![]() |
|
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Egentlig er det synd at man skal blande seg inn i andres skattesaker. Dette er jo på mange måter en privatsak. Men på den annen side er det konkurransevridende at et selskap (og deres ansatte) på denne måte gjør short cuts som i beste fall er tvilsomme, i verste fall ulovlige.
Det som kan skje her er at man sparker bena under de ansatte ved Rygge og kanskje ved andre FR-baser i Europa, men det spørs om det ikke er nødvendig. Hvis man virvler opp nok støv her, vil både Finansdep., skattemyndigheter og kanskje også luftfartsmyndigheter måtte angripe saken. Ut fra man hører fra tidligere FR-piloter, er det absolutt "kreativ" skattepolitikk i Ryanair, og hos mange av de ansatte. Men resultatet på sikt kan jo være at man dermed fremtvinger sosiale goder og en trygghet som man finner i de fleste andre selskaper, av denne art. Hele lønnspolitikken til vedk. piloter jeg snakket med er basert på at man pulveriserer skatteansvaret, ved å være f.eks norsk borger, ansatt av et irsk selskap, med base i f.eks Tyskland. Det hele blir komplisert, og enden på visa er at de det gjelder ikke skatter noe sted. Og hele lønnsprofilen i FR synes også å være lagt opp til at bruttolønn = netto. Jeg er rimelig sikker på at Ryanair ikke dekker arbeidsgiveravgift for de det gjelder, og som jeg har skrevet her før, jeg tror det er lite å hente ved sykdom, graviditet og oppsigelse ved overtallighet. Det er noe dritt at enkelte selskaper skal spekulere i en slik måte å drive luftfart på. Det er ikke fair play, verken mot konkurrentene eller de ansatte. Men akkurat det tror jeg MOL bryr seg fint lite om. Tally-Ho |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ryanair siste kvartal (10-12/2013) minus €35 millioner etter skatt | LN-KGL | Flyforum | 2 | 04-02-2014 07:08 |
Om Ryanair, danske fagforeninger og hvor man betaler skatt (splittet fra FR åpner BLL | sk931 | Småprat | 51 | 10-12-2011 14:26 |
Ny skatt stoppar Ryanair i Växjö | Savipix | Flyforum | 0 | 01-11-2005 22:38 |
Hva betaler Ryanair egentlig for en 738 .. ?? | LN-MOW | Flyforum | 5 | 23-04-2005 20:00 |