Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-04-2016, 18:05   #21
BraathensSafe1985
ScanFlyer Silver

Norwegian Re: Kjos: "Vi skal vokse ett SAS i året"

Quote:
Originally Posted by ErlA View Post
Kjos rocker på store ord og svulstige utalelser, men det funker som bare det. Han får PRen og overskriftene han er ute etter. I samme slengen glemmer de fleste at Norwegian ikke er så norsk lengre ( når man ser på hva som jobber der og hvor flyene egentlig er registert). :=)

Men det er litt kult hva de har fått til, selv om de har utfordret lønn og andre arbeidsvilkår. Så er det ingen tvil om at prisnivået på Norsk innenriks er langte bedre nå enn før Norwegian.
De fleste flyene til Norwegian, både short haul og long haul er fremdeles registrert i Norge. Hva som skjer fremover er en annen sak.
BraathensSafe1985 is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 18:06   #22
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Kjos: "Vi skal vokse ett SAS i året"

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Jeez Louise
Du quota jo selv det som må være reinkarnasjonen av Yahoo anno 2011.
? Det skjønte jeg ikke så mye av. Det jeg har kommentert var et innlegg hvor det argumenteres med at SAS neppe ville fått samme vilkår uten statlige eiere i ryggen. For det første leste jeg ikke noe voldsomt anti-SAS der, og for det andre skal man ikke se bort fra at private långivere oppfatter SAS som mer sikkert med statlige eiere i ryggen enn om samme selskapet var fullstendig privateid. Det har noe med risikovurderingene til private investorer å gjøre. Det må være lov å komme med den typen kommentarer som han gjør her uten å bli anklaget for å være anti-SAS.

For emisjonen er jeg ganske overbevist om at den jeg kommenterte tar feil.

Last edited by TOS; 19-04-2016 at 18:08.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 18:20   #23
FHPrater
Newcomer

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er nok sikkert korrekt at selskapet fra starten av (og sikkert i en del år) ble bygget med statlige penger, men de senere tids emisjoner hvor en av de statlige eierne har skutt inn penger følger "the market economy investor principle" for å unngå at man blir tatt på beskyldninger om statsstøtte. Disse emisjonene er godkjente av rette instanser i EU DG Comp.

Hvorvidt det gir SAS noen fordeler knyttet til betingelser fra andre, private investorer fordi de er halvt statseid er selvsagt vanskelig å si, men man kan selvsagt ikke se bort fra det.
Da burde i så fall emiene vært overtegnet med det beløpet staten tok sånn ca.

Sent from my GT-I9305 using Tapatalk
FHPrater is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 18:22   #24
FHPrater
Newcomer

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Hvis Norwegian kun havde skandinaviske besætningsmedlemmer, og ikke hyrede dem fra steder, hvor de er ganske ligeglade med de faktiske forhold, så var det nok en helt anden snak, Kjos havde gang i...Norwegian ligner mere og mere et selskab i Ryanair stil, og ikke som et, i mine øjne, velrenommeret selskab.
Og ja, de tjener penge, men på en måde der tangerer slaveri...
Hilsen Ole
Fagforeninger med monopol er fine greier

Old 19-04-2016, 18:26   #25
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Default Kjos: "Vi skal vokse ett SAS i året"

Quote:
Originally Posted by FHPrater View Post
Da burde i så fall emiene vært overtegnet med det beløpet staten tok sånn ca.

Staten tok sin andel av emisjonene, tilsvarende deres eierandel, og de private tok sin andel. Ganske vanlig i en emisjon, med mindre man ikke ønsker være med videre
Siden har i praksis staten(e) redusert sin (fremtidige) eierandel etter det konvertible obligasjonslån som bare private eiere deltok i

Dette er vel såpass basiskunnskap at også "selvlagde aksjemillionærer" burde skjønne, inkludert de som skryter av det

Last edited by Someone; 19-04-2016 at 18:28.
Someone is online now   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 18:43   #26
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:

Det er ganske mye som har skjedd i SAS siden sist du åpenbart leste noe om hva som skjer internt ;-)
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 18:44   #27
FHPrater
Newcomer

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Staten tok sin andel av emisjonene, tilsvarende deres eierandel, og de private tok sin andel. Ganske vanlig i en emisjon, med mindre man ikke ønsker være med videre
Siden har i praksis staten(e) redusert sin (fremtidige) eierandel etter det konvertible obligasjonslån som bare private eiere deltok i

Dette er vel såpass basiskunnskap at også "selvlagde aksjemillionærer" burde skjønne, inkludert de som skryter av det
Og da burde det være ganske stor overtegning dersom staten tok sin del

Old 19-04-2016, 18:49   #28
FHPrater
Newcomer

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Det er ganske mye som har skjedd i SAS siden sist du åpenbart leste noe om hva som skjer internt ;-)
Det gjelder hele Norge

Old 19-04-2016, 20:47   #29
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
? Det skjønte jeg ikke så mye av. Det jeg har kommentert var et innlegg hvor det argumenteres med at SAS neppe ville fått samme vilkår uten statlige eiere i ryggen. For det første leste jeg ikke noe voldsomt anti-SAS der, og for det andre skal man ikke se bort fra at private långivere oppfatter SAS som mer sikkert med statlige eiere i ryggen enn om samme selskapet var fullstendig privateid. Det har noe med risikovurderingene til private investorer å gjøre. Det må være lov å komme med den typen kommentarer som han gjør her uten å bli anklaget for å være anti-SAS.

For emisjonen er jeg ganske overbevist om at den jeg kommenterte tar feil.
Så du leste ikke post #3?
(og jeg ser reinkarnasjonen fortsetter å trolle litt)
Old 19-04-2016, 21:34   #30
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:

Fortæl mig hvor jeg skrev ordet, fagforeninger, ?? For jeg har ledt og ledt og kan ikke finde det. 😄😄😄
Nu er der jo mange og jeg tror også Norwegian har nogle stykker. Men jeg skrev at HVIS de udelukkende brugte skandinaver var det en andet snak. Men Norwegian har åbenbart ikke råde til kun at hyre skandinaver, og sende ALLE andre hjem til Spanien, Thailand og hvor de nu kommer fra..
Jeg håber aldrig SAS hopper på samme galej, aldrig...

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden

Last edited by sk931; 20-04-2016 at 11:53.
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 21:38   #31
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS_EBG View Post
Så du leste ikke post #3?
(og jeg ser reinkarnasjonen fortsetter å trolle litt)
Joda, jeg leste det. Forøvrig er det vel nesten riktig at det er 10-år siden SAS sist tjente penger, så innlegg #3 er vel en sammenblanding av noe misforståelser og noe spissformulerte utsagn. Det må man kunne tåle uten at man snakker om anti-SAS, som var det jeg etterlyste forklaring på i den første posten du siterte meg på. Den andre posten min var en forklaring på at på langt nær alt i det innlegget til FHPrater er helt åpenbart feilaktig.
Old 19-04-2016, 21:44   #32
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Fortæl mig hvor jeg skrev ordet, fagforeninger, ?? For jeg har ledt og ledt og kan ikke finde det. 😄😄😄
Nu er der jo mange g jeg tror også Norwegian har nogle stykker. Men jeg skrev at HVIS de udlukkkende brugte skandinaver var det en andet snak. Men Norwegan har åbenbart ikke råde til kun at hyre skandinaver, og sende ALLE andre hjem til Spanien, Thailand og hvor de nu kommer fra..
Jeg håbet aldrig SAS hopper på samme galej, aldrig...
Norwegian har baser i en rekke land. Det virker merkelig å skulle forlange at det er skandinaviske ansatte på utebasene (men det er neppe noe som hindrer dem fra å søke om de ønsker det).
Old 19-04-2016, 22:01   #33
Balle Chlorin
ScanFlyer Blue

Quote:
Nu er der jo mange g jeg tror også Norwegian har nogle stykker. Men jeg skrev at HVIS de udlukkkende brugte skandinaver var det en andet snak. Men Norwegan har åbenbart ikke råde til kun at hyre skandinaver, og sende ALLE andre hjem til Spanien, Thailand og hvor de nu kommer fra..
Jeg håbet aldrig SAS hopper på samme galej, aldrig...

Ikke for å kaste bensin på bålet, men har ikke SAS "hoppet på samme galej" allerede?

I tråden "Cityjet skal fly CRJ900 for SAS og overtar Blue1", leser jeg: "Fikk stifte bekjentskap med FPC og FPB på en snartur mellom TRD og SVG. Ca. stinn brakke begge veier (totalt 3 ledige seter i go hver vei tror jeg). Fresht interiør, men litt trangt mellom setene. Uvant å se nytt interiør med tjukke seter. Svensk crew i Cityjet-uniform på FPB, mens crewet på FPC hørtes ut som de snakket et eller annet slavisk språk(?), (purser kunne en form for svensk dog)."
Balle Chlorin is offline   Reply With Quote
Old 19-04-2016, 22:25   #34
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Men jeg skrev at HVIS de udlukkkende brugte skandinaver var det en andet snak. Men Norwegan har åbenbart ikke råde til kun at hyre skandinaver, og sende ALLE andre hjem til Spanien, Thailand og hvor de nu kommer fra..
.
Skandinaver? Norwegian er norsk, ikke skandinavisk. Ingen forskjell på svensker, amerikanere eller Thai'er her, er det vel?

*dukker og løper i dekning*
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules