![]() |
|
![]() |
#221 |
avsluttet
|
![]()
EU's opplegg med EU's svar på "flynemda"
Evt direkte PDF fra EU's lsiste over luftfarstilsyn: http://ec.europa.eu/transport/passen...ent_bodies.pdf kilde: http://forbrukereuropa.no/ https://fly.transportklagenemnda.no/ Syns det stod generellt EU&EØS |
![]() |
![]() |
#222 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Sveits har i likhet med Norge implementert dette regelverket.
#223 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jun 2013
|
![]()
Fikk refundert taxiutgifter fra SAS etter å ha blitt forsinket slik at jeg ikke rakk ordinær transport hjem.
(Tok flybuss til bussterminalen, men var slutt på transport derifra og hjem) |
![]() |
![]() |
#224 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Mulig jeg får en case snart. har kjøpt gjennomgående billet med SAS til USA, ser det er lagt inn en connection på kun 35 minutter.. Om vi ikke rekker denne blir neste mulighet slik at vi I allefall blir 6-7 timer forsinket til USA. Dette vil vel komme innenfor reglene??
#225 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Om forsinkelsen følger av feil hos SAS eller deres underselskaper som ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter så skal det jo være kurant å bruke 261/2004 også i slike tilfeller. Men mange kortere forsinkelser vintertid oppstår vel som en følge av vær-eller-Avinor-relaterte ting..
Last edited by vbirk; 27-01-2015 at 14:13. |
![]() |
![]() |
#226 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
![]() |
#227 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Var på Aruba over nyttår og ble forsinket på vei hjem. Fløy med United, men siste segmentet fra London til Oslo flydd av SAS og ble kansellert pga teknisk feil med flyet. Er det mulig å få kompensasjon fra SAS for dette?
Er det forresten en frist for når man må rette slike krav? Hadde en flygning med Norwegian i sommer som ble forsinket. |
![]() |
![]() |
#228 |
Newcomer
|
![]()
Hei
Ei stund sidan dette skjedde, men fikk vite om et nylig så lurte litt på rettighetar. Min nevø hadde booka billett med Widerøe fra Gardermoen til Sogndal, der Widerøeflyet skulle vidare til Sandane etter å ha mellomlanda og sluppe av passasjerar i Sogndal. Grunna seint innkommade fly og kviletid for crewet vart det beslutta å sende flyet direkte til Sandane uten å mellomlande i Sogndal, slik at passasjerane som skulle til Sogndal kom ca 5 timar forsinka fram. Har nevøen min noko rett på erstatning i dette tilfellet? Er ikkje sikker på kva som står oppført som flyby grunn, men er det ein plass der ein kan finne dette ut? Meiner flyet var WF155 med avgang 1955 fra OSL fredag 10 okt 2014 Har leita på forumet men finn ikkje svar på dette? |
![]() |
![]() |
#229 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Widerøe har kundeservice, de kan gi deg svar på årsaken.
#230 |
Newcomer
|
![]()
Hei.
Hadde en flott runde med SAS kundeservice i dag, og lurer litt på om de kan holde på sånn. Booket en widerøe-billett TOS-KKN-TOS gjennom sas.no, og møtte opp i dag for å ta flyet 10:20. Flyet ble først forsinket til 11:30 pga tekniske problemer, før det deretter ble utsatt ytterligere 30 minutter og reroutet til Vadsø, der de som skulle til Kirkenes ble satt opp på buss (en tur på 2,5 timer). Da dette ville ført til at jeg ble minimum 4,5 timer forsinket til Kirkenes - muligens mer pga været i Øst-Finnmark i dag - spurte jeg i skranken om det ville la seg gjøre å booke dette om til en annen dag/uke, hun så på billetten min, og selv om jeg har bestilt billetter i GO, sa hun at det skulle ikke være noe problem, bare ring 05400 så ordner de det. Jeg ringer opp 30-40 minutter før kl 12, og de informerte meg om at ved rerouting/forsinkelser kunne jeg kun forskyve billetten en dag uten gebyr, så siden jeg ville flytte billetten til mars, ville det totalt bli 300 kroner for å endre billetten. Det sier jeg er helt ok, men jeg får beskjed om at jeg må hente ut bagasjen før det lar seg gjøre. Jeg kontakter skranken og får utlevert bagasjen, ringer SAS igjen, gir de kortinfo og de sier at jeg nå er booket om til ønsket flight i mars, og jeg får kvittering pr epost på gebyret. I det jeg går inn døra hjemme igjen ringer de meg opp og sier at jeg ikke kan endre utreisen da deres datasystemer sier at flyet gikk kl 10:20(?). Jeg kan endre returbilletten til en annen dato mens utreisen vil fordufte i ingenting - eller jeg kan velge å refundere hele billetten. Da jeg synes det hørtes helt latterlig ut at jeg må betale for en feil i deres datasystemer velger jeg å få refundert billetten, og får beskjed om at pengene vil være tilbake på konto om noen dager. Nå tikker det inn en mail som sier følgende: "Hi! Unfortunately, we are unable to offer full refund on your booking TOS-KKN 10-12 of February. Within 24hrs from departure, a flight has to be delayed more than 5 hours to be fully refundable. For this booking, taxes and surcharges will be refunded." Kan de virkelig gjøre dette når de har feilinformert meg hele veien? Om de i utgangspunktet hadde fortalt meg hvordan dette fungerer hadde jeg jo hoppet på flyet så jeg i det minste fikk bonuspoengene, og kunne gjort litt av jobben jeg hadde tenkt å gjøre der. |
![]() |
![]() |
#231 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#232 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
#233 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Det kan jo hende at oppdragsgiver ønsker kun den løsningen outsourcing partneren her kom med? |
|
![]() |
![]() |
#234 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Det er akkurat hva de gjør, og det er det som er problemet. Outsourcing er problemet siden man må forutse alle tenkelige og utenkelige situasjoner som oppstår i avtalen.
#235 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Høres komplett usannsynlig ut iht. grunnleggende forbrukerrettigheter. Klag.
|
![]() |
![]() |
#236 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Er det noen med finjussen i hodet som på stående fot kan gi noen perspektiver på følgende:
Jeg har booket en reise fra MIA til OSL 27/2 via EWR med SAS. Med ett flybytte var dette en nokså behagelig strekning, men det avgjørende var å være i Oslo 8:15 dagen etter. Nå har SAS imidlertid valgt å kansellere SK908 fra EWR til Oslo og booket meg om til et helvete av et alternativ via både ORD og CPH, som både innebærer 7,5 timer ekstra reisetid og 6 timer i transitt på ORD, men fremfor alt at ankomsttidspunkt OSL rett og slett blir for sent. En telefon til SAS løste ingenting som helst utover at de bryskt ga meg valget mellom å akseptere endringen eller få pengene tilbake (men ikke andre kostnader forbundet med reisen). Det var ikke engang snakk om å tilby noe som helst i kompensasjon dersom jeg om så stokket om på absolutt alle planer og gikk med på endringen, enda mindre å booke om til andre Star Alliance partnere som kan bringe meg til Oslo i tide. Her slo også selvimotsigelsene inn, først ved at jeg ble fortalt at ingen seter hos andre SA-selskaper var ledige, dernest at kun flyvninger på SAS metal overhodet var mulig om det så hadde vært ledige seter. Jeg mistenker at begge deler er feilinformasjon, men snarere avhenger av goodwill. At man ikke får goodwill som EBG er for meg litt ubegripelig - hadde de lagt seg flate og tilbudt feks oppgradering så skulle jeg i det minste strukket meg langt for å stokke om på alle mine planer og gjort et senere hjemreisetidspunkt mulig. Er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har i.f.t. ombooking av denne reisen? Kanselleringsretten er grei nok, men det medfører i så fall tapte kostnader til hotell, mv. som SAS eksplisitt nektet å dekke. Beskjeden om endringen ble også gitt på sekundet 14 dager før reisen, hvilket vel begrenser passasjerens rettigheter ytterligere. Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg i det hele tatt gidder å fly med dette selskapet. |
![]() |
![]() |
#237 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hm. Ser da ut til å være plasser på SAS EWR-CPH-OSL med ankomst OSL 09:25 i Economy Extra? Det framstår kanskje ikke som et urimelig plaster på såret for EBG-medlemmer, selv om man juridisk sett sikkert har sitt på det tørre iom. at varsel ble gitt 2 uker før.
|
![]() |
![]() |
#238 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
#239 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det kan jo være at dette er et av de tilfellene hvor det kan lønne seg å be om å få snakke med avdelingsleder el.l.
|
![]() |
![]() |
#240 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Last edited by Sundet81; 16-02-2015 at 11:38. |
|
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) | Polaris | Reiseforum | 250 | 28-02-2025 08:27 |
Rettigheter ved streik | seatsniffer | Småprat | 10 | 28-10-2013 13:12 |
Rettigheter ved rerouting | Jens W | Reiseforum | 6 | 01-12-2010 01:45 |
Rettigheter ved kansellering | Larsabal | Reiseforum | 18 | 23-11-2010 09:27 |
Rettigheter ved ombooking | Blubird | Reiseforum | 4 | 13-04-2009 12:27 |