Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 03-02-2012, 22:40   #17
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: Bybanen fra Bergen til Flesland 2016

Skjønner at enkelte her er "skuffet", men hovedfokuset når det gjelder Bybanen er ikke å frakte folk mellom BGO og sentrum. Det bør heller sees på som en lokalbane, hvor BGO "bare" er siste stopp på en strekning som forbrukerne ellers "bruker på lokalt nivå".

Før man ble enige om å bygge helt til Flesland ble det politisk bestemt at banen ikke skulle være noe flytog - en lokal bybane var viktigere.
Quote:
Utrederne ser på en rekke mulige traseer, men arbeider etter to hovedprinsipper:

En rask «ekspressrute» med få stopp og forholdsvis rette strekninger. (Rød strek på kartet)
- En slik trasé gir kort reisetid og lavere byggekostnader, men fanger opp forholdsvis få boliger og arbeidsplasser på sin vei. Det gir et lavere passasjergrunnlag, og dårligere driftsgrunnlag, forklarer Svanes.

En mer snirklete trasé med flere stopp og flere svinger (grønn strek).
- Det gir oss et maksimalt passasjergrunnlag, men senker farten på banen. Byggekostnadene er høyere, men driftsinntektene er også større, sier Svanes.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/byba...l#.TyxOKMXa5uN

Å ta Bybanen til/fra BGO blir altså bare et ekstra alternativ til de mulighetene som finnes idag. Likevel, det er snakk om en del ting:

Vognsettene som skal benyttes når byggetrinn 3 er ferdig får en vogn i midten ala det som ligner bag-oppbevaring ved dørene på flytoget (/mer plass for bagage). Dette trengs egentlig uansett siden det er få steder å legge fra seg ting slik vognene er idag.

Quote:
Bybanen vil aldri få likhetstrekk med Flytoget i Oslo. Det kjører i opp mot 130 km/t, mens Bybanens toppfart er ca. 70 km/t. Flytoget er dessuten designet for å ta imot reisende med mye bagasje. Det er ikke dagens bybanevogner. Skyss og fylkeskommunen planlegger derfor å kjøpe inn lengre vogner enn dagens. I midtseksjonen på de nye vognene skal det bli plass til bagasje.

- Det er en nødvendighet dersom vi skal kapre flypassasjerer, sier fylkesrådmann Paul M. Nilsen.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Frem...l#.TyxMAsXa5uM

Sette opp ekspressavganger mellom sentrum og BGO, med stopp på noen utvalgte holdeplasser (se første sitat og link). En kombinasjonsløsning med ekspressavganger lokalbanen er det også snakk om, men ser ikke helt for meg hvordan dette skal løses. Bybanen har hyppig frekvens, og alle avganger stopper på alle stasjoner. Hvordan skal en ekspressrute klare å passere en lokalrute? Å bygge sluser rundt/forbi mange/alle holdeplassene slik at eventuelle ekspressavganger kan kjøre forbi uten problemer ser jeg ikke for meg som mulig. Både kostnadene, mer riving av bygg, ombygging av veier og dagens bybane osv er til store hindre om «drømmen» om ekspressavganger, og «aldri i verden» *nok* bare fordi at enkelte av avgangene skal få mindre reise reisetid til flyplassen.

Quote:
- Flypassasjerer fra sentrum til Flesland er ikke de viktigste i denne sammenheng. Det er langt viktigere å få inkludert de mange arbeidsplassene på Sandsli og Kokstad, sa Eikeseth.
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/byba...l#.TyxOKMXa5uN

I stedet har man snakket om en ny raskere bane, i tillegg til bybanen. Dette blir altså et Bytog – et raskere alternativ til Bybanen. Tanken her er få stasjoner og en mye rettere bane enn dagens bybane, noe som vil tillate høyere fart. Dette kan til en viss grad sammenlignes med jernbanen mellom Stavanger og Sandes. Det blir det motsatte – i Bergen er Bybanen klar, ikke en rask bane. Mellom Stavanger og Sandes har de allerede en jernbane – og planlegger en bybane ala den i Bergen, som skal fungere som et alternativ til jernbanen, ha lavere fart og flere stoppesteder – og dessuten passere i områder med mer boliger og arbeidsplasser.

Hva som skjer på dette området er ikke klart i det hele tatt. Her er man nemlig åpen for et slikt Bytog:
http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sier...l#.TyxQzcXa5uM

Men så sier man nei, fordi det vil «ødelegge» for Bybanen. Flere av partiene ønsker nemlig Bybane til alle bydeler først:
http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Par...l#.TyxSw8Xa5uM

Det er verdt huske på at dette er blitt sagt før byggetrinn tre (Lagunen-BGO) ble vedtatt. Et raskt Bytog blir nok aktuelt etter at Bybanen er på plass, evt etter at et noe mer omfattende Bybanenett er vedtatt/bygget, evt skrinlagt.

Last edited by Flying-news; 03-02-2012 at 22:49.
Flying-news is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Fasttrack Bergen Flesland fra 25. august 2014 foowie Reiseforum 30 28-08-2014 10:21
Et par fra Bergen/Flesland toftos Bilder & foto 4 01-04-2013 12:33
Flesland er favoritt til ny godshavn i Bergen... G-COLE Flyforum 3 13-02-2009 22:47
NSB vil fremdels kjøre Flybane (Flytog) Fra Bergen sentrum til Flesland BU595 Flyforum 1 15-10-2004 10:00


All times are GMT +2. The time now is 19:15.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.