Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 15-01-2012, 02:56   #1
Utflyttet
Ute på tur

Default Re: Fasten seatbelts - og respekter det

Noen bilder jeg kom over ifbm med en link fra pprune, hvor man ser hva som skjer med paneler over passasjerer som ikke har beltet på når det har gått som minst ønskelig:

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 03:06   #2
Happyflyer
ScanFlyer Silver

Har du en link til tråden?
Happyflyer is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 10:29   #3
seilfly
Infrequent traveller ;-)

De burde inkludere i safetydemo at passasjerer som forårsaker slik vi ser på bildene vil bli saksøkt for repkostnader.

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 17:18   #4
BU662
critical mind

BU662's Avatar

Ja, sa skal dere to bare fly med Drangsallere-LH-Airlines...

Jeg for min del foretrekker a fly relaxed. Selv om jeg er innstillt a feste belte fra tid til tid, sa vil jeg ikke sitte lengre strekninger med dette korsasje. Nödvendig sikkerhet ja, men unödvendig drangsallering nei takk!

Heldigvis finnes det seg alternative - ogsa blant LH partners - som har en litt mer realitaets-naer oppfattning av virkeligheten.
Old 15-01-2012, 17:42   #5
OleSR
ScanFlyer Blue

Korsasje? Altså, det går da an å slakke litt på beltet så ikke det strammer så hardt rundt livet. Så kan man ha på seg belte uten at det er "begrensende", samtidig som at det vil redde nakken din om du og dine medpassasjerer skulle bli utsatt for kraftig turbulens (i de fleste situasjoner der dette har hendt har vel skiltet vært tent, slik at de som ikke har hatt på beltet har sin egen dumhet å skylde på. Men det kan jo også forekomme uten forvarsel, slik at skiltet og besetningen dermed ikke vil være forberedt på det, som igjen fører til at passasjerene ikke er forberedt på det, og da kan det i ytterste konsekvens gå alvorlig galt for dem som ikke er spent fast). Hvis du har beltet på litt slakt, så vil du jo ikke kjenne at det er der engang.

For all del, det er opptil den enkelte om man vil sitte med beltet fastspent også når skiltet er slått av, og vil man ikke det, så er jo det helt greit. Men det kan da virkelig ikke være så ille eller problematisk å ha på seg sikkerhetsbelte slakt rundt livet? Man sitter jo stille uansett. Med mindre man skal hoppe opp og ned i setet sitt, så er vel ikke beltet særlig begrensende? Også er det ikke store operasjonen å ta av seg beltet om man skulle ha behov for å reise seg og vandre litt heller. Kabinbesetningen demonstrerer jo hvordan dette gjøres i starten av flighten, så det bør være en grei oppgave for de fleste

Når jeg er ute og flyr har jeg alltid beltet fastspent så lenge jeg sitter i setet. Ved taksing, take-off, approach og landing (altså når skiltet er tent) har jeg beltet normalt stramt, og ellers har jeg det litt slakkere slik at det blir mer komfortabelt, og da tenker jeg ikke engang over at beltet er fastspent. Samtidig vet jeg at HVIS noe skulle skje, så er det hvertfall ikke jeg som smeller i taket. For min del fungerer denne metoden utmerket!

Last edited by OleSR; 15-01-2012 at 17:54.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 18:06   #6
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Quote:
Originally Posted by OleSR View Post
Når jeg er ute og flyr har jeg alltid beltet fastspent så lenge jeg sitter i setet. Ved taksing, take-off, approach og landing (altså når skiltet er tent) har jeg beltet normalt stramt, og ellers har jeg det litt slakkere slik at det blir mer komfortabelt, og da tenker jeg ikke engang over at beltet er fastspent. Samtidig vet jeg at HVIS noe skulle skje, så er det hvertfall ikke jeg som smeller i taket. For min del fungerer denne metoden utmerket!
Dette er jeg 110% enig i, merker heller ikke at jeg har beltet rundt meg når jeg sitter der. Bedre å vare føre var enn å brått stange hue i luftdysene.....
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 18:20   #7
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by BU662 View Post

Jeg for min del foretrekker a fly relaxed. Selv om jeg er innstillt a feste belte fra tid til tid, sa vil jeg ikke sitte lengre strekninger med dette korsasje. Nödvendig sikkerhet ja, men unödvendig drangsallering nei takk!

Heldigvis finnes det seg alternative - ogsa blant LH partners - som har en litt mer realitaets-naer oppfattning av virkeligheten.
Du har åpenbart aldri vært utefor, eller kanskje hørt om clear air turbulence?
Etter å ha opplevd, eller sett konsekvensene av av de kreftene blir man veldig glad i beltet.
Stor respekt for LH som tør å si det som det er, og tar konsekvense av det.

Å om du ikke klarer å fly "relaxed" med beltet slakt på, da er det nok best å la være å fly.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2012, 14:09   #8
Tristar1011
ScanFlyer Blue

Quote:

Bruker du sikkerhetsbelte i bil?
Tristar1011 is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2012, 15:05   #9
slankebrusmannen
ScanFlyer Silver

Quote:
Jeg finner det vanskelig å rose Lufthansa nok for denne politikken.
slankebrusmannen is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2012, 18:52   #10
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:

He he.. Dette utspillet er paa hoeyde med en rekke amerikanere som fortsatt er mot bruk av setebelte i bil og hjelmbruk.

Jeg tror min (og andre som sitter rundt meg) sin sikkerhet kommer foerst, ikke ditt behov for aa sitte relaxed.

En smart regel aa foelge er aa ha setebeltet festet naar man sitter i stolen siden hverken du eller jeg er synsk om hvor turbulens befinner seg.

Klart det er en liten sjans for at man kommer i en situasjon der man skader seg selv og andre paa grunn av turbulens, men siden sjansen er der, er det ignorant og idiotisk aa ikke sikre seg selv og de andre rundt seg.

Da jeg kjoerte paa jobb i morges, tok jeg paa meg sikkerhetsbeltet. Ikke fordi loven sier det, men fordi det er en viss sjanse for at jeg havner i en ulykke og sjansen for skader reduseres kraftig dersom jeg har paa meg setebeltet.

Sunn fornuft burde vaere foersteprioritet, ikke aa rakke ned paa regler som finnes/kanskje finnes (er ikke sikker paa at Lufthansa har denne regelen)
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 19:53   #11
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Hvis du har dit sæde bælte løsnet når du sidder i stolen, vil du have både spændt og ikke spændt.
Tror at mange tror at du skal have bæltet stramt, men det er vel ikke nødvendigt...Er netop kommet hjem fra en 2 x 10 timers tur til Tokyo og at have bæltet liggende spændt er altså ikke noget problem.
og kommer du ud i kraftig turbulens, hvor du kan høre ting falde ned , ja så sætter du pris på dit bælte.
Hlsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 20:52   #12
SAS CC
ScanFlyer Blue

Jeg håber ligeledes, at mit eget selskab vil indføre "tvungen" sædebælteprocedure ombord. Fremover vil der forekomme mere jetstrømsturbulens fordi flytrafikken vokser og vokser, og om det er forglemmelse eller ligegyldighed, der præger flypassagererne i dag ved jeg ikke, men jeg kan stadig være forundret over, at man ikke vælger at have sit bælte løst fastspændt under hele turen. Og måske endog forarget, når forældre ikke ser til, at deres børn har sikkerhedsselen spændt. Hvor tit ser man ikke et spædbarn et sted inde i kabinen blive løftet op og ned af mor eller far, netop som flyet er kørt fra landingsbanen - fordi nu er "faren" jo overstået. Gad vide, om de selvsamme flypassagerer også lader deres børn sidde uden sele på bagsædet af bilen, når de kører 120 kmt på motorvejen!? Og hvad med forældrene selv? Kører de også uden sele??
Som jeg plejer at sige til passagerer med flyskræk: Hvis bare du beholder dit bælte fastspændt, når du sidder i stolen, så er alt, som det skal være og så sker der ingenting!
SAS CC is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 21:47   #13
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Ser ut som om jag inte är den enda som håller med LH policyn
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 22:00   #14
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Har man en gang oplevet de kræfter der er på spil og set hvad der kan ske ved ikke at have bæltet spændt, så vil man i al fremtid have sit bælte spændt når man sidder i sædet.

At det skulle være et problem at have det løst spændt kan jeg overhovedet ikke se.

Og ja der er deværre mange der tager alt for let på det og f.eks. lader deres børn sove på gulvet osv. Derfor vil et LH-reglement være noget jeg hellere end gerne ser på alle selskaber.

Af en eller anden grund, så ser man også ofte at flyvende personale så godt som altid har spændt sig selv og sine børn fast når de sidder ned. Det er der trods alt en grund til. Med fruens erfaringer fra jobbet in mind, så er vi ihvertfald ikke i tvivl om hvad vi gør - det er ikke få af hendes kolleger der igennem årene er blevet skadet af turbulens.
Old 15-01-2012, 22:20   #15
Skipskatta
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Har man en gang oplevet de kræfter der er på spil og set hvad der kan ske ved ikke at have bæltet spændt, så vil man i al fremtid have sit bælte spændt når man sidder i sædet.
Her er vi ved kjernen av hele spørsmålet om belte eller ikke belte. De fleste tror sikkert at det kan holde seg fast, eller reagere når turbulensen slår til. Men, av bilder jeg har sett på nett av overhead bins med hodeformede hull, så tror jeg at utrolige krefter kan slippes løs i løpet av millisekunder.

Take off og landing: trekker beltet til. Underveis: løsner. Ukomfortabelt? Nei.
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 22:22   #16
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Har desverre sett mange resultater av at man ikke har hatt belte på ...
Så det er alltid på.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 15-01-2012, 23:12   #17
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Har opplevd nok klarværsturbulens til ALLTID å ha beltet løst på. Å la være er som å kjøre bil og si at man skal spenne på seg bilbeltet før man krasjer.....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 16-01-2012, 00:07   #18
KjetilK
ScanFlyer Blue

Jeg har aldri vært utsatt for særlig turbulens, men jeg har alltid beltet på. Ofte svært løst, men jeg strammer det til hvis fasten seatbelt kommer på. På ungene også, og det har aldri blitt noe hyling av det.

Det frister med et par anektoder: Jeg fløy ISB-URC med en 757 en gang, og midt over Karakoram begynte plutselig halve flyet å be på alle mulige steder, så det ble helt umulig å komme seg tilbake til setet sitt. Rett etterpå begynte det å riste en smule og fasten seatbelt kom på med en vennlig stemme (dog litt vanskelig å forstå), som sa at det ofte var litt turbulens på de kanter... Kjente at jeg heller ville ha på beltet enn å be akkurat da... :-)

Den andre anekdoten var at etter jeg kom ned fra å ha klatra Store Skagastølstind så la jeg merke til at jeg var den eneste som brukte setebeltet i bussen på veien hjem. Føltes en smule paradoksalt at jeg som liksom driver ekstremsport og som flertallet i bussen sikkert syntes var passe gæern som utsatt meg for slik risiko, jeg var den eneste som brydde meg om den ekstra gratis sikkerheten det beltet tilbyr. Jeg skjønner virkelig ikke hva folk tenker på. Jeg lurer litt på om det beltet er noe som minner dem på at "det kan gå galt" og at det er den samme effekten som slår inn på fly. De vil rett og slett ikke minnes på at det kan gå galt. Mens jeg tenker at "det kan gå galt, og derfor gjør jeg det riktige for å minimere risikoen i de faktisk mulige scenariene".
KjetilK is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2012, 01:55   #19
OleSR
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by KjetilK View Post
Den andre anekdoten var at etter jeg kom ned fra å ha klatra Store Skagastølstind så la jeg merke til at jeg var den eneste som brukte setebeltet i bussen på veien hjem. Føltes en smule paradoksalt at jeg som liksom driver ekstremsport og som flertallet i bussen sikkert syntes var passe gæern som utsatt meg for slik risiko, jeg var den eneste som brydde meg om den ekstra gratis sikkerheten det beltet tilbyr. Jeg skjønner virkelig ikke hva folk tenker på. Jeg lurer litt på om det beltet er noe som minner dem på at "det kan gå galt" og at det er den samme effekten som slår inn på fly. De vil rett og slett ikke minnes på at det kan gå galt. Mens jeg tenker at "det kan gå galt, og derfor gjør jeg det riktige for å minimere risikoen i de faktisk mulige scenariene".
Interessant det med belte på buss. Jeg også bruker alltid belte når jeg sitter på buss, såfremt bussen er utstyrt med det. Forøvrig er det faktisk påbudt å bruke belte i enhver buss som er utstyrt med dette, og den som ikke gjør det kan bøtelegges (dette er selvsagt vanskelig å gjennomføre i praksis, da det ikke er så lett for politiet å "ferske" folk i å ikke bruke belte på bussen). Jeg ser riktignok svært sjeldent medpassasjerer som bruker belter. Men når en vet hvor viktig det er å bruke belte i bil, så er det ingen grunn til at det skal være noe mindre viktig å bruke det i buss. Hvis bussen for eksempel skulle velte, så er det bedre å "henge" opp ned eller sideveis og heller spenne seg løs kontrollert, enn å bli slengt rundt som en krasjdukke. Rart hvor lite fokus det er på beltebruk i buss kontra i bil.

Litt OT dette, men en interessant avsporing.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 16-01-2012, 07:33   #20
hanswest
SAS Customer

Det at noen mener de kan "holde seg fast" under en kraftig tubrulens er for latterlig, akkurat det samme som om man kan holde seg fast i en bil som krasjer i 60 det...
Falt en gang en kilometer rett ned i en Embraer190 med Air France Regional, uten sikkerhetsbeltet, hvis jeg hadde klart å "holde meg fast" da hadde jeg kvalifisert til sirkusartist!
hanswest is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules