![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Eg er helt enig Fnate her, eg jobber selv i et oljeselskap og kjenner mange som reiser mye i jobben både direkte knyttet opp mot olje og andre arbeidsplasser. Felles for alle det siste året er at man skal reise på billigste måte nesten uansett. Er heller sjeldent at man får reise i business, og veldig ofte reiser man med Norwegian eller andre selskaper for at det er mye billigere enn SAS. Eg tror nok SAS allerede har merket dette godt. Oslo er vel den plassen i Norge som har merket minst til nedgangen i oljenæringen, men det vil nok merkes der der og til slutt
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
For SAS og OSL sin del så har ikke markedet besvart prisene med redusert trafikk eller færre reisende. Mulig det påvirker trafikken andre steder i Norge. For OSL sin del så ser det ut til at SAS foreløpig kan fortsette å gni seg i hendene.
Således må det jo vere svært takknemmelige tider for SAS sin revenue avdeling ![]() Jeg reiser ukentlig selv og irriterer meg over hvor dårlig flytilbudet er fra OSL, hvilket i de fleste tilfeller betyr at man må planlegge møter etter flytider eller slses via ett eller annet sted for å få effektive dager. I realiteten blir man mer eller mindre låst til SAS va ARN eller CPH. Mulig et sidespor i diskusjonen, men jeg håper at SAS i fremtiden vil se på mulighetene for å plassere flere CRJ-900 på OSL slik at frekvensene kan økes på en del destinasjoner. Her ligger vel nøkkelen å sy mindre maskiner inn i innlands trafikken også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
SAS har hatt denne prisingen innenriks lenge, og en periode hadde Norwegian det samme. Dessverre ga de opp dette, og dumpet prisene på siste-liten billetter. For et par uker siden ga dette meg en tur ombord hos Mountain Dew, i stedet for frokost hos SAS.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Bare et spørsmål ift dette. Dersom man plutselig begynner å selge billige billetter last minute, vil man ikke da slå foten under modellen hvor man ønsker at alle skal kjøpe billettene så tidlig som mulig?
Denne tankegangen med last minute til lav pris er vel strengt tatt bare gyldig når man har mange ledige seter? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er nok ikke mange selskap som står økonomisk rustet til å leve uten egenkapitalen forhåndsolgte reiser representerer. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg kan ikke forstå annet enn at SAS må ha regnet på disse scenariene. Eksempelvis OSL BGO/TRD/SVG. Her er det ett enorm utvalg av reiser og tilsvarende volum. Dersom man plutselig kjører billig last minute så kan det drive en stort antall av de betalende som bestiller i god tid, over på last minute booking siden kapasiteten uansett er høyere enn etterspørselen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er vel heller ikke nødvendigvis snakk om superbillige billetter, men billetter som ikke er dobbelt så dyre som hos konkurrentene. Er det mye ledig kapasitet så bør selskapene da justere denne. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I fare for å bli kverulant. Men hvorfor burde de det dersom man da står i fare for å flytte flere over på "last minute" bookings?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Hvis man stadig flyr med halvtomme fly slik at det blir forutsigbart med mye billige lastminute billetter så er jeg enig. Poenget er at det neppe er lønnsomt over tid (hverken med overkapasitet eller høy pris), for med dobbel pris av konkurrentene så må man nesten regne med at flere av disse etterhvert flytter over til nytt selskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så lenge det finnes konkurranse så er det jo fair at SAS faktisk gjør dette!
At det er irriterende og svir, ja utvilsomt, men det er jo også en annerkjennelse av det norske markedet at de faktisk ikke taper pax på denne strategien. Om mulig et godt tegn på at det er plass til mer konkurranse... Last edited by Cockpitview; 16-02-2016 at 12:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Nov 2008
|
![]()
Trodde DY priset på samne måte som, det var iallfall en periode de gjorde det. For de som har firmaavtaler, og spesielt til svg, er det nok heller snakk om 400kr i prisforskjell.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Finnes vel i hovedsak to typer reiser som blir booket last minute:
1. Impulsreisen - som gjerne blir droppet og erstattet med tur på den lokale puben i steden for en sentraleuropeisk pub hvis prisen er for høy. (jeg regner mileageruns med i denne kategorien) 2. Den plutselige jobb- eller privattingen som gjør at en bare må reise i morgen, det må gå så fort som mulig og til riktig tid. Her vil en betale det som det koster å oppfylle kravet om riktig destinasjon og tidspunkt, men ikke mer enn det må koste. Så hvis både SK og DY flyr vinge til vinge og DY gjør det til 1/3 av SK sin pris så blir det jo DY og SK sitter igjen med null revenue på det setet. De fleste liker jo ro i sjelen, og det får en ved å legge reiseplaner inklusive booking av billetter, hoteller, biler etc i god tid hvis mulig. Så faren for at en stor andel reisende begynner å gamble på last-minute-prising er vel rimelig lav. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Skjønner ikke problemet... Når DY har et bedre og billigere produkt - hvorfor sjekke SAS? Som kunde i et godt gammeldags reisebyrå er alltid bagasje, fast track og seating inkludert hos Norwegian...også på de billigste billettene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Quote:
Last edited by TOS; 17-02-2016 at 08:53. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
" Hvorfor sjekke Norwegian når forskjellen i produkt uansett gjør at SAS er foretrukket valg?" Slike utsagn er helt håpløst subjektive, og forsøker bare å få deg til å fremstå som lur, og alle andre som velger etter andre kriterier som dumme . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Dec 2007
|
![]() Quote:
Jeg sjekker både SAS og Norwegian når jeg skal ut og fly mellom KRS og BOO. Til nå har SAS alltid vunnet på to elementer; pris (ungdomsbillett) og reisetid/connectiontid på OSL. Men jeg sjekker alltid begge alternativene uansett, da jeg er i en prissensitiv livssituasjon. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Finn Erik Edvardsen
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Med godene til DY og alderen min tatt i betraktning så har jeg ennå ikke opplevd at SAS blir billigere enn DY innen Skandinavia. Nå slipper jeg jo med reisebyråets online løsning å sjekke begge selskapers sider...da de begge kommer opp i samme bilde hos reisebyrået.
Glemte visst også at WiFi er gratis hos Norwegian... |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Revenue management car rental? | Bengt | Reiseforum | 8 | 04-10-2015 07:54 |
SAS Plus - en balanseakt i revenue management | AirbusTrond | Flyforum | 48 | 21-05-2014 21:26 |
Revenue management hos American Airlines (video) | Discus | Småprat | 1 | 21-06-2012 22:42 |
Sover noen i SK revenue management? | Utflyttet | Flyforum | 12 | 06-08-2009 20:17 |