Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 23-02-2014, 21:45   #21
AirlineLover
ScanFlyer Blue

Default Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Erbil ble valgt til Arab Tourism Capital 2014 (PS: selv om Erbil ble valgt til Arab touris... Så er byen kurdisk :P). Det var sharjah (som er rett ved Dubai) ,Beirut og en annen by. Og Erbil ble valgt, ikke de andre.
AirlineLover is offline  
Old 24-02-2014, 00:22   #22
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er mange selskaper etterhvert som har prøvd konseptet 'et par byer i Europa' - via en by i den regionen - til BKK/Far East. Ingen av dem eksisterer i dag ... Stadig nye svenske selskaper som prøver seg nedover i den retningen også. og de går regelmessig konkurs.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now  
Old 24-02-2014, 01:24   #23
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by AirlineLover View Post
Jeg lurte på om hvis det fantes flygninger via Erbil til Asia og midtøsten, ville du fly med dem da?
Nei, hvorfor skulle jeg ønske en mellomlanding når jeg kan unngå det?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 24-02-2014, 06:15   #24
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Default Re: Hadde du turt å...?

Quote:
Fortell meg hvorfor du lurer litt noen ganger hvem det som vil seg selv så vondt at de ønsker å starte et nytt flyselskap...

Selv de mest veldrevne flyselskapene har marginer som er så lave at det fort kan bikke over, og konkurransen er knallhard. Det vanskeligste før du starter er å få et AOC. Etterpå så er det å få nok inntekter.

Om du på død og liv må starte så (og det gjelder for det meste av business) sats på noe som ikke er dekket av andre.

Det er et pax-grunnlag for OSL-EBL, så f.eks. om man baserte seg på en E170 (evt E190) daglig så er ikke det umulig, men per i dag så er det en svært prissensitiv gruppe som vil være hovedgrunnlaget, og de etablerte kan garantert underprise hvilken som billettpris du velger. En del vil sette pris på nonstop-rute og kan være villig å betale ekstra for dette, og det er disse du må "fri" til i begynnelsen, samt de som har planer om business der nede. Men de er veldig sensitive overfor tider, stabilitet og regularitet, og det er det som koster penger og det tar lang tid før du kan vise til dette.

Skal du satse på rute videre til Sør-øst Asia, så må du tilby fasiliteter og priser som matcher eller billigere enn de andre som flyr. Her har du ingen nonstop-fordel og som nytt og uetablert så må du også bevise.
Old 24-02-2014, 07:50   #25
AirlineLover
ScanFlyer Blue

Lufthansa Re: Hadde du turt å...?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Selv de mest veldrevne flyselskapene har marginer som er så lave at det fort kan bikke over, og konkurransen er knallhard. Det vanskeligste før du starter er å få et AOC. Etterpå så er det å få nok inntekter.

Om du på død og liv må starte så (og det gjelder for det meste av business) sats på noe som ikke er dekket av andre.

Det er et pax-grunnlag for OSL-EBL, så f.eks. om man baserte seg på en E170 (evt E190) daglig så er ikke det umulig, men per i dag så er det en svært prissensitiv gruppe som vil være hovedgrunnlaget, og de etablerte kan garantert underprise hvilken som billettpris du velger. En del vil sette pris på nonstop-rute og kan være villig å betale ekstra for dette, og det er disse du må "fri" til i begynnelsen, samt de som har planer om business der nede. Men de er veldig sensitive overfor tider, stabilitet og regularitet, og det er det som koster penger og det tar lang tid før du kan vise til dette.

Skal du satse på rute videre til Sør-øst Asia, så må du tilby fasiliteter og priser som matcher eller billigere enn de andre som flyr. Her har du ingen nonstop-fordel og som nytt og uetablert så må du også bevise.
Hmm, EBL-OSL kan virke. Det går mange ruter fra EBL til Gøteborg og Stockholm.
De som drar til EBL fra Oslo, tar Austrian, Lufthansa eller Turkish Airlines. Men de må mellomlande.
AirlineLover is offline  
Old 24-02-2014, 08:09   #26
Savipix
ScanFlyer Rusty

Savipix's Avatar

Quote:
Det går mange ruter fra EBL til Gøteborg og Stockholm.
Många är en stor överdrift!

Jag har tappat kontrollen på antal bolag som har försökt flyga på EBL från ARN och GOT och slutat med K-O-N-K-U-R-S!
Savipix is offline  
Old 24-02-2014, 08:24   #27
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Hmm, EBL-OSL kan virke. Det går mange ruter fra EBL til Gøteborg og Stockholm.
Det går en(1) ukentlig ARN-GOT-EBL vv med Hermes.
Old 24-02-2014, 08:27   #28
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

"If you want to be a Millionaire, start with a billion dollars and launch a new airline.", Richard Branson.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline  
Old 24-02-2014, 14:36   #29
AirlineLover
ScanFlyer Blue

Så det dere prøver å fortelle meg er:
Ikke start et flyselskap
Det er det dummeste man kan gjøre
Man taper alltid penger
Flyselskapene går nesten alltid konkurs
Og til slutt:
Ikke start et flyselskap med base i Erbil, fordi ingen vil fly med oss.

AirlineLover is offline  
Old 24-02-2014, 14:38   #30
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Quote:
Så det dere prøver å fortelle meg er:
Ikke start et flyselskap
Det er det dummeste man kan gjøre
Man taper alltid penger
Flyselskapene går nesten alltid konkurs
Og til slutt:
Ikke start et flyselskap med base i Erbil, fordi ingen vil fly med oss.

Ja det var vel en grei oppsummering.
Old 24-02-2014, 15:17   #31
AirlineLover
ScanFlyer Blue

Ok.

Sett flyselskaper som Emirates fly med A380 på korte strekninger. Som til Milan i Italia.
Hvordan klarer DE å fylle opp, når jeg ikke kan fylle opp en A320 fra Erbil..

Vel, mange mellomlander med Emirates. De gikk ikke K-O-N-K-U-R-S.
Mange av destinasjonene til Emirates virker HELT unødvendige. De fleste av de unødvendige er i Afrika og India/Pakistan. Selv om mange pakistanere og indere jobber i UAE.

Det kan Vel være mulig å kombinere Nord-Amerika og Europa med Asia og Afrika...?

Eller så er min aller største drøm kastet rett ned i dass. Da får jeg bare bli en kommersiell pilot da
AirlineLover is offline  
Old 24-02-2014, 15:22   #32
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Sett flyselskaper som Emirates fly med A380 på korte strekninger. Som til Milan i Italia.
Hvordan klarer DE å fylle opp, når jeg ikke kan fylle opp en A320 fra Erbil..
Fordi den A380 i prinsippet har med seg passasjerer fra hele verden. Og Erbil er ikke akkurat Dubai....

Quote:
Vel, mange mellomlander med Emirates. De gikk ikke K-O-N-K-U-R-S.
Mange av destinasjonene til Emirates virker HELT unødvendige. De fleste av de unødvendige er i Afrika og India/Pakistan. Selv om mange pakistanere og indere jobber i UAE.
Et godt råd: Sett deg inn i forretningsmodellen til Emirates, da ser man at at viktig ting for å lykkes er volum og atter volum.

Emirates flyr heller ikke til "unødvendige" destinasjoner, da hadde de ikke klart fylle flyene
Old 24-02-2014, 15:28   #33
LN-CMN
ScanFlyer Silver

Hvis man snakker om Erbil EBL så synes jeg man kan stille det samme spørsmålet, ville du flydd via Baku GYD? De er på lik linje med Erbil i vekst aka Dubai-style

Kommende flyvninger:

Instagram: flapsandspoilers
LN-CMN is offline  
Old 24-02-2014, 15:29   #34
AirlineLover
ScanFlyer Blue

Thumbs up Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Fordi den A380 i prinsippet har med seg passasjerer fra hele verden. Og Erbil er ikke akkurat Dubai....

Et godt råd: Sett deg inn i forretningsmodellen til Emirates, da ser man at at viktig ting for å lykkes er volum og atter volum.

Emirates flyr heller ikke til "unødvendige" destinasjoner, da hadde de ikke klart fylle flyene
Så hvis jeg starter ruter til mange steder, så kan jeg også fylle opp flyene?
Fra Frankfurt, Oslo, Madrid, London og Paris til Erbil. Og fra Erbil til Hongkong, Bangkok, Singapore, Dubai, Sydney og Doha? Erbil er nærme Dubai, så folk kan kanskje mellomlande der for å komme til Dubai? Kan det virke? Det var det som var poenget med å starte denne tråden. Hvis ingen tør å fly med et kurdisk flyselskap da går jeg konkurs. Kurdistan er ikke som Irak
AirlineLover is offline  
Old 24-02-2014, 15:33   #35
Kanon
ScanFlyer Molded

Hvordan skal du starte ett flyselskap har du en milliard eller to på lager?
Kanon is offline  
Old 24-02-2014, 15:36   #36
AirlineLover
ScanFlyer Blue

Norwegian Re: Hadde du turt å fly via Erbil i Irak?

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Nei, men kan jeg ikke finne investorer?
Er ikke 50 millioner NOK nok?
Kan lease noen fly fra ILFC.

Bjørn kjos var ikke så rik da han startet norwegian...
AirlineLover is offline  
Old 24-02-2014, 15:43   #37
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Så hvis jeg starter ruter til mange steder, så kan jeg også fylle opp flyene?
Fra Frankfurt, Oslo, Madrid, London og Paris til Erbil. Og fra Erbil til Hongkong, Bangkok, Singapore, Dubai, Sydney og Doha? Erbil er nærme Dubai, så folk kan kanskje mellomlande der for å komme til Dubai? Kan det virke?
I teorien ja, bortsett fra at du trenger MANGE flere destinasjoner....og dertil flere fly

Quote:
Det var det som var poenget med å starte denne tråden. Hvis ingen tør å fly med et kurdisk flyselskap da går jeg konkurs. Kurdistan er ikke som Irak
Du vil slite med en dårlig rykte og dermed tape mange kunder pga det

Quote:
Nei, men kan jeg ikke finne investorer?
Er ikke 50 millioner NOK nok?
Kan lease noen fly fra ILFC.

Bjørn kjos var ikke så rik da han startet norwegian...
Norwegian svei vel av rundt en milliard før de begynte gå i pluss....og det var en relativt liten operasjon.

Så 50 milliarder er kanskje et greit utgangspunkt for en IC satsning, selv om du leaser fly. Og selv da er oddsen mot deg

Men så er det bare et problem: Du er ikke alene der ute og EK, TK, QR, EY og alle de andre Midt-Østen selsaskapene har store lommer og muskler og vil utkonkurere deg. Det vet også investorene som neppe vil ha tro på prosjektet ditt. Sorry, men sånn er virkeligheten

Det finnes langt bedre måter å kaste bort pengene sine på enn både å starte flyseselskap. Det samme gjelder kommersiell pilot. Forskjellen er bare hvor mange penger du kaster bort
Old 24-02-2014, 15:49   #38
AirlineLover
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Kanon View Post
Quote:
Originally Posted by Someone View Post
I teorien ja, bortsett fra at du trenger MANGE flere destinasjoner....og dertil flere fly

Du vil slite med en dårlig rykte og dermed tape mange kunder pga det

Norwegian svei vel av rundt en milliard før de begynte gå i pluss....og det var en relativt liten operasjon.

Så 50 milliarder er kanskje et greit utgangspunkt for en IC satsning, selv om du leaser fly. Og selv da er oddsen mot deg

Men så er det bare et problem: Du er ikke alene der ute og EK, TK, QR, EY og alle de andre Midt-Østen selsaskapene har store lommer og muskler og vil utkonkurere deg. Det vet også investorene som neppe vil ha tro på prosjektet ditt. Sorry, men sånn er virkeligheten

Det finnes langt bedre måter å kaste bort pengene sine på enn både å starte flyseselskap. Det samme gjelder kommersiell pilot. Forskjellen er bare hvor mange penger du kaster bort
Jeg SKAL klare det uansett hva.

Men hvor fikk kjos alle de pengene fra? PS: ingen av EK, EY, TK Og QR er Low-cost selskaper!

De skal være SAS og jeg skal være norwegian!
AirlineLover is offline  
Old 24-02-2014, 15:51   #39
sukram
ScanFlyer Gold

Det er jo ikke fordi folk gjerne vil knuse drømmen din at de skriver det de skriver.
De prøver bare - uten å trå alt for feil - å realitetsorientere deg.

Konkurransen med Emirates, Etihad og Qatar er fullstendig knusende. Den er en så stor fare for de tradisjonelle nettverksselskapene (Lufthansa, AirFrance etc) at de gjør det de kan for å forhindre at de spiser opp deres hjemmemarked. Og de nevnte har mange tiårs erfaring med flydrift, de har allerede pengene og flyene på plass og er velkjent både i hjemlandet og ute.

HVORFOR skulle investorer (hvilke er det du tenker på her, egentlig. Banker? Kommer ikke til å skje. Venture capital? Kommer ikke til å skje. Mamma og pappa? Har (neppe) penger nok) ta sjansen på å satse på en ung mann, uten kjennskap til kunsten å drive flyselskap, uten å ha tillatelsen i orden og helt uten å noe egenkapital annet enn kanskje en BSU.

Beklager, det går ikke.

Husk, bak Emirates, Turkish og Qatar så står den enkelte nasjonalstat. De har kapitalbaser det er få forunt å være i besittelse av.

Joda, Norwegian startet uten samme kapitalbase. Men 1) de hadde allerede mange av tillatelsene de trengte pga tidligere kortbanedrift, 2) de hadde erfaring, 3) et minimum av kapital og ikke minst 4) var særdeles heldig med at markedet (Braathens kjøpt opp, SAS var halvdød) og markedsforholdene (bonusforbud). Og likevel var det bare såvidt det gikk!
sukram is offline  
Old 24-02-2014, 15:53   #40
SK384
ScanFlyer Crusty

SK384's Avatar

Quote:

Tror ikke det er mange flyselskaper som lenger flyr til unødvendige destinasjoner. Hvis ikke en rute er lønnsom så varer ikke den lenge. Det var vel noe annet i gamle dager. Da ble det fløyet til mange rare steder. SAS hadde vel en del ruter som ikke var spesielt lønnsomme for å si det forsiktig.
SK384 is offline  
Closed Thread

Posting Rules