![]() |
|
![]() |
#381 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Får prøve det. Men klager jeg til Flyklagenemnda? Og ikke samme organ i Finland? Iflg. reglene skal man ved avreise utenfor EU klage til ankomstlandet, og da ruta var BKK-OSL via HEL sog heller ikke Norge er med i EU, så klager vel vel til Finland? |
|
![]() |
![]() |
#382 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det unntak fra reglene utfra hva slags tekniske greier som er ødelagt og hvor nytt flyet er og dermed hvor vanskelig det er mht reparasjon/bytte?
|
![]() |
![]() |
#383 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ved sammenhengende billett blir vel ankomstlandet det landet hvor reisen ender? Så BKK-HEL-OSL på sammenhengende billett gir vel Norge som ankomstland? Eller tar jeg feil? Anyone?
#384 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Er slik jeg og leser det, men dette gjelder EU, som Norge ikke er med i... EØS nevnes ikke... |
|
![]() |
![]() |
#385 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
Gjelder samme regler, da EØS avtalen har gjort så de gjelder de samme reglene som i EU |
|
![]() |
![]() |
#386 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Tror jeg bare får sende til Flyklagenemnda og se:-) Skjønner at vi med EØS-avtalen omfattes av disse EU-reglene, men det jeg var mer usikker på var hvor klagen sendes, når det står at klagen skal sendes til det EU-landet som hendelsen skjedde i, og hvis det skjedde utenfor EU så sendes det til det EU-landet flyselskapet har base i. Da både Thailand og Norge er utenfor EU, så vurderte jeg derfor Finland. |
|
![]() |
![]() |
#387 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kan Brussel Airlines fortsatt hevde at flykanseleringer er "resultat av ekstraordinære omstendigheter utenfor selskapets kontroll" pga. at flyplassen i Brussel er stengt? Reisen var i helgen - slik at det er ikke noe som var uforutsett før avreise fra Norge.
|
![]() |
![]() |
#388 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det er vel heldigivis ikke så mye praksis for "ekstraordinære omstendigheter" stengte/delvis stengte flyplasser p.g.a. terror. Jeg vil tro at Brussels kan hevde dette og være på trygg grunn her, da det ikke er selskapet som bestemmer hvor mange avganger Zaventem kan håndtere etter gjenåpningen.
#389 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#390 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Vanskelig å si på stående fot. Kom de seg hjem? Jeg vil tro det vil være lettere å ta dette gjennom reiseforsikringen.
#391 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De kommer seg hjem i dag. Tipper at forsikringsselskapet ikke vil røre dette, men skal sjekke det ut. Takk for innspill!
|
![]() |
![]() |
#392 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Kanskje noen erfaringer fra askegreia i 2010 kan være relevante her? |
|
![]() |
![]() |
#393 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ville absolutt tatt kontakt med reiseforsikringen.. det verste du kan få er ett nei. Har inntrykk at mange av forsikringselskapene strekker seg langt her.
|
![]() |
![]() |
#394 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja jeg har bedt de ta det med forsikringsselskapet, men jeg kan ikke forstå at ikke flyselskapet har ansvar. Det at flyplassen var stengt var jo tilfelle ved utreisedato også...
|
![]() |
![]() |
#395 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvordan prioriteres bonusbilletter i forhold til overbooking, oppgradering osv - blir man prioritert før eller etter revenue tickets? Normalt sett er det vel billigste bookingklasser som først blir nektet ombordstigning, og dyreste bookingklasser som først blir oppgradert. Hvor kommer bonusbilletter i denne "køen"?
|
![]() |
![]() |
#396 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det varierer fra selskap til selskap, men generelt så kommer man ikke "nederst" på listen.
#397 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
Flyplassen er begrenset åpen. Er hele reisen med SN? Om det ikke er bestilt gjennom de, så kan det være at reisebyrået har prøvd å ta kontakt eller burde ha tatt kontakt. Det er også litt dumt å kansellere hele reisen om passasjeren ønsker å bruke deler av denne.
![]() |
#398 |
Trangsynt
|
![]()
http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=115031
United bumpet oss uten å blinke når de fikk solgt setene for en sannsynligvis god pris. Så jeg unngår dem på long haul awards nå. Edit: Hva skjedde her? Innlegget er plutselig i en annen tråd... Last edited by TommyL; 07-04-2016 at 08:29. |
![]() |
![]() |
#399 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Og skulle flyselskapene nekter og betale hva man er tilkjent, uansett beløp, så ser det ut som det er mulig og ta arrest i fly for og innbringe kravet. Her er det Thomas Cook/Condor som forsøkte snike seg unna et krav, men at retten gikk med på at selv noen tusenlapper er grunn nok til og kunne ta arrest av et fly
http://www.nbcnews.com/business/trav...senger-n550846 Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#400 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 251 | 17-05-2025 23:59 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |