![]() |
|
![]() |
#1 |
Upgrade me....
|
![]()
Bjørn er ivrig i å snakke om SAS igjen. Jeg tror han kan si det baklengs. (SAS altså)
http://m.nettavisen.no/na24/--vi-ska...423215023.html Men trivelig at ting går bra for folk da. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
|
![]()
Virker som at han er så iverig at han ikke klarer å forholde seg til fakta...
Han mener at han med "ni store Dreamliner-fly kan frakte like mange passasjerer som hele langdistanseflåten til SAS". Så 9 stk. 787-9 frakter flere passasjerer som 8 stk A330-300 og 8 stk. A340-300? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
De har vel bestilt 40 Dreamlinere
Hvor mange ti-år siden er det siden det statsstøttede SAS sist tjente penger, tiltross for langt høyere billettpriser og eldre fly? Last edited by FHPrater; 19-04-2016 at 00:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
Tja, staten har jo vært med på noen emisjoner. I tillegg er jo firmaet fra starten av bygd på monopol og statspenger. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
|
![]()
Du har tydeligvis misforstått hva en emisjon er ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Newcomer
|
![]()
Jeg er selvskapt aksjemillionær på 25, så noe kan jeg vel
Hadde SAS hentet pengene privat hadde de neppe fått like gode betingelser Å ha en statlig eier i ryggen gir også andre fordeler, slikt som lavere lånerenter, som jo er fint for et asset-heavy selskap |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Hvorvidt det gir SAS noen fordeler knyttet til betingelser fra andre, private investorer fordi de er halvt statseid er selvsagt vanskelig å si, men man kan selvsagt ikke se bort fra det. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Eg vil for resten av livet mitt aldri forstå kvifor folk anten er pro-Norwegian og anti-SAS eller vice versa. Me burde jo vera skamlukkelege for at eit så lite land som Noreg er, er velsigna med to middels store flyselskaper
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er jo selvsagt litt overdrivelse som det alltid er når Kjos er ute i media men han er ikke så veldig langt unna heller.
SAS har etter litt rask regning ca. 4000 seter fordelt på sine 16 A333/A343 For å nå det trenger Norwegian 10-11 B789 i året. Er ikke så langt unna mtp. at de skal få 30-40 stk. de neste 4 årene. Hvis man ser på gjennomsnittet over de neste årene som kommer så er det ikke så veldig langt fra sannheten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
En ting skal Kjos ha for, han vet å gi pressen gode overskrifter
![]() Og er det en ting norske ledere er alt for dårlige på så er det å sette ambisiøse mål (med noen hederlige unntak), så vanskelig å mislike at man satser stort! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Nå hentet jo sas strengt tatt penger privat sist. ![]() Så til å være "selvskapt" aksjemillionær er du ikke veldig oppdatert. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Kjos rocker på store ord og svulstige utalelser, men det funker som bare det. Han får PRen og overskriftene han er ute etter. I samme slengen glemmer de fleste at Norwegian ikke er så norsk lengre ( når man ser på hva som jobber der og hvor flyene egentlig er registert). :=) Men det er litt kult hva de har fått til, selv om de har utfordret lønn og andre arbeidsvilkår. Så er det ingen tvil om at prisnivået på Norsk innenriks er langte bedre nå enn før Norwegian. Last edited by ErlA; 19-04-2016 at 09:48. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Kvalitet, ikke kvantitet.
![]() |
#16 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Hva tilførte dette diskusjonen annet enn å invitere til nok en pissekonkurranse?
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Til opplysning så var det de private eierne som bidro med mest kapital gjennom emisjonene, som det var to av. De statlige eierne bidro i tillegg med lånegarantier til SAS, med skyhöy rente dersom de ble utlöst. Noe de aldri ble. Alt dette vil du finne mer informasjon om i årsrapportene for de siste årene :-) Happy reading. Når det gjelder hva denne tråden egentlig handler om, så tror jeg Kjos fint vil klare det, dersom planene og praten om den megaekspansjonen blir noe av. Det jeg er redd for er at de kanskje biter over litt for mye. Men det sa man jo også få endel år siden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvis Norwegian kun havde skandinaviske besætningsmedlemmer, og ikke hyrede dem fra steder, hvor de er ganske ligeglade med de faktiske forhold, så var det nok en helt anden snak, Kjos havde gang i...Norwegian ligner mere og mere et selskab i Ryanair stil, og ikke som et, i mine øjne, velrenommeret selskab.
Og ja, de tjener penge, men på en måde der tangerer slaveri... Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Flyklapper
|
![]()
Jeg er enig med Kjos i en ting her. Betjener man et lokalmarked, som f.eks. det britiske, så hyrer man lokalt crew på lokale betingelser. Ikke noe poeng å utestasjonere et stort antall nordmenn over for å fly London-Kanari eller -Italia.
Hans største problem, og etter min mening en dum avgjørelse, var at han kom skjevt ut ved bruke tredjelandscrew fra land han ikke engang betjente (som Tallin for Helsinki-basen) og i ettertid var dette relativt ødeleggende for folks oppfatning av hvordan hvordan flyene ble bemannet. Hadde man brukt finner med en gang hadde det nok blitt oppfattet litt annerledes. Når det gjelder BKK - vel, det var vel også en 'trassavgjørelse' selv om de beflyr byen. Men den gangen var det vel også meningen at det skulle flys mer på Østen enn det er blitt til så langt. Og man har jo amerikanere 'i den andre enden'. Disclaimer: Dette gjelder kun lokalisering - ikke ansettelsesforhold. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jeez Louise
Du quota jo selv det som må være reinkarnasjonen av Yahoo anno 2011. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Finale Fotokonkurranse "ÅRET 2010" | Hermann SF | Bilder & foto | 9 | 30-12-2010 23:58 |
Nok ett DY fly har hatt "first flight" | DYflyer | Flyforum | 61 | 29-06-2008 10:32 |
Du skal ha "festblære" når du reiser med SAS charter | LN-HAT | Flyforum | 27 | 11-04-2005 22:29 |