Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-01-2016, 20:07   #21
Chr1st1an
ScanFlyer Blue

Default Re: Sao Tome og Principe

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Takk for bra tips - da kan man kanskje slå ihjel et par dager i begge ender i Accra før man drar videre? To land i samme sleng. Ja hvis Lifemiles klarer å finne bonus billetter til Sao Tome burde nok Accra være overkommelig. Ser at Sao Tome i teorien krever gulfebervaksine - denne er vel kanskje lur å ta for å slippe problemer? Andre vaksiner man trenger? Sies at det knapt er dødsfall av malaria lengre på Sao Tome etter at Taiwan av alle har godt hardt til verks mot myggen der. Malariatabletter har jo noen bivirkninger i følge min far som har reist mye i Afrika så om jeg kan unngå det er nok lurt.
Ja slå ihjel et par dager, men ikke så mye mer enn det.
Vi tok gulfebervaksine og det kostet ikke nevneverdig mye. Du må ta den og ha stemplet i vaksinasjonskortet ditt at du har tatt den for denne turen. (De sjekker på flyplassen ved ankomst)
Malaria er anbefalt og vi tok tabletter som het Provaqomyl. Ingen av oss 4 som tok dem har merket noen bivirkninger. (De skal tas 7 dager etter ankomst også, så husk å ta med flere enn for ant dager)
Tror de tablettene vi tar er forholdsvis nye, så de har nok luket bort bivirkningene.

Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
Når det gjelder Ghana så skaffer du visum i Danmark selvom jeg betalte for ekspress og hadde bedt om det, så tok det over en mnd med posten. Det er et av de dyreste visumene i Afrika. Når du søker be om ekspress så får du visumet kanskje innen mnd. Tørr ikke tenke meg hvor sakte standard tid tar i virkeligheten. HUSK: VÆR EKSTREMT NØYE når du fyller ut skjema og bruke fargebilder uten dato i bilde.
Quote:
Originally Posted by Sondbjo View Post
På hjemmesiden http://www.ghanaembassy.dk/content/visa-application står det express tar 3 dager og normal tar 10 dager. Thats BS.... express 1 mnd med post. Ikke bestill tur til Ghana impulsivt... Når er det du tenker å reise egentlg? Hotel IC er bra men DYRT... Ghana er veldig eksotisk når man først er kommet inn Jeg vet ikke om du så Afrika Trip reporten min?
Vi var 4 pers som søkte fra forskjellig sider av landet. En søknad med vanlig 10 dager og en med ekspress. Alt gikk smurt, men vi som hadde 10 dager bommet litt på når vi sendte inn mtp VIRKEDAGER. SÅ vi ringte inn og de sendte svaret på dagen. Ingen problemer egentlig, så jeg ville satset på dem igjen.
Til info så vet jeg ambassaden i CPH har noen dårlige rykter fra noen år tilbake. Pass og penger ble borte f eks. Dette har mer eller mindre blitt luket bort nå som all pengeoverføring går via bank og man slipper å legge ekstra cash i konvolutten.

Quote:
Originally Posted by ln-bre View Post
Det er to typer malariatabletter: Lariam og Malarone. Lariam kan gi ganske heftige bivirkninger, mens Malarone er nesten uten bivirkninger. Jeg har testet begge uten problemer, men anbefaler Malarone selv om den er noe dyrere.
Se ovenfor, men det finnes altså flere typer. Den som heter Provaqomyl kostet ca 350,- for 2 pakker. 12 piller per pakke.
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 06-01-2016, 20:36   #22
Sondbjo
ScanFlyer Gold

Quote:
Om det blir Ghana i denne omgang blir det nok Visumservice - selv om det koster flesk. Da har jeg ihvertfall en kontakt i Norge å forholde meg til. Jeg er nok av den typen som unngår den type agenter så langt som mulig - men din opplevelse av Ghanas ambassade gjør nok at det er best sånn. Så skal de også ha to referanser i Ghana...

Min største bekymring dog er malaria som nevnt over og medisinens berømte bivirkninger. Orker liksom ikke å bli syk av medisiner på tur eller bli psykotisk. Beste er vel å kjøpe seg myggnetting og myggmiddel. Sao Tome skal være så å si malariafritt nå. Gulfebervaksine og sånt tar jeg uansett.
Malarone har jeg brukt. Jeg ble muligens litt nervøs av den men ovelevbart.(bedre det en malaria ) Du bør vurdere dukoral drikkevaksine. Hold deg unna grønsaker og isbiter etc. Og vær foriktig med aircon. Jeg fikk en super hissig bihulegreie pga det...
Sondbjo is offline   Reply With Quote
Old 09-01-2016, 19:51   #23
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Da var flybilletten bestilt med Avianca Lifemiles som ville løpt ut 31 januar. Blir ØKKONOMI gitt men forhåpentligvis innen da har jeg fornya SAS gullkort som uansett gir meg lounger og sånt på turen. Gleder meg som en liten unge til påska - det var da det passet best for min del. Blir litt mjølkerute på utreisa men men, det er bare innad i Europa for å komme seg til Lisboa. Tar en uke der, jeg skulle nok ønsket å ta med meg Ghana og sånt men fant ut at visumprosessen var noe jeg ikke orket denne gangen.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2016, 10:57   #24
Chr1st1an
ScanFlyer Blue

Quote:
Da var flybilletten bestilt med Avianca Lifemiles som ville løpt ut 31 januar. Blir ØKKONOMI gitt men forhåpentligvis innen da har jeg fornya SAS gullkort som uansett gir meg lounger og sånt på turen. Gleder meg som en liten unge til påska - det var da det passet best for min del. Blir litt mjølkerute på utreisa men men, det er bare innad i Europa for å komme seg til Lisboa. Tar en uke der, jeg skulle nok ønsket å ta med meg Ghana og sånt men fant ut at visumprosessen var noe jeg ikke orket denne gangen.
God tur!
Er nok enig i beslutningen om å ta 1 uke i Lis fremfor Ghana. hehe.

Send gjerne en tripreport, eller oppsummering av hvordan øyene oppleves. :-)
Chr1st1an is offline   Reply With Quote
Old 11-01-2016, 11:10   #25
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Ubs så at jeg skrev feil. Mente en uke på øyene og ikke i Lisboa.
Old 12-01-2016, 18:06   #26
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Da var faktisk visum innvilga - det tok i underkant av et døgn - selv om den havna i spammappa på mailen da. Tror nok dette er et av de lettere afrikanske landene å besøke - da man ikke trenger å sende passet noe sted til en ambassade.
Old 12-01-2016, 18:59   #27
Herlov
ScanFlyer Molded

Quote:
Da var faktisk visum innvilga - det tok i underkant av et døgn - selv om den havna i spammappa på mailen da. Tror nok dette er et av de lettere afrikanske landene å besøke - da man ikke trenger å sende passet noe sted til en ambassade.
Gøy. Hva ble routingen?
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 12-01-2016, 19:08   #28
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Quote:
Originally Posted by Herlov View Post
Gøy. Hva ble routingen?
Osl-fra-lhr-lis Sao Tome og deretter tilbake via Lisboa direkte. Flyet mellomlander i Accra på vei ut og inn. Reiser på awardbillett fra Avianca så blir melkerute.
Old 27-05-2022, 18:45   #29
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Sao Tome og Principe var forresten tema i podcasten 198 land med Einar Tørnkvist sist uke
Reply

Posting Rules