Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-12-2010, 13:27   #21
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Betaler RYANAIR og ansatte skatt ?

Lemfeldighet fra skattemyndighetene (og da bortimot alle europeiske skattemyndigheter...)? Kan det være at regelverket ikke er så krystallklart som enkelte synes å mene?
TOS is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 14:57   #22
tiemand
ScanFlyer Blue

Hvis ikke regelverket er klart nok vil ihvertfall dette bidra til at det blir forandret. Samfunnet kan ikke leve med uklarheter på så viktige områder.

Imidlertid kan jeg garantere deg en ting og det er at hvis du går til skattemyndighetene i Norge,Sverige og Danmark og sier at du har til hensikt og jobbe for Ryanair som pilot eller CA men at du vil være selvstendig næringsdrivende vil du få et svar som er temmelig krystallklart.
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 15:11   #23
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Journalistene som skriver om luftfart synes nok dette er for komplisert og vanskelig arbeid.

Nei gi oss heller flere saker om Norwegians passasjerer som sitter fast i syden og sandwicher som mangler pålegg...

FR Kabinpersonale vil vel nesten uansett slippe å betale skatt siden de har en årslønn på rundt 150.000kr.
Pilotene har jeg hørt tjener ganske bra så der er det nok mer skatteinntekt å hente for staten.

Last edited by MountainDew; 14-12-2010 at 15:36.
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 15:20   #24
Kalle
Newcomer

Eller hva med å snakke om SAS som stakk av tidlig en morgen og lot pax på 2 fly stå igjen på Las Palmas under streiken i begynnelsen av november.......

IMM, din forening, LFF, er jo totalt uvitende om luftfart. At dere har folk som hiver kofferter eller tar imot fly så er det langt igjen til å behandle tunge seriøse luftfarts problemer, som parat og parat luftfart jobber med!!

Det nye med denne Ryanair saken er at Rygge er deres første base i Norge, MLR går med dundrende underskudd, og at de ikke skatter til Norge. Får de holde på sånn må jo både SAS og NAS skaffe seg en postboks i utlandet..... Ryanair er useriøse og en parasitt. I dag kom nyheten om at de kutter kraftif i Tysklandgrunnet en ny avgift som tilsvarer ca 100 kroner?! Håper ledelsen på Rygge leser dagens pressemeldinger....
Kalle is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 15:22   #25
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Betaler RYANAIR og ansatte skatt ?

Egentlig er det synd at man skal blande seg inn i andres skattesaker. Dette er jo på mange måter en privatsak. Men på den annen side er det konkurransevridende at et selskap (og deres ansatte) på denne måte gjør short cuts som i beste fall er tvilsomme, i verste fall ulovlige.

Det som kan skje her er at man sparker bena under de ansatte ved Rygge og kanskje ved andre FR-baser i Europa, men det spørs om det ikke er nødvendig.

Hvis man virvler opp nok støv her, vil både Finansdep., skattemyndigheter og kanskje også luftfartsmyndigheter måtte angripe saken.
Ut fra man hører fra tidligere FR-piloter, er det absolutt "kreativ" skattepolitikk i Ryanair, og hos mange av de ansatte. Men resultatet på sikt kan jo være at man dermed fremtvinger sosiale goder og en trygghet som man finner i de fleste andre selskaper, av denne art.

Hele lønnspolitikken til vedk. piloter jeg snakket med er basert på at man pulveriserer skatteansvaret, ved å være f.eks norsk borger, ansatt av et irsk selskap, med base i f.eks Tyskland. Det hele blir komplisert, og enden på visa er at de det gjelder ikke skatter noe sted. Og hele lønnsprofilen i FR synes også å være lagt opp til at bruttolønn = netto.

Jeg er rimelig sikker på at Ryanair ikke dekker arbeidsgiveravgift for de det gjelder, og som jeg har skrevet her før, jeg tror det er lite å hente ved sykdom, graviditet og oppsigelse ved overtallighet.

Det er noe dritt at enkelte selskaper skal spekulere i en slik måte å drive luftfart på. Det er ikke fair play, verken mot konkurrentene eller de ansatte. Men akkurat det tror jeg MOL bryr seg fint lite om.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 15:35   #26
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Jeg er rimelig sikker på at Ryanair ikke dekker arbeidsgiveravgift for de det gjelder, og som jeg har skrevet her før, jeg tror det er lite å hente ved sykdom, graviditet og oppsigelse ved overtallighet.
Det er klart at om Ryanair opererer med piloter som selvstendig næringsdrivende så er ikke det du skriver her så merkelig. Dette er aspekter som alle selvstendige må sørge for selv. At det er en betenkelig praksis er en annen sak.
Old 14-12-2010, 15:49   #27
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Thomas Cook Re: Betaler RYANAIR og ansatte skatt ?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er klart at om Ryanair opererer med piloter som selvstendig næringsdrivende så er ikke det du skriver her så merkelig. Dette er aspekter som alle selvstendige må sørge for selv. At det er en betenkelig praksis er en annen sak.
---
Hei TOS.
Disse pilotene, rekruttert gjennom Brookfield aviation, er ikke selvstendig næringsdrivende, etter den måten man vanligvis definerer begrepet på. Som selvstendig næringsdrivende for et "foretak" i Norge, må du fremdeles skatte, betale spesielle avgifter etc...

Disse vi snakker om faller mellom to stoler - og har ingen, absolutt ingen, rettigheter, og betaler ikke skatt eller avgifter i noen stat - etter den info jeg har fått fra tidligere ansatte piloter der.

Og bare for å ha sagt det - det er ikke disse menneskene jeg vil til livs (jeg hadde vel selv fulgt dette opplegget om jeg var FR-ansatt), men denne måten å drive business på.
Det er ønskelig at dette kommer ut i "dagslyset", og jeg håper dette vil medføre noe godt for de FR-ansatte på sikt.

Tally-ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 15:52   #28
Kalle
Newcomer

Smil Re: Betaler RYANAIR og ansatte skatt ?

Enig i at det er synd på de ansatte på Rygge. Men, flyplassen ser ikke ut til å være liv laga. Mlr kommer ikke til å gå med overskudd hverken i år, eller i 2011. Da er det ikke fagforeningene en skal skyte etter, men de som styrer på mlr som inngår avtaler med useriøse aktører som ryanair. Denne avtalen gjør at nas trekker seg mer og mer ut, sas har ingen planer om å fly derfra og da er det en avtale som en ikke kan tjene penger på som er grunnen til alt! Dette er og blir en klassisk eksempel på hva som skjer når blårussen styrer alt!

Nå må en fokusere på å få aktører inn på mlr, som opererer etter oppleste og vedtatte lover og regler, og som tør å være tilstede når ting går på tverke. Det interessante med ryanair og tyskland saken som bli kjent i dag, er at de skylder på en latterlig lav skatt på ca kr 100, og at de nettopp informerte om at i november hadde de kun 2% økning i pax!? Sammenhengen synes klar, og dette er noe ryanair har gjort før.....
Old 14-12-2010, 15:57   #29
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Jeg tror jeg gjentar det jeg sa i begynnelsen av tråden:

Jeg håper at noen foretar den granskningen Parat etterlyser, så får vi vite hva som er faktiske forhold.

Alle som har uttalt seg i denne tråden er "rimelig sikker", "har hørt", "tror" og mener. Ingen har noe fakta å slenge på bordet.

Og det holder ikke at det er "umoralsk" eller "konkurransevridende", det må være direkte ulovlig for å få gjort noe med det, hvis det foregår noe galt.

Å ha folk som jobber i Norge med med utenlandske betingelser er det isåfall ikke bare Ryanair som gjør, byggebransjen og lastebilnæringen er full av utenlandske ansatte, jeg tror, som jeg har sagt i en annen tråd om samme tema (Ryanair) at det er EU-regler som faktisk tillater dette.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 16:01   #30
tiemand
ScanFlyer Blue

Tally-Ho er spot on med sine kommentarer her. De tilfeller jeg har fått kjennskap til og sett viss dokumentasjon på så har man unnlatt å søke på forhånd og opptrådt som selvstendig næringsdrivende. Når så skattemyndighetene har gått en etter i sømmene har de også undersøkt om dette er en trend og gått etter kolleger i etterkant.

Jeg vet om fem tilfeller i Sverige nylig og tre i Norge der det har blitt kraftige bøter og skjønnslikning i millionklassen. Når den regningen kommer ser man det egentlige bildet av lønningene i Ryanair - Bruttolønn er ikke lik nettolønn.
Old 14-12-2010, 16:14   #31
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Jeg tror jeg gjentar det jeg sa i begynnelsen av tråden:

Jeg håper at noen foretar den granskningen Parat etterlyser, så får vi vite hva som er faktiske forhold.

Alle som har uttalt seg i denne tråden er "rimelig sikker", "har hørt", "tror" og mener. Ingen har noe fakta å slenge på bordet.

Og det holder ikke at det er "umoralsk" eller "konkurransevridende", det må være direkte ulovlig for å få gjort noe med det, hvis det foregår noe galt.

Å ha folk som jobber i Norge med med utenlandske betingelser er det isåfall ikke bare Ryanair som gjør, byggebransjen og lastebilnæringen er full av utenlandske ansatte, jeg tror, som jeg har sagt i en annen tråd om samme tema (Ryanair) at det er EU-regler som faktisk tillater dette.
Er det så rart at de som vet ikke vil uttale seg, da? Hver gang de prøver å si noe, så blir de jo overhøvlet og latterliggjort, men at dette umulig kan stemme. I tillegg ligner hver eneste tråd om Ryarair mer eller mindre på denne. Jeg skjønner godt at de medlemmene her på forumet som tross alt jobber for og med Ryanair, holder en lav profil og ikke sier all verden. Tviler derfor på at det kommer noe mer matnyttig ut av denne tråden enn noen av de andre som omhandler selskapet.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 16:18   #32
Kalle
Newcomer

Bare sånn at det er sagt. Dokumentasjonen finnes! Jeg har sett det selv. Det er derfor det nå settes fokus på dette med skatt og avgifter. Det er med bakgrunn i ansettelseskontraktene o.l. Grunnen til at det frontes er for at myndighetene må ta tak i det. Det er synd at vi lever i et land hvor myndightene bare tar tak i ting etter det har værti media.....
Old 14-12-2010, 16:27   #33
Wig-wag
ScanFlyer Molded

Wig-wag's Avatar

Bare som et a propos:

http://www.dagbladet.no/2010/12/14/n...nbud/14702918/

I denne Dagblad-artikkelen kan vi lese at Fagforbundet anmelder Asker Kommune, fordi de mener det foregår sosial dumping:

Quote:
Renovasjonsselskapet Ragn-Sells har siden 1. november i år driftet renovasjonen i Asker kommune med innleide arbeidere fra Polen. Arbeiderne går på korttidskontrakter, til tross for at de driver den ordinære driften i kommunen, ifølge dokumentasjon Fagbladet sitter på.
Asker kommune og Ragn-Sells mener at alt er lovlig.

Det er også tragisk at alt må granskes av politi og myndigheter før man finner frem til faktiske forhold.
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 16:52   #34
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Nå skal man vel ikke uten videre ta det fagforeningene sier i slike saker for god fisk. De har helt klare interesser i å forsvare sine medlemmers interesser, noe som ikke nødvendigvis er ensbetydende med at disse interessene er det eneste som er rett & rimelig i forhold til gjeldene lov & rett.
Old 14-12-2010, 17:26   #35
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post

Det er også tragisk at alt må granskes av politi og myndigheter før man finner frem til faktiske forhold.
Det er jo desværre ofte nødvendigt når virksomheder gang på gang forsøger at presse grænserne. Det er vel også derfor skattelovgivningen bliver justeret hele tiden, så smuthuller kan lukkes.
Old 14-12-2010, 17:31   #36
tiemand
ScanFlyer Blue

Hvorfor skal man ikke ta fagforeningenes ord for god fisk? Fagforeningene, det er oss det. Ihvertfall mer enn 1 million av oss arbeidstagere i dette landet.

Vi er opptatt av at ikke skattesvindlere skal undergrave konkurransen mellom bedrifter.

Hvis slike utsugerbedrifter som Ryanair får fotfeste tvinger det de andre seriøse aktørene til å tenke på samme måte. Det er nettopp det som skjer nå.

Hvorfor tror dere SAS nå skal ansette store mengder CA'er i 40% stillinger. Kan det ha noe og gjøre med at man da kommer under den magiske grensen for opptjening av pensjon og at man ikke kan kreve overtidskompensasjon før man passerer 100%. Men kaller man det for "supervikar" så høres det jo bedre ut. Kanskje jeg har feil men det høres rart ut..

Og bak spøker Ryanair - luftfartens nye trendsetter. Puke.
Old 14-12-2010, 18:02   #37
imm
ScanFlyer Crusty

[QUOTE=Kalle;585722
IMM, din forening, LFF, er jo totalt uvitende om luftfart. At dere har folk som hiver kofferter eller tar imot fly så er det langt igjen til å behandle tunge seriøse luftfarts problemer, som parat og parat luftfart jobber med!!

..[/QUOTE]

LFF er ikke min fagforening. Det er IMM jeg er organisert i.

I nedbemanningsprosessene vi er og har vært inne i, har jeg stått på egne ben. Ingen tillitsmann å rådføre meg med. Ikke noe støtteapparat. Ingen informasjon. Møter med ledelse alene. Ingen gratis advokathjelp.
Og i om jeg var fornøyd med lønnsforhanlingen eller ei betydde ikkenpe for noen. Jeg kunne ikke avgi stemme. Bare godta.

Ellers står IMM også dårlig i forhandling om særavtaler for forsikring, bank, strøm, bensin, turer med Colorline, leiebil og så videreog så videre.

IMM er til tross for mange mangler, et godt forbund å væremeflem i.
Old 14-12-2010, 19:14   #38
haavig
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Er det så rart at de som vet ikke vil uttale seg, da? Hver gang de prøver å si noe, så blir de jo overhøvlet og latterliggjort, men at dette umulig kan stemme. I tillegg ligner hver eneste tråd om Ryarair mer eller mindre på denne. Jeg skjønner godt at de medlemmene her på forumet som tross alt jobber for og med Ryanair, holder en lav profil og ikke sier all verden. Tviler derfor på at det kommer noe mer matnyttig ut av denne tråden enn noen av de andre som omhandler selskapet.
Underskrives!

Last edited by haavig; 14-12-2010 at 19:26.
haavig is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 20:35   #39
storg
ScanFlyer Molded

storg's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post
Hvorfor skal man ikke ta fagforeningenes ord for god fisk? Fagforeningene, det er oss det. Ihvertfall mer enn 1 million av oss arbeidstagere i dette landet.

Vi er opptatt av at ikke skattesvindlere skal undergrave konkurransen mellom bedrifter.
Fagforeninger er en part, som skal ivareta de ansatte sine interesser. Derfor vil de alltid være inntressert i å lese lovene på den måten som gavner medlemmene best. Akkurat som arbeidsgiverne leser loven slik den passer de best. Som regel så ligger sanheten et sted i midt i mellom.

Og LO er jo en sånn fin organisasjons som gir fullstendig F... i røkla. De er f. eks mot å lovfeste bedre rettigheter ved permiteringer. Hvorfor? Jo, fordi LO sine medlemmer har disse retighetene gjennom tariffen. Så det var ikke så nøye med alle andre arbeidstagere i Norge.

Last edited by storg; 14-12-2010 at 20:42.
storg is offline   Reply With Quote
Old 14-12-2010, 20:53   #40
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by tiemand View Post

Dette blir (delvis) OT: Fagforeningene er så definitivt ikke en nøytral part. Jeg er og har alltid vært fagforeningsorganisert, men må oppriktig si at jeg ofte lurer på hvordan i all verden foreningene kan ta de standpunktene de av & til gjør. Som storg skriver så vil de tolke regelverket for å ivareta interessene til medlemmene, og dette er definitivt ikke ensbetydende med sannheten/det eneste rette.

Vi får vel vente med å konkludere om Ryanair & dets ansatte er skattesvindlere til dette er avgjort av relevante myndigheter/rettsvesen. Jeg er ikke i en posisjon til å vurdere dette per i dag. Jeg får også et aldri så lite inntrykk av at de som er mest kritisk til Ryanairs praksis er de som jobber i konkurrende selskaper og ser at lønnen i egen bedrift er under press (kanskje fordi man har hatt gode vilkår tidligere).
Reply

Posting Rules