![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Ser at det er tatt endelig beslutning om å bygge ut Bybanen i Bergen helt frem til Flesland. Hvor lang tid vil denne bruke til sentrum kontra flybuss? Trikk er uten tvil min favoritt fremfor buss så dette ser jeg frem til.
Quote:
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Location: BGO
Posts: 272
|
![]()
Tror det er snakk om at bybanen skal bruke 45-50 minutter. Flybussen bruker vel 25-30 minutter. Bybanen skal visst nok tilby en lav pris. Stått en del om dette i Bergens Tidende.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,613
|
![]() Quote:
![]() Hva koster herligheten å bygge?? Miljømessig så er det vel lite å hente, blir en del forurensning av å bygge noe slikt også.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
Posts: 6,095
|
![]()
Mener det koster 2 mrd fra Nesttun til Lagunen, den strekningen tar ca 12 min å jogge, så det er vel ca 2,5 km. Lagunen Flesland er ca 7 km.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2009
Location: Askøy
Posts: 567
|
![]()
På det møtet vi var på BGO snakket de om 50-55 minutter til sentrum.
Blir vel de som vil spare noen kr. på transport som mulig benytter seg den til sentrum og de som skal til Sandsli, Lagunen & Nesttun. Et vognsett er mulighet for å forlenge med 2 moduler til, så den vil ha god kapasitet ennå i framtiden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Det er ikke mange flyplasser på denne kloden hvor man kan ta trikk til og fra flyplassen. Tror dette vil settes stor pris på av turister. Trikk er faktisk litt eksotisk blant mange så dette tror jeg blir en suksess for Bybanen.
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ Last edited by ENGM 911; 03-02-2012 at 08:52. Reason: Presse inn et utelatt ord så det blir mening :) |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]() Quote:
En del fakta om anlegget finnes her: http://www.hfk.no/bybanen-utbygging/...-byggetrinn-3/ |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2008
Posts: 1,541
|
![]()
Kan kanskje presse Flybussen noe ned i pris, men ellers er både taxi og buss å foretrekke fremfor en 50 min tur med trikken. Kun i rushtiden kan det ha noe for seg, da man ofte blir stående og stampe i trafikk-kø, enten man tar buss eller taxi.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]()
Ville foretrukket flybuss framfor bybanen, muligheter for å legge fra seg kofferten i bagasjerommet og bedre seter. Se for deg om 1 av 2 passasjerer på bybanen eller oslotrikken for den saks skyld skulle ha med seg en trillekoffert + håndbagasje, kan kanskje bli litt trangt og kaotisk.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,324
|
![]()
Nå er vel ikke akkurat hele strekningen Bergen sentrum-Flesland hovedmålet for Bybanen da.
Flybussen blir neppe borte selv om Bybanen kan ta seg av lokaltrafikken til diverse mellomstoppesteder.
__________________
Bare en passasjer... |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Aug 2009
Location: Upper District
Posts: 457
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,898
|
![]() Quote:
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Synes ikke dette er noe å syte over. Det vil alltid være en viss miljøkostnad ved store utbyggingsprosjekter.
Og selv om Bybanen vil bruke mer tid enn Flybussen, vil dette være et veldig godt tilbud for borgere i Bergen sør. Selv mener jeg også at det vil være et bra alternativ når man skal til/fra sentrum, da jeg ofte har opplevd stor trafikk på veien og dermed brukt 30-40 minutter med buss. I tillegg tar det år og dag for hver passasjer å løse billett på Flybussen når man reiser fra Flesland (særlig de som skal kjøpe for flere eller spør sjåføren om alt mulig), noe som ofte har ført til for sene avganger (billettautomater hadde vært en idé). Lange køer ved bussene når flere fly kommer på en gang og dermed forsinkede bussavganger, mye trafikk på veiene og pris gjør derfor at Bybanen er et veldig bra alternativ for min del. Selvfølgelig har jeg også opplevd at det går som smurt, og at Flybussen faktisk bruker 20 minutter - men dette er lite forutsigbart og hører til tiden utenom rushet. Hurra for Bybane til Flesland! Last edited by SeatBelt; 03-02-2012 at 09:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,517
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]() Quote:
Last edited by LN-BLO; 03-02-2012 at 13:43. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Location: Bergen
Posts: 17
|
![]()
Ser ikke noe problem med at det tar opp mot 50 minutter å ta seg ut til Flesland med Bybanen. Etter at Flybussen la om ruta fra Inndalsveien til Fjøsangerveien fikk jeg 10 minutters ekstra gangtur (ikke at det er noe negativ å spasere litt) til nærmeste holdeplass, og sida Flybussen avhenger av alt fra trafikken på Danmarksplass til hvor mye kontanter turistene ved Hotel Norge har på seg, må jeg uansett regne en time ut dit.
Nå får vi en mye mer regulær transport til Flesland, Bergen Sør får et bedre kollektivtilbud (både til Flesland og sentrum). Samtidig er lov å håpe på at Bybanen snapper opp flere av dem som jobber på Sandsli og i Ytrebygda, å vi får tynna litt ut i biltrafikken på motorveien. Da skulle vel Flybussen kunne komma lettere fram i rushet også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |||
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
|
![]()
Skjønner at enkelte her er "skuffet", men hovedfokuset når det gjelder Bybanen er ikke å frakte folk mellom BGO og sentrum. Det bør heller sees på som en lokalbane, hvor BGO "bare" er siste stopp på en strekning som forbrukerne ellers "bruker på lokalt nivå".
Før man ble enige om å bygge helt til Flesland ble det politisk bestemt at banen ikke skulle være noe flytog - en lokal bybane var viktigere. Quote:
Å ta Bybanen til/fra BGO blir altså bare et ekstra alternativ til de mulighetene som finnes idag. Likevel, det er snakk om en del ting: Vognsettene som skal benyttes når byggetrinn 3 er ferdig får en vogn i midten ala det som ligner bag-oppbevaring ved dørene på flytoget (/mer plass for bagage). Dette trengs egentlig uansett siden det er få steder å legge fra seg ting slik vognene er idag. Quote:
Sette opp ekspressavganger mellom sentrum og BGO, med stopp på noen utvalgte holdeplasser (se første sitat og link). En kombinasjonsløsning med ekspressavganger på lokalbanen er det også snakk om, men ser ikke helt for meg hvordan dette skal løses. Bybanen har hyppig frekvens, og alle avganger stopper på alle stasjoner. Hvordan skal en ekspressrute klare å passere en lokalrute? Å bygge sluser rundt/forbi mange/alle holdeplassene slik at eventuelle ekspressavganger kan kjøre forbi uten problemer ser jeg ikke for meg som mulig. Både kostnadene, mer riving av bygg, ombygging av veier og dagens bybane osv er til store hindre om «drømmen» om ekspressavganger, og «aldri i verden» *nok* bare fordi at enkelte av avgangene skal få mindre reise reisetid til flyplassen. Quote:
I stedet har man snakket om en ny raskere bane, i tillegg til bybanen. Dette blir altså et Bytog – et raskere alternativ til Bybanen. Tanken her er få stasjoner og en mye rettere bane enn dagens bybane, noe som vil tillate høyere fart. Dette kan til en viss grad sammenlignes med jernbanen mellom Stavanger og Sandes. Det blir det motsatte – i Bergen er Bybanen klar, ikke en rask bane. Mellom Stavanger og Sandes har de allerede en jernbane – og planlegger en bybane ala den i Bergen, som skal fungere som et alternativ til jernbanen, ha lavere fart og flere stoppesteder – og dessuten passere i områder med mer boliger og arbeidsplasser. Hva som skjer på dette området er ikke klart i det hele tatt. Her er man nemlig åpen for et slikt Bytog: http://www.bt.no/nyheter/lokalt/Sier...l#.TyxQzcXa5uM Men så sier man nei, fordi det vil «ødelegge» for Bybanen. Flere av partiene ønsker nemlig Bybane til alle bydeler først: http://www.bt.no/nyheter/okonomi/Par...l#.TyxSw8Xa5uM Det er verdt huske på at dette er blitt sagt før byggetrinn tre (Lagunen-BGO) ble vedtatt. Et raskt Bytog blir nok aktuelt etter at Bybanen er på plass, evt etter at et noe mer omfattende Bybanenett er vedtatt/bygget, evt skrinlagt. Last edited by Flying-news; 03-02-2012 at 22:49. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Bergen
Posts: 957
|
![]()
Dette "Bytoget" du nevner er en NSB-plan om en rask jernbaneforbindelse fra Åsane via Sentrum til Flesland. Men - nå bygger ikke NSB jernbaneinfrastruktur i Norge lenger; det gjør staten ved Jernbaneverket. Følgelig kan ikke NSB AS finansiere noe jernbaneanlegg i Bergen, og bortsett fra Fremskrittspartiet er det heller ingen andre som har sagt seg villige til å betale for dette "Bytoget".
Og når FrP støtter det skyldes det ene og alene at FrP er mot bompenger, og Bybanen er delvis bompengefinasiert. Dersom staten bygger jernbane for "Bytoget", så slipper man unna med litt mindre bompenger i Bergen, mener FrP. (At de sitter i et byråd som nettopp vedtok å øke bompengesatsene bl.a. for å finansiere Bybanen til Flesland, viser imidlertid at partiet er ganske pragmatiske - ikke minst siden den nåværende Bybanen mellom Bergen og Nesttun - stikk i strid med hva FrP trodde - har blitt en stor suksess). Det NSB AS gjerne ikke nevner i denne saken, er at et såkalt "Bytog" til Flesland med ny godshavn ved Flesland havn kan frigjøre store jernbanearealer på Nygårdstangen og Minde, arealer som NSBs eiendomsselskap ROM da kan selge til inntekt for NSB. Et NSB-drevet "Flytog" til Flesland er et luftslott basert på NSBs ønske om inntekter i forbindelse med eiendomssalg og Frps prinsipielle motstand mot bompenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2005
Location: Bærgen
Posts: 342
|
![]()
Bybanen i Bergen kalles lightrail. Så det er nok ikke noe trikk...
Sporvidden er standard som jernbanenettet ellers i landet. Så under byggeperioden rullet Jernbaneverkets vogner og spesialmaskiner opp og ned her i nabolaget... Bybanen har pantograf og kjøreledning. Men bare 1000Volt... Ellers blir neste generasjon vogner lengre enn dagens vogner. Ny stall og vaskehall må være på plass først. Er ikke plass på Kronstad. erlingjo Last edited by erlingjo; 03-02-2012 at 23:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Dec 2007
Location: Oslo
Posts: 5,919
|
![]()
Håper Bergeneserfolket har blitt mer vant til denne nå. Se fra 19:15 og litt fremover
![]() http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/646526/
__________________
✈ Gamle fly bråker best ✈ |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fasttrack Bergen Flesland fra 25. august 2014 | foowie | Reiseforum | 30 | 28-08-2014 10:21 |
Et par fra Bergen/Flesland | toftos | Bilder & foto | 4 | 01-04-2013 12:33 |
Flesland er favoritt til ny godshavn i Bergen... | G-COLE | Flyforum | 3 | 13-02-2009 22:47 |
NSB vil fremdels kjøre Flybane (Flytog) Fra Bergen sentrum til Flesland | BU595 | Flyforum | 1 | 15-10-2004 10:00 |