Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 09-01-2013, 23:59   #21
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Default Re: Norwegian nektet assisterende lege kaffe

Quote:
Originally Posted by Wingman View Post
Her er det nok snakk om kulturforskjeller ja! Og det står dessverre ikke i Norwegians manualer at det i noen tilfeller er greit å dele ut gratis kaffe. Jeg for min del tenker at verdien av en fornøyd passasjer er mye større enn den av en boks cola eller kaffe, og deler ofte ut complimentary i situasjoner der man kan skape et godt inntrykk/rette opp et dårlig. Dog er jeg heller ikke redd for å miste jobben min.
Kunne ikke sies bedre
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 00:02   #22
DyRayBan
ScanFlyer Blue

Vet ikke hva mine spanske kollegaer har fått beskjed om, men det er faktisk helt vanlig å tilby noen som har hjulpet til, ett eller annet. Har til og med mulighet til å registere dette på OBT'n. Crew kaffe eller crew vann hadde vært en kjapp og enkel løsning her. Skulle bare mangle når noen hjelper oss ombord!

En del, for å si det sånn.....
DyRayBan is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 00:24   #23
Bastholm
Newcomer

Quote:
Originally Posted by DyRayBan View Post
Vet ikke hva mine spanske kollegaer har fått beskjed om, men det er faktisk helt vanlig å tilby noen som har hjulpet til, ett eller annet. Har til og med mulighet til å registere dette på OBT'n. Crew kaffe eller crew vann hadde vært en kjapp og enkel løsning her. Skulle bare mangle når noen hjelper oss ombord!
Jeg har faktisk ofte set DY crew i Cph give vand til handlingpersonalet mens de venter på at pax tælles eller baggage unloades... Så der må de være plads i regnskabet til individuelle vurderinger. Så det lyder sansynligt at kulturforskel er en dominerende forklaring. I skandinavien gider vi ikke personale der kører by the book - vi vil have individuelle vurderinger inden for rammerne af sund fornuft.
Bastholm is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 00:26   #24
Wingman
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by DyRayBan View Post
Du har helt rett i at dette er vanlig, men dersom ingen har nevnt dette på kurs (noe som kan være sannsynlig med tanke på intensiviteten, og at det ikke står spesifikt i manualen), hva skal man da gå ut fra? Hvordan skal man forholde seg som kontraktsansatt i et nytt selskap, der det eneste man har fått beskjed om er at all mat og drikke må betales for?
Old 10-01-2013, 01:18   #25
L-1011
ScanFlyer Molded

Hade det varit en flygvärdinna hos SAS istället som agerat på samma sätt, då hade det varit stora negativa rubriker på www.e24.no och www.di.se +300 negativa kommentarer från läsare.
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 07:03   #26
apeks
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Hade det varit en flygvärdinna hos SAS istället som agerat på samma sätt, då hade det varit stora negativa rubriker på www.e24.no och www.di.se +300 negativa kommentarer från läsare.

Please..........
apeks is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 10:04   #27
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Jeg kan forstå at en spansk flyvertinne har jobben sin kjær og ikke vil gjøre noe galt, men kapteinen burde tatt ansvar for dette.
Det er noe med at en slik "fillesak" blåser så veldig opp i et vannglass..

Nå vet jeg ikke hva L-1011 sikter til, men alle selskaper har vel fra tid til annen en slik episode, som kunne vært behandlet bedre. Det er tross alt bare mennesker som utfører en jobb.
Old 10-01-2013, 10:15   #28
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Selv hos Aeroflot tror jeg legen som assisterte en syk person ombord SVO-PEK fikk en form for belønning. Og Aeroflot er ikke kjent for å være det mest serviceorienterte selskapet i verden. Apropos kompensasjon, Lufthansa insisterte på å gi meg flaske vin, snacks og en masse annet rart i bytte mot at jeg byttet sete fordi en familie gjerne ville sitte sammen. Dette på Y på en 2 1/2 timers lang flight...
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 10:43   #29
Icenor
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
I selskaper som Thomas Cook Scandinavia og SAS vanker det ofte en blomst eller en flaske vin til legen etterpå i slike saker.
Kan godt stemme, men jeg hadde blitt overrasket om det er noe som står i OM'en. Det er vel først og fremst noe personallet gjør på eget initativ. Og det er ikke noe som stopper kabinen i DY å gjøre det samme.

Quote:
Det virker som om de kontraktsansatte spanske kabinansatte har en forståelse av arbeidsoppgavene som ikke passer inn i en skandinavisk tenkemåte.
Det er nok rett at den spanske kulturen i mindre grad enn den skandinaviske, åpner for å dele ut ting gratis. Men å si at de nekter å gi en kopp kaffe til noen som har hjulpet dem er å overdrive. Jeg vet ikke om denne legen faktisk ba om kaffe eller bare forventet å få noe og dermed ble skuffet når ingenting kom, men i verste fall så var det bare en misforståelse eller at crewet rett og slett var fokusert på de 180 andre pax'ene som nå var halvannen time forsinket.

Det som slår meg, basert på det du skriver, er at legen eller hennes ektemann velger å fokusere på at de ikke fikk noen belønning, istedet for å være glad for at de fikk muligheten til å hjelpe en stakkars person og deres familie, som må avslutte ferien sin på et sykehus i et fremmed land. Men det går vel tilbake til kultur det også...

Quote:
Det merkelige var jo at kapteinen på denne DY-maskinen ikke klarte å skjære gjennom...
Dette stemmer bare ikke. Forøvrig, så syns jeg det er lite kollegialt av deg å dømme et crew basert på Facebook rykter.

Quote:
Det hører med til saken at Norwegian etter en "mediestorm" i ettertid har beklaget saken, og kompensert legen med både en beklagelse og sikkert en kaffe....
Du har enda ikke svart meg på hvor denne "mediastormen" er, hvor det blir gitt beklagelser...

Last edited by Icenor; 10-01-2013 at 10:50.
Icenor is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 12:08   #30
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

[QUOTE=Icenor;814378]Kan godt stemme, men jeg hadde blitt overrasket om det er noe som står i OM'en. Det er vel først og fremst noe personallet gjør på eget initativ. Og det er ikke noe som stopper kabinen i DY å gjøre det samme.

Dette stemmer bare ikke. Forøvrig, så syns jeg det er lite kollegialt av deg å dømme et crew basert på Facebook rykter.

---
Da regner jeg med at du selv var ombord på jobb, og dermed bevitner at saken var et falsum? Litt merkelig at Norwegian da rykker ut og beklager hendelsen - som de mener var uheldig.

Dette handler ikke om å "TA" noen. Jeg skrev innledningsvis at det var en fillesak - men at saken ble blåst opp i sosiale medier (det er vel ikke BARE Facebook rykter - all den tid selskapet har beklaget seg..)
Grunnen mener jeg er at disse spanske, innleide kontrakts-CA'ene ikke helt maktet å se utenfor instruksverket sitt. Jeg vet godt at det ikke står noe i OM'en / COM'en / CAM'en eller andre steder om servering av kaffe o.l. til hjelpere ombord, og det er nettopp i slike tilfeller det burde være logisk å bruke common sense...- noe jeg er overbevist om at skandinaviske crew hadde gjort.

Du kan godt se på dette innlegget som en del av den debatten som foregår om utfordringene med at Kjos skal satse mer og mer på innleide kontraktscrew med annen kulturell tilnærming - og jobber du i DY som fastansatt CA - burde det være i din interesse at andre utenfor selskapet engasjerer seg! Om utviklingen eskalerer, er det ikke sikkert det er så mange norske / skandinaviske CA'er tilbake i selskapet om noen år.

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 13:34   #31
Robbiedeluxe
ScanFlyer Silver

Robbiedeluxe's Avatar

Hvilken pervers sadist er det som ville ha servert en doktor kaffe ombord et fly?
Robbiedeluxe is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 13:44   #32
Cloudius
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post
Hvilken pervers sadist er det som ville ha servert en doktor kaffe ombord et fly?
Fordelen med instant coffee ombord i fly er at det setter skikkelig baristakaffe i et helt annet lys
Cloudius is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 15:52   #33
Icenor
ScanFlyer Blue

Quote:
Litt merkelig at Norwegian da rykker ut og beklager hendelsen - som de mener var uheldig.
Du har skrevet at det har vært en "mediastorm" rundt denne hendelsen, som resulterte i en beklagelse fra DY. Kan du vennligst oppgi noe referanse til den påstanden, f.eks. en nettlink eller var det bare noe du fant på?

Quote:
Jeg skrev innledningsvis at det var en fillesak - men at saken ble blåst opp i sosiale medier (det er vel ikke BARE Facebook rykter - all den tid selskapet har beklaget seg..)
Det eneste eksempelet av at denne saken ble blåst opp, som jeg har sett, er det første innlegget i denne tråden hvor du påstår at crewet ombord i flyet ikke tør å gi en kopp kaffe fordi de er på kontrakt.

Quote:
Grunnen mener jeg er at disse spanske, innleide kontrakts-CA'ene ikke helt maktet å se utenfor instruksverket sitt. Jeg vet godt at det ikke står noe i OM'en / COM'en / CAM'en eller andre steder om servering av kaffe o.l. til hjelpere ombord, og det er nettopp i slike tilfeller det burde være logisk å bruke common sense...- noe jeg er overbevist om at skandinaviske crew hadde gjort.
Du tar det for gitt at det du har lest på Facebook er den hele og fulle sannheten. Jeg vet ikke nøyaktig hva som fikk vedkommende til å føle at hun ble nektet kaffe, men det var nok mest sannsynlig bare en misforståelse.

Quote:
Du kan godt se på dette innlegget som en del av den debatten som foregår om utfordringene med at Kjos skal satse mer og mer på innleide kontraktscrew med annen kulturell tilnærming - og jobber du i DY som fastansatt CA - burde det være i din interesse at andre utenfor selskapet engasjerer seg! Om utviklingen eskalerer, er det ikke sikkert det er så mange norske / skandinaviske CA'er tilbake i selskapet om noen år.
Jeg er ikke noe fan av at folk finner på falske anklager om at andre gjør en dårlig jobb, bare for å promotere sin egen agenda. Det er nok av problemer der ute å ta tak i fra før av.

Husk at luftfart er et lite miljø og når man skriver om hendelser så er det rimelig sannsynlig at de innvolverte leser det.
Old 10-01-2013, 15:59   #34
Lowandslow
ScanFlyer Blue

[QUOTE

Husk at luftfart er et lite miljø og når man skriver om hendelser så er det rimelig sannsynlig at de innvolverte leser det.[/QUOTE]

Er vel ikke så gode i norsk ombord uansett så tvilsom at de får med seg noe av dette
Lowandslow is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 17:01   #35
Icenor
ScanFlyer Blue

Det finnes flere skandinavere på basene utenfor Skandinavia... spesielt på flightdeck, men også i kabinen.
Old 10-01-2013, 17:22   #36
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by Icenor View Post
Du har skrevet at det har vært en "mediastorm" rundt denne hendelsen, som resulterte i en beklagelse fra DY. Kan du vennligst oppgi noe referanse til den påstanden, f.eks. en nettlink eller var det bare noe du fant på?

Det eneste eksempelet av at denne saken ble blåst opp, som jeg har sett, er det første innlegget i denne tråden hvor du påstår at crewet ombord i flyet ikke tør å gi en kopp kaffe fordi de er på kontrakt.

Du tar det for gitt at det du har lest på Facebook er den hele og fulle sannheten. Jeg vet ikke nøyaktig hva som fikk vedkommende til å føle at hun ble nektet kaffe, men det var nok mest sannsynlig bare en misforståelse.

Jeg er ikke noe fan av at folk finner på falske anklager om at andre gjør en dårlig jobb, bare for å promotere sin egen agenda. Det er nok av problemer der ute å ta tak i fra før av.

Husk at luftfart er et lite miljø og når man skriver om hendelser så er det rimelig sannsynlig at de innvolverte leser det.
---
Hvis det er sånn at du var involvert personlig (noe jeg tviler på) - så kan du gi forumet den korrekte historien bak dette!
Jeg vet ikke om dette er en sann eller usann historie, men er den usann (falsk anklage) - så er det vel ingen mening når firmaet ditt beklager den - og attpåtil kompenserer legen.
Jeg skrev innledningsvis at dette var en FILLESAK, men registrerte at den skapte stor debatt i sosiale medier.

Dette er en typisk "ikke-sak" som blir blåst opp til proporsjoner grunnet klønete behandling.
Og -JA - jeg holder fast i at dette neppe hadde skjedd med et skandinavisk crew, og min personlige mening er at disse involverte ikke klarte å "lese" mellom linjene i instruksverket sitt. Kanskje en kulturell greie?

Det er ok at du går i forsvar for spanske, innleide kontraktskolleger i DY - men min agenda er vel egentlig bare å belyse en mulig effekt ut av det å ha på folk på kontrakter - som er redde for å gjøre feil som gjør at kontrakten kan termineres - for det er vel det som har skjedd her, i denne latterlige saken. Du kan også få lov å tolke det som et innlegg for å ta vare på norske arbeidsplasser (og deres verdi) - også din egen!

Tally-Ho
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 18:07   #37
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Norwegian Re: Norwegian nektet assisterende lege kaffe

Fysj, det er nesten til aa bli daarlig av. Naar det er sagt klandrer jeg ikke den spanske flyvertinna i det hele tatt. Men, som saa ofte her i livet, saa faar man det man betaler for...
Jeg tenker bare paa hvor mange slike caser med smaalighet det er i Norwegian som vi aldri hoerer om - man maa jo nesten ringe VG for aa faa kompensasjon fra dette selskapet.

For aa ta et konkret eksempel hvor SAS' crew muligens hadde litt friere spillerom, nevner jeg vaar lille mellomlanding paa OLA pga. daarlig vaer, hvor cabin crewet etter en stund "friga" BOB-vogna og folk omtrent fikk forsyne seg fritt. Det kan jo vaere de hadde snakket med OPS, men det spiller vel egentlig liten rolle da det evt. bare bekrefter at den rette kulturen er paa plass (link: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=112546).

(Jeg varslet (det svenske) Cabin Crewet om at aa tilby troendere gratis alkohol sjeldent har vaert en god ide - og de tok heldigvis spoeken. Plusspoeng for humor! )
Everest is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 18:09   #38
Everest
ScanFlyer Silver

Everest's Avatar

Quote:
Originally Posted by Robbiedeluxe View Post
Jeg regner med du skriver dette med litt "tongue in cheek" som det saa fint heter, men det handler vel mer om symbolikken rundt det hele.
Everest is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 18:24   #39
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Dette fungerer vel som på de fleste serveringssteder? Antallet solgte kaffekopper (øl, sjokolade og vannflaske) telles opp ved slutten av skiftet og det som er borte skal dekkes av kontantbeholdningen. Manko dekkes av de som selger.

Jeg antar at de fleste serveringssteder holder seg til lover og regler, svinn (manglende øl, kaffe etc) som er registrert på et eller annet vis registreres som nettopp dette: Svinn. Det kan ikke "faktureres" den som selger det. På samme måte som at om sjefen din ber deg bruke bilen til bedriften for å hente noe, du krasjer -> din feil, du kan ikke bli pålagt å betale for det.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 10-01-2013, 18:54   #40
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Icenor View Post

Lol.. Ja, naar Norwegian sin egen PR avdeling offentlig sier at de paa det sterkeste beklager det som har skjedd, boer du vel kanskje sende dine tvil om god kollegial oppfoersel dit foer du hopper inn i skyttergrava med store kanoner?
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules