Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-02-2008, 18:08   #21
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Default Re: Norsk Flygerforbund reagerer.

TVNorge Aktuelt 18: Nå krever Frp (Ellingsen) og SV (Chaudry) at samferdselsministeren ordner opp...

Som vanlig er jeg helt uenig med Ellingsen.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 18:40   #22
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

En ting er sikkerhetsaspektet for dette med helseflyene, men en annen vel så viktig faktor her er likhetsprinsippet når det gjelder konkurranse og anbudsprinsipper.
Det er slik jeg ser det en sterk konkurransevridende effekt når operatører av slike helsefly slipper unna sikkerhetskontroller, og kostnadene rundt dette, da jeg vil tro at disse heller ikke betaler terminalavgift per passasjer slik de konkurrerende selskap er pålagt å gjøre. Noen som vet med noe om dette aspektet?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 18:51   #23
KennethGS
N/A

Konkuransevridende??? Hvem er det disse helseflyene konkurerer med om passasjerer?
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 18:53   #24
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Konkuransevridende??? Hvem er det disse helseflyene konkurerer med om passasjerer?
I akkurat dette tilfellet er passasjerende flyttet over fra rutegående SAS fly mellom Vigra og Værnes, hvor bl.a prisen var en vektig grunn til at Helse Midt Norge la opp til en anbudskonkurranse om denne typen trafikk.

http://forum.flyprat.no/showthread.p...ght=Helse+Midt

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Last edited by Farmer; 09-02-2008 at 18:57.
Farmer is offline   Reply With Quote
Old 09-02-2008, 19:05   #25
Jumper G5
ScanFlyer Gold

Det er forskjell på en kritisk skadet person, og en mentalpasient...
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 00:30   #26
espenlok
ScanFlyer Blue

espenlok's Avatar

Quote:
Originally Posted by JohnnyEagle View Post
Mener de seriøst at en kritisk skadet/syk person skal screenes før han fraktes ombord ett Lufttransport-fly? Oi, securitas er forsinket, dere må vente litt med å gå ombord... blir for dumt.

Hvordan skal dette ordnes fra ubemannede flyplasser som feks Oppdal? må man leie inn godkjente kontrollører før man tar av?
Det er vel sjelden/aldri kritisk skadde personer ombord i disse flyene. Så vidt jeg har skjønt benyttes disse flygingene bl.a. for folk som skal på rutinekontroller, planlagte operasjoner etc. fordi Helse Midt-Norge eller hva de nå heter har funnet ut at dette er en rimeligere løsning enn å la pasientene benytte rutefly.

Ambulanseflyvninger er noe helt annet (vet ikke i hvor stor grad det benyttes, det er jo gjerne helikoptere som benyttes ved trafikkulykker etc.)
espenlok is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 09:23   #27
PointMergeArrival
ScanFlyer Blue

Avinor Re: Norsk Flygerforbund reagerer.

Ang. helsefly/ambulansefly. Det er en relativ stor aktivitet med disse flyene hver eneste dag i Norge. Noe er rene hjemtransport og henteoppdrag, men det er ogdå mange oppdrag med transport av kritisk syke personer, transport av organer, blod og plasma til andre deler av landet. Det ville være rimelig håpløst om disse flightene skulle bli holdt tilbake i påvente av en kvisete 18-åring i Adecco uniform som kunne få utøve litt makt.

Biz-jet i charter derimot ser jeg vel et behov for en slags screening evnt. stikkprøver.
PointMergeArrival is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 12:09   #28
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by espenlok View Post
Det er vel sjelden/aldri kritisk skadde personer ombord i disse flyene. Så vidt jeg har skjønt benyttes disse flygingene bl.a. for folk som skal på rutinekontroller, planlagte operasjoner etc. fordi Helse Midt-Norge eller hva de nå heter har funnet ut at dette er en rimeligere løsning enn å la pasientene benytte rutefly.

Ambulanseflyvninger er noe helt annet (vet ikke i hvor stor grad det benyttes, det er jo gjerne helikoptere som benyttes ved trafikkulykker etc.)
Såvidt jeg vet er det en daglig "helseflyryte" i Norge, dvs Vigra-Værnes T-R med JS32. Det er mange fler flygninger Lufttransports Beech Super King Air, om noen krever at disse skal sikkerhetskontrolleres hver gang blir dette for dumt. Håper de tenker kun på den første varianten, men de skrev da vitterlig "de mange helseflyene"... Og jo, det fraktes kritisk syke personer stort sett hver dag med fly, spesielt i Nord-Norge (og første helg etter trygden har kommet ).

Med småfly/*mikro
2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG
2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS

Last edited by STARSHIP 2; 10-02-2008 at 12:11.
STARSHIP 2 is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 13:08   #29
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Hvor går egentlig grensa for hvem som må gjennom sikkerhetskontroll? Jeg ser ikke helt forskjellen på en chartret BBJ til London og en chartret 737 til Kreta, men jeg antar det er noe.
Old 10-02-2008, 13:24   #30
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Hvor går egentlig grensa for hvem som må gjennom sikkerhetskontroll? Jeg ser ikke helt forskjellen på en chartret BBJ til London og en chartret 737 til Kreta, men jeg antar det er noe.
nja, ikke helt sikker, men bla. hvor de står parkert. Skal de til gate må de kontrolleres uansett da de er inne på det "sikre" området. Alle biler som passerer fra det usikre til det sikre området (kan) blir kontrollert, det ser litt rart ut når en med fuelbil må ut og bli screenet.. Privatfly parker gjerne utenfor det sikre området.

Med småfly/*mikro
2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV
Old 10-02-2008, 18:15   #31
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

I GA-terminalen på OSL må man vel gjennom security?
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 19:23   #32
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
I GA-terminalen på OSL må man vel gjennom security?
Ja det må man , i alle fall har jeg og de jeg kjenner som reiser den veien måtte det.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 10-02-2008, 19:32   #33
STARSHIP 2
ScanFlyer Gold

STARSHIP 2's Avatar

Ok, i Bergen og Bodø må man ikke det. Kun ID-kontroll om man skal inn til GA parkeringene.

Med småfly/*mikro
Reply

Posting Rules