![]() |
|
![]() |
#21 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Man bekrefter at man faktisk skal reise....
![]() |
#22 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
man faar ogsaa et boarding pass, som de fleste steder i verden er en noedvendighet for aa kunne gaa til gaten ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Men hvordan klarer, for eksempel, Lufthansa å lage et system der man må bekrefte at man reiser og få en PDF (som vel er det nærmeste man kommer boarding pass online) på forskjellig måte avhengig av hvor man reiser fra?
Antar det er noen systemer som skal snakke sammen her, men... Edit: Og når vi er inne på det: "Utstedelse av e-ticket?"??? Last edited by gustavf; 19-12-2007 at 21:00. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Selvom en e-tkt ikke fysisk blir "utstedt" saa skjer allt annet: Billettnummer(ere) kreeres, som igjen registreres i regnskaps systemer, som enten kommuniserer med Kredittkort selskap, eller registrerer et Cash beloep i Kassa der billetten kreeres. Billettnumere blir ogsaa sendt til andre selskaper involvert i reisen (hvis det er tilfelle), prisberegning blir ogsaa sjekket.....(systemet nekter aa utstede hvis pris beregning ikke stemmer) saa selve trykking har forsvunnet men allt annet bestaar....
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
Finn Erik Edvardsen
|
![]()
Paa mange maater, avhangig av billett type kan en reservasjon "holdes" inntil avgang (Full Pris), en reservasjon kan gjoeres av en agent som ikke kan "utstede" billetter - New Travel og Continental kommer frisk i minne....I det tilfellet New Travel gjoer bestilling, og sender betaling (vel skulle sende betaling) til et kontor som kan utstede billetter. De billigste billettene blir ofte "skrevet" ut med engang, da betaling skal foregaa samtidig med reservasjon, men som sagt det mange tilfeller hvor det ikke er noedvendig, hvor andre kontorer er involvert...
![]() |
#28 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
En kan vel sammenligne Intel/Linux Intel/Win opp mot MAC/MAC hvor sistnevnte kontrollerer baade hardware og Software mens de 2 foerste er avhangig av "drivere" fra andre produsenter
![]() |
![]() |
#29 |
Flyklapper
|
![]()
Det er i de fleste tilfeller flere systemer som snakker sammen, ja. Reservasjonssystemet og billetteringssystemet er ofte separat, og passasjeren kommer ikke paa navnelisten for sjekk-in foer billettnummer er utstedt og reservasjonssystemet er fornoeyd, for a si det veldig enkelt.
Naar den elektroniske billetten sjekkes inn, verifiseres billetten mot en database og melding sendes tilbake til billeteringssystemet at billetten er brukt. Er det 'fremmede' innsjekkingssystemer eller andre selskapers billettnumre som blir brukt, styres disse meldingene via forskjellige protokoller (som EDIFACT) for aa gjennomfoere transaksjonene og bekrefte bruk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Det ante meg vel at sammenhengene var omtrent slik...
Quote:
Kan man få en reservasjon som det ikke lar seg utstede billett på? Quote:
Dersom man står på passasjerlista og kommer til gate uten å ha sjekket inn, kan da innsjekkingssystemet slippe passasjeren ombord og sende nødvendige EDIFACT-meldinger (eller lignende) i ettertid? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Flyklapper
|
![]()
Hvis du ikke har billettnummer i bestillingen (eller papirbillett), kan du ikke sjekke inn.
E-ticket sjekkinn foretas i real-time og du faar ikke sjekket inn uten at kupongen er godkjent av databasen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Det underlige var at jeg fikk sjekket inn i Oslo, ikke at jeg ikke fikk gjort det i Berlin. Jaja, jeg kom meg hjem og lærte noe på vegen. Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Flyklapper
|
![]()
Kjenner ikke SAS' prosedyrer paa dette annet enn der de ekspederes med 'mitt' innskjekkingssystem .. og det stopper deg hvis billetten ikke er OK.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Kan noen eventuelt forklare hvorfor innsjekkingsautomatene til DY ikke fant reservasjonsnummeret mitt, når damen i skranken gjorde det?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Fordi når sjekkinn stenger så vet jeg om jeg kan gi plass til noen på venteliste, evt hvis flyet er overbooket om jeg trenger å finne frivillige (evt flere)...
![]() |
#36 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Lovet å komme tilbake med denne. Gikk greit å komme inn med Amadeus ref
og bestille nødutgang for begge, men ikke videre. Pussig også at jeg kunne bare printe ut kona's boardingpass til FRA, ikke mitt ??. Kanskje jeg klikket på reg. bonusprogram som de tydeligvis ikke hadde inne for meg. Det har blitt lagt inn tidligere. Kona's EBG lå inn etter at jeg hadde ringt det inn. Da fikk jeg beskjed om å henvende meg i skranken. Never mind, skal sjekke inn en bag, så da ordner alt seg i morgen. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hvorfor har ikke KLM m.fl. A380? | ENTO | Småprat | 11 | 08-01-2019 16:21 |
Hvorfor har KSU-OSL (SK2308) har blitt kansellert? (25/07/14) | bufo222 | Småprat | 4 | 29-07-2014 20:14 |
Hvorfor har nye fly(typer) winglets og andre har ikke? | ThePlanespotter1 | Flyteknisk forum | 22 | 02-02-2012 22:59 |
Lært AY internet check-in ! | SQ 777 | Flyforum | 0 | 25-05-2007 16:12 |
Hvorfor har ikke SAS dekorert om de gamel Braathensmaskinene?? | erlingjo | Flyforum | 21 | 27-09-2006 23:54 |