Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-06-2012, 09:46   #21
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Default Re: Pet in Cabin

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
http://www.bose.com/controller?url=/...rt_3/index.jsp

Kombinert med en "hyggelig" prat med foreldrene
Testet en hyggelig (uten anførselstegn) prat med en far på en smekkfull flight SVG-OSL i forfjor..funka tydeligsvis ikke da drittungen fortsatt forsøkte å justere seteryggen min og tidsvis hardt. Faren var fint "opptatt" med sin VG. Da hjelper det lite å koble ut hørselen..

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 09:58   #22
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Det var en flight jeg var på det siste året, men jeg husker ikke hvilken. Mener å huske at det var et stort fly med midtrad så det må ha vært en lang flight. I alle fall var det en familie med flere unger og en soft bag med en lite hund med langt hår. Baggen lignet noe på den linket her i tråden.
http://www.drsfostersmith.com/images...PZ_020-dog.jpg
Rett etter at de var kommet til setene sine åpnet den ene ungen bagen litt slik at hunden skulle få hodet ut, men hunden hoppet rett ut av bagen. Den gikk litt frem og tilbake under seteradene, men den var ikke for vill og de fikk tak i den etter knappt ett minutt før personalet hadde lagt merke til episoden.

Jeg har selv ikke allergi mot hunder, men kjenner folk som er det og vet at om de hadde vært i nærheten av den raden ville de muligens hatt behov for legehjelp, de hadde i alle fall vært nødt til å ta allergimidesin og ville hatt problemer med øyne, nese og hals resten av dagen. En behagelig reise ville det i alle fall ikke vært for dem. På flyet sitter man innelukket i ganske mange timer så jeg skjønner ikke at flyselskapene i det hele tatt kan tillate hunder i kabinen.

På tog har de jo egne vogner hvor hunder er tillatt på fjerntog.

Edit: sjekket og det er 15% av befolkningen som har allergi mot hund. Alle selvsagt ikke like kraftig, men for de fleste av dem ville ved en slik episode antagelig fått noen symptoner. De fleste av allergikerne jeg kjenner ville ikke klagd i et slikt tilfelle, de vil jo ikke fremstå som sykelig eller sytete.
I Norge er det et samarbeide mellom Norsk Astma og allergi forbund og i hvertfall et flyselskap og alle med alvorlig allergi kan "blokkere" et fly for kjæledyr eller få vite om en avgang allerede har kjæledyr ombord slik at man kan velge en annen avgang - det samme gjelder andre alvolige allergier. Ellers i Europa finnes tilsvarende ordninger og samarbeide med de organisasjonene lokalt. En kan enkelt blokkere et helt fly for kjøledyr - eller nøtter - hadde en avgang hjem i fra CPH for 2 uker siden hvor det var en med alvorlig allergi mot peanøtter og det ble opplyst før avgang at peanøtter ikke fantes ombord og at ingen måtte ta med seg peanøtter. Dette ble gjenatt flere ganger gjennom flygningen og kabinpersonalet var helt klart på vakt.

Jeg utvikler akkurat nå et reservasjonssystem for et Europeisk Flyselskap og i spesifikasjonene er det klart at Allergikere kan blokkere avgangen for kjæledyr. eller få vite at det allerede er et dyr ombord.

Når det gjelder selv å reise med hund - så er Lufthansa i særklasse best - de har sysakene sine i skikkelig orden og det finnes ingen i nærheten. Det er bare Google litt - spesiellt når det gjelder de av oss som har større hunder som må i lasterom - fra USA som vi reiste - fantes det faktisk ikke noe alternativ - det var Lufthansa og det var ultraprofesjonellt (LH har en Pet Lounge på linje med F Class Lounge i Frankfurt)
Old 23-06-2012, 10:04   #23
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Jeg har selv reist masse ganger med Alice ombord, har aldri hatt noe problem med hverken allergi eller klager,
Dette betyr på ingen måte at det ikke har vært noen som har fått problemer. Husk det er kraftig underrapportering her. Folk ønsker ikke å fremstå som asosiale, sykelige eller sytete. Husk at 15% av befolkningen er plaget av dette i mindre eller større grad. Hvor sannsynlig er det at ingen av disse har vært in nærhet av hunden?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 10:23   #24
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Dette betyr på ingen måte at det ikke har vært noen som har fått problemer. Husk det er kraftig underrapportering her. Folk ønsker ikke å fremstå som asosiale, sykelige eller sytete. Husk at 15% av befolkningen er plaget av dette i mindre eller større grad. Hvor sannsynlig er det at ingen av disse har vært in nærhet av hunden?
Igjen dette finnes det meget gode rutiner for - og gjennom de riktige kanalene kan alle som har behov for å hindre plager gjøre dette. En allergiker kan lett blokkere et fly for kjæledyr og dette gjøres daglig, i øyeblikket er 5 avganger denne helgen blokkert for det selskapet jeg jobber med nå.
Old 23-06-2012, 10:34   #25
Polaris
Free Luigi

Nå må du bestemme deg Robertaas, er det 10-15% av nordmenn som har hundeallergi, eller er det 10-15% som har vært PLAGET av sin hundeallergi pga direkte kontakt med hund i vårt samfunn?

Er man plaget så sier man i fra - dette trodde jeg var viden kjent? Eller er det kanskje så at jeg som hundeeier gjør all den research jeg kan for å tilpasse meg samfunnets allergiproblemer og dermed kjenner til alt av innmeldingsrutiner, mens allergikere ikke setter seg inn i problematikken knyttet til sin tilstand og ikke prøver å gjøre hverdagen lettere for oss alle? Det er ganske enkelt: første som registrerer inn at de skal med flyet: hund eller allergiker, får sin "vilje". Jeg opplever ofte at det er bur eller bagger med dyr på fly, aldri opplevd noen gå inn i anafalyktisk sjokk - så problemet kan ikke være så stort

Har allergikerene forresten vurdert å sjekke hva de er allergiske mot? Å være allergisk mot hund er kun en diagnose på et papir, hva den praktiske reelle allergi er varierer - noen tåler ikke hudcellene (flasset) til hunder, noen tåler ikke spyttet og ander tåler ikke fettet i hundenes pels. Stereotypen er jo at hunder med hår, ikke pels, er allergivennlige (feks puddel, bichon frise og portugisisk vannhund) - men faktum er at hver allergiker tåler mange flere raser. Typisk er langhårede hunder som collie og feks briard, samt gordon/irsk setter allergivennlige, samojed også. Nappehunder som schnazere, border terrier, cairn terrier og parson jack russel terrier også ofte allergivennlige. Verstingene er retrievere, schæferhund og dalmatiner, men disse går ikke inn i kabinen uansett

Avslutningsvis, tommy777, det er ikke tusenvis av hunder som dør i cargo. Har ikke numrene her på mobil, men det er et svært mye mindre tall. Jeg har tidligere gjort utregninger på det for USA, hvor halvparten av dødfallene var forårsaket av menneskers behov til å framavle hunder som er så sammenpresset i trynet at de ikke får puste ordentlig og dør av overoppheting. Engelsk bulldog er er klassisk eksempel. I tillegg er det mange hundeeiere som ikke ser sin hund for hva den er, og sender nervøse hunder med dårlig nervekonstitusjon med på fly. Dette burde selvsagt ikke skje.

En normal hund som tåler bråk i byen og ikke er redd for fremmede folk, tåler en cargotur uten problemer
Polaris is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 10:40   #26
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Jeg er selv allergiker, jeg er av majoriteten som kan begrense/tilnærmet eliminere problemet med medisin. Er du en av de som er skikkelig allergisk, er det opp til deg å bruke systemene som er lagt tilrette for deg ifm flybestilling.

Som sagt, det finnes rutiner for dette og det er godt bekreftet at dette ikke er ett problem verdt å bruke energi på. Hvor mange flyavganger har du vært på som har ett dyr ombord? Tenk over det.... Det er en større sjanse for at det sitter en kar som er forkjølet/har influensa ved siden av deg som smitter sine medpassasjerer og påfører MYE større problemer enn ett allergianfall. Da bør du hive av folk som er sjuk før hundeeiere
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 11:01   #27
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post

Avslutningsvis, tommy777, det er ikke tusenvis av hunder som dør i cargo. Har ikke numrene her på mobil, men det er et svært mye mindre tall. Jeg har tidligere gjort utregninger på det for USA, hvor halvparten av dødfallene var forårsaket av menneskers behov til å framavle hunder som er så sammenpresset i trynet at de ikke får puste ordentlig og dør av overoppheting. Engelsk bulldog er er klassisk eksempel. I tillegg er det mange hundeeiere som ikke ser sin hund for hva den er, og sender nervøse hunder med dårlig nervekonstitusjon med på fly. Dette burde selvsagt ikke skje.

En normal hund som tåler bråk i byen og ikke er redd for fremmede folk, tåler en cargotur uten problemer
Jeg sa hunder dør hver dag, noe som kanskje var litt i overkant. 39 hunder omkom i transport i USA i fjor, eller 0,2% av alle hundene transportert innenriks her.

Nå er Alice en Pug og havner i gruppen som bulldog.

Det finnes selvsagt mange idioter som har hunder der ute. Jeg har vokst opp med dem og har igjennom årene lært at hunder som tåler bråk i byen, er godt trent og utrolig vennlige, kan ha enkelte ting de reagerer på. Vår gigantiske, superherlige New Foundlander, Bellman som vi hadde i Harstad, var en herlig hund, meget godt oppdratt og vennlig som fy. Men på nyttårsaften, fikk Bellman kjempenoia og raserte huset første året av hans liv. Vi måtte fore han sovemedisin for å få han igjennom natten.

Det å bli innelåst i ett mørkt sted med dårlig plass, varierende temperatur og uvante bevegelser, kan være en grusom opplevelse, selv for verdens mest chille hund. Det er umulig å forutsi for enhver hundeekspert.

Med den hunden vi har i dag, har vi ikke noe valg, vi kan ikke sjekke henne, men denne hundeeieren kommer ALDRI til å sjekke noen av de firbeinte i min familie inntil jeg kan kommunisere med dem og få ett svar på harstaddialekt at det er ok å bli sendt med Roberts billigkoffert
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 11:04   #28
Kanon
ScanFlyer Molded

Quote:
Det er en større sjanse for at det sitter en kar som er forkjølet/har influensa ved siden av deg som smitter sine medpassasjerer og påfører MYE større problemer enn ett allergianfall. Da bør du hive av folk som er sjuk før hundeeiere
Det er det verste jeg vet spesielt om vedkommende sitter rett ved siden av eller i nærheten, umulig å ikke bli syk.
Kanon is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 11:08   #29
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Nå må du bestemme deg Robertaas, er det 10-15% av nordmenn som har hundeallergi, eller er det 10-15% som har vært PLAGET av sin hundeallergi pga direkte kontakt med hund i vårt samfunn?
15% har allergi mot hund, men hvor lett og hvor kraftig de blir plaget varierer veldig.

Quote:
Er man plaget så sier man i fra - dette trodde jeg var viden kjent?
Hva hjelper det å si ifra når man ikke kan gjøre noe med det før reisen er over?

Quote:
Eller er det kanskje så at jeg som hundeeier gjør all den research jeg kan for å tilpasse meg samfunnets allergiproblemer og dermed kjenner til alt av innmeldingsrutiner, mens allergikere ikke setter seg inn i problematikken knyttet til sin tilstand og ikke prøver å gjøre hverdagen lettere for oss alle?
Det er veldig enkelt, 15% av befolkningen har allergi mot hund. Selv om ingen som sitter rundt deg akkurat på din reise plages kan noen på neste reise få kraftige plager om de sitter der du satt. Du bør derfor vise hensyn og ikke i det hele tatt ta med deg hund på offentlig transportmidler.

Eller du kan bare drite i hvilke plager andre får og si at om de ikke eksplisitt har sagt ifra så får de bare ha det så godt.

Jeg har reist endel og har aldri sett spørsmål om allergi mot dyr ved bestilling av billett eller innsjekking. Jeg tok det som en selvfølge at dette var forbudt på alle siviliserte selskaper.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 23-06-2012 at 11:44.
Old 23-06-2012, 11:11   #30
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Er du en av de som er skikkelig allergisk, er det opp til deg å bruke systemene som er lagt tilrette for deg ifm flybestilling.
Noe slikt har jeg enda ikke sett.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 11:13   #31
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Jeg utvikler akkurat nå et reservasjonssystem for et Europeisk Flyselskap og i spesifikasjonene er det klart at Allergikere kan blokkere avgangen for kjæledyr. eller få vite at det allerede er et dyr ombord.
Vil spørsmål om dette dukke opp for alle reisende ved bestilling av billett eller ved innsjekking?

Jeg har reiste endel med forskjellige selskaper og har enda ikke sett noe slikt. Spørsmål om matallergi er derimot svært utbredt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 11:15   #32
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
15% har allergi mot hound, men hvor lett og hvor kraftig de blir plaget varierer veldig.

Hva hjelper det å si ifra når man ikke kan gjøre noe med det før reisen er over?

Jeg har reist endel og har aldri sett spørsmål om allergi mot dyr ved bestilling av billett eller innsjekking. Jeg tok det som en selvfølge at dette var forbudt på alle siviliserte selskaper.
Er du allergiker ? Er du medlem av Norsk Astma og Allergi forbund ? I så fall har du en klar oversikt over hvilke rettigheter du har og hva DU kan gjøre for å reise trygt med din allergi !

Det som hjelper med å si i fra er at flyet blokkeres mot dyr i Kabinen og du slipper plager !

Du må også huske at ikke alle Dyr i Kabinen er KjæleDyr - det absolutte flertallet av Dyr i kabinen er på Jobb - som førerhunder ! (Men Blinde skal kanskje ikke få fly i din siviliserte verden !!!)
Old 23-06-2012, 11:26   #33
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Er du allergiker ? Er du medlem av Norsk Astma og Allergi forbund ? I så fall har du en klar oversikt over hvilke rettigheter du har og hva DU kan gjøre for å reise trygt med din allergi !
Som jeg allerede har sagt er jeg ikke allergisk mot hunder, men jeg har sett hvor mye problemer enkelte har pga hensynsløse dyreeiere. Og de har slettes ingen måte å reise sikkert, annet enn å helt unngå offentlig transport som enkelte gjør så langt det er mulig. Sier de ifra blir de bare sett på som vanskelige så de unnlater helst det. Enkelte hundeeiere kan også bli svært agressive så dette er også et spørsmål om sikkerhet.

Dette blir litt som røyking man man før ble utsatt for i restauranter. De mest hensynsfulle spurte da "Det er vel ingen som har noe imot at jeg røyker?". Svært få turte si noe annet enn at det ikke plaget dem. Er det virkelig noen som tror det betydde at ingen ble plaget?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 23-06-2012 at 11:41.
Old 23-06-2012, 11:43   #34
Polaris
Free Luigi

Så det er det alt handler om? At hundeeiere i følge deg er uhensynsfulle og aggressive? Har du konkrete eksempler på noen som er aggressive og uhensynsfulle, versus hva du har sett oss hunde/dyreeiere har skrevet i denne tråden?

I motsetning til ofre for røykere kan allergikere ta en tabelett/sprøyte i all stillhet så de slipper å måtte braute seg fram med "her er jeg og jeg er allergiker, vis hensyn!!" - og de som er hyperallergisk de har gjerne ikke no annet valg enn å si i fra. Det handler om liv og død for dem, de vet de ikke har mulighet til å lide i stillhet.

Last edited by Polaris; 23-06-2012 at 11:47.
Old 23-06-2012, 11:59   #35
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Så det er det alt handler om? At hundeeiere i følge deg er uhensynsfulle og aggressive? Har du konkrete eksempler på noen som er aggressive og uhensynsfulle, versus hva du har sett oss hunde/dyreeiere har skrevet i denne tråden?
Jeg har ikke sagt at alle hundeeiere er agressive eller hensysnløse, men her har vi hele spekteret. Du sier jo selv at du tar med hund på offentlig transportmiddel og da mener jeg du hører hjemme i kategorien hensysnløs selv om du putter dyret i en veske for å følge eksisterende regler.

Nå aner jeg ikke hvordan du oppfører deg om noen klager, men ut fra dine kommentarer her kan du også virke litt agressiv. Andre igjen går så langt som å true med vold om noen sier de blir plaget av deres hund. Etter å ha blitt truet med vold et par ganger får mange en høy terskel for å si ifra før det har gått så langt at de trenger legehjelp.

Quote:
I motsetning til ofre for røykere kan allergikere ta en tabelett/sprøyte i all stillhet så de slipper å måtte braute seg fram med "her er jeg og jeg er allergiker, vis hensyn!!"
En pille kan redusere symptomene, men ikke fjerne dem helt. Du ser ikke ut til å ta inn over deg at dette faktisk kan være livstruende for enkelte og ikke noe de gjør for å være vanskelig.

Man kan jo prøve å tenke seg hvordan en ordning med at ikke-røykere skulle si ifra på restaurantene at de plages av røyk ville fungere. Selvsagt er et totalforbud mot røyking på restaurantene det eneste som virkelig ville fungere.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 12:19   #36
JoeW
ScanFlyer Rusty

Quote:
Hvis du sier fra før reisen er det jo ikke noe problem!!
JoeW is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 12:27   #37
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by JoeW View Post
Hvis du sier fra før reisen er det jo ikke noe problem!!
For det første er det ikke tilgjengelig noen systemer for varsling av dette og for det det andre vil det ikke sikre at hunder ikke tidligere har vært i nærheten av setet ditt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 23-06-2012, 13:10   #38
Polaris
Free Luigi

Hvis du ikke har hundeallergi, robertaas, hvorfor uttaler du deg så bastant?

Jeg har aldri sagt jeg har med meg hund på offentlig framkomstmiddel, bikkja mi er 30kg og 55cm høy.

Hundeeiere tar ansvar for sitt liv og sier i fra når de tar hund med. Som allergiker må man ta ansvar for eget liv og si i fra om det er ting som kan plage en. Jeg har allergi for timotei, gudene må vite om personen før meg i flysetet har løpt gjennom ei eng av timotei?! Det går helt fint, og om det hadde vært ei plage hadde jeg tatt tabeletter.

Vet om ei som har hund, hest og katt, har gjerne dattera si med seg i stallen, og alle sover i samme seng (barn og hund). I barnehagen er det barn med alvorlig allergi, men det går gelt fint fordi enkle tiltak som å bytte klær før man drar ut elimineree risikoen. Hvem vet hva personen som satt i kinoseter før deg har gjort av allergifremmkallende faenskap? På kafeen? På legesenterets soffa? På hurtigbåten? I lugaren?

Hvis du er så allergisk at det er et problem om du får reaksjoner så tar du medisiner og/eller sier i fra. Skjønner ikke hvorfor du tar så på veg når du selv ikke er allergiker? Folk har overlevd i alle år med ting som de er i dag.

Og ja, jeg blir iallefall provosert når man tar alle forebyggende tiltak man kan som hundeeier, og allikevel blir uglesett på og møtt av manglende vilje til kompromiss.
Old 23-06-2012, 13:23   #39
zico77
Developer

zico77's Avatar

Eg kan heller ikkje sei å ha sett eit avkryssingsvalg for å blokkere for dyr. Då må eg ringe flyselskap eller reisebyrå om eg bruker dette. Det tar ekstra tid. I tillegg kan reisene mine fort endre seg, slik at eg må reise dagen før eller etter, og med hyppige endringer og lang telefonkø hos flyselskap, blir det eksisterande systemet tungvint, og likeeins viss eg booker om ved gate, men då er eg jo lovlig seint ute uansett -så då kan eg la vera å booke om. Eg forstår godt dyreeigarar som ikkje ønsker å sende sine dyr som kargo, men eg kan ikkje flykte frå allergien min, og eg kan heller ikkje stoppe den med normale medisiner -store reaksjoner kan by på legevakt med injeksjoner for å dempe allergien. Så sjølv om eg ikkje er på flyet, kan eg faktisk få problemer dersom eg sitter i sete på neste avgang. Dette er vanskelig tema, og eg kan godt tenke meg ein opsjon når eg bestiller online for å få blokkert. Heads up til våre norske flyselskap.

zico77 is offline   Reply With Quote
Old 23-06-2012, 13:27   #40
Oslop
ScanFlyer Blue

Oslop's Avatar

Quote:
For det første er det ikke tilgjengelig noen systemer for varsling av dette og for det det andre vil det ikke sikre at hunder ikke tidligere har vært i nærheten av setet ditt.
http://www.sas.no/Alt-om-reisen/Annet/Allergier/

Verre er det ikke, er du først til mølla på avg å gi beskjed om at du feks har hundeallergi, får ingen booke pet in cabin på den avg..

D.N.R.
Oslop is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules