![]() |
|
![]() |
#21 |
Air Traffic Controller
|
![]()
@LN-TIB: Jeg kjenner ikke særlig godt til EGNOS. RNP og EGNOS er dog ikke det samme. Men man kan fly en RNP innflygning, ved hjelp av EGNOS(Slik jeg har forstått det).
Hva er RNP?: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Requi...on_performance Hva er EGNOS?: esa.int/esaNA/GGG63950NDC_egnos_0.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvilken statistikk viser du til? Noe vi andre kan få tilgang til? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
TOS, precision approach er normalt en ILS, altså klassisk Localizer og Glideslope. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvor mye mindre "korrekt" posisjon vil man få ved bruk av FMS vs. en SCAT-1-mottager? Posisjonen ut fra en FMS er vel ofte basert på GPS-posisjon korrigert vha. IRU-akselerasjoner, VOR/DME-triangulering etc. - altså noe som i sum gir en veldig presis posisjon? Eller?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det hadde vært fint med en kilde. EGNOS, som sådan, har bra tilgjengelighet betydelig lenger nord, mye takket være EPINOL-prosjektet (EGNOS Performance Improvement in Northern Latitudes).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
EPINOL-prosjektet var så vidt jeg kunne se i 2008. Hvorfor har det ikke skjedd noe mer på den fronten da? Er jo noe om at de først nå har begynt å teste EGNOS på Værnes som den nordligste stasjonen, så virker jo ikke som om at EGNOS er noe man kan bruke i det høye nord i nærmeste fremtid?
Men dette har jeg svært liten greie på........ |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det som hadde vært fint å få bekreftet fra noen som sitter på gode data, er tilgjengelighet for gode nok EGNOS-signaler i Øst-Finnmark. Jeg vet ikke hva som kreves av nøyaktighet i korreksjonssignalet og kjenner heller ikke ESA-dataene godt nok til å finne det ut sikkert. Normal 95-percentil for Kirkenes ser ut til å være i størrelsesorden 30-60 cm over et døgn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Må oppdatere meg selv her: SoL-området til EGNOS ser fortsatt ut til å være begrenset til 70 grader nord, slik at flere Finnmark-flyplasser faller utenfor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
"Normal utstyr" som du refferer til vil da være ILS for prec, så dette er jo lite gjeldende for FOT anbudet. Når flyene som skal flys der oppe ikke har IRS heller, så kan man jo legge den tanken bak også. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Legger ved stikkord fra en rapport fra 1997 Results: NPA/PA risk ratio 5:1 (Air Carrier, Air Taxi, General Aviation) Data from NTSB Accident Database: Air Carriers Probability of Accidents on PA: 0.000000995 Probability of Accidents on NPA: 0.000008553 NPA/PA Risk ratio: 9:1 68% of all CFITs may have been avoidable if a PA was available Gitt terrenget og materiellet som brukes i dette anbudet, vil jeg tørre å påstå at det er en serdels reduksjon av sikkerheten å ikke satse på prec. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Et tall for en sannsynlighet uten noen kvalifikasjoner i forhold til andre forhold vil vel være like lite informativ i forhold til ulykker som i forhold til mye annen statistikk, men det er godt mulig at rapporten tar for seg flere relevante forhold enn NPA vs PA. Er det noe som vi er inprentet med her på forumet i forbindelse med ulykker & hendelser så er det at det sjelden er en faktor som resulterer i ulykken/hendelsen.
Jeg synes å ha lest av andre piloter (i tillegg til CFM) at type innflygingssystem kanskje i større grad påvirker regulariteten heller enn sikkerheten, fordi man må operere med andre minima med mindre presise innflygningssystemer. Dette vet jeg imidlertid lite om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Statistikken er basert på 26,063,946 approacher i perioden 1986 til 1996.. du får tro hva du vil
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Kanskje har man tatt høyde for dette, men det er vanskelig å si basert på informasjonen som legges frem. Edit: Jeg fant en presentasjon som kan likne på de tallene som Earlybird legger frem fra 1997 (http://www.bluecoat.org/reports/MITRE_1997_PAvsNPA.pdf). Det mest relevante er vel Air Carriers, og der er det 7.3 mill approaches, hvorav rundt 95% er PA. Isolert sett så ser det jo klart ut som at PA er mer sikkert enn NPA, men i presentasjonen så fremhever forfatterne at "Many factors other than the type of approach contribute to the accident rate". Dette bør man utvilsomt ha i bakhodet når man skal bruke slike statistikker. Edit2: Hvilke innflygingssystemer finnes på det norske kortbanenettet (om vi ser bort fra SCAT-1 der det er aktuelt)? Er det ikke noen form for glideslope i det hele og store? Last edited by TOS; 18-06-2012 at 01:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det er jo det jeg ikke ser av dine tall jeg spør etter... Dette er helt vanlige spørsmål å komme med når man presenteres for statistikkmateriale: Hva har man kontrollert for og hva har man ikke kontrollert for.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vi dødelige kan vel ikke gjøre annet enn å "gamble" på at folkene inne hos Mitre/Caasd tok med i beregningen mulighetene for at kanskje 90% av disse approach'ene var fløyet av bakfulle piloter med maksimalt uheldige værforhold
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Statistikk om PA vs NPA tar vel ikke hensyn til at det ofte er på de verste flyplassene det kun er NPA? Videre så er det etter 1997 blitt nærmest standard med constant descend etter samme prinsipp som en ILS (istedenfor å descende i "trappetrinn") på NPA, noe som gjør at minima blir noe øket, men sikkerheten har gått betraktelig opp. Tror ikke du hadde fått samme resultat i dag. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Nå er det vel heller ILS på et fåtall av plasser i Finnmark. Riktig at det er terrenget som ødelegger. ILS vil vel også med tiden bli faset ut og erstattet med GBAS, da det sistnevnte er betydelig billigere å drifte enn en ILS. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Propellfly på kortbanenettet | Radiv | Småprat | 4 | 23-09-2017 16:30 |
F-16 på kortbanenettet? | blazius | Flyforum | 20 | 22-10-2007 21:02 |
Ang. kortbanenettet | morr | Flyforum | 25 | 19-06-2006 18:41 |
Avgjørelse om kortbanenettet i dag? | LN-BRK | Flyforum | 9 | 01-11-2005 19:52 |
Ørland på kortbanenettet? | morr | Flyforum | 4 | 29-04-2005 14:10 |