![]() |
|
![]() |
#341 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Observasjonene av mer E190 på Amsterdam ruten deler jeg med deg, men i følge OSL har AMS i årets 3 første måneder en fremgang på 5,5%.
Når det gjelder Swizz og ZHR, så kan ikke hele programmet ha blitt lagt ut. I følge deres egne nettsider er det ulogiske hull i programmet som nå er ute. De viser egne flighter samt SAS sine. Det ligger dager uten flighter som varierer fra uke til uke fullstendig uten logikk og fornuftig avgangstider og frekvens. Slots slippes ikke før i juni, så jeg vil tro det ligger noen justeringer her. Når det er sagt, så har jeg tidligere vist til at nettopp Swiss er det selskapet OSL har ansett som selskapet som potensielt kan få den største smellen etter EK sin etablering. Skal Swiss ta det norske markedet på alvor, må de inn med nattstopp for tidlig ankomst til Zurich, samt en tredje rotasjon midt på dagen. Virker heller ikke som om SAS sin ene daglige er spesielt godt koordinert opp mot Swiss sitt program for å kunne tette hullet midt på dagen. Mulig slots begrensninger frem til 2017 har gjort det vanskelig for Swiss å få inn nattstopp på OSL. Alternativt, så må de få sydd sammen et bedre program med SAS som i dag dekker tidlig morgen avgang fra ARN/CPH i fraværet av nattstopp. Dersom de ikke gjør noen endringer i frekvens og tider, er jeg redd de forsvinner ut. Last edited by Cockpitview; 04-05-2015 at 09:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#342 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#343 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
I henhold til load, så er det ikke nevneverdig påvirkning på QR sine pax tall fra OSL. Tallene så langt i år viser at QR ligger på samme nivå som i fjor. Ser man også på Turkish, som betjener mye av de samme markedet, så er det også stor økning her, på tross av EK og QR. Det er jo svært imponerende å konstatere at EK, kun et halvt år etter oppstarten, fyller en daglig 777-300 med tilfredsstillende load og yeld. Samtidig så har jo EK sitt inntog i Norge, garantert slått ut i yield for nærliggende konkurrenter. Med Emirates åpner det seg også et helt nytt marked inn til Norge. Gjennom Emirates vil det genereres nye reisende som ellers ikke ville valgt Norge, ene og alene fordi Emirates flyr hit. Ser man på rapporter fra reiseliv og innovasjon Norge, så er det nettopp etableringen av denne typen flyruter som stimulerer til ny innkommende trafikk til Norge. Som verdens største internasjonale selskap er jo Emirates det selskapet fremfor noen som vil innfri og påvirke innkommende turisme og næringslivs relatert aktivitet til Norge. Prestisjen som ligger til grunn for ekspansjonspolitikken til disse selskapene gir jo også noen signaler som er vanskelig å tolke. QR sitt svar på å ekspandere fra ARN og CPH er ikke basert på glimrende yield og loads og naturlig vekstfase, men for kontre Emirates sitt inntog gjennom å tilby bedre frekvenser gjennom hyppigere betjening fra to byer som begge er prestisjetunge for både EK og QR. For OSL og Oslo som nok må sies å være sekundære flyplasser og mindre prestisjefull enn våre skandinaviske naboer, vil nok tilbudet i større grad balanseres etter faktisk etterspørsel, fremfor at selskapene bevisst settes opp mot hverandre for å stimulere til høyere vekst. Ser man på langrute etableringene til OSL, så balanserer de glimrende i forhold til inn-solgt potensial og forventninger. Når det gjelder A380, så tror jeg ikke vi ser den på OSL med det første. Fortsetter EK sin suksess i Norge, vil de nok i løpet av et par år, heller supplere med en ny daglig rotasjon. For en flyplass som CPH er det prestisje og PR effekten som er viktig ved denne etableringen for videre å fremme og holde fart i markedsarbeidet til World Connected. Det er et sterkt kort å bruke mot nye selskaper som vurderer nye ruter. Fra OSL har vi jo også et sterkt First marked, som ikke finnes fra CPH. Dessuten er ikke A380 spesielt egnet for frakt, slik at disse faktorene nok favoriserer dobble avganger fremfor en A380 om EK velger med tiden å øke i Norge. For QR sin del, tor jeg de etter EK sitt inntog vil stabilisere seg på en daglig avgang fra OSL. Det er marked for begge og personlig så synes jeg de utfyller hverandre godt. For forretningsreisende mener jeg personlig at QR fremstår som det beste selskapet som betjener OSL. Last edited by Cockpitview; 04-05-2015 at 11:35. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#344 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]() Quote:
OSL-AMS var vel for DY en rute med mye 737-300 hvis jeg husker rett og er nå -800, og synes det stort sett går i -700 og -800 for SAS, og lite -600. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#345 |
Star Alliance only.
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#346 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Det er jo så klart bare en personlig oppfatning, men jeg synes egentlig det er litt merkelig om EK og QR skulle stjele så mye fra KLM, BA, LH også videre.
Ok, i economy skjønner jeg at folk synes det er fint med et langt avbrekk fremfor 10+ timer i torturkammeret. De er jo også kurrante til obskure deler av Afrika og Midtøsten. Men i business og first begriper jeg det ikke. - Der det jo møkkakjipt å ikke få en skikkelig søvn. Det får du ikke på type 7+7 timer. - Prisene er jo ikke særlig mye lavere lenger. - Loungegreiene i Dubai er jo so-so på sitt beste - Produktet er hverken bedre eller dårligere. F på EK er jo bra, men... ja... Så personlig synes jeg det er fullstendig ubegripelig om de stjeler særlig frequent flyers. Jeg bare bare trøtt og sur når jeg landet i HK og skulle rett på jobb etter å ha prøvd EK. Men noen liker vel morra og andre liker sønnen (for å være politisk korrekt)
![]() |
#347 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]() Quote:
Nå utgjør jo de store volumene på economy, og det som påvirker hvor stort fly som trengs. Og således blir analysen din litt smal Det at alle virker opprettholde frekvensene tyder kanskje på det ikke er foran i flyet det "lekker" mest KLM er jo nevnt, og også Swiss hvor det nå er mye Helvetic, men mitt inntrykk et også at selskaper som Lufthansa, British Airways, Finnair heller bruker mindre enn større fly i forhold til før |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#348 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Noen som har noen kvalifisert synsing om hvordan sandkasseselskapene har påvirket Thai til Bangkok?
![]() |
#349 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Ut i fra observasjoner og amadeus ser det ut til at Thai gjøre det bra. På business er det oftere fullt enn tidligere, men bak er det mer ledig. Det er også ofte det er fullt med frakt ut i fra Oslo (problemer med overvekt). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#350 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
EBD og EK Platinum. Har ingen agenda og arbeider ikke i bransjen. Last edited by Skuggenheimer; 05-05-2015 at 17:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#351 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
ID-passasjerer regnes ikke som inntektsgivende passasjerer. ID på business er i hovedsak standby, så hvis det ikke er ledig seter blir de nedgradert eller står igjen. De gangene jeg sjekker TG955/951/961 i amadeus legger jeg merke til at Oslo-flyet ofte er ganske fullt foran. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#352 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#353 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Apr 2007
|
![]()
Litt artig å lese dette når du ser den elendige kritikken du leser om Emirates på dette forumet.. Rare flyvertinner, ett ekstra sete i bredden osv:
http://bonusfeber.no/emirates-karet-...te-flyselskap/ Faktisk så har alle jeg kjenner både jobb og privat vært 100% fornøyd med selskapet i alle tre klasser til de fleste kontinenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#354 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#355 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
I dagens papirutgave av Aftenposten bekrefter Terje Grye at det planlegges to daglige avganger på OSL-DXB, hovedsaklig på grunn av gods. Kan det være at han mener SkyCargo kommer?
Last edited by K3nn7; 12-05-2015 at 06:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#356 |
ScanFlyer Gold
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#357 | |
ScanFlyer Inventory
|
![]()
Ingenting om økning i nettutgaven, men Grue sier 20% av omsetningen kommer fra frakt. Samt at belegget på ruten nå ligger på 80%
http://www.aftenposten.no/okonomi/Ne...n-8013894.html Quote:
Last edited by Someone; 12-05-2015 at 08:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#358 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for avklaringen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#359 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#360 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Emirates pensjonerer sin første 777-300ER | Someone | Flyforum | 2 | 08-11-2016 11:20 |
Emirates EK160 - avgang fra Oslo 2.september 2014 | Cecilie | Bilder & foto | 0 | 29-12-2014 16:34 |
SAS Trafikktall SEPT 2014 | vstenhjem | Flyforum | 4 | 08-10-2014 13:19 |
Emirates med fine priser i C fra Kiev til Asia Jan-Apr 2014. (NB! Kort frist...) | HS-TLD | Reiseforum | 0 | 15-12-2013 16:21 |
Emirates sin første 777-300ER er her... | LN-OSS | Flyforum | 10 | 15-03-2005 18:35 |