![]() |
|
![]() |
#17 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
|
![]()
Skjønner at enkelte her er "skuffet", men hovedfokuset når det gjelder Bybanen er ikke å frakte folk mellom BGO og sentrum. Det bør heller sees på som en lokalbane, hvor BGO "bare" er siste stopp på en strekning som forbrukerne ellers "bruker på lokalt nivå".
Før man ble enige om å bygge helt til Flesland ble det politisk bestemt at banen ikke skulle være noe flytog - en lokal bybane var viktigere. Quote:
Å ta Bybanen til/fra BGO blir altså bare et ekstra alternativ til de mulighetene som finnes idag. Likevel, det er snakk om en del ting: Vognsettene som skal benyttes når byggetrinn 3 er ferdig får en vogn i midten ala det som ligner bag-oppbevaring ved dørene på flytoget (/mer plass for bagage). Dette trengs egentlig uansett siden det er få steder å legge fra seg ting slik vognene er idag. Quote:
Sette opp ekspressavganger mellom sentrum og BGO, med stopp på noen utvalgte holdeplasser (se første sitat og link). En kombinasjonsløsning med ekspressavganger på lokalbanen er det også snakk om, men ser ikke helt for meg hvordan dette skal løses. Bybanen har hyppig frekvens, og alle avganger stopper på alle stasjoner. Hvordan skal en ekspressrute klare å passere en lokalrute? Å bygge sluser rundt/forbi mange/alle holdeplassene slik at eventuelle ekspressavganger kan kjøre forbi uten problemer ser jeg ikke for meg som mulig. Både kostnadene, mer riving av bygg, ombygging av veier og dagens bybane osv er til store hindre om «drømmen» om ekspressavganger, og «aldri i verden» *nok* bare fordi at enkelte av avgangene skal få mindre reise reisetid til flyplassen. Quote:
I stedet har man snakket om en ny raskere bane, i tillegg til bybanen. Dette blir altså et Bytog – et raskere alternativ til Bybanen. Tanken her er få stasjoner og en mye rettere bane enn dagens bybane, noe som vil tillate høyere fart. Dette kan til en viss grad sammenlignes med jernbanen mellom Stavanger og Sandes. Det blir det motsatte – i Bergen er Bybanen klar, ikke en rask bane. Mellom Stavanger og Sandes har de allerede en jernbane – og planlegger en bybane ala den i Bergen, som skal fungere som et alternativ til jernbanen, ha lavere fart og flere stoppesteder – og dessuten passere i områder med mer boliger og arbeidsplasser. Hva som skjer på dette området er ikke klart i det hele tatt. Her er man nemlig åpen for et slikt Bytog: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sier...l#.TyxQzcXa5uM Men så sier man nei, fordi det vil «ødelegge» for Bybanen. Flere av partiene ønsker nemlig Bybane til alle bydeler først: http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Par...l#.TyxSw8Xa5uM Det er verdt huske på at dette er blitt sagt før byggetrinn tre (Lagunen-BGO) ble vedtatt. Et raskt Bytog blir nok aktuelt etter at Bybanen er på plass, evt etter at et noe mer omfattende Bybanenett er vedtatt/bygget, evt skrinlagt. Last edited by Flying-news; 03-02-2012 at 22:49. |
|||
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fasttrack Bergen Flesland fra 25. august 2014 | foowie | Reiseforum | 30 | 28-08-2014 10:21 |
Et par fra Bergen/Flesland | toftos | Bilder & foto | 4 | 01-04-2013 12:33 |
Flesland er favoritt til ny godshavn i Bergen... | G-COLE | Flyforum | 3 | 13-02-2009 22:47 |
NSB vil fremdels kjøre Flybane (Flytog) Fra Bergen sentrum til Flesland | BU595 | Flyforum | 1 | 15-10-2004 10:00 |