Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-06-2013, 13:06   #1
LN-FHU
Superflyer

LN-FHU's Avatar

Default Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur

Dette er en ikke-sak !!
Sikker på at alt er 100% korrekt fremstilt folkens.....HUSK: en sak har flere sider....dette trenger ikke gjentas.
Men selvfølgelig....mange MÅ kritisere

Frode H.
LN-FHU is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 13:13   #2
litt-amatør
ScanFlyer Molded

Selv er jeg en svoren tilhenger av cash under mottoet "cash is king". Men jeg har akkurat her litt forståelse for at det skaper mye problemer i lufta å skulle ta imot masse ulike sedler e.l. Men det som jo er viktig for oss som liker å betale cash er jo å ha på seg små sedler og mynter. Jeg blir altså grenseløst oppgitt og irritert på folk som går rundt med bare 500-lapper og tror dette skal by på null problem å få vekslet hvor som helst når som helst.

På min siste flytur nå var det nettopp en slik situasjon der en passasjer kjøpt en boks cola og rakte frem en 50 euro-seddel. Hun stilte seg helt uforstående til at personalet ble ganske oppgitt og spurte om hun ikke hadde mindre eller et kort.

En annen ting som også irriterer meg er at minibankene på Gardermoen kun har 50 eurosedler. Det må da være mulig å få 20 euro-sedler i noen av dem i det minste. det er jo så ekstremt upraktisk å komme til bestemmelsesstedet å skulle kjøpe en bussbillett eller en kort taxitur og så måtte spørre om å veksle 50 euro.
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 13:53   #3
LN-RRE
Data warehouse consultant

Nåja, man kjenner vel ikke historien selv om man har hørt en salgbar gjenfortelling fra en industri som selger underholdning/nyheter

Tviler på at hun hadde blitt nekta et glass vann dersom hun hadde spurt
Old 13-06-2013, 19:50   #4
Altitude
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-RRE View Post
Tviler på at hun hadde blitt nekta et glass vann dersom hun hadde spurt
Ja. La oss håpe du har rett i det.
Ett glass H2O på 12 timer i luften er uansett godt over grensen, fysioligisk.

Befrakter har også, etter mitt skjønn, et ansvar for å transportere sine passasjerer til bestemmelsesstedet uten å utsette dem for helt banale, lett unngåelige helserisiki.

Den som løfter menneskelige organismer opp til 40 000 fot, mot betaling, får vær-så-god bære sin del av ansvaret. Selv for sjenerte reisende med feil valuta.
Altitude is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 17:43   #5
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Default Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur

Noe sier meg at DY hadde ferdigskrevet Manus for pressehåndtering på denne saken. Er vel ikke utenkelig at damen hadde et lokalt bankkort uten Visa heller, mange tror jo det er det samme. Men DY burde kanskje stille en inn betalingsterminal på "Thailand" siden brorparten av de reisende skal komme derfra i fremtiden.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 18:02   #6
KristianSk
Joker

KristianSk's Avatar

Om saken er slik den blir fremstilt synes jeg det er litt snodig at ingen av de andre passasjerene spurte om de skulle betale for henne.
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 18:38   #7
hifiman
ScanFlyer Gold

hifiman's Avatar

Quote:
Originally Posted by KristianSk View Post
Om saken er slik den blir fremstilt synes jeg det er litt snodig at ingen av de andre passasjerene spurte om de skulle betale for henne.
synes jeg er veldig rart, har jeg sittet siden av henne så skulle jeg selvsagt ha kjøpt en matbit til henne..men hun sa selv at hun vil ikke "plage" de andre passasjerene.
Old 14-06-2013, 09:19   #8
Gunnar
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by hifiman View Post
synes jeg er veldig rart, har jeg sittet siden av henne så skulle jeg selvsagt ha kjøpt en matbit til henne..men hun sa selv at hun vil ikke "plage" de andre passasjerene.
Glem nå ikke kulturforskjell. Hva som er å "plage andre" er ikke det samme i Norge som i Thailand...

Ang. kaffen: den kan jo ha kommet tidlig i turen. Men hvis hun ikke fikk betale kaffen kontant, hadde hun grunn til å tro at hun skulle få betale maten kontant senere på turen?

Og som mange andre allerede har påpekt: utenfor Norge er det mange steder hvor kontanter fremdeles er "normalen", og kort ikke er like utbredt. Å bruke VISA på NRT var heller ikke problemfritt sist jeg var der, og det er i et land som ellers er ganske god på teknologi. Betaling av bagasjeovervekt foregikk endatil på gamlemåten med kortet under en papirbit, og rulle over for "gjennomslag" for å få kort-detaljene (dette var i 2010)...
Old 13-06-2013, 18:44   #9
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Hun reagerte altså på at hun ikke fikk mat når de andre passasjerene fikk det, men når hun så forsøkte å bestille bestilte hun bare kaffe?
Old 13-06-2013, 19:30   #10
TLS at OSL
Flyer

OSL Re: Norwegian nektet henne mat og drikke på 12 timers flytur

Iflg. Aftenposten hadde hennes venn ikke bestilt mat på forhånd, noe som visstnok førte til at hun heller ikke fikk kjøpt mat.
Dette er så pinlig dårlig av DY at det er flaut å være norsk. Jeg håper flere tar lærdom av dette og heller flyr med SAS eller Thai. Som flere har sagt før meg her: Du får det du betaler for.
TLS at OSL is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 19:49   #11
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TLS at OSL View Post
Iflg. Aftenposten hadde hennes venn ikke bestilt mat på forhånd, noe som visstnok førte til at hun heller ikke fikk kjøpt mat.
Dette er så pinlig dårlig av DY at det er flaut å være norsk. Jeg håper flere tar lærdom av dette og heller flyr med SAS eller Thai. Som flere har sagt før meg her: Du får det du betaler for.
Det kan bli dyr mat, og antakeligvis ikke verdt prisen, dersom man skal velge SAS eller Thai kun for maten sin del. Det må vel være bedre å skaffe seg et kort som kan brukes internationalt? Spesielt om man skal få det man betaler for.

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 20:36   #12
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-VLE View Post
Det kan bli dyr mat, og antakeligvis ikke verdt prisen, dersom man skal velge SAS eller Thai kun for maten sin del. Det må vel være bedre å skaffe seg et kort som kan brukes internationalt? Spesielt om man skal få det man betaler for.

Vidar
Og hvor lett tror du det er for en hvilken som helst Thai å skaffe seg et internasjonalt kredittkort?
Old 13-06-2013, 21:10   #13
LN-VLE
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TG923 View Post
Og hvor lett tror du det er for en hvilken som helst Thai å skaffe seg et internasjonalt kredittkort?
Tror du denne reisen er betalt kontant?

Vidar
LN-VLE is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 20:18   #14
VC-10
ScanFlyer Crusty

VC-10's Avatar

Quote:
Vi har jo også hørt her inne på forumet om folk som er nektet et glass vann på SAS, så det kan vel være litt så som så i begge leire. Lærdommen bør vel heller være at den som skal bestille en billett faktisk leser hva produktet inneholder og ut fra det bestemmer seg for om dette er noe som passer ens behov.
Jeg er forøvrig helt enig i at dette kunne vært løst smidigere, og jeg regner med at evne til smidighet er en del av det bilde DY/DU ønsker å vise av seg selv. Men den smidigheten kan selvfølgelig ikke bli så stor at folk begynner å utnytte den og dermed utvanner produktet.
Som du sier, man får det man betaler for, og dersom prisforskjellen med god margin faller på DY sin side, er det kanskje ikke så rart at mange velger å fly med dem og heller velger å betale for maten for dermed å ha mere å rutte med på reisemålet!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 20:33   #15
Peppep
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Vi har jo også hørt her inne på forumet om folk som er nektet et glass vann på SAS, så det kan vel være litt så som så i begge leire.
Jeg har bare sett den diskusjonen på shorthaul, på longhaul får man utdelt vannflaske i setelommen + vann til begge måltidene, og ellers er det vann tilgjengelig i galley gjennom flighten.
Old 13-06-2013, 21:33   #16
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Ja, dette burde vært løst på en smidigere måte. Forhåpentligvis kan vi tilskrive denne episoden på oppstartsproblematikk, og selv de beste selskaper tabber seg ut (uten at man dermed trenger å gå høyt ut å snakke om flauhet osv.). Når det er sagt så er det jo mange som hevder at SAS og andre er billigere enn DY...

Last edited by TOS; 13-06-2013 at 22:51.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 20:19   #17
Cool Vibes
Newcomer

Det er ikke mulig å "glemme" å bestille mat på norwegian sine sider. Jeg misliker sterkt overforbruket av dette ordet. Det brukes utelukkende for å dekke over sitt eget ansvar i en sak. Det er mulig for meg å glemme å kjøpe ost på butikken, og det er mulig å glemme å gi en beskjed videre til rette vedkommende, men det er ikke mulig å glemme å bestille mat på Norwegian.no.

Jeg har selv opplevd personer som har "glemt" å kjøpe bagasje hos samme selskap. Norwegian har lagt opp prosessen ved billettkjøp slik at man aktivt må velge at man kun ønsker håndbagasje dersom dette ønskes. Ved å aktivt måtte velge er det helt og holdent passasjerens eget ansvar. Jeg stemmer for livstid i fengsel for personer med så alvorlige tilfeller av IQ-sperre. De påfører meg smerte daglig. Jeg kan med hånden på hjertet si at jeg personlig aldri, aldri (!) har oppført meg i nærheten av like korttenkt uten å evne å ta selvkritikk.
Cool Vibes is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 23:40   #18
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Cool Vibes View Post
Det er ikke mulig å "glemme" å bestille mat på norwegian sine sider.
Men det er fullt mulig å "glemme" det hvis man ex. kjøper billettene gjennom Expedia eller andre steder. Der står det heller ingen ting om mat eller bagasje.

Old 13-06-2013, 23:52   #19
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Men det er fullt mulig å "glemme" det hvis man ex. kjøper billettene gjennom Expedia eller andre steder. Der står det heller ingen ting om mat eller bagasje.
Expedia opplyser alltid om vanlige utgifter som ikke er inkludert i prisen. Jeg ble f.eks. opplyst om at Delta tar seg betalt for kofferten min fra JFK-MCO i sommer. Og jeg er ikke en person som leser de små bokstavene. Synes virkelig ikke at DY kan klandres for denne saken.

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Old 13-06-2013, 20:54   #20
teamseacow
ScanFlyer Silver

teamseacow's Avatar

Men om hun får mat uten å betale, hvorfor kan ikke jeg bare "glemme" kortet og gjøre det samme?

Gravity, thou art a heartless bitch.

~Sheldon Cooper
teamseacow is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules