Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 14-10-2012, 16:48   #21
73H
NorFlyer Front Row

Default Re: Norske turister i flydrama i Tyrkia

Ved normale forhold settes t/o flaps før taxi, og bekreftes med before taxi checklist. Litt andre forhold ved gitte omstendigheter og winter ops. Det tar betydelig lengre tid fra flap up til flap 5 enn de påfølgende settings. Jeg vil anslå ca 20-25 sek fra flap 5 til flap 40
73H is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 17:14   #22
Wahoo
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by 73H View Post
Det tar betydelig lengre tid fra flap up til flap 5 enn de påfølgende settings. Jeg vil anslå ca 20-25 sek fra flap 5 til flap 40
Korrekt, man vil at det skal ta litt tid ved lave flap settings (1-15). Årsaken til det er pitching moment.
Ved lave flap settings har man alltid høyere hastighet enn ved høye flap settings (15-40).
Når man så setter flaps fra f.eks UP -> 1 -> 5 under approach øker man vingearealet bakover.
Samtidig flyttes Center of Lift bakover. Man får da ett "nose down" moment. For at ikke dette skal
bli for kraftig må flapsen bruke litt tid. Ved høye settings (mye flap), får man mest drag og lift økning
og ikke så mye pitching moment, så da kan man ha en høyere flap hastighet.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 17:58   #23
Mørebas
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
Hvor har det stått at personalet rømte i panikk før passasjerene?

Bl.a her:

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10062229
Mørebas is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 20:27   #24
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club

sail4fun's Avatar

"get out, run !" med litt volum ... .. er vel i hht boka.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 20:37   #25
Novair
ScanFlyer Gold

Novair's Avatar

Quote:
Flyselskapet Corendon Airlines sa tidligere i dag at besetningen evakuerte flyet på 90 sekunder. Det reagerer Green sterkt på.

– Å si at evakueringa var over på 90 sekunder er en hån mot passasjerene. Det er kritikkverdig, sier han.

Passasjerer Adresseavisen har vært i kontakt med reagerer på det de mener var en katastrofal håndtering av branndramaet.

*Flere reagerer på at flyvertinnene ikke håndterte situasjonen.

*Flyplassansatte skal ha stått og sett på mens passasjerer hjalp hverandre ned fra flyvingen.
*Passasjerene sier det tok to timer før reiseoperatøren Detur kom til stedet.
http://www.adressa.no/nyheter/nordtr...cle6440597.ece

Last edited by Novair; 14-10-2012 at 22:28.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 21:32   #26
Novair
ScanFlyer Gold

Novair's Avatar

En bekjent skriver følgende på facebook, han var for øvrig om bord:

Quote:
Ufattelig hvor mye løgner et reiseselskap/flyselskap klarer å komme med for å forsøke å dekke over hvor dårlig forberedt de er på kritiske situasjoner.

Hadde det ikke vært for at det fantes en del pasasjerer på flyet som holdt hodet kaldt, og delvis tok kontroll over situasjonen, kunne dagens situasjon gått langt værre.
Novair is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 21:54   #27
ohegge
ScanFlyer Blue

Modell og blogger Lene Orvik, var ombord. Hun har skrevet om hendelsen på bloggen sin.

http://leneorvik.no/
ohegge is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 22:09   #28
Fly med oss
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by ohegge View Post
Modell og blogger Lene Orvik, var ombord. Hun har skrevet om hendelsen på bloggen sin.

http://leneorvik.no/
Fra bloggen:

Quote:
Vi gjør oss klar, har på oss sikkerhetsbeltene, jeg tar av meg skoene og jakken og gleder meg til å forsvinne inn i en verden av Christian Grey og Ana Steele.
DETTE, Lene og alle andre som tar av seg skoene før flyet er i lufta, burde vel være en lærepenge og god nok grunn til å beholde de på neste gang.
Fly med oss is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 22:22   #29
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
OM det virkelig er slik det beskrives av flere som var med på evakueringen er jo det tilnærmet skandaløst!
Finnes det andre hendelser noen gang hvor besetningen har vært "først ut" ?

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 22:31   #30
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

En italiensk kaptain på Coast Concordia?
Old 14-10-2012, 22:32   #31
raskefot
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Mørebas View Post
Det var ingen, eller svært få, artikler i morges som nevnte dette, derfor jeg lurte. Om det stemmer, er det opplagt at Corendon har en jobb å gjøre med sikkerhetstreningen. Like ille er det om ground crew bare sto og så på og ikke reagerte.
raskefot is offline   Reply With Quote
Old 14-10-2012, 22:50   #32
Piper
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by raskefot View Post
Det var ingen, eller svært få, artikler i morges som nevnte dette, derfor jeg lurte. Om det stemmer, er det opplagt at Corendon har en jobb å gjøre med sikkerhetstreningen. Like ille er det om ground crew bare sto og så på og ikke reagerte.
Når begynte passasjer som er litt edruelig i sine utsagn å komme i avisen?
Piper is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2012, 00:12   #33
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Trdfly's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fly med oss View Post
DETTE, Lene og alle andre som tar av seg skoene før flyet er i lufta, burde vel være en lærepenge og god nok grunn til å beholde de på neste gang.
Nei! tvert imot, hun gjorde noe bra, under evakuering skal man ikke bruke sko eller andre skarpe ting når man skal skli ned skliene, heter det seg. (se brott i fra, i dette tilfellde at det ikke kom noen sklie ut fra vingene)

Jeg traff i dag på noen bekjente som var med, de var litt heldigere og tok dette ganske greit, men en ting reagerte de på, folk var jo så dumme at de gikk helt ut på vingen ved WL'n og hoppet, og det var go plass, sa de.

Last edited by Trdfly; 15-10-2012 at 00:14.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2012, 00:27   #34
Jens W
ScanFlyer Crusty

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Nei! tvert imot, hun gjorde noe bra, under evakuering skal man ikke bruke sko eller andre skarpe ting når man skal skli ned skliene, heter det seg. (se brott i fra, i dette tilfellde at det ikke kom noen sklie ut fra vingene)
Er vel strengt tatt kun høyhælte sko det gjelder.

Fant denne på Australias CAAs hjemmeside: (min utheving)
Quote:
The most common injuries to feet during accidents or emergencies can be prevented by wearing suitable footwear. Wearing fully enclosed leather low-heeled laced or buckled shoes, boots or tennis shoes is recommended. Avoid sandals and high heeled dress shoes. Keep your footwear on during the flight. In an emergency finding your shoes will probably be one of the last things on your mind. High heeled dress shoes will have to be removed before using the escape slide. Unprotected feet can slow departure from the airplane once outside. Imagine trying to walk through jet fuel, possibly on fire, broken glass, or sharp metal fragments without shoes to protect your feet.
http://www.casa.gov.au/scripts/nc.dl...30:pc=PC_91468
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2012, 01:43   #35
laurenz
ScanFlyer Molded

Man skal huske på at slike situasjoner ofte er temmelig kaotiske og som passasjer er det ikke lett å se helheten. At man får beskjed bli sittende er fornuftig. Motorene var helt sikkert i gang, evakuering ville vært livsfarlig da. Andre faktorer kan også gjøre at det er farlig på utsiden en på innsiden av flyet. Og det er nesten alle tilfeller besetningen som har mest oversikt over situasjonen pluss at det er lært opp til å håndtere disse. Røyk i cockpit er et problem men ikke uten videre grunn til evakuering.
At "crewet forlot flyet først" kan være så enkelt som at styrman, i henhold til prosedyren, forlot flyet først for å koordinere på bakken. Men om det er korrekt slik det står beskrevet i VG så er det svært alvorlig. Det blir spennende å fasiten.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2012, 01:51   #36
MFM
ScanFlyer Blue

Lurer på om det er noen klemfare ved å skli ned i bakkant av vingen mens flaps er i transit? Og om dette eventuelt kan være helt eller delvis grunnlag for ikke å senke flaps etter at evakuering er i gang?
MFM is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2012, 07:42   #37
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Det er vel litt drøyt å begynne å kritisere passasjerene for å ta av seg skoene? Jeg mener, selv om det står i ei australsk brosjyre at det er anbefalt å ha dem på.
Old 15-10-2012, 08:23   #38
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er vel litt drøyt å begynne å kritisere passasjerene for å ta av seg skoene? Jeg mener, selv om det står i ei australsk brosjyre at det er anbefalt å ha dem på.
Har ofte høte på LH at de ber alle som ikke har på sko om å ta de på til setebelteskiltet er slukket, så jeg har bare lagt meg til vanen med å beholde sko på til vi er i marsjhøyde.
Old 15-10-2012, 08:45   #39
Skipskatta
ScanFlyer Blue

Hvis man i det hele tatt skal tro på utsagnene om at det flammet opp foran i flyet, hva i all verden kan dette dreie seg om? Har jo lest om utallige røykepisoder (diverse elektriske feil osv.), men hva kan faktisk brenne med åpen flamme inni flyet? Kan det dreie seg om sigarettstump i søppla på do?

Regner med dette er av stor interesse for Boeing.
Skipskatta is offline   Reply With Quote
Old 15-10-2012, 09:27   #40
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Det høres ut som en ganske alvorlig hendelse så det kommer nok til å bli en grundig rapport ut av det. Når det gjelder historier fra passasjerer i nyhetene, så er det ganske ymse som blir fortalt i forhold til hva som faktisk skjedde, så jeg tar nok de med en stor klype salt. Men det virker som de fleste har ytret negativ til hvordan besetningen taklet dette, men det er ganske vagt alt sammen og en del motstridende informasjon.

Jeg tror ikke jeg vil anta noe som helst før det er kommet noe mer grundigere informasjon.
Superhai is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules