Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread

Thread Tools Display Modes
Old 16-02-2015, 22:43   #241
Farmer
ScanFlyer Crusty

Farmer's Avatar

Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Sundet81 View Post
EDIT: SAS kan takke Nicklas i kundeservice for at de fremdeles har en lojal kunde. Hvorfor fem andre ikke kunne utrette det samme som Nicklas er for meg en gåte, men heldigvis finnes det noen igjen med vettet i behold i det selskapet.
Godt å høre at det fortsatt finnes folk der som tar litt tak i situasjonen.
Men for selskapet som drifter denne supporten ble du jo en gullgruve, ettersom de får samme betaling pr "call" uansett om kundens utfordring er løst eller ikke ...

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline  
Old 17-02-2015, 07:06   #242
Sundet81
ScanFlyer Blue

SAS Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Farmer View Post
Godt å høre at det fortsatt finnes folk der som tar litt tak i situasjonen.
Men for selskapet som drifter denne supporten ble du jo en gullgruve, ettersom de får samme betaling pr "call" uansett om kundens utfordring er løst eller ikke ...
For supportselskapet ble dette utvilsomt en liten melkeku ja - seks telefoner på mellom 15 og 55 minutters varighet antar jeg også vil gi seg et lite utslag på telefonregningen.

Jeg er litt usikker på hvordan supporten fungerer, men det er utvilsomt en slags teamleder e.l. tilstede med visse fullmakter. Er man så uheldig at både kundekonsulent og teamleder er blokkerte i hodet, så kommer man ingen vei. Jeg fikk bl.a. etterhvert en e-post fra en viss Josefin, hvor det sto at SAS gjerne kunne tilby meg en gratis ombooking så jeg kom hjem "tidligere" ved å flytte hjemreisen fra 27. februar til 3. mars (!), mens jeg skulle kontakte dem pr. telefon angående denne gratis ombookingen for "kostnad" (!). Nå løste dette seg heldigvis, men jeg tror bestemt at SAS bør gå en runde med hvem de lar drive kundeservice, ikke minst overfor lojale kunder. Jeg kommer ikke til å finne meg i noe slik som dette igjen.
Sundet81 is offline  
Old 18-02-2015, 14:07   #243
nesjon
ScanFlyer Blue

Er det noen av dere som har noe erfaring med egne selskaper for håndtering av klager?
Kort fortalt så kan man sette bort hele klageprosessen til noen andre. De tar provisjon/honarar av en ev. kompensasjonsutbetaling, men tar ingenting dersom det ikke blir utbetaling.

Jeg har søkt både her på forumet og på Flyertalk, og er litt overrasket over at denne muligheten ikke er nevnt. Jeg regner med at de fleste her liker å føre klagesakene sine selv og ikke betale provisjon til andre, men det finnes jo mange som ikke har tid til å følge opp slike saker. Særlig i tvilstilfeller og gråsoner, f.eks. ved teknisk årsak til kanselleringer, må jo dette være veldig praktisk?

Jeg får stadig henvendelser fra bekjente som lurer på hvilke rettigheter de har og hvordan de skal klage etter f.eks. en kansellering. Jeg har lyst til å henvise dem rett videre til disse selskapene, siden dette virker som en tidsbesparende og god løsning for folk som ikke har peiling på EU 261/04 osv og dermed vil bruke veldig mye tid på en normal klage. Jeg vil jo ikke anbefale denne løsningen hvis det bare er tull, men synes det virker seriøst. Jeg har forsøkt å melde inn en sak der nå, spent på å se utfallet. Noen som har erfaringer?

(Jeg kan ikke skrive navnet på selskapet her, det blir bare automatisk borte fra innlegget. Sikkert derfor jeg ikke får noen treff ved søk på selskapsnavnet...)

Last edited by nesjon; 18-02-2015 at 14:09.
nesjon is offline  
Old 18-02-2015, 15:04   #244
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det finnes en tråd eller to om dette i forbindelse med alle langrute-forsinkelsene til DY. Det er ihvertfall to firmaer som driver med dette.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 18-02-2015, 15:37   #245
nesjon
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det finnes en tråd eller to om dette i forbindelse med alle langrute-forsinkelsene til DY. Det er ihvertfall to firmaer som driver med dette.
Ok, takk, da skal jeg kikke litt der.
nesjon is offline  
Old 18-02-2015, 20:26   #246
ErlA
ScanFlyer Gold

Er jo et svensk firma som tråler Arlanda etter "kunder" som er forsinket. Uten at jeg husker navnet i farten. ( samme firma har vel fått nogo av Avinor til å drive tilsvarende "oppsøkende" virksomhet i Norge.
ErlA is offline  
Old 25-02-2015, 16:50   #247
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Kansellering og vouchers..
Vi er jo stuck i Chicago i dag pga av et nytt SAS fly har teknisk trøbbel. Våknet her på hotellet og ser at våre frokost vouchers (10$ pp) ikke er nok til å få noen ting her på hotellet. Den rimeligste grab'n go matpakka her koster 12,95 pluss tax. Synes det er merkelig at de deler ut vouchers som ikke holder til å kjøpe noe som helst her. Middagsvoucheren er på hele 20$.... Disse må benyttes på hotellet her og de har ingenting som er så rimelig...Simply not good enough
Old 25-02-2015, 18:45   #248
Sundet81
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by VirreVapp View Post
Kansellering og vouchers..
Vi er jo stuck i Chicago i dag pga av et nytt SAS fly har teknisk trøbbel. Middagsvoucheren er på hele 20$.... Disse må benyttes på hotellet her og de har ingenting som er så rimelig...Simply not good enough
Helt latterlig og fullstendig ubrukelig av SAS. Da jeg ble stuck i NYC pga United, fikk jeg vouchers nøyaktig tilsvarende hotellets pris, samt en hel rekke matvouchere pålydende $10 pr. stykk som jeg måtte drikke omtrent fem øl for mye for å bli kvitt. SAS burde ikke være noe dårligere, men jeg begynner å mistenke at holdningen hos SAS er til effekt av at det hadde vært hyggelig å drive flyselskap hadde det ikke vært for de fordømte kundene.
Sundet81 is offline  
Old 25-02-2015, 20:06   #249
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

AA sine vouchere holder heller ikke til en full rett
Old 25-02-2015, 20:34   #250
VirreVapp
ScanFlyer Silver

For å si det slik, vi har spist og det vil bli noe kommunikasjon i ettertid. Tror ikke jeg skal betale for dette..
Old 25-02-2015, 20:36   #251
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Synderen står her fremdeles......
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	406
Size:	47.8 KB
ID:	38316  
Old 25-02-2015, 23:32   #252
Sundet81
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by VirreVapp View Post
For å si det slik, vi har spist og det vil bli noe kommunikasjon i ettertid. Tror ikke jeg skal betale for dette..
Har dere blitt re-routet til morgendagens avgang? Det ville vel vært best for kundene om SAS sendte passasjerer til Frankfurt, London mv. og videre til Oslo med alliansepartnere, eller var det en halvfull dagens SK944 som det ble beleilig å kansellere for å sørge for en fullsatt morgendagens SK944?

Last edited by Sundet81; 25-02-2015 at 23:35.
Sundet81 is offline  
Old 25-02-2015, 23:54   #253
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Da 944 er noe av det siste som går til Europa på kvelden, var nok mulighetene til å få noen avgårde i går lik null - allianse eller ikke.

Etter hva jeg kan se, har det reist folk med flere avganger tidligere i dag.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 26-02-2015, 00:37   #254
Sundet81
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Da 944 er noe av det siste som går til Europa på kvelden, var nok mulighetene til å få noen avgårde i går lik null - allianse eller ikke.

Etter hva jeg kan se, har det reist folk med flere avganger tidligere i dag.
Hvis det tekniske problemet med flyet var akutt, så kan jeg forstå at ingen ble sendt avgårde med andre flyvninger. Men hvis SAS vitterlig har sendt folk avsted med tidligere avganger 25/2, så har de jo visst nokså tidlig at SK944 ville bli kansellert, slik at de har kunnet re-route i alle fall noen, mens andre sikkert må ta til takke med SK944 neste dag. Hva er egentlig praksis ved slike tilfeller, utover å være såpass imøtekommende at man tilbyr kunder alternative ruter dit man skal med andre selskaper hvis det lar seg gjøre? Jeg ble en gang tilbudt et fly fra Newark til Roma da jeg ble strandet pga daværende Continentals feil, men det ringte en bjelle i bakhodet mitt som sa at Continental i så fall ikke var ansvarlig for å få meg fra Roma til Oslo (noe som heller ikke ble meg antydet) så jeg avslo og ble etter eget ønske satt på Continentals Oslo-fly 24 timer senere. Men hvis jeg samme kveld som misset fly hadde kommet meg til Roma, og Continental hadde sørget for å få meg til Oslo, så hadde jeg jo kommet hjem i alle fall 20 timer tidligere enn jeg faktisk gjorde. Men jeg fikk altså en fornemmelse av at man ved å takke ja til et spesifikt alternativt tilbud, i mitt tilfelle EWR-Roma, så var det dette man fikk og deretter selv var ansvarlig for egen transport så å si.

Last edited by Sundet81; 26-02-2015 at 00:40.
Sundet81 is offline  
Old 26-02-2015, 01:32   #255
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Default Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Nå surrer du med dagene. Det var 944 igår som var kansellert. Med pax ombord.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline  
Old 26-02-2015, 08:12   #256
VirreVapp
ScanFlyer Silver

Alle ble reroutet med Sas videre ja, enten til Køben eller Stockholm,, så alle fikk plass på dagens to fly.. Men for et logistikk rot det var på ORD.. Og premium opplevelsen av å sitte 5 timer på et fly på bakken å fryse...uten mat. Med tenåringer med lavt blodsukker. Feilinfo fra sas, og kaos ute i kulden der man ventet på shuttle busser som ikke kom....
Old 26-02-2015, 08:53   #257
Superhai
ScanFlyer Rusty

Superhai's Avatar

Quote:
Originally Posted by Sundet81 View Post
men det ringte en bjelle i bakhodet mitt som sa at Continental i så fall ikke var ansvarlig for å få meg fra Roma til Oslo
Det er ikke bare praksis men de fleste selskapene har det i sine vilkår og hatt dette siden tidenes morgen at de skal sørge for transport til endelige destinasjon (i dag er dette også inkludert i "EU-reglene), så jeg er ganske sikker på at de hadde noe for deg fra Roma til Oslo. Ellers hadde jeg vært i den situasjonen spurt om hvordan jeg kommer til Oslo, og fått svar på det og vært 20 timer tidligere hjemme.
Old 26-02-2015, 18:35   #258
SAS_flyer
ScanFlyer Blue

SAS_flyer's Avatar

Selv har jeg svært gode erfaringer ved ombooking ved kansellering av SAS. Synd det ikke alltid er sånn.
SAS_flyer is offline  
Old 01-03-2015, 14:28   #259
Sundet81
ScanFlyer Blue

Har man krav på noen form for kompensasjon ved forsinkelse pga. streik? Var stuck på Kastrup i nærmere sju timer på fredag, og ble kompensert med en 3 dl flaske vann av SAS. Eller er streik force majeure?
Sundet81 is offline  
Old 01-03-2015, 15:00   #260
Are G
EBD

Du får vel en matkupong men ingen økonomisk kompensasjon.
Are G is offline  
Closed Thread

Posting Rules