![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Når det gjelder SH må jeg innrømme at jeg stort sett sover, da jeg som regel flyr i GO tidlig om morgenen og sent om kvelden, så da legger jeg ikke så mye merke til service. Det eneste jeg har notert meg er mer lukket gardin, og mye mer prat bland FA de få gangen jeg ser de foran, i stedet for å skjekke om pax trenger noe. Ikke altid de sier hei eller. Jeg har var først EBS i ca 7 år, pg så EBG i 15 år. Etter min oppfatning er nok standarden gradvis blitt dårligere, og da mener jeg ut over justeringen av servicenivået som jo egenetlig er en annen sak. At jeg synes de har tatt det hakket for langt, gir jo ikke grunner for udelt positivt instilling heller. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
De finnes det flere av og gjestene våre har en vane for å tro at vi nekter dem å gå foran når det fremre toalettet faktisk ikke finnes ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg er godt klar over at enkelte fly kun har toalett bak, men i tilfellet jeg viste til var det toalett foran. Det eneste forbeholdet jeg skal ta, er at toalettet virkelig var i ustand, men i så fall forstår jeg ikke hvorfor kabinpersonalet likevel brukte det gjentatte ganger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Frustrasjon over nedslitt kabin gir sikkert også litt frustrasjon blant de flyvende ..
Jeg kunne godt tenkt meg at denne tråden ble stengt, for å bli gjenåpnet om et års tid når den nye kabinen har 'satt seg' og folk er blitt vant til den. Bare sånn for sammenligningens skyld .. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Vel, kult man får noe å rakke ned på. Men mest moro å lese alle kort troll som forventer rød løper, fanfare og store wai'er. Er det så ille å fly med almuen, hvorfor ikke ta et privat, ut fra kommentarene synes det ikke som noe problem for flere av dere?
Last edited by Kleppan; 18-11-2014 at 17:46. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Jet-setter :)
![]() Join Date: Apr 2011
|
![]()
Hehe, bra Kleppan.
Mest konstruktive innlegget jeg har lest. ![]() God bedring. Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]() Quote:
Jeg synes du antyder at dette er snobberi, det er jeg helt uenig i. Om andre velger å stå med nisseluen i hånden når ting ikke er som de skal, er selvfølgelig helt greit, det legger ikke jeg meg borti, selv om jeg synes det er litt veikt. Det må være lov til å stille krav til det produktet man kjøper. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
Joker
|
![]() Quote:
Jeg har aldri vært noen storkunde hos SAS, men føler likevel jeg har nok flighter til å se det samme mønsteret som flere av dere. Jeg har 50 SAS flighter i år, startet gradvis å redusere før jeg for en måned siden droppet SAS helt. Og jeg kan dessverre ikke si at jeg savner de så mye når flyvert(innen) hos BA spør om jeg vil ha noe mer etter jeg har fått to GinTonics, gratis, bakerst i bussen, mellom Oslo og London. Når det er sagt, SAS har noen UTROLIG dyktige/hyggelige/livlige ansatte i kabinen, men den siste tiden føler jeg at de har blitt overskygget av at inkonsekvent service og noen kollegaer som ikke er like glad i jobben sin. Last edited by KristianSk; 18-11-2014 at 19:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Newcomer
|
![]()
Hei! Vet ikke om dette er rett sted å ta opp dette, men jeg prøver. For to uker siden fløy jeg Oslo-Bodø med plus-billett. Fredag ettermiddag, jeg skulle "rett" i 30-årsdag og tenkte å varme opp med noen øl. Da jeg bestilte en øl så var det null stress, kvinnen ved siden av meg ønsket to hvitvin, da raknet det for flyvertinnen. Hun nesten irettesatte foran hele flyet om at plus-billett ikke måtte forveksles med et frikort i baren og at det kun var en enhet alkohol til hver... Stemmer dette? Hun snakket om pålegg fra myndighetene etc. i samme slengen... Hvis dette er tilfellet, burde ikke dette stå skrevet ned noe sted? De reklamerer jo med gratis mat og drikke, men intet om begrensninger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]()
Hei qwert!
Velkommen til forumet! Kan kun snakke for min egen del, men for meg er det viktig å se besetningen ha et smil på lur og en hyggelig tone med passasjerene ombord. Er man sur og gretten, svarer frekt og virker uinteressert er det et stort "fail" for meg. Vet det ofte er mye stress, men slik er det vel i alle serviceyrker? Man kommmer SÅ mye lengre med et lite smil.. ![]() Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Crusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
Flyjunkie
![]() Join Date: Sep 2009
|
![]() Quote:
Det som avgjør om jeg som passasjer får en god eller dårlig opplevelse er CREWET. Det handler om i hvilken grad man klarer å ivareta passasjerenes behov, få de til å føle seg velkommen, ivaretatt og at de får den servicen de trenger. Som Kim sier, det handler om et smil. Alle har de samme flyene, det som skiller er folkene som jobber om bord. Det som virkelig viser hvor proffe folk er, er hvordan man handler uregelmessigheter og problemer. Jeg VET det er krevende å jobbe om bord, men mange får det til på en eksepsjonelt god måte. En del er helt middelmådige, og noen få burde vært kjeppjaget ut av uniformen. De aller beste flyopplevelsene mine har vært der det har vært store utfordringer, og crewet taklet dette på beste måte. Her har SAS virkelig glimret noen ganger, og Norwegian... vel. Å klare å snu en negativ opplevelse til en positiv, er en av de sterkeste måter å bygge merkelojalitet på. Kanskje de som gikk av hadde en grunn til å være misfornøyde? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Newcomer
|
![]() Quote:
SAS har historisk tilbudt et sterkt produkt: god benplass, fin servering, "alt inkludert". Servicen har bygget på produktet og personalet har bydd på god service gjennom å by på litt ekstra servering, komme med påfyll ofte etc. SAS-kulturen (tilsvarende andre nettverkselskaper) bygger på et standardisert opplegg hvor kundene skal oppleve lite variasjon, nettopp fordi man ønsker å være forutsigbare. Selve hardwaren er ikke lenger like sterk: slitte kabiner, trangt og dårlig/ingen gratis servering. "Hjelpemidlene" man tidligere hadde er borte. Jeg oppfatter flere i denne tråden slik at man ønsker at dette skal oppveies av bedre software, dvs. den mellommenneskelige servicen besetningen kan skape gjennom sin tilstedeværelse. Å "bjuda på" og være folkelig er et stykke fra den tradisjonelle SAS-kulturen slik jeg oppfatter, det er vel heller noe man lettere fant hos Braathens og nå finner i Norwegian. Jeg synes derfor det er interessant at temaet kommer opp. Det er liten tvil om at hardwaren er sliten og faller bakpå ift. konkurrentene. Dagens strategier med å gjøre det "enklere å reise", samt å skape en community med kundene, handler vel delvis om å nærme seg kundene, les bli mer folkelige, men det er nok ikke enkelt å endre en såpass sterk "posh" kultur. Blant de norske kabinansatte er det nok endel ex-BU som har erfaring med en mer "folkelig" stemning, men jeg vil tro situasjonen er annerledes i ARN/CPH. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
Flyklapper
|
![]() Quote:
Man snakker om selskaper som serverer full frokost på en times tur, men de er ikke oppsatt med minimum crew. Så bedret hardware blir selvføgelig bra og vil øke trivselen både for kunder og crew men man får problemer med det menneskelige så lenge man fortsetter med minimum, selv om man tilpasser serviceopplegget etter dette. Men de økonomiske realiteter er hva de er, og vi vil nok aldri se ekstra crew på SAS-flyene igjen .. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Mye intressant her :-)
Inkonsekvent service er ikke ok, så enkelt er det. Ei heller ikke ok å ikke bli mött skikkelig når man kommer ombord. Når man står der fremme så kan man til tider bli opptatt med ulike ting som gjör at man ikke får sagt hei og velkommen. Det kan väre coordinering med cockpit, cateringsjekk, eller å svare på henvendelser fra gate. Toalettet fremme kan bli stengt av ulike årsaker, og eventuelt benyttet av crew. ödelagte lys, låser, kraner, etc. Som gjör at man velger å stenge det for pax, men crew kan benytte det. Eventuelt forsöke å fikse problemer underveis (selv gjort det ved endel anledninger) Slitte kabiner er et problem, men det er ting på gang. Egen kabin-fokus gruppe som skal fikse ting og tang raskere en i dag. Men det er ikke ok slik det er i dag. På long haul er det som alle vet skifte på gang. Förste fly er i garasjen. Jeg vil oppfordre alle dere som opplever noe som ikke er som det skal väre å skrive en henvendelse til customer care. Når man skriver her klarer man å skrive en kjapp melding også her: http://www.sas.no/Customer-Care/feed...takt_form_care Det er viktig slik at ting kan bli fulgt opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 | ||
Flyklapper
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
|
![]()
Hei!
På ingen måte noen heksejakt mot hverken crew eller groundstaff, som tidligere sagt i poster finnes det en stor del som er helt utmerket! Prøver selv alltid å hilse og smile til de som jobber ombord, og forventer det samme fra dem. Spiller ingen rolle med statuskort eller billettklasse, et smil bør man gi uansett. Har selv en jobb der man må være "på topp" dag og natt, og gjerne i flere døgn i strekk. Kundene bryr seg ikke om jeg er trøtt, sliten eller sur. De forventer en god opplevelse, og da er det jobben min å gi dem det. Punktum! Vi med status har vært statusløs vi også, og må ikke tro at det alltid er en dans på roser å være borte fra familien opptil 200-250 døgn i året. De som reiser mest er ofte de som godtar og er vant til det meste, men når man er mer ombord i et SAS-fly enn hjemme i sin egen stue, forventer man å bli oppvartet også når man betaler flere hundre tusen i året for akkurat det. Som sagt over her, med et smil på lur og en hyggelig velkomst er mye gjort. Kan gjerne være både gamle fly, dårlige seter og forsinkede avganger så lenge man gjør ting med et smil og godt humør smitter det.. ![]() Kim |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Flydiot
![]() Join Date: Aug 2010
|
![]()
Har hatt noen turer i plus rundt i europa hittil i år og er tilnærmet utelukkende møtt av fantastisk hyggelige CC som vikelig vet hva det vil si å ta vare på kundene sine.
Aldri vært nei i deres munn når jeg har spurt om noe. Jeg beskylder ingen for det motsatte, men jeg er blid, høflig og imøtekommende mot CC selv og det føler jeg at jeg får igjen for. Håper det ikke går troll i ord på SK4697 i morra tidlig. Ville vært typisk og møtt en over-drage etter dette skrytet her ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva skjer med SAS flyet som skulle lande på LYR nå? | Concorde98 | Småprat | 11 | 13-07-2015 18:40 |
Hva skjer med SK907 22.04.12 og andre SAS IC kanselleringer? | orhel | Småprat | 79 | 02-05-2012 09:44 |
Hva skjer med SAS og setevalg på automat? | Mjolnir | Småprat | 4 | 19-03-2012 17:43 |
Hva skjer med SAS' Fokker 50-maskiner, og rutene de trafikkerer til neste år? | flyKSU | Flyforum | 2 | 06-12-2009 22:46 |
Hva skjer i dag med SAS | LN-TUM | Flyforum | 5 | 20-09-2005 17:51 |