Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 04-02-2012, 01:06   #21
Jens W
ScanFlyer Crusty

Default Re: Bybanen fra Bergen til Flesland 2016

Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
men ser ikke helt for meg hvordan dette skal løses. Bybanen har hyppig frekvens, og alle avganger stopper på alle stasjoner. Hvordan skal en ekspressrute klare å passere en lokalrute?
En ikke uvanlig løsning er at man legger opp ruta sånn at ekspressen "tar igjen" lokalen ved enden.
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2012, 15:03   #22
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Cedlind View Post
En ikke uvanlig løsning er at man legger opp ruta sånn at ekspressen "tar igjen" lokalen ved enden.
Med fem minutts avstand mellom togene, kan ekspressen da bare spare fem minutter på strekningen fremfor lokalen. Fem minutter blir egentlig ganske uinteressant når hele turen er estimert til oppimot 50 minutter.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 05-02-2012, 15:09   #23
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Og når FrP støtter det skyldes det ene og alene at FrP er mot bompenger, og Bybanen er delvis bompengefinasiert. Dersom staten bygger jernbane for "Bytoget", så slipper man unna med litt mindre bompenger i Bergen, mener FrP.
Jeg ville ikke sett bort ifra at de ser at dette toget kan bidra til å løse trafikkale utfordringer i Bergen. Om man kan reise på fem minutter fra Åsane senter til sentrum og toget går ofte nok, skal man ha ganske god grunn til å gidde å drakse på en bil.

Man skal forøvrig heller ikke glemme at "bybanekameratene" - litt flåsete sagt - i sin tid forutsatte en økning av trafikken gjennom bomringen for å kunne finansiere bybaneutbyggingen. De har med andre ord ikke noe reelt insentiv til å gjøre noe som faktisk virker med transportutfordringene i Bergen. For all del; bybanen virker, men den har så langt ikke tatt unna noe annet enn forventet økning i trafikk.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2012, 10:42   #24
Flying-news
ScanFlyer Silver

Thumbs up Re: Bybanen fra Bergen til Flesland 2016

Saken går litt videre i positiv forstand:
http://www.bt.no/nyheter/trafikk/Ja-...n-2729050.html

Mange hadde misoppfattet Bybanen som et slags "flytog" til Bergen sentrum. Som flere ganger nevnt i denne tråden, er det feil, det er en lokal linje som går relativt sakte i forhold til tog, og definitivt flytoget til/fra OSL. BGO er bare en "del" av denne lokallinjen. Reisetiden blir vel 45 minutter eller noe deromkring.

Nå ser det heldigvis ut til at Bergens politiker har blitt mer oppegående. De ønsker altså bytog: BGO-Sentrum på 15 minutter, inkl. 2 stopp. Planen er at det skal gå videre til Åsane, som da tar 5 minutter. Til og med FrP ønsker dette såkalte Bytoget, men de ønsker det istedenfor Bybanen (på strekningen Sentrum-Åsane). De andre partiene ønsker seg Bytoget etter at Bybanen er bygget. NSB er også positive. Hurra for Bergen.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 30-06-2012, 13:07   #25
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

"NSB er også positive." Det skulle nå bare mangle, det er jo de som står bak planen. Grunnen til at dette kommer opp igjen nå er at NSB nylig leverte noen innspill til nasjonal transportplan. Der nevner selskapet sine flytogplaner i Bergen, men det som egentlig ligger dem på hjertet er at togtilbudet på Østlandet må utvides og forbedres mye.

Hvor realistisk disse planene er skal jeg illustrere med et fiktivt eksempel.

MOL og Ryan air har funnet ut at det ligger en flystripe på Hamar. De skriver et innspill til NT om at denne må bygges ut slik at Ryan kan bruke sine fly der. I det innspillet sendes inn, dukker MOL opp på Hamar og lanserer planene slik bare han kan. Lokalavisene slår stort opp at Ryan vil bygge ny flyplass på Hamar. Nå blir det flust med billige sydenturer fra Hamar, og om vinteren vil Ryan fly inn store mengder utenlandske skiturister.

Lokalpolitikerne støtter selvsagt helhjertet opp om planen, og lover raskt og greit reguleringsarbeid. Reiselivsnæringen sier at dette er det beste som har hendt siden OL i '94.

Men - hvem skal betale?

Avinor sier at en utbygging av Hamar ikke ligger inne i deres planer. Departementer og rikspolitkere viser til at at det nå investeres milliarder i ny motorvei og dobbelsporet høyhastighetsbane fra Eidsvoll og nordover (anlegget er som kjent startet opp i sørenden av Mjøsa).

Og da kan vel de fleste tenke seg hvor planen til MOL om ny flyplass for Ryan air på Hamar ender opp...

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 23:45   #26
Flying-news
ScanFlyer Silver

Nuvel, i beste fall er dette snakket om Bytoget starten på noe Bergen sårt trenger, mener nå iallefall jeg. Om jeg husker riktig har ikke JBV nevnt en jernbane Åsane-Sentrum-Flesland med et eneste ord. Selv om politikerne i Bergen og NSB virker positive i denne artikkelen, ser jeg for meg at det må en god del flere år med diskusjon og politikk på bergensk vis før ting begynner å skje. Dette kommer altså neppe med i kommende NTP, men det er jo håp for de som kommer etter det.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 02-07-2012, 23:59   #27
Commuter
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
Nuvel, i beste fall er dette snakket om Bytoget starten på noe Bergen sårt trenger, mener nå iallefall jeg. Om jeg husker riktig har ikke JBV nevnt en jernbane Åsane-Sentrum-Flesland med et eneste ord. Selv om politikerne i Bergen og NSB virker positive i denne artikkelen, ser jeg for meg at det må en god del flere år med diskusjon og politikk på bergensk vis før ting begynner å skje. Dette kommer altså neppe med i kommende NTP, men det er jo håp for de som kommer etter det.
Sist dette var oppe (for et år siden tror jeg) sa JBV klart at de hadde mer enn nok med opprustning og utbygging på Østlandet, og et eventuelt flytog i Bergen var uaktuelt.

For oss som bor nord for Bergen er kollektiv til Flesland ikke-eksisterende, og bybanen blir ikke et alternativ. Jeg hadde blitt storbruker av toget hvis det kom, men jeg har ingen tro på at dette blir en realitet de nærmeste tiårene...
Commuter is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules