Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 25-03-2016, 18:08   #381
Murre
ScanFlyer Blue

Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Har du SMS-en/e-posten som varslet om forsinkelsen på forhånd ville jeg vel påpekt dette for Finnair først, og dersom de fremdeles avslår kompansasjon ville jeg vel prøvd saken for Flyklagenemda. Med forsinkelsesvarselet vedlagt saken....

Får prøve det. Men klager jeg til Flyklagenemnda? Og ikke samme organ i Finland? Iflg. reglene skal man ved avreise utenfor EU klage til ankomstlandet, og da ruta var BKK-OSL via HEL sog heller ikke Norge er med i EU, så klager vel vel til Finland?
Old 25-03-2016, 19:56   #382
Murre
ScanFlyer Blue

Er det unntak fra reglene utfra hva slags tekniske greier som er ødelagt og hvor nytt flyet er og dermed hvor vanskelig det er mht reparasjon/bytte?
Old 25-03-2016, 21:53   #383
Gunnar
ScanFlyer Gold

Ved sammenhengende billett blir vel ankomstlandet det landet hvor reisen ender? Så BKK-HEL-OSL på sammenhengende billett gir vel Norge som ankomstland? Eller tar jeg feil? Anyone?
Old 25-03-2016, 22:06   #384
Murre
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Gunnar View Post
Ved sammenhengende billett blir vel ankomstlandet det landet hvor reisen ender? Så BKK-HEL-OSL på sammenhengende billett gir vel Norge som ankomstland? Eller tar jeg feil? Anyone?

Er slik jeg og leser det, men dette gjelder EU, som Norge ikke er med i... EØS nevnes ikke...
Old 25-03-2016, 22:12   #385
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Murre View Post
Er slik jeg og leser det, men dette gjelder EU, som Norge ikke er med i... EØS nevnes ikke...

Gjelder samme regler, da EØS avtalen har gjort så de gjelder de samme reglene som i EU
Old 25-03-2016, 22:30   #386
Murre
ScanFlyer Blue

Default Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Gjelder samme regler, da EØS avtalen har gjort så de gjelder de samme reglene som i EU

Tror jeg bare får sende til Flyklagenemnda og se:-)

Skjønner at vi med EØS-avtalen omfattes av disse EU-reglene, men det jeg var mer usikker på var hvor klagen sendes, når det står at klagen skal sendes til det EU-landet som hendelsen skjedde i, og hvis det skjedde utenfor EU så sendes det til det EU-landet flyselskapet har base i. Da både Thailand og Norge er utenfor EU, så vurderte jeg derfor Finland.
Old 05-04-2016, 07:42   #387
Tornerose
ScanFlyer Blue

Kan Brussel Airlines fortsatt hevde at flykanseleringer er "resultat av ekstraordinære omstendigheter utenfor selskapets kontroll" pga. at flyplassen i Brussel er stengt? Reisen var i helgen - slik at det er ikke noe som var uforutsett før avreise fra Norge.
Tornerose is offline  
Old 05-04-2016, 08:28   #388
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Tornerose View Post
Kan Brussel Airlines fortsatt hevde at flykanseleringer er "resultat av ekstraordinære omstendigheter utenfor selskapets kontroll" pga. at flyplassen i Brussel er stengt? Reisen var i helgen - slik at det er ikke noe som var uforutsett før avreise fra Norge.
Det er vel heldigivis ikke så mye praksis for "ekstraordinære omstendigheter" stengte/delvis stengte flyplasser p.g.a. terror. Jeg vil tro at Brussels kan hevde dette og være på trygg grunn her, da det ikke er selskapet som bestemmer hvor mange avganger Zaventem kan håndtere etter gjenåpningen.
Old 05-04-2016, 08:38   #389
Tornerose
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Det er vel heldigivis ikke så mye praksis for "ekstraordinære omstendigheter" stengte/delvis stengte flyplasser p.g.a. terror. Jeg vil tro at Brussels kan hevde dette og være på trygg grunn her, da det ikke er selskapet som bestemmer hvor mange avganger Zaventem kan håndtere etter gjenåpningen.
OK, men burde de ikke da kansellert hele reisen? De endte opp strandet i England... Ingen hjelp til noe. Eller mener du at de ikke vet før samme dag hvilke fly som får lande?
Tornerose is offline  
Old 05-04-2016, 09:23   #390
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
OK, men burde de ikke da kansellert hele reisen? De endte opp strandet i England... Ingen hjelp til noe. Eller mener du at de ikke vet før samme dag hvilke fly som får lande?
Vanskelig å si på stående fot. Kom de seg hjem? Jeg vil tro det vil være lettere å ta dette gjennom reiseforsikringen.
Old 05-04-2016, 09:32   #391
Tornerose
ScanFlyer Blue

De kommer seg hjem i dag. Tipper at forsikringsselskapet ikke vil røre dette, men skal sjekke det ut. Takk for innspill!
Tornerose is offline  
Old 05-04-2016, 13:43   #392
Sundet81
ScanFlyer Blue

Quote:
De kommer seg hjem i dag. Tipper at forsikringsselskapet ikke vil røre dette, men skal sjekke det ut. Takk for innspill!
Mange reiseforsikringer dekker faktisk ikke terroranslag... jeg er faktisk usikker på om min egen gjør det, men jeg vet bestemt fra tidligere reiseforsikringer at de eksplisitt avgrenset seg fra terror og naturkatastrofer. Slik skjer, og da vil de vel ikke ta det med i vilkårene sine...

Kanskje noen erfaringer fra askegreia i 2010 kan være relevante her?
Sundet81 is offline  
Old 05-04-2016, 13:51   #393
mcduck
ScanFlyer Gold

mcduck's Avatar

Ville absolutt tatt kontakt med reiseforsikringen.. det verste du kan få er ett nei. Har inntrykk at mange av forsikringselskapene strekker seg langt her.

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline  
Old 05-04-2016, 14:07   #394
Tornerose
ScanFlyer Blue

Ja jeg har bedt de ta det med forsikringsselskapet, men jeg kan ikke forstå at ikke flyselskapet har ansvar. Det at flyplassen var stengt var jo tilfelle ved utreisedato også...
Tornerose is offline  
Old 05-04-2016, 22:31   #395
sabergum
ScanFlyer Blue

Default Bonusbilletter og prioritering ved avvik

Hvordan prioriteres bonusbilletter i forhold til overbooking, oppgradering osv - blir man prioritert før eller etter revenue tickets? Normalt sett er det vel billigste bookingklasser som først blir nektet ombordstigning, og dyreste bookingklasser som først blir oppgradert. Hvor kommer bonusbilletter i denne "køen"?
sabergum is offline  
Old 06-04-2016, 01:58   #396
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: Bonusbilletter og prioritering ved avvik

Det varierer fra selskap til selskap, men generelt så kommer man ikke "nederst" på listen.
Old 06-04-2016, 02:13   #397
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:

Flyplassen er begrenset åpen. Er hele reisen med SN? Om det ikke er bestilt gjennom de, så kan det være at reisebyrået har prøvd å ta kontakt eller burde ha tatt kontakt. Det er også litt dumt å kansellere hele reisen om passasjeren ønsker å bruke deler av denne.
Old 06-04-2016, 08:40   #398
TommyL
Trangsynt

Default Re: Bonusbilletter og prioritering ved avvik

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=115031

United bumpet oss uten å blinke når de fikk solgt setene for en sannsynligvis god pris. Så jeg unngår dem på long haul awards nå.

Edit: Hva skjedde her? Innlegget er plutselig i en annen tråd...

Last edited by TommyL; 07-04-2016 at 08:29.
TommyL is offline  
Old 06-04-2016, 11:50   #399
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Og skulle flyselskapene nekter og betale hva man er tilkjent, uansett beløp, så ser det ut som det er mulig og ta arrest i fly for og innbringe kravet. Her er det Thomas Cook/Condor som forsøkte snike seg unna et krav, men at retten gikk med på at selv noen tusenlapper er grunn nok til og kunne ta arrest av et fly

http://www.nbcnews.com/business/trav...senger-n550846
Quote:
Ever been frustrated by an airport delay or by an airline that won't respond to your complaint?

One passenger took it to the next level after waiting so long for compensation over a marathon mechanical delay that authorities threatened to impound the airline's jet until it paid her $680.
Old 06-04-2016, 14:18   #400
RescueMe
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Og skulle flyselskapene nekter og betale hva man er tilkjent, uansett beløp, så ser det ut som det er mulig og ta arrest i fly for og innbringe kravet. Her er det Thomas Cook/Condor som forsøkte snike seg unna et krav, men at retten gikk med på at selv noen tusenlapper er grunn nok til og kunne ta arrest av et fly
Nesten så flyplasspolitiet (eller hvem som nå er ansvarlige) burde skaffe seg noen overdimensjonerte hjulklemmer lik de parkeringsvaktene i enkelte land har.... Ikke at det har så mye å si i praksis, men det hadde vært et en smule ydmykende å ha flyet stående med en slik
RescueMe is offline  
Closed Thread

Posting Rules