Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 01-10-2019, 16:25   #21
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Re: Kabinansatte vil ha redusert alkoholtilbud på flyplasser

Quote:
Originally Posted by A-380 View Post
Taxi er lov, så vet du det.
Men de blir jævla sure hvis du søler, noe jeg forstår, det hadde jeg også blitt

Hvis det bare er lov i den ene vogna på toget, så er det jo lov å drikke der også.

Buss tar jeg sjelden, og da er det ufrivillig. Så det fristen lite med drikke når Widerøe stilte med Buss for Fly i Finnmark i snøstorm

Og danskebåten godtar f.eks at en sitter å drikker medbragt eller tax-free kjøp rundt omkring på båten.

Så hvorfor henger folk seg så sinnsykt opp i alkohol + fly?
Kan man drikke taxfree-drikke i fellesomraader paa baaten? Det tror jeg ikke. Men paa lugarene drikkes det nok godt av nyinnkjoepte varer.
Old 01-10-2019, 17:53   #22
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Hvis det bare er lov i den ene vogna på toget, så er det jo lov å drikke der også.
Men bare det du kjøper der, som på fly, for det er normalt ikke lov til å drikke medbragt der man har skjenkebevilling.

(Generell drodling rundt temaet i denne tråden i NFZ: https://forum.flyprat.no/showthread.php?t=147748 )

Old 01-10-2019, 21:14   #23
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Kan man drikke taxfree-drikke i fellesomraader paa baaten? Det tror jeg ikke. Men paa lugarene drikkes det nok godt av nyinnkjoepte varer.
Om det står skriftlig noe sted om det er lov/ikke lov, det vet jeg ikke. Men på båten Bergen/Stavanger - Hirtshals - Langesund har jeg sett mange som drikker medbragt helt åpenlyst på dekk. Ingen som brydde seg av besetningen. Enkelte var til og med så dritings at de hadde problemer med å stå oppreist.

Er selvfølgelig enig i at folk ikke trenger å drikke tax free på flyet, men forbud for alle...

Er dette et nytt fenomen grunnet at flere og flere selskaper tar betalt for drikke ombord, eller var det slik før i tiden også?
Old 01-10-2019, 21:33   #24
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Er dette et nytt fenomen grunnet at flere og flere selskaper tar betalt for drikke ombord, eller var det slik før i tiden også?

Jeg synes det var mer ekstremt før i tiden, med drikking på flyplass og ombord. Husker fra Fornebu når dresskledde folk kom inn i loungen kl. 7 om morgenen, styrtet et glass rødvin og tok en neve saltstenger for så å løpe til gate.

Rekorden jeg så en gang ombord var FBU-GOT der en kar fikk i seg 2x rødvin og en whiskey, på en formiddagsflight. Det var jo imponerende å rekke det på den korte turen.

Ser sjelden den type morgen/dagfyll lenger på forretningsflighter, men er nok en del turister som fyrer godt på flyplassen. Tviler litt på at det var mindre av det også før. Og i gamledager kunne man jo sågar ha med seg medbragt i form av lommelerke med himkok hjemmefra.

Old 01-10-2019, 21:38   #25
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Jeg synes det var mer ekstremt før i tiden, med drikking på flyplass og ombord. Husker fra Fornebu når dresskledde folk kom inn i loungen kl. 7 om morgenen, styrtet et glass rødvin og tok en neve saltstenger for så å løpe til gate.

.
Enig med det. Da jeg begynte på FBU var Finnair siste utenlandsfly, og vi måtte omtrent bruke trillebår for å få de siste fulle finnene ned til gaten ..

Det var ikke ikke unormalt å måtte hive ut folk som hadde sovnet fra flyene sine ..
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2019, 21:51   #26
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
Altså, ærlig talt. Har du forsøkt å lese en bok uten rødvin på en long haul flight?
Ja

Husker ingenting
OttoL is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2019, 21:52   #27
A-380
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Enig med det. Da jeg begynte på FBU var Finnair siste utenlandsfly, og vi måtte omtrent bruke trillebår for å få de siste fulle finnene ned til gaten ..

Det var ikke ikke unormalt å måtte hive ut folk som hadde sovnet fra flyene sine ..

Så det er kanskje ikke alkoholen som er problemet, men internett, og at alle nå får vite om det som bare noen få visste før.

Som andre også sier, jeg ser ingenting til plagsomt dritings personer på de flightene jeg er på, men nå flyr ikke jeg så mye til Syden heller.

Men utrolig hva en oljearbeider klarer å svelge unna etter 2 uker på havet mellom byene på vestlandet, men det blir jo ikke bråk av det, bare god stemning.
Old 01-10-2019, 22:01   #28
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Rekorden jeg så en gang ombord var FBU-GOT der en kar fikk i seg 2x rødvin og en whiskey, på en formiddagsflight. Det var jo imponerende å rekke det på den korte turen.
Jeg hadde en sidemann som banket ned 4 vodka+soda på Seattle - Vancouver.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2019, 22:32   #29
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:

Så det er kanskje ikke alkoholen som er problemet, men internett, og at alle nå får vite om det som bare noen få visste før.
Vel - ihvertfall til en viss grad, ja ... og det gjelder jo alt fra barnemishandling til gud vet hva .... mye fælt som ble dyttet under teppet før som er kommet frem i lyset etterhvert ..
Radar Station KGRV3
Old 02-10-2019, 00:05   #30
KnutW
Speedbird Concorde

KnutW's Avatar

Det forbausende få poster -hvis noen- nevner er at det faktisk er mange som lider av flyskrekk. Jeg er klar over at på et forum bestående av en kombinasjon svært reisevante og/eller flyinteresserte er dette temmelig fjernt fra oss forumister til daglig.

En eller annen gang så jeg et sted at opptil 50% av reisende i større eller mindre grad plages av angst for å fly. Dette kompenseres ofte med overdreven alkoholbruk, spesielt før man går ombord. Jeg kjenner personlig en som måtte være nesten bevisstløs før hun nærmet seg et fly. Heldigvis fikk jeg henne med på et flyskrekk-kurs der hun fikk veldig god hjelp til å mestre angsten, før det var det anselige mengder alkohol som måtte til.

Når prisene i tillegg er rekordlave tiltrekkes i tillegg en del som vanligvis ikke flyr og heller ikke klarer å begrense alkoholinntaket. Dermed får man en del kasus som bikker over.

Nå skal det sies at en del businessnisser også forsyner seg godt i baren, men generelt tror jeg dét fenomenet har dempet seg noe siden Finnairs Super Caravelle til Helsinki klokken 2200.
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2019, 00:32   #31
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Det forbausende få poster -hvis noen- nevner er at det faktisk er mange som lider av flyskrekk. Jeg er klar over at på et forum bestående av en kombinasjon svært reisevante og/eller flyinteresserte er dette temmelig fjernt fra oss forumister til daglig.

Det har dukket opp mange ganger. Jeg har selv vært angrepet av det, og det er mer enn en bruker her som har brukt forumet som terapi.

Og å sitte i 23C på DC-9-41 med frikort til barvogna som sto i 240 graders retning, var et godt hjelpemiddel den gangen ....
Radar Station KGRV3
Old 02-10-2019, 08:20   #32
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Da får de rett og slett gå på kurs/snakke med psykolog. Om en flytur beror på å dunke nedpå mye alkohol er det nok både 1, 2 og 3 hjelpeinstanser som bør bli kontaktet. Trenger ikke å være noe stigma med det, men alkohol bør ikke være et langsiktig hjelpemiddel for å fly fra A til Å..

Ellers er det vel mulig å drikke alkohol uten å oppføre seg som en plage for andre.

PS: I motsetning til mine to tidligere innlegg i denne tråden er dette litt mer seriøst skrevet, om det skulle være noe tvil om det
Old 02-10-2019, 08:43   #33
Polaris
Free Luigi

Quote:

En eller annen gang så jeg et sted at opptil 50% av reisende i større eller mindre grad plages av angst for å fly. Dette kompenseres ofte med overdreven alkoholbruk, spesielt før man går ombord. Jeg kjenner personlig en som måtte være nesten bevisstløs før hun nærmet seg et fly. Heldigvis fikk jeg henne med på et flyskrekk-kurs der hun fikk veldig god hjelp til å mestre angsten, før det var det anselige mengder alkohol som måtte til.

Når prisene i tillegg er rekordlave tiltrekkes i tillegg en del som vanligvis ikke flyr og heller ikke klarer å begrense alkoholinntaket. Dermed får man en del kasus som bikker over.

Nå skal det sies at en del businessnisser også forsyner seg godt i baren, men generelt tror jeg dét fenomenet har dempet seg noe siden Finnairs Super Caravelle til Helsinki klokken 2200.
Alle med flyskrekk og fornuft vet at alkohol ikke er løsningen (ei heller beroligende piller o.l.), og kun gjør ting verre. Folk som drikker for å døyve flyskrekk har ikke forsøkt litt en gang, å komme seg over angsten, de har antakeligvis ikke googlet det en gang.
Old 02-10-2019, 08:59   #34
RescueMe
ScanFlyer Blue

Ikke for å spore diskusjonen helt av, men det finnes veldig mange grunner til at folk drikker for å roe seg ned (selv om de ikke burde). En ting er naturlig nok tradisjonell flyskrekk, som nevnt av flere her. En annen er at en del nok synes reising er stressende og oppleves som overveldende å håndtere. Sistnevnte er det nok få her som kjenner på, selv om mange av oss (meg inkludert) har vært borti flyskrekk.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2019, 09:12   #35
OttoL
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Ikke for å spore diskusjonen helt av, men det finnes veldig mange grunner til at folk drikker for å roe seg ned (selv om de ikke burde). En ting er naturlig nok tradisjonell flyskrekk, som nevnt av flere her. En annen er at en del nok synes reising er stressende og oppleves som overveldende å håndtere. Sistnevnte er det nok få her som kjenner på, selv om mange av oss (meg inkludert) har vært borti flyskrekk.
Det finnes veldig mange grunner til at folk drikker for å roe seg ned ja, og ingen av de er gode.
Old 02-10-2019, 10:34   #36
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Kjedsomhet er nok et annet moment i tillegg til stress og flyskrekk. Å tilbringe timer på en flyplass i påvente av korresponderende fly eller forsinket fly er ikke noe folk flest drømmer om. Tar man seg en øl eller fem i ventetiden, går både klokken raskere og man har det som regel kjekkere.

- Selv om resultatet ikke alltid er så kjekt for flybesetningen og andre medreisende.

DCHalvorsen is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2019, 10:52   #37
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
Kjedsomhet er nok et annet moment i tillegg til stress og flyskrekk. Å tilbringe timer på en flyplass i påvente av korresponderende fly eller forsinket fly er ikke noe folk flest drømmer om. Tar man seg en øl eller fem i ventetiden, går både klokken raskere og man har det som regel kjekkere.
Det er så bang on som det kan bli for min del. Men i en hverdag der det er innmari hektisk hjemme og på jobb og mye mekk både her og der så har det å fly blitt en oase.

Det er en plass ingen kan få tak i meg (hater in flight wifi) og det eneste stedet jeg kan sette meg helt uforstyrret med rødvin og bok, eller øl og musikk eller GT og strategiplanlegging.

Så å fly (langt) er litt forbundet med alkohol for min del og jeg koser meg med det. Så det ville vært innmari kjipt om 0,00**% av de reisende som ikke kan oppføre seg skal få bestemme at det kan jeg ikke lenger kose meg med.

Quote:
Originally Posted by DCHalvorsen View Post
- Selv om resultatet ikke alltid er så kjekt for flybesetningen og andre medreisende.
Men det må jo være ekstremt sjelden at dette er noe problem. Sånn egentlig. Alle bransjer har mennesker som er duste. Om de er ruset, har en diagnose eller bare er plain idioter. 99,9% drikker vinen sin og sovner eller koser seg.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2019, 11:33   #38
Wahoo
ScanFlyer Molded

Installer alkometer i gaten.
Mer enn X i promille -> nix flytur
Old 02-10-2019, 11:56   #39
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Installer alkometer i gaten.

Mer enn X i promille -> nix flytur

Da får man jo en KJEMPEeffektiv boardingprosess.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2019, 12:17   #40
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Martin View Post
Da får man jo en KJEMPEeffektiv boardingprosess.
Vel, på langdistanse så trekker man jo av og til ut noen få tilfeldige til en ekstra security check på bakrommet.
Kunne jo kanskje gjort det samme med alkohol. Ville antagelig hatt en preventiv effekt selv om man ikke sjekker så mange.

Posting Rules