Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-09-2012, 17:48   #21
Basse-HAU
ScanFlyer Gold

Nå vurderer jeg å anskaffe Trumf Visa (burde da gjort det for lenge siden ), siden jeg er i den posisjon og bestiller reiser for de ansatte og meg, i bedriften jeg er ansatt i. Hovedsakelig så er det innenriks vi reiser, når vi må på tur.
Det er sjefen sitt kredittkort som brukes pr i dag til betaling, hvorfor ikke bytte det ut med mitt nye Trumf Visa f. Eks?
Da opptjener vel jeg poeng på fly/hotell. Utleggene mine får jeg jo utbetalt før forfall på kredittkort .
Amex kan vel også vurderes for hotell og utlegg for bedriften ellers, julebord og litt til så er kan kanskje til og med en CT innen rekkevidde :beer:
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2012, 20:28   #22
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Default Re: Hvordan tjene mye Eurobonus poeng?

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Må rette litt på deg her for reglene for Norgescruppeshopping er endret etter at de tar Amex. En drar først sitt vanlige Trumfkort og deretter Amex. Gir vel ca 33 poeng pr 100 kr i tillegg til omsetning til 100 000 kr grensen:-)
Joda, du har rett i det. Som jeg skrev om når det gjalt de dobbel- og trippelhelgene, så lønner det seg å trekke det vanlige trumfkortet først og betale med et kredittkort når det gis ekstra mye poeng på de.
Er det ingen kampanjer, og for min egen del som ikke har Amex, så lønner det seg faktisk også å betale med Diners og trekke trumfkortet. Men dette er så marginalt lite ekstra at jeg ikke gidder. (28,88 pr 100 mot 27,76 pr 100). Så derfor nevnte jeg ikke det. Men det er klart; har man Amex Platinum så er det mest å tjene på å gjøre som du sier.

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Det er ikke mulig å få både Trumf Visa og Shell MasterCard da? Sistnevnte gir 40 øre/l = 6 EB-poeng per liter ved 15 kr/l, mer ved lavere literpris. Trumf Visa gir 1% av 15 kr/l = 15 øre/l = 2,2 EB-poeng per liter, mindre ved lavere literpris.
Man kan nok ha begge kort, men jeg ser ikke det helt store poenget med Shell MasterCard. Som du sier så gir det 40 øre (=5,50 EB-poeng) pr liter.
Om man registrerer det vanlige trumfkortet først så gir det 30 øre / 4,1 EB-poeng pr liter. Og når man da betaler med TrumfVisa får man ytterligere 2,1 poeng pr liter, altså samlet 6,2 poeng pr liter. Om man finner en Shell-stasjon som tar Diners eller Amex vil forskjellene bli enda større.

Akkurat nå kjøres det kampanje på Shell Power Nitro+ som gir 50 øre trumf med vanlig trumfkort og 80 øre med Shell MasterCard. Så akkurat nå vil det lønne seg med sistnevnte. 11,1 poeng pr liter mot 9 for kombinasjonen Trumf+TrumfVisa.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Old 23-09-2012, 08:39   #23
chrisljo
ScanFlyer Gold

Fordelen med Shell MC er at man også tjener trumf(=EB) på Rema og andre dagligvarer.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2012, 12:57   #24
martino
ScanFlyer Blue

Hei, ser dere skriver mye om dobling her (først trumfkort, så trumfvisa).
Gjelder dette kun på bensinfylling, eller kan jeg gjøre det samme feks i kassa på Eurospar? :-)
martino is offline   Reply With Quote
Old 27-09-2012, 17:09   #25
Fellowplane
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by martino View Post
Hei, ser dere skriver mye om dobling her (først trumfkort, så trumfvisa).
Gjelder dette kun på bensinfylling, eller kan jeg gjøre det samme feks i kassa på Eurospar? :-)
Det gjelder ikke i kassa på eurospar, kun ved tanking av drivstoff.
Fellowplane is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2012, 11:34   #26
darkcho
ScanFlyer Gold

Kjapt spm. Skal igjennom jobben ha leiebil (Avis) men det er ikke jeg som står på reservasjonen. Kan jeg uansett få poengene om jeg er med når den hentes? Og er det 500poeng pr dag eller pr "leie"?
Old 13-05-2013, 09:33   #27
Orbiter
ScanFlyer Blue

Orbiter's Avatar

Default Re: Eurobonus poeng

Quote:
Originally Posted by Fellowplane View Post
3. Bruk Amexkortet til kjøp der det går, bruk ellers Trumf Visa eller Sas sitt Mastercard. Fram til 20. September får du 6000 poeng for å søke om Sas mastercard.
I teorien så skal en kunne tjene seg "rik" på å skuffe penger gjennom SAS Eurobonus, via Norsk Tipping og tilbake på konto. En kan sette inn penger på NTs spillekort på alle NT spillesteder (kiosker etc), dette innskuddet kan en betale med SAS MC, og uttak fra NT til egen konto er kostnadsfritt. Så om du setter inn 1.000kr på NT, betaler med SAS MC får du 10p, og så utbetaler fra NTtil kontoen din så har du 1.000kr som du må huske på å betale til SAS MC når regningen kommer.

Om du skal gjøre dette i stor skala, eks 1.000kr hver eneste dag, bør du nok enten kjenne kioskmedarbeideren ganske godt eller ha tilgang til mange kiosker. I tillegg får du stor regning og om du ender opp med å utsette regningen, så vil renteutgiftene raskt spise opp inntjeningen. Du bør også sjekke med hver enkelt kiosk at innskuddet kommer som "kjøpt" og ikke "kontantuttak", da blir en belastet masse kr for transaksjonen og det hele er da et tapsprosjekt.

Har brukt oppskriften over én gang, mest bare for å teste, og har tjent 5p, men tror ikke dette er noe jeg kommer til å benytte meg mye av.
Orbiter is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 11:07   #28
gygrid
ScanFlyer Blue

Er man ikke da avhengig av en velvillig tippefunksjonær som ikke bare risikrerer å miste inntektene fra Norsk Tipping, men som også har en del kostnader med å hjelpe en?

http://www.regjeringen.no/nb/dep/kud...html?id=313925

Spill på kreditt er ikke lov i Norge. Skulle man, mot formodning, få overført penger til son konto hos Norsk Tipping med et kredittkort, kan man vel i teorien slippe å betale den påfølgende kredittkortregninga. Men da får man vel neppe EB-poeng.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 12:09   #29
Orbiter
ScanFlyer Blue

Orbiter's Avatar

Quote:
Originally Posted by gygrid View Post
Er man ikke da avhengig av en velvillig tippefunksjonær
Kiosk-eieren ser ikke at det kortet du betaler med er et kredittkort. Han bruker bare sin vanlige betalingsterminal og slår inn beløpet der, den aksepterer neppe Diners og AmEx men SAS-MC er for han like gyldig som ditt vanlige Skandiabanken minibankkort. Utskriften på min SAS-MC transaksjon står bare "dato - Min Kiosk - beløp: 500kr", ingenting om at det har gått til NT, og hadde det vært markert som kontaktuttak så hadde nok det vært markert på en eller annen måte.

I praksis er både du og tippekommisjonæren home free, og NT orker neppe å klage de heller for all omsetning er potensielle kroner tjent for dem. Hva som i teorien kan skje dersom du begynner å klage på kredittkort-regningen er nok mer en teoretisk øvelse, og før den dagen kommer at noen faktisk gjør det så er mine fem cents på at både Norsk Tipping, MasterCard, SAS og alle tippekommisjonærene gir blanke.

MEN - det kan kanskje se suspekt ut, selv for en blåøyd tippekommisjonær, om du kommer innom hver dag og setter inn 1-2000kr på spillekortet ditt men aldri leverer så mye som en oddskupong eller lottorekke. Derfor trenger du tilgang til flere...
Orbiter is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 12:11   #30
jameson82
Flysitter

jameson82's Avatar

Quote:
Originally Posted by Orbiter View Post
Kiosk-eieren ser ikke at det kortet du betaler med er et kredittkort. Han bruker bare sin vanlige betalingsterminal og slår inn beløpet der, den aksepterer neppe Diners og AmEx men SAS-MC er for han like gyldig som ditt vanlige Skandiabanken minibankkort. Utskriften på min SAS-MC transaksjon står bare "dato - Min Kiosk - beløp: 500kr", ingenting om at det har gått til NT, og hadde det vært markert som kontaktuttak så hadde nok det vært markert på en eller annen måte.

I praksis er både du og tippekommisjonæren home free, og NT orker neppe å klage de heller for all omsetning er potensielle kroner tjent for dem. Hva som i teorien kan skje dersom du begynner å klage på kredittkort-regningen er nok mer en teoretisk øvelse, og før den dagen kommer at noen faktisk gjør det så er mine fem cents på at både Norsk Tipping, MasterCard, SAS og alle tippekommisjonærene gir blanke.

MEN - det kan kanskje se suspekt ut, selv for en blåøyd tippekommisjonær, om du kommer innom hver dag og setter inn 1-2000kr på spillekortet ditt men aldri leverer så mye som en oddskupong eller lottorekke. Derfor trenger du tilgang til flere...
Kiwi-Bob?
Old 13-05-2013, 12:30   #31
Dash
ScanFlyer Molded

Trodde NT sperret all bruk av kredittkort i sine systemer. Ihvertfall var det slik i butikken jeg jobbet før. Alle terminaler utenom den som tilhørte tippekassa tok kredittkort.... Mulig det har forandret seg, er ett par år siden....
Dash is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 12:55   #32
gygrid
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Dash View Post
Trodde NT sperret all bruk av kredittkort i sine systemer. Ihvertfall var det slik i butikken jeg jobbet før. Alle terminaler utenom den som tilhørte tippekassa tok kredittkort.... Mulig det har forandret seg, er ett par år siden....
Problemet oppstår i det øyeblikk det tillates overføring eller spill fra betalingsterminaler som ikke tilhører tippekassa. Ikke bare omgår man sperren til Norsk Tipping, men ved å kode transaksjonen som varehandel omgås også den sperren kortutsteder har lagt på kortet. Muligheter finnes, men det er kostbart for butikkeiere.

Til syvende og sist, er vel butikkeier og/eller Norsk Tipping økonomisk ansvarlig for at Visa/Mastercard mottar pengene sine.
gygrid is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2013, 16:35   #33
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by Orbiter View Post
Kiosk-eieren ser ikke at det kortet du betaler med er et kredittkort. Han bruker bare sin vanlige betalingsterminal og slår inn beløpet der, den aksepterer neppe Diners og AmEx men SAS-MC er for han like gyldig som ditt vanlige Skandiabanken minibankkort.
Skandiabanken Minibankkort (evt. med VISA) kan benyttes mot BankAxess-delen av betalingsnettet (dte er da BankAxess-delen av kortet, ikke VISA_delen som benyttes), SAS-MC kan ikke belastes over BankAxess og man kan således skille på dette i terminalen.

Kortterminaler er enten satt opp til å akseptere BankAxept (bankkort) eller kredittkort (hvor hver enkelt krever avtale). Jeg vil anta terminalene til NT er satt kun til å akseptere BankAxess. NT vil evt. tape rundt 2% på alt som går via "kredittkortkanalen" så de har neppe åpent for å belaste kredittkort.

Old 13-05-2013, 20:15   #34
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Kortterminaler er enten satt opp til å akseptere BankAxept (bankkort) eller kredittkort (hvor hver enkelt krever avtale). Jeg vil anta terminalene til NT er satt kun til å akseptere BankAxess. NT vil evt. tape rundt 2% på alt som går via "kredittkortkanalen" så de har neppe åpent for å belaste kredittkort.
Det er nok riktig når det gjelder terminaler som er knyttet til Norsk Tipping. Enkelte kiosker bruker imidlertid samme terminal for all handel - da kan forbudet mot bruk av kredittkort til spilling omgås.
Old 22-06-2016, 06:47   #35
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Tror det egentlig finnes en bedre tråd, men kan ikke finne den. Opptjener jeg Eurobonuspoeng dersom jeg flyr wf0162 osl-sogndal-bgo. Det er gjennomgående rutenummer. Vet osl-sogndal og sogndal-bgo er anbud og ikke gir poeng, men hva med gjennomgående?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2016, 07:53   #36
havtroll
Newcomer

Veldig lærerik tråd. Jeg samler også poeng til Florida for familien men ønsker å få flest mulig med på bonusbill. Jeg har sølvkort og 107000 poeng foreløpig. Bruker Trump og amex der jeg kan i tillegg til alltid å velge Star all.. Er nå på reise med Lh og skjønner det var en tabbe. Har mulighet til å få et gullkort fra min sønn. Vil det lønne seg mht opptjening for meg? Jeg vil uansett ha sølvkort neste år også. Alternativet er at han "gir" det til andre.
havtroll is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2016, 09:22   #37
Insomnia4u
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by havtroll View Post
Veldig lærerik tråd. Jeg samler også poeng til Florida for familien men ønsker å få flest mulig med på bonusbill. Jeg har sølvkort og 107000 poeng foreløpig. Bruker Trump og amex der jeg kan i tillegg til alltid å velge Star all.. Er nå på reise med Lh og skjønner det var en tabbe. Har mulighet til å få et gullkort fra min sønn. Vil det lønne seg mht opptjening for meg? Jeg vil uansett ha sølvkort neste år også. Alternativet er at han "gir" det til andre.
Gull gir 25% på opptjente grunnpoeng=lettere å rekvalifisere. Og Lounge i alle Star Alliansene teller endel.
Insomnia4u is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2016, 10:54   #38
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by Chriscross View Post
Tror det egentlig finnes en bedre tråd, men kan ikke finne den. Opptjener jeg Eurobonuspoeng dersom jeg flyr wf0162 osl-sogndal-bgo. Det er gjennomgående rutenummer. Vet osl-sogndal og sogndal-bgo er anbud og ikke gir poeng, men hva med gjennomgående?

Sent from my iPhone using Tapatalk
Nei, denne skal ikke gi poeng (men det godt hende den gjør det likevel)
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 22-06-2016, 12:06   #39
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Quote:
Originally Posted by Insomnia4u View Post
Gull gir 25% på opptjente grunnpoeng=lettere å rekvalifisere. Og Lounge i alle Star Alliansene teller endel.
Bør vel spesifisere:
Gullmedlemmer opptjener 25 % flere Grunnpoeng på flygninger med SAS og Widerøe.
Old 18-10-2016, 13:03   #40
PSC TOS
ScanFlyer Silver

PSC TOS's Avatar

Fikk et skuffende brev fra Diners i posten i går der det står at de reduserer fra 15 til 10 poeng pr hundrelapp. Og at valutapåslaget økes fra 1,75 til 2%.
PSC TOS is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules