært europeisk hadde man vært dekket også på hjemreisen.
|
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hva er da rettigheter for en tur retur LHR-SYD med BA+QF på en billett?
Jeg har retur fra LHR til OSL noen 5 timer senere og jeg liker å være forberedt hvis uhell skulle inntreffe, selv om reiseforsikring tar seg av dette |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Hvis du tenker på evt. forsinkelse inn til London (og evt. EU-krav), så er det den som flyr deg inn til London som "kan lastes" for forsinkelsen. Er det en kenguru utenpå flyet så er det ikke et EU-selskap ![]()
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]()
Min datter i Oslo skulle denne helgen ha besøk av 2 venninner fra Bergen. De hadde booket med Norwegian DY 641 kl 18:20
Klokken 13:38 kommer følgende teksmelding: Vi beklager å meddele at ditt fly er kansellert DY641 24. Feb Bergen. - Oslo/Gard. Avg: 18:20 Referanse xxxx For gratis endring eller full refusjoin av reisen gå til vår hjemmeside..... SAS er utsolgt. NSB fullt. Første ledige med Norwegian er i morgen kl 17:40.... Er det så enkelt for Norwegian å løpe fra den kontrakten de har tegnet med sine kunder i form av en billett? Har disse jentene noe som helst rettigheter angående refusjon av returbillettene på søndag? Har de i det hele tatt noen rettigheter når Norwegian ødelegger en lenge planlagt helg? Takke meg til selskaper som jeg fortsatt tror føler et visst ansvar for sine passasjerer |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Widerøe har ledige plasser til Torp (dyre billetter)
#15 | ||
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
https://www.norwegian.no/reiseinform...anselleringer/ https://www.norwegian.no/booking/bes...errettigheter/ Utfordringen er vel at det er vinterferie start/slutt denne helgen så ikke finnes ikke ledige plasser øst/vest på kort varsel. De har rett på mat og overnatting, evt. å kansellere reisen Det står bl.a.: Quote:
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Jul 2012
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bare litt oppfølging på denne:
------------------------------------------------------------- " Hei! Håper det er noen jusskyndige kranglefanter her Direkteflighten med Norwegian kl. 19:20 fra Tromsø til Gatwick 16 desember ble noe vanskeligere enn planlagt. Først: 2 timer forsinkelse pga startvansker på høyre motor. Venting inne i terminal uten matkupong. Beskjed etter 2 timer: Reparatør på vei, og det blir ny avgang neste dag 12:00. Hotell kunne ordnes via Norwegian-skranken (100 pers i kø, dro heller hjem). Neste dag: 3 timer venting på rullebanen inne i kabinen grunnet tåke i London. Ingen matservering, men vannflasker utdelt. Fremme i London 19:00 lokal tid. Oppsummert: Mistet 18 timer av en allerede kort londonweekend, ingen matkuponger og mistet en forhåndsbetalt hotellnatt. Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.? EU 261/04 er din venn. Kompensasjon på "alt" unntatt vær, streik, krig og birdstrike. Størrelsen på kompensasjon avhenger av distanse, men tipper du skal ha 250 EUR. Edit: Ettersom flighten er på over 1500 km, har du krav på 400 EUR per person i kompensasjon. Vær forberedt på å ta saken til Flyklagenemda for å få pengene. Norwegian er notorisk på å avvise krav i første instans, men du må starte med å få avslag der før du kan gå til Flyklagenemda. ------------------------------------------------------- Behandlingstid hos flyklagenemda var ca 70 dager. I går tikket det inn bekreftelse på at begge passasjerer får 400 EUR i erstatning :-) |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Feb 2013
|
![]() Quote:
Norwegian avgång DY641 (BGO-OSL) 24.02.2017 blev desverr innstalld. Denna oregelmessighet blev fororsakad av en extraordinary omstendighet som inte kunde undvikas aven om alla rimliga åtgarder genomfordes. * Vi kan desvarre inte tilmotesgå din begaran om compensation eftersom flyget stalldes in på grund av extraordinara omstendigheter. Detta grunder sig på EU forotdningen 261/2004 Artikel 5(3). Vi ber om ursjekt for de olagenheter dette har orsakat, men hoppas att vi trots dette ... bla bla bla * Flight disruption information Norwegian flight: DY641 (BGO-OSL) 24.02.2017 Disruption type: Cancelled Reason for disruption: This cancellation was caused by acute illness amongst our crew Om ni inte er enig med vår vardering av sakenhar man mojlighet att få saken behandlad av Transportklagenemnda inom 1 år efter at kravet har mottagits. Så noen linker. Hva sier eksprertisen? Er en slik begrunnelse nok til at en ikke skal gå videre med saken? Jeg trodde at alle anstendige flyselskaper hadde crew på stand by i tilfelle sykdom og at det er en normal operasjonsmodus Last edited by Rland; 02-03-2017 at 09:11. |
|
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Jan 2008
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#20 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Viser til uttalelse fra Flyklagenemnda i sak 2016-00270 der klager fikk medhold. Quote:
Last edited by mcduck; 02-03-2017 at 11:47. |
||
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |