Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-12-2007, 20:49   #21
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Default Re: LH internet check-in på OSL, hvorfor har de ikke ?

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det kan man jo, litt avhengig av policy, gjøre også når man bestiller. Da gjenstår spørsmålet om hva man gjør når man "sjekker inn".
Man bekrefter at man faktisk skal reise....
Old 19-12-2007, 20:53   #22
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

man faar ogsaa et boarding pass, som de fleste steder i verden er en noedvendighet for aa kunne gaa til gaten ...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 20:57   #23
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Det kan man jo, litt avhengig av policy, gjøre også når man bestiller. Da gjenstår spørsmålet om hva man gjør når man "sjekker inn".
Når jeg f.eks. flyr SAS, har jeg aldri kunnet reservere sete ved bestilling, mest sannsynlig fordi jeg bestiller de billigste billettene, men det er så.. i tillegg kan man f.eks. få nødutgang ved å sjekke inn på nett, noe jeg har hatt suksess med både hos SAS og CO..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 20:58   #24
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Men hvordan klarer, for eksempel, Lufthansa å lage et system der man må bekrefte at man reiser og få en PDF (som vel er det nærmeste man kommer boarding pass online) på forskjellig måte avhengig av hvor man reiser fra?

Antar det er noen systemer som skal snakke sammen her, men...

Edit: Og når vi er inne på det: "Utstedelse av e-ticket?"???

Last edited by gustavf; 19-12-2007 at 21:00.
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 19-12-2007, 21:09   #25
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Selvom en e-tkt ikke fysisk blir "utstedt" saa skjer allt annet: Billettnummer(ere) kreeres, som igjen registreres i regnskaps systemer, som enten kommuniserer med Kredittkort selskap, eller registrerer et Cash beloep i Kassa der billetten kreeres. Billettnumere blir ogsaa sendt til andre selskaper involvert i reisen (hvis det er tilfelle), prisberegning blir ogsaa sjekket.....(systemet nekter aa utstede hvis pris beregning ikke stemmer) saa selve trykking har forsvunnet men allt annet bestaar....
Old 19-12-2007, 21:12   #26
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Selvom en e-tkt ikke fysisk blir "utstedt" saa skjer allt annet: Billettnummer(ere) kreeres, som igjen registreres i regnskaps systemer, som enten kommuniserer med Kredittkort selskap, eller registrerer et Cash beloep i Kassa der billetten kreeres. Billettnumere blir ogsaa sendt til andre selskaper involvert i reisen (hvis det er tilfelle), prisberegning blir ogsaa sjekket.....(systemet nekter aa utstede hvis pris beregning ikke stemmer) saa selve trykking har forsvunnet men allt annet bestaar....
Hvordan skiller dette seg fra å lage en reservasjon?
Old 19-12-2007, 21:20   #27
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Paa mange maater, avhangig av billett type kan en reservasjon "holdes" inntil avgang (Full Pris), en reservasjon kan gjoeres av en agent som ikke kan "utstede" billetter - New Travel og Continental kommer frisk i minne....I det tilfellet New Travel gjoer bestilling, og sender betaling (vel skulle sende betaling) til et kontor som kan utstede billetter. De billigste billettene blir ofte "skrevet" ut med engang, da betaling skal foregaa samtidig med reservasjon, men som sagt det mange tilfeller hvor det ikke er noedvendig, hvor andre kontorer er involvert...
Old 19-12-2007, 21:28   #28
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Men hvordan klarer, for eksempel, Lufthansa å lage et system der man må bekrefte at man reiser og få en PDF (som vel er det nærmeste man kommer boarding pass online) på forskjellig måte avhengig av hvor man reiser fra?

Antar det er noen systemer som skal snakke sammen her, men...

Edit: Og når vi er inne på det: "Utstedelse av e-ticket?"???
Fordi LH som de fleste andre selskaper ikke 100% kontrollerer hva som skjer paa flyplasser rundt om verden....f.eks. i Italia har alltid flyplassen selv staat for innsjekkningen med sine egne systemer...og LH maa som alle andre rette seg etter flyplassenes krav....andre steder som f.ks skandinavia "handler" SGS LH og LH maa igjen rette seg SGS sine systemer....Ser en til selskaper som hgar 100% kontroll som f.eks. Alaska saa er det et system aa holde seg til

En kan vel sammenligne Intel/Linux Intel/Win opp mot MAC/MAC hvor sistnevnte kontrollerer baade hardware og Software mens de 2 foerste er avhangig av "drivere" fra andre produsenter
Old 19-12-2007, 21:40   #29
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er i de fleste tilfeller flere systemer som snakker sammen, ja. Reservasjonssystemet og billetteringssystemet er ofte separat, og passasjeren kommer ikke paa navnelisten for sjekk-in foer billettnummer er utstedt og reservasjonssystemet er fornoeyd, for a si det veldig enkelt.

Naar den elektroniske billetten sjekkes inn, verifiseres billetten mot en database og melding sendes tilbake til billeteringssystemet at billetten er brukt.

Er det 'fremmede' innsjekkingssystemer eller andre selskapers billettnumre som blir brukt, styres disse meldingene via forskjellige protokoller (som EDIFACT) for aa gjennomfoere transaksjonene og bekrefte bruk.
Radar Station KGRV3
Old 19-12-2007, 22:26   #30
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Det ante meg vel at sammenhengene var omtrent slik...

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er i de fleste tilfeller flere systemer som snakker sammen, ja. Reservasjonssystemet og billetteringssystemet er ofte separat, og passasjeren kommer ikke paa navnelisten for sjekk-in foer billettnummer er utstedt og reservasjonssystemet er fornoeyd, for a si det veldig enkelt.
Første gang jeg ble klar over at elektroniske billetter ble utstedt stod jeg i Berlin med et SAS reservasjonsnummer, men akk så manglende på passasjerlista....

Kan man få en reservasjon som det ikke lar seg utstede billett på?

Quote:
Naar den elektroniske billetten sjekkes inn, verifiseres billetten mot en database og melding sendes tilbake til billeteringssystemet at billetten er brukt.

Er det 'fremmede' innsjekkingssystemer eller andre selskapers billettnumre som blir brukt, styres disse meldingene via forskjellige protokoller (som EDIFACT) for aa gjennomfoere transaksjonene og bekrefte bruk.
Her er vi vel ved kjernen av det jeg lurer på...

Dersom man står på passasjerlista og kommer til gate uten å ha sjekket inn, kan da innsjekkingssystemet slippe passasjeren ombord og sende nødvendige EDIFACT-meldinger (eller lignende) i ettertid?
Old 19-12-2007, 23:17   #31
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Hvis du ikke har billettnummer i bestillingen (eller papirbillett), kan du ikke sjekke inn.

E-ticket sjekkinn foretas i real-time og du faar ikke sjekket inn uten at kupongen er godkjent av databasen.
Radar Station KGRV3
Old 19-12-2007, 23:33   #32
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Hvis du ikke har billettnummer i bestillingen (eller papirbillett), kan du ikke sjekke inn.
Takk, jeg merket det

Det underlige var at jeg fikk sjekket inn i Oslo, ikke at jeg ikke fikk gjort det i Berlin. Jaja, jeg kom meg hjem og lærte noe på vegen.

Quote:
E-ticket sjekkinn foretas i real-time og du faar ikke sjekket inn uten at kupongen er godkjent av databasen.
OK.
Old 19-12-2007, 23:40   #33
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Kjenner ikke SAS' prosedyrer paa dette annet enn der de ekspederes med 'mitt' innskjekkingssystem .. og det stopper deg hvis billetten ikke er OK.
Radar Station KGRV3
Old 19-12-2007, 23:46   #34
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Kan noen eventuelt forklare hvorfor innsjekkingsautomatene til DY ikke fant reservasjonsnummeret mitt, når damen i skranken gjorde det?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 08:57   #35
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
All den tid jeg har elektronisk billett og ingen bagasje, hva er det som gjør det nødvendig for meg å klikke inn på ei webside (eller sende enn SMS, eller whatnot slags metoder som finnes) for å "sjekke inn"?
Fordi når sjekkinn stenger så vet jeg om jeg kan gi plass til noen på venteliste, evt hvis flyet er overbooket om jeg trenger å finne frivillige (evt flere)...
Old 28-12-2007, 12:12   #36
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Lovet å komme tilbake med denne. Gikk greit å komme inn med Amadeus ref
og bestille nødutgang for begge, men ikke videre.

Pussig også at jeg kunne bare printe ut kona's boardingpass til FRA, ikke mitt ??.

Kanskje jeg klikket på reg. bonusprogram som de tydeligvis ikke hadde inne for meg. Det har blitt lagt inn tidligere. Kona's EBG lå inn etter at jeg hadde ringt det inn. Da fikk jeg beskjed om å henvende meg i skranken.

Never mind, skal sjekke inn en bag, så da ordner alt seg i morgen.
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules