Flyprat


Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Closed Thread
 
Thread Tools Display Modes
Old 26-01-2015, 21:21   #221
Wishmaster
avsluttet
 
Wishmaster's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: avsluttet
Posts: 800
Default Re: Klage til Swiss

EU's opplegg med EU's svar på "flynemda"

Evt direkte PDF fra EU's lsiste over luftfarstilsyn:
http://ec.europa.eu/transport/passen...ent_bodies.pdf


kilde:
http://forbrukereuropa.no/
https://fly.transportklagenemnda.no/

Syns det stod generellt EU&EØS
Wishmaster is offline  
Old 26-01-2015, 21:25   #222
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Klage til Swiss

Sveits har i likhet med Norge implementert dette regelverket.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 26-01-2015, 22:34   #223
WF789
ScanFlyer Molded
 
WF789's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: Oslo
Posts: 2,899
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Fikk refundert taxiutgifter fra SAS etter å ha blitt forsinket slik at jeg ikke rakk ordinær transport hjem.
(Tok flybuss til bussterminalen, men var slutt på transport derifra og hjem)
__________________
WF789 is offline  
Old 27-01-2015, 13:27   #224
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Mulig jeg får en case snart. har kjøpt gjennomgående billet med SAS til USA, ser det er lagt inn en connection på kun 35 minutter.. Om vi ikke rekker denne blir neste mulighet slik at vi I allefall blir 6-7 timer forsinket til USA. Dette vil vel komme innenfor reglene??
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline  
Old 27-01-2015, 14:07   #225
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Om forsinkelsen følger av feil hos SAS eller deres underselskaper som ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter så skal det jo være kurant å bruke 261/2004 også i slike tilfeller. Men mange kortere forsinkelser vintertid oppstår vel som en følge av vær-eller-Avinor-relaterte ting..
__________________

148 tonn CO2

Last edited by vbirk; 27-01-2015 at 14:13.
vbirk is offline  
Old 27-01-2015, 14:38   #226
VirreVapp
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 744
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Om forsinkelsen følger av feil hos SAS eller deres underselskaper som ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter så skal det jo være kurant å bruke 261/2004 også i slike tilfeller. Men mange kortere forsinkelser vintertid oppstår vel som en følge av vær-eller-Avinor-relaterte ting..
Kan bli en definisjon av "feil" da. Om ny gate stinger 15 min før avgang er det jo 20 minutter å rekke det på. Kan bli løping ja... Med en de-ice I tilegg kan det bli tight ja..
__________________
Ikea kort, lånekort og bankkort!
VirreVapp is offline  
Old 01-02-2015, 21:18   #227
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 168
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Var på Aruba over nyttår og ble forsinket på vei hjem. Fløy med United, men siste segmentet fra London til Oslo flydd av SAS og ble kansellert pga teknisk feil med flyet. Er det mulig å få kompensasjon fra SAS for dette?

Er det forresten en frist for når man må rette slike krav? Hadde en flygning med Norwegian i sommer som ble forsinket.
eisa01 is offline  
Old 08-02-2015, 03:40   #228
tadagast
Newcomer
 
Join Date: Jul 2014
Location: BGO
Posts: 16
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei

Ei stund sidan dette skjedde, men fikk vite om et nylig så lurte litt på rettighetar.
Min nevø hadde booka billett med Widerøe fra Gardermoen til Sogndal, der Widerøeflyet skulle vidare til Sandane etter å ha mellomlanda og sluppe av passasjerar i Sogndal. Grunna seint innkommade fly og kviletid for crewet vart det beslutta å sende flyet direkte til Sandane uten å mellomlande i Sogndal, slik at passasjerane som skulle til Sogndal kom ca 5 timar forsinka fram.

Har nevøen min noko rett på erstatning i dette tilfellet? Er ikkje sikker på kva som står oppført som flyby grunn, men er det ein plass der ein kan finne dette ut? Meiner flyet var WF155 med avgang 1955 fra OSL fredag 10 okt 2014

Har leita på forumet men finn ikkje svar på dette?
tadagast is offline  
Old 09-02-2015, 13:40   #229
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by tadagast View Post
Har leita på forumet men finn ikkje svar på dette?
Widerøe har kundeservice, de kan gi deg svar på årsaken.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 10-02-2015, 15:09   #230
paerv
Newcomer
 
Join Date: Sep 2012
Posts: 8
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hei.

Hadde en flott runde med SAS kundeservice i dag, og lurer litt på om de kan holde på sånn.
Booket en widerøe-billett TOS-KKN-TOS gjennom sas.no, og møtte opp i dag for å ta flyet 10:20. Flyet ble først forsinket til 11:30 pga tekniske problemer, før det deretter ble utsatt ytterligere 30 minutter og reroutet til Vadsø, der de som skulle til Kirkenes ble satt opp på buss (en tur på 2,5 timer). Da dette ville ført til at jeg ble minimum 4,5 timer forsinket til Kirkenes - muligens mer pga været i Øst-Finnmark i dag - spurte jeg i skranken om det ville la seg gjøre å booke dette om til en annen dag/uke, hun så på billetten min, og selv om jeg har bestilt billetter i GO, sa hun at det skulle ikke være noe problem, bare ring 05400 så ordner de det.

Jeg ringer opp 30-40 minutter før kl 12, og de informerte meg om at ved rerouting/forsinkelser kunne jeg kun forskyve billetten en dag uten gebyr, så siden jeg ville flytte billetten til mars, ville det totalt bli 300 kroner for å endre billetten. Det sier jeg er helt ok, men jeg får beskjed om at jeg må hente ut bagasjen før det lar seg gjøre. Jeg kontakter skranken og får utlevert bagasjen, ringer SAS igjen, gir de kortinfo og de sier at jeg nå er booket om til ønsket flight i mars, og jeg får kvittering pr epost på gebyret.

I det jeg går inn døra hjemme igjen ringer de meg opp og sier at jeg ikke kan endre utreisen da deres datasystemer sier at flyet gikk kl 10:20(?). Jeg kan endre returbilletten til en annen dato mens utreisen vil fordufte i ingenting - eller jeg kan velge å refundere hele billetten. Da jeg synes det hørtes helt latterlig ut at jeg må betale for en feil i deres datasystemer velger jeg å få refundert billetten, og får beskjed om at pengene vil være tilbake på konto om noen dager.

Nå tikker det inn en mail som sier følgende:
"Hi! Unfortunately, we are unable to offer full refund on your booking TOS-KKN 10-12 of February. Within 24hrs from departure, a flight has to be delayed more than 5 hours to be fully refundable. For this booking, taxes and surcharges will be refunded."

Kan de virkelig gjøre dette når de har feilinformert meg hele veien? Om de i utgangspunktet hadde fortalt meg hvordan dette fungerer hadde jeg jo hoppet på flyet så jeg i det minste fikk bonuspoengene, og kunne gjort litt av jobben jeg hadde tenkt å gjøre der.
paerv is offline  
Old 10-02-2015, 15:17   #231
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by paerv View Post
Hei.

Hadde en flott runde med SAS kundeservice i dag, og lurer litt på om de kan holde på sånn.
Booket en widerøe-billett TOS-KKN-TOS gjennom sas.no, og møtte opp i dag for å ta flyet 10:20. Flyet ble først forsinket til 11:30 pga tekniske problemer, før det deretter ble utsatt ytterligere 30 minutter og reroutet til Vadsø, der de som skulle til Kirkenes ble satt opp på buss (en tur på 2,5 timer). Da dette ville ført til at jeg ble minimum 4,5 timer forsinket til Kirkenes - muligens mer pga været i Øst-Finnmark i dag - spurte jeg i skranken om det ville la seg gjøre å booke dette om til en annen dag/uke, hun så på billetten min, og selv om jeg har bestilt billetter i GO, sa hun at det skulle ikke være noe problem, bare ring 05400 så ordner de det.

Jeg ringer opp 30-40 minutter før kl 12, og de informerte meg om at ved rerouting/forsinkelser kunne jeg kun forskyve billetten en dag uten gebyr, så siden jeg ville flytte billetten til mars, ville det totalt bli 300 kroner for å endre billetten. Det sier jeg er helt ok, men jeg får beskjed om at jeg må hente ut bagasjen før det lar seg gjøre. Jeg kontakter skranken og får utlevert bagasjen, ringer SAS igjen, gir de kortinfo og de sier at jeg nå er booket om til ønsket flight i mars, og jeg får kvittering pr epost på gebyret.

I det jeg går inn døra hjemme igjen ringer de meg opp og sier at jeg ikke kan endre utreisen da deres datasystemer sier at flyet gikk kl 10:20(?). Jeg kan endre returbilletten til en annen dato mens utreisen vil fordufte i ingenting - eller jeg kan velge å refundere hele billetten. Da jeg synes det hørtes helt latterlig ut at jeg må betale for en feil i deres datasystemer velger jeg å få refundert billetten, og får beskjed om at pengene vil være tilbake på konto om noen dager.

Nå tikker det inn en mail som sier følgende:
"Hi! Unfortunately, we are unable to offer full refund on your booking TOS-KKN 10-12 of February. Within 24hrs from departure, a flight has to be delayed more than 5 hours to be fully refundable. For this booking, taxes and surcharges will be refunded."

Kan de virkelig gjøre dette når de har feilinformert meg hele veien? Om de i utgangspunktet hadde fortalt meg hvordan dette fungerer hadde jeg jo hoppet på flyet så jeg i det minste fikk bonuspoengene, og kunne gjort litt av jobben jeg hadde tenkt å gjøre der.
Book på wideroe.no neste gang .. Da hadde du fått booket om uten kostnad pga værproblemene her!
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline  
Old 10-02-2015, 20:03   #232
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by paerv View Post
Kan de virkelig gjøre dette når de har feilinformert meg hele veien?
Dette er klassisk eksempel på hvorfor outsourcing av kundetjenester ikke er bra, man har begrenset oversikt over hva som har skjedd. Jeg ville skrevet hele historien til customer relations (på www.sas.no) og så kanskje de kan få helheten.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 11-02-2015, 14:27   #233
3cseat
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2009
Posts: 572
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Dette er klassisk eksempel på hvorfor outsourcing av kundetjenester ikke er bra, man har begrenset oversikt over hva som har skjedd. Jeg ville skrevet hele historien til customer relations (på www.sas.no) og så kanskje de kan få helheten.
Nja, er vel ikke helt enig her. Dette er vel ikke outsourcingen sin feil, men rutiner og prosesser. En outsourcing partner gjør jo i utgangspunktet kun det de har fått beskjed om å gjøre og dermed får betalt for. Ref dette tilfellet, så burde kanskje rutinene vært andeledes for å event fange opp slike situasjoner. Det er det faktisk flyselskapet som har ansvaret for og ikke outsourcing partneren.

Det kan jo hende at oppdragsgiver ønsker kun den løsningen outsourcing partneren her kom med?
3cseat is offline  
Old 12-02-2015, 19:41   #234
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by 3cseat View Post
En outsourcing partner gjør jo i utgangspunktet kun det de har fått beskjed om å gjøre og dermed får betalt for.
Det er akkurat hva de gjør, og det er det som er problemet. Outsourcing er problemet siden man må forutse alle tenkelige og utenkelige situasjoner som oppstår i avtalen.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline  
Old 14-02-2015, 06:36   #235
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by paerv View Post
Kan de virkelig gjøre dette når de har feilinformert meg hele veien?
Høres komplett usannsynlig ut iht. grunnleggende forbrukerrettigheter. Klag.
__________________

148 tonn CO2
vbirk is offline  
Old 14-02-2015, 11:17   #236
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Er det noen med finjussen i hodet som på stående fot kan gi noen perspektiver på følgende:

Jeg har booket en reise fra MIA til OSL 27/2 via EWR med SAS. Med ett flybytte var dette en nokså behagelig strekning, men det avgjørende var å være i Oslo 8:15 dagen etter. Nå har SAS imidlertid valgt å kansellere SK908 fra EWR til Oslo og booket meg om til et helvete av et alternativ via både ORD og CPH, som både innebærer 7,5 timer ekstra reisetid og 6 timer i transitt på ORD, men fremfor alt at ankomsttidspunkt OSL rett og slett blir for sent.

En telefon til SAS løste ingenting som helst utover at de bryskt ga meg valget mellom å akseptere endringen eller få pengene tilbake (men ikke andre kostnader forbundet med reisen). Det var ikke engang snakk om å tilby noe som helst i kompensasjon dersom jeg om så stokket om på absolutt alle planer og gikk med på endringen, enda mindre å booke om til andre Star Alliance partnere som kan bringe meg til Oslo i tide. Her slo også selvimotsigelsene inn, først ved at jeg ble fortalt at ingen seter hos andre SA-selskaper var ledige, dernest at kun flyvninger på SAS metal overhodet var mulig om det så hadde vært ledige seter. Jeg mistenker at begge deler er feilinformasjon, men snarere avhenger av goodwill. At man ikke får goodwill som EBG er for meg litt ubegripelig - hadde de lagt seg flate og tilbudt feks oppgradering så skulle jeg i det minste strukket meg langt for å stokke om på alle mine planer og gjort et senere hjemreisetidspunkt mulig.

Er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har i.f.t. ombooking av denne reisen? Kanselleringsretten er grei nok, men det medfører i så fall tapte kostnader til hotell, mv. som SAS eksplisitt nektet å dekke. Beskjeden om endringen ble også gitt på sekundet 14 dager før reisen, hvilket vel begrenser passasjerens rettigheter ytterligere.

Noen ganger lurer jeg på hvorfor jeg i det hele tatt gidder å fly med dette selskapet.
Sundet81 is offline  
Old 15-02-2015, 12:26   #237
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Hm. Ser da ut til å være plasser på SAS EWR-CPH-OSL med ankomst OSL 09:25 i Economy Extra? Det framstår kanskje ikke som et urimelig plaster på såret for EBG-medlemmer, selv om man juridisk sett sikkert har sitt på det tørre iom. at varsel ble gitt 2 uker før.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	mia-osl.jpg
Views:	422
Size:	61.1 KB
ID:	38281  
__________________

148 tonn CO2
vbirk is offline  
Old 15-02-2015, 15:25   #238
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Hm. Ser da ut til å være plasser på SAS EWR-CPH-OSL med ankomst OSL 09:25 i Economy Extra? Det framstår kanskje ikke som et urimelig plaster på såret for EBG-medlemmer, selv om man juridisk sett sikkert har sitt på det tørre iom. at varsel ble gitt 2 uker før.
Det var/er plasser i SAS Plus både EWR-CPH-OSL og EWR-ARN-OSL, men SAS' lite imøtekommende kundeservice mener, etter å ha blitt konfrontert med at det rent faktisk FINNES plasser, at det er "mot reglärna" å ombooke/plassere Go-passasjerer i disse. Det kan hende, men det er så fantastisk elendig service overfor lojale kunder at det i seg selv er i ferd med å gjøre en brå slutt på mitt kundeforhold. Men jeg skal gi kundeservice én sjanse til i morgen, når det forhåpentligvis er noen andre enn svenske helgevakter som betjener telefonen. Vet noen om det går an å ringe direkte til dansk kundeservice hos SAS? Danskene har i min erfaring en tendens til å ordne ting lettere, bedre, raskere og mer fornuftig enn svensker.
Sundet81 is offline  
Old 16-02-2015, 10:29   #239
vbirk
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Feb 2011
Location: BGO
Posts: 773
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Det kan jo være at dette er et av de tilfellene hvor det kan lønne seg å be om å få snakke med avdelingsleder el.l.
__________________

148 tonn CO2
vbirk is offline  
Old 16-02-2015, 10:40   #240
Sundet81
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 380
Default Re: Rettigheter ved forsinkelser, rerouting m.v.?

Quote:
Originally Posted by vbirk View Post
Det kan jo være at dette er et av de tilfellene hvor det kan lønne seg å be om å få snakke med avdelingsleder el.l.
EDIT: SAS kan takke Nicklas i kundeservice for at de fremdeles har en lojal kunde. Hvorfor fem andre ikke kunne utrette det samme som Nicklas er for meg en gåte, men heldigvis finnes det noen igjen med vettet i behold i det selskapet.

Last edited by Sundet81; 16-02-2015 at 11:38.
Sundet81 is offline  
Closed Thread


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Rettigheter ved endringer, forsinkelser, rerouting, kansellering m.v.? (2019->) Polaris Reiseforum 250 28-02-2025 08:27
Rettigheter ved streik seatsniffer Småprat 10 28-10-2013 13:12
Rettigheter ved rerouting Jens W Reiseforum 6 01-12-2010 01:45
Rettigheter ved kansellering Larsabal Reiseforum 18 23-11-2010 09:27
Rettigheter ved ombooking Blubird Reiseforum 4 13-04-2009 12:27


All times are GMT +2. The time now is 15:23.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.