![]() |
|
![]() |
#21 |
NorFlyer Front Row
|
![]()
Ved normale forhold settes t/o flaps før taxi, og bekreftes med before taxi checklist. Litt andre forhold ved gitte omstendigheter og winter ops. Det tar betydelig lengre tid fra flap up til flap 5 enn de påfølgende settings. Jeg vil anslå ca 20-25 sek fra flap 5 til flap 40
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Ved lave flap settings har man alltid høyere hastighet enn ved høye flap settings (15-40). Når man så setter flaps fra f.eks UP -> 1 -> 5 under approach øker man vingearealet bakover. Samtidig flyttes Center of Lift bakover. Man får da ett "nose down" moment. For at ikke dette skal bli for kraftig må flapsen bruke litt tid. Ved høye settings (mye flap), får man mest drag og lift økning og ikke så mye pitching moment, så da kan man ha en høyere flap hastighet. W |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Bl.a her: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10062229 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
"get out, run !" med litt volum ... .. er vel i hht boka.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Last edited by Novair; 14-10-2012 at 22:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
En bekjent skriver følgende på facebook, han var for øvrig om bord:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Modell og blogger Lene Orvik, var ombord. Hun har skrevet om hendelsen på bloggen sin.
http://leneorvik.no/ |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | ||
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Finnes det andre hendelser noen gang hvor besetningen har vært "først ut" ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
En italiensk kaptain på Coast Concordia?
![]() |
#31 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Når begynte passasjer som er litt edruelig i sine utsagn å komme i avisen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Dec 2009
|
![]() Quote:
Jeg traff i dag på noen bekjente som var med, de var litt heldigere og tok dette ganske greit, men en ting reagerte de på, folk var jo så dumme at de gikk helt ut på vingen ved WL'n og hoppet, og det var go plass, sa de. Last edited by Trdfly; 15-10-2012 at 00:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Fant denne på Australias CAAs hjemmeside: (min utheving) Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Man skal huske på at slike situasjoner ofte er temmelig kaotiske og som passasjer er det ikke lett å se helheten. At man får beskjed bli sittende er fornuftig. Motorene var helt sikkert i gang, evakuering ville vært livsfarlig da. Andre faktorer kan også gjøre at det er farlig på utsiden en på innsiden av flyet. Og det er nesten alle tilfeller besetningen som har mest oversikt over situasjonen pluss at det er lært opp til å håndtere disse. Røyk i cockpit er et problem men ikke uten videre grunn til evakuering.
At "crewet forlot flyet først" kan være så enkelt som at styrman, i henhold til prosedyren, forlot flyet først for å koordinere på bakken. Men om det er korrekt slik det står beskrevet i VG så er det svært alvorlig. Det blir spennende å fasiten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Lurer på om det er noen klemfare ved å skli ned i bakkant av vingen mens flaps er i transit? Og om dette eventuelt kan være helt eller delvis grunnlag for ikke å senke flaps etter at evakuering er i gang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Jul 2006
|
![]()
Det er vel litt drøyt å begynne å kritisere passasjerene for å ta av seg skoene? Jeg mener, selv om det står i ei australsk brosjyre at det er anbefalt å ha dem på.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Har ofte høte på LH at de ber alle som ikke har på sko om å ta de på til setebelteskiltet er slukket, så jeg har bare lagt meg til vanen med å beholde sko på til vi er i marsjhøyde.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis man i det hele tatt skal tro på utsagnene om at det flammet opp foran i flyet, hva i all verden kan dette dreie seg om? Har jo lest om utallige røykepisoder (diverse elektriske feil osv.), men hva kan faktisk brenne med åpen flamme inni flyet? Kan det dreie seg om sigarettstump i søppla på do?
Regner med dette er av stor interesse for Boeing. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det høres ut som en ganske alvorlig hendelse så det kommer nok til å bli en grundig rapport ut av det. Når det gjelder historier fra passasjerer i nyhetene, så er det ganske ymse som blir fortalt i forhold til hva som faktisk skjedde, så jeg tar nok de med en stor klype salt. Men det virker som de fleste har ytret negativ til hvordan besetningen taklet dette, men det er ganske vagt alt sammen og en del motstridende informasjon.
Jeg tror ikke jeg vil anta noe som helst før det er kommet noe mer grundigere informasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Fly fra Oslo i brann i Århus | C130 | Flyforum | 8 | 05-09-2019 17:45 |
Corendon med Corendon Airlines Europe | Trdfly | Flyforum | 1 | 23-05-2017 23:26 |
Singapore Airlines - brann i en cargo container ombord et passasjerfly | Frequent Traveller | Flyforum | 10 | 24-04-2013 17:02 |
Corendon Dutch Airlines skal fly til Kristiansand, Bergen, Stavanger og Oslo | Trdfly | Flyforum | 4 | 01-04-2013 16:12 |
Mobil ombord i fly (splittet fra Landing på Gatwick) | Dreyer | Flyteknisk forum | 11 | 22-01-2011 21:36 |