Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 05-10-2009, 13:16   #21
LN-KKY
ScanFlyer Blue

LN-KKY's Avatar

Default Re: Dette skjer mens flyet står på bakken (VGTV)

Nå skal det sies at fra mitt standpunkt og mine innlegg, at jeg ikke kritiserer noen video, men sikkerhetsbruddene som var i den:P uavhengig om det er VG eller promo video for SAS, så hadde burddene vært der..

Forøvrig er det en interessant video for folk som ikke er kjent med "flyplass livet", og kanskje får et litt annet inntrykk av hvordan ting fungerer. At det ikke er bare å dytte boardingkortet inn i maskinen for så og gå ombord, men at det er litt andre faktorerer som også spiller inn Bra fokus av VG å her komme med noe positivt til de som faktisk jobber hardt på bakken, og ikke bare sette opp negative artikler om det som skjer på flyplassen
Old 05-10-2009, 19:23   #22
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by Gbuster View Post
Videoen var vel laget for det generelle publikum for å illusterere hva som er involvert i en "turn-around". Ikke alle jobber som leser VG jobber i bransjen og da kan det sikkert være interresant å se hvordan ting blir gjort.
Til de av dere som påstår at walk-around ikke ble utført, ta en ny kikk på videoen. Piloten som dukker frem fra nesehjulsbrønnen og som slår av en prat med fueleren er da ikke så vanskelig å se?
Vi kan sikkert lage et norgesmesterskap i turn-around eller sitte med blokk og blyant og finne 10 feil som gjøres i den forbindelse, men det var nok ikke hensikten med denne videoen ;-)
Jeg snakker om "runden" som SGS skal ta.
Old 05-10-2009, 19:48   #23
tackle55
Gunnar

SAS Re: Dette skjer mens flyet står på bakken (VGTV)

Quote:
Originally Posted by Vede View Post
Jeg snakker om "runden" som SGS skal ta.
Jobber du i SGS, siden du vet hva vi skal sjekke på "runden"?

Kan opplyse om at vår "runde" består i å se at alle luker er lukket og hendler er i rett posisjon. Departure and security check utføres IKKE på SAS Norge, og fra 01 oct ikke på noen 737 i SAS.
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 21:08   #24
imm
ScanFlyer Crusty

Jeg husker vi hadde boka "Riv Pyramidene" som endel av pensum den gang jeg gikk på handelsskolen (1984-87). Jeg har ikke lest boka siden den gang, men jeg husker at noe dreide seg om turnaround av fly, og at de hadde jobbet hardt for å få ned snutiden. Hadde vært morro å lest den boka nå, over 20 år seinere. Lurer på hva snutiden var den gang.

Jeg skal på biblioteket med min datter i morgen, og skal se om jeg finner boka. Sikkert morro å lese den boken nå.

Ellers har jeg vel nevnt at var endel sammen med en av de som startet Fritidsresor i Sverige. De hadde den gang safari tur til Tanzania, hvor flyet sto parkert i 3 uker der nede mens gjestene var ute på safari.
Old 05-10-2009, 21:17   #25
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by tackle55 View Post
Kan opplyse om at vår "runde" består i å se at alle luker er lukket og hendler er i rett posisjon. Departure and security check utføres IKKE på SAS Norge, og fra 01 oct ikke på noen 737 i SAS.
Care to elaborate for noen som ikke er inne i systemet?
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 21:24   #26
tackle55
Gunnar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Care to elaborate for noen som ikke er inne i systemet?
Depature and security check går ut på å sjekke vingene for all "forurensing", hjulbrønn for fremmedobjekter, samt hele flyet for bulker og hull. Og på MD80 en "clearicecheck" om forholdene tilsier det ( beror på temperatur ).
tackle55 is offline   Reply With Quote
Old 05-10-2009, 22:52   #27
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Quote:
Originally Posted by Dag-Yngve View Post
WOW
Hos Norwegian derimot, der ser vi ofte turnarounds tall under 20 minutter, men så er jo Norwegian også best da
Schaul ja...
Heineken er godt det.
Men fra spak til halvor, dø!...

Alt går greit på 20min, men basert på minimum inn og minimum ut, og uten crewbytte.
Går sikkert meget kjapt på såkalte "transit-stasjoner", der noen pax går av/på, og noen bag av/på, uten crewbytte, cleaning/catering og alt dette...

Hvis alle en stappfull 738 med 180bags foran&bak, og 189pax deboarded,
"cleana", cateret, og crewbytte, og 189pax på, med 180bags.
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 01:03   #28
73H
NorFlyer Front Row

Quote:
Originally Posted by ILS2 View Post
Ja, 'Priority'-bagasje var det nok garantert ikke
All SAS bagasje er prioritert bagasje, og den eneste forskjellen for de bag'ene med priority tag, er at de skal håndteres slik at de kommer først inn på båndet... for convenience only... Funker det alltid? Nei, men i teorien og i boka så skal det da være sånn...

Og for de som lurer på hva bagsjåføren gjør med de to bag'ene han kjører separat, så er dette transfer bag som skal rett over i et annet fly, uten å gå via baganlegget. Typisk gjelder dette for flyforbindelser som går videre innenfor en tidsramme på 15-20 minutter. Bagsjåføren får opp en oversikt over hvilke bag det haster med, og da blir det en smal sak å hente ut dem, for deretter å kjøre bagasjen direkte til det aktuelle flyet.

Hadde fuelbilene noen ganger parkert litt omtenksomt, og ikke parkert rett oppå brønnen, så hadde arbeidsvilkårene blitt bedre for alle! Det er faktisk ikke så vanskelig og tungt å trekke ut den slangen 5 meter ekstra, og dermed skape litt mer armslag for alle rundt seg... Istedenfor, så parkerer de fleste fuelsjåførene rett oppå kummen, slik at han slipper å dra ut den mateslangen som ligger på bakken.... Men det er jo klart at de "gamlingene" som fueler, sikkert ikke orker såpass som å bry seg litt om de andre aktivitetene rundt flyet! De flinkeste fuelsjåførene er de yngste som ikke har rukket å få alle uvanene!

"Fjernet kommentar"
Og da synes ikke vår norsk-amerikanske venn over there at man skal kunne kommentere spesifikke personligheter som gjør vår daglige jobb unødvendig mye tyngre enn den kunne vært... Tragisk! Får vel bare fortsette å skrive avviksrapporter på fyren helt til GFS får skjerpet i rutinene sine...

Last edited by 73H; 06-10-2009 at 01:25. Reason: Unødvendig å fjerne en ytterst relevant kommentar for oss som må slite med denne mannen dag ut og dag inn! Skjerpings!
73H is offline   Reply With Quote
Old 06-10-2009, 01:13   #29
73H
NorFlyer Front Row

... og at walkaround sjekken ikke blir gjort hos SAS er bullshit.... det finnes to typer departure check etter 1. oktober når de forskjellige SAS airlinerne igjen ble til ett selskap. Èn sjekk for 737, og en sjekk for alle de andre flymodellene. På 737'ene kan alle med normalt dispatch kurs ta departure check, og for de øvrige finnes det et utvidet dispatch kurs man må ha.... Siden vi her i dette tilfellet snakker om en 737, består sjekken i å sjekke for åpenbare skader som kan ha oppstått etter at piloten tok sin walkaround, samt at alle luker og dører er lukket, at hendler og spaker står i rett posisjon.... I tillegg skal det også sjekkes at området rundt flyet er fritt for FOD og andre fremmedlegemer.

I dette tilfellet sluttet videoen før departure sjekken ble gjort, men det betyr ikke at sjekken ikke ble tatt før flyet ble pushet
73H is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules