![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Apr 2010
Posts: 935
|
![]()
Svensk Flygerforbund sprer løgner om Norwegian
Svensk Flygerforbund sprer løgner om Norwegian ! Det skriver selskapets flygesjef Thomas Hesthammer, som tar til motmæle mot påstandene fra de svenske pilotene. Bakgrunnen er oppslag i svensk presse om at Norwegian nedprioriterer sikkerheten. - Det er ikke sant, skriver Thomas Hesthammer "Ved jevne mellomrom ser vi at det fremsettes usannheter om Norwegian i media. Det skjedde tidligere i år i Norge og nå forsøker Svensk Flygerforbund – ledet av SAS-pilot Gunnar Mandahl - å skape inntrykk av at Norwegian nedprioriterer sikkerheten. Les mer her: http://www.boarding.no/art.asp?id=50897 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Da dukket dette opp. Innlegget ovenfor har blitt sendt flere norske aviser.
"Motinnlegget" nedenfor stod i debattforumet i en av de norske nettavisene som bragte saken. Uten å ønske å ta umiddelbart stilling til innholdet verken i innlegget ovenfor eller i det som bringes her, så "limes" det inn. Skribenten fremstår som anonym. Quote:
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
EKCH
Join Date: Nov 2010
Location: ESML
Posts: 451
|
![]()
Hi o go Lördag
Björn Kjos Norweigan , interview om bl.a. pilot kontrakter på TV4 Sverige idag formiddag 25/8 http://www.tv4play.se/nyheter_och_de...ideoid=2213298 Ulf |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Nok et godt intervju med Bjørn Kjos, som har mye av æren for at Norwegian har kommet dit de har. Det er noen ting en - sett utenfra og med et litt kritisk blikk - kan spørre seg om;
- Fast ansettelse; argumentet om å kunne flytte baser er forståelig. Men er fast ansatte flygere spurt om de kan tenke seg et halvt års base i Malaga eller på Kanariøyene mens (sesong-)basen bygges opp? Kanskje andre kunne tenke seg vinterhalvåret stasjonert på Kanariøyene. Dersom det er dyrere å leie en kontraktspilot enn å ha fast ansatte piloter, og det innebærer så store sekundærkostnader som omdømmetvil og uro ellers i korpset medfører, er det da virkelig verdt det — om det er så enkelt som det fremstilles? - Lønn; En kontraktspilot tjener mer enn en pilot i ansatt i Norwegian (kabinpersonalet - med en annen kjønnsfordeling - ble ikke nevnt), hevdes det. Er dette et utsagn foreningene i Norwegian kjenner til, og stiller seg bak? - Kontraktene; Det sies at DY ikke kjenner til innholdet i kontraktene. Dette kan vanskelig være helt riktig, spesielt i så stor grad det har vært intern og ekstern fokus på dem etter at det kom frem hvilket sosialt vern en arbeidet under. - Safety; en var inne på safety en kort periode, men dette ble lynraskt snudd over til at det var gratis wifi ombord. Taktisk interessant trekk, og kanskje ikke så mange kunder som la merke til det. Kanskje også lite flatterende siden det nok er mange i selskapet som jobber mye med safety og standardisering på et høyere nivå enn myndighetsreglene (=minstekravene) det ble referert til. Det ville vært interessant med en liten nettdebatt om disse emnene, en må regne med at Norwegian har de samme utfordringene som alle andre i bransjen. Oppsummert, et interessant intervju og en god figur fra VD Kjos, men noen spørsmål man sitter igjen med.
__________________
Man small - why fall? Skies call - that's all! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Last edited by TOS; 25-08-2012 at 15:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2011
Posts: 550
|
![]()
Han insinuerer at SAS vil ta betalt for Wifi, noe de pr dags dato ikke gjør. Derimot tar DY 10kr ekstra på alle flyvninger som har wifi skjult i billettprisen og skylder på at dette er fordi avgangene er mer polulære. Tror noen virkelig at et flertall endrer avreise tidspunktet sitt for å ha wifi ombord?
Han sier at kontraktspiloter har bedre betalt enn faste. Det vet samtlige er BS! Jeg sliter veldig med å tro på det Kjos sier her... Det eneste som sansynlig er sant er at DY velger det som koster minst, derfor er jeg ganske sikker på at det han sier om at de hadde hatt lavere kostnader ved å ansette fast er også BS. Hvor mye større fleksibilitet får man med bare kontrakter. Er det slik at man ikke kan flytte en base med fast ansatte? Hva skjedde f.eks når LT flyttet til Bodø? gikk det ikke? Last edited by Earlybird.; 25-08-2012 at 16:52. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
Så Kjos fru arbetar fortfarande hos SAS som purser?
Det visste jag inte, jag trodde hon slutat jobba där. Det var en intressant intervju. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]()
Nei, hun sluttet for mange år siden. Ihvertfall hvis det som står i boken er riktig.
Ellers er ett av inntrykkene jeg sitter igjen med etter å ha lest boken at fokus på kostnader overskygger alt - 'ellers er det ikke grunnlag for å bygge opp et storselskap utenfor Norge'. Og da kan man spørre seg om hvilket signal dette sender nedover i organisasjonen. Lave kostnader er viltigere enn hva? Passasjerservice? Punktlighet? ... Teknisk standard? Det var jo et avsnitt i boken om hvordan DY hele tiden lånte teknsk utstyr og deler av SAS fordi de ikke hadde selv og hvordan de nesten ble satt på bakken da SAS til slutt ble lei av denne 'enveistrafikken' og satte foten ned. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,374
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg antar at all usikkerhet, ikke bare for kontraktspiloter, kan ha en implikasjon for flysikkerheten, eller er det slik at usikkerhet om kontraktens lengde har spesielle utslag? Jeg synes å huske fra tidligere diskusjoner når det var snakk om fusjon mellom BU og SK og nedbemanning at pilotene var profesjonelle og håndterte dette helt uproblematisk, selv om ryktene tilsa noe annet, og at slik usikkerhet om jobbsituasjonen ikke hadde noen innvirkning på hvordan jobben ble utført. Det er kanskje noe helt annet?
Last edited by TOS; 26-08-2012 at 03:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2010
Posts: 126
|
![]()
Er det egentlig noen som setter et spørsmålstegn til sikkerheten hos NAX her inne?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Noen ganger må man kunne diskutere a uten b og vv ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]() Quote:
Om en kjører med tynnslitte dekk så blir ikke sikkerhets risikoen miondre om bilen bak deg også har slitte dekk - eller dårlige bremser. ![]()
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]()
Alltid - fordi en alltid ønsker å dra diskusjonen vekk fra det den dreier seg om i stedenfor å fikse problemene i eget hus (eller i det huset man liker) Noen tror at sikkerhet også er konkuransedrevet - så lenge vi er bedre enn a eller b og smiler er det helt greit.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2010
Location: Berlebyen
Posts: 1,496
|
![]() Quote:
Men det var en avsporing. Hva om Svensk Flygerforbund hadde fortalt sannheten om Norwegian istedenfor? Eller for den saks skyld om Ryanair og alle andre flyselskap. Da måtte de vel hatt inngående kjennskap til de selskapene de forteller sannheten om. Det fordrer igjen at de f.eks har medlemmer i de aktuelle selskapene slik at de har mulighet til å hente ut fakta. Hvis ikke blir det synsing, akkurat som på dette forumet. "Jeg mener", "jeg tror" og "det burde være" er vel det det meste av diskusjonene her er basert på, samt innsiktsfulle journalisters artikler i forskjellige medier. Men artig er det likevel. Vidar |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2006
Posts: 393
|
![]()
Svensk Flygerforbund burde ikke kaste stein eller bomerang,det kan slå kraftig tilbake.
Hevnens gudinne Nemmins kan lure bak neste"FLY". ![]() Når krybba er tom biter hestende. Hvis de sprer løgner så er det alvorlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Jeg vet ikke hvem du mener med "noen" som mener at sikkerhet er konkurransedrevet, men regner med at det er meg du snakker om siden jeg er den eneste som har trukket frem andre. Det er i så fall et bomskudd. Jeg mener definitivt ikke at sikkerhet er en konkurranseparameter, der det viktigste er å være litt bedre enn konkurrentene. Last edited by TOS; 26-08-2012 at 19:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Radio P4 sprer julestemning på OSL | LN-CGJ | Småprat | 4 | 21-12-2014 16:06 |
- SAS sprer falske påstander om Norwegian | CRJ900 | Småprat | 42 | 28-09-2013 21:32 |
Boeing sprer 787-testflåten | LN-MOW | Flyforum | 0 | 04-09-2010 00:19 |
Norsk Flygerforbund reagerer. | sirpjalle | Flyforum | 32 | 10-02-2008 19:32 |
Galskapen sprer seg... | Utflyttet | Flyforum | 18 | 11-10-2006 17:15 |