Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2018, 09:45   #201
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver

Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by RescueMe View Post
Nå har jeg ikke fulgt med i detalj, men hvorfor fokuseres det utelukkende på opptjening av poeng på flyreiser? Både jeg og flere av mine kolleger soper inn brukbart med poeng på å legge ut for programvarelisenser, middager, datautstyr og alt mulig med kort som gir bonuspoeng. I praksis er ikke dette veldig forskjellig, vi sitter jo igjen med en fordel. Og der flyreiser er lett å kreve via eget reisebyrå (iallfall i store bedrifter, spørs om noen her inne melder overgang til mindre etter hvert) er dette nesten umulig å kontrollere.
Quote fra https://www.nettavisen.no/na24/se-li...423487604.html

"Det nye er at arbeidsgiver får ansvar for å trekke skatt av bonuspoeng i forbindelse med fly, hotell, kredittkort også videre. "

At noe er tilnærmet umulig å kontrolere betyr ikke at det er lovlig. Det å unndra skatt er juks, uansett om man klarer å slippe unna eller ei. Skattefuten vil sikkert gjøre et poeng ut av det hos en eller annen stakkars bedrift for å skremme andre til å følge etter.
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 10:15   #202
RescueMe
ScanFlyer Blue

Ser for meg at skattefuten kjører en beinhard sak mot kantinedama som har lagt ut for et par brød og fått trumfkroner (for ja, trumf er også bonuspoeng) uten å rapportere det.

Men fra spøk til alvor, jeg tror dette kan føre til at det blir forbudt å betale for jobbrelaterte kostnader med egne bankkort eller kredittkort. Både for den ansatte og bedriften vil det være tilnærmet umulig å lage et vanntett regime der man kan være sikker på at det ikke utløser noen form for bonus å betale for noe. Det enkleste vil da være å kreve at alle jobbrelaterte utlegg skal betales med jobbens egne kort eller direktefaktureres.
RescueMe is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 10:32   #203
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Men fra spøk til alvor, jeg tror dette kan føre til at det blir forbudt å betale for jobbrelaterte kostnader med egne bankkort eller kredittkort. Både for den ansatte og bedriften vil det være tilnærmet umulig å lage et vanntett regime der man kan være sikker på at det ikke utløser noen form for bonus å betale for noe. Det enkleste vil da være å kreve at alle jobbrelaterte utlegg skal betales med jobbens egne kort eller direktefaktureres.
Det finnes massevis av ordninger det ikke finnes noe vanntett regime for. Akkurat bonuspoeng er jo et kroneksempel. Husk at dette forslaget ikke endrer noe som helst på hva som er skattbart. Bonuspoengene er akkurat like skattbare i fjor, i år og etter at det nye rapporteringsregimet kommer.

Hvorfor tror du det er mer sannsynlig at et forbud mot å bruke private kredittkort skulle komme nå enn det var før? Tidligere er det jo åpenbart at det har vært unndratt skatt på bonuspoeng i stor stil. Nå kommer det nye regler som skal gjøre det vanskeligere.

Jeg er mest nysgjerrig på hvilke rutiner revisorer vil kreve rundt denne rapporteringa. Når frynsegoder skal rapporteres på A-meldinga, er det jo en del av det revisor skal gå god for at er korrekt.
Old 24-05-2018, 15:08   #204
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
Skattefuten vil sikkert gjøre et poeng ut av det hos en eller annen stakkars bedrift for å skremme andre til å følge etter.
Jeg kan ikke helt se hva de skulle kunne klare finne av data her. Skattefuten kan se at firmaet har betalt for en reise.. og det er noe noen i teorien kan ha tjent poeng på og det er poeng som de i teorien senere kan ha brukt til å få en økonomisk fordel. Det vil imidlertid kreve innsyn hos opptil 3 separate selskaper som antagelig er lokalisert i utlandet for at de skal klare nøste opp fordeler her.

1) Norske myndigheter må kreve innsyn hos flyselskapet over hvor mange poeng flighten ga.
2) Norske myndigheter må kreve innsyn hos bonusordningen over når de opptjente poengene ble brukt og hva de ble brukt på. Dette krever fullstendig oversikt over aktiviteten på bonusordningen over flere år og er tvilsomt både for jurisdiksjon og personvern. Noen kunder har poeng som går ut på dato og selv har jeg poeng som hos fx KLM som enda ikke er brukt over 15 år etter at de ble opptjent. Jeg tror ikke KLM selv om de ønsket det klarer finne ut hva jeg tjente poengene på, det er både praktiske og juridiske grunner til at selskaper sletter slik historikk etter en gitt periode.
3) Norske myndigheter må kreve innsyn hos selskapet hvor bonuspoengene ble brukt for å se hvilken prisreduksjon poengene ga.

Jeg kan ikke se hvordan myndighetene skulle klare få til noe slikt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL

Last edited by robertaas; 24-05-2018 at 15:22.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 15:20   #205
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Det enkleste vil da være å kreve at alle jobbrelaterte utlegg skal betales med jobbens egne kort eller direktefaktureres.
Dette er jo noe alle selskaper har prøvd komme seg bort ifra... nettopp pga. misbruk og manglende rapportering. Når folk legger ut på egne kort vet de at de er nødt til å prioritere å levere skikkelig reiseregning.

Og selv med avdelingskort og avkryssing av "ingen poengopptjening" på flyselskapets webside så er det bare å gå via Viatrumf eller tilsvarende når man bestiller og også bestille hos reisebyrå som man opptjener poeng hos. Ja, selv med avdelingskort og "ingen poengopptjening" så vil enkelte klare få til "dobbel dip".

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 24-05-2018, 16:08   #206
FlyingDutchman
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by robertaas View Post
Dette er jo noe alle selskaper har prøvd komme seg bort ifra... nettopp pga. misbruk og manglende rapportering. Når folk legger ut på egne kort vet de at de er nødt til å prioritere å levere skikkelig reiseregning.

Og selv med avdelingskort og avkryssing av "ingen poengopptjening" på flyselskapets webside så er det bare å gå via Viatrumf eller tilsvarende når man bestiller og også bestille hos reisebyrå som man opptjener poeng hos. Ja, selv med avdelingskort og "ingen poengopptjening" så vil enkelte klare få til "dobbel dip".
De som ønsker å omgå systemet vil alltid finne en måte å gjøre det på.

@inlegget over: Jeg vet ikke hva skattemyndighetene kan kreve av innsyn hos eksterne eller arbeidsgiveren din eller til og med deg.
En fordel med å være lovlydig er at man slipper å bekymre seg over slikt
FlyingDutchman is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 16:48   #207
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyingDutchman View Post
De som ønsker å omgå systemet vil alltid finne en måte å gjøre det på.

@inlegget over: Jeg vet ikke hva skattemyndighetene kan kreve av innsyn hos eksterne eller arbeidsgiveren din eller til og med deg.
En fordel med å være lovlydig er at man slipper å bekymre seg over slikt
Jeg er enig i prinsippet om at økonomiske fordeler skal beskattes og at man bør være lovlydig, men her har vi den spesielle situasjonen at det ofte vil være veldig vanskelig, og i noen tilfeller umulig, både for ansatt og bedrift å regne ut fordelen og staten vil ha enda større utfordringer med å kontrollere dette. Man vil da i praksis få en "sovende lov".

I tillegg skal jo bedriften foreta forhåndstrekk for slike økonomiske fordeler. Hvordan skal det være mulig når man ofte vet om hva øknomisk fordel er først flere år senere .... og kanskje blir det ingen økonomisk fordel i det hele tatt.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 24-05-2018, 16:57   #208
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Snu problemet på hodet da, for en lovlydig person. Hvordan skal han gjøre dette for de to turene de har i året, som tilsammen gir 3745 poeng fordelt på 3 forskjellige programmer, der poengene i hvert program går ut etter 3 år og du minst må ha 10.000 poeng i hvert for å kunne ta ut noe som helst? Gjette på en verdi og rapportere inn denne?

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 17:14   #209
robertaas
Helgeturekstremist

robertaas's Avatar

Og få igjen på skatten når bonusprogram devalueres eller legges ned?

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
Old 24-05-2018, 19:18   #210
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Snu problemet på hodet da, for en lovlydig person. Hvordan skal han gjøre dette for de to turene de har i året, som tilsammen gir 3745 poeng fordelt på 3 forskjellige programmer, der poengene i hvert program går ut etter 3 år og du minst må ha 10.000 poeng i hvert for å kunne ta ut noe som helst? Gjette på en verdi og rapportere inn denne?

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Om vi fortsetter i disse banene og forutsetter at alle "lovlydige" og rapporterer alle BounesPoeng opptjent som "Frynsegoder" - de logistiske utfordringene er loest - hvor mye Skatt inntekter vil dette bringe inn ?

Og er det verdt det (ROI) med tanke paa det som skal til for aa faa plass de logistiske ting og tang.

Med 100 t/r i aaret i tjenestereiser sitter jeg med dagens inntjenings muligheter ikke igjen med enorme mengder av Poeng - jeg foeler at de som selv ikke reise mye har en noksaa skjevt bilde av hvor mye poeng vi med hoey reiseaktivitet opptjener - og tjeneste reiser er ingen fordel, det er belasting ogsaa oekonomisk, selv med svaert gode kompentasjoner utover Bonuspoeng (og for ordens skyld jeg er ikke beroert av norske beskattningsregler).
Old 24-05-2018, 20:16   #211
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Og er det verdt det (ROI) med tanke paa det som skal til for aa faa plass de logistiske ting og tang.
Skatteinnkreving baserer seg ikke på ROI siden dette ikke er en avgift, men vanlig inntektsskatt. Og som noen nevner flere ganger - dette er ikke nytt, det er kravet til innrapporteringsmåten av arbeidsgiver som er ny.

Og det blir heller ikke slik at skatteetaten kjører innsyn over alt, men antagelig vil se på ting ved bokettersyn. Reiseregninger har jo i en årrekke vært en klar kandidat ved bokettersyn.

Last edited by Discus; 24-05-2018 at 20:18.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 20:32   #212
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Om vi fortsetter i disse banene og forutsetter at alle "lovlydige" og rapporterer alle BounesPoeng opptjent som "Frynsegoder" - de logistiske utfordringene er loest - hvor mye Skatt inntekter vil dette bringe inn ?
Det er jo ekstremt vanskelig å anslå, og så vidt jeg kan se har ikke Finansdepartementet gjort provenyanslag, men for å gjøre et forsøk:
  • Avinor har ca 50 millioner passasjerer hvert år.
  • Reisevaneundersøkelsen angir at ca 49% av innenlandsreider og noe mindre av utenlandsreiser er tjenestereiser. La oss gå ut fra 60% privatreiser og 40% tjenestereister.
  • La oss anta at 1/3 av opptjente bonuspoeng brukes til forretningsreiser og 2/3 brukes privat.

Så er det spørsmålet om hvor mye bonuspoeng som opptjenes og hva de er verdt. Dette er jo tall som kun finnes dypt inne i revenue-avdelingene, så godt kvalifiserte anslag er vanskelig. Vi kan ta utgangspunkt i Norwegian Cashpoints, som er ganske greie å fastsette verdi på, og anta opptjente Eurobonus-poeng vil være verdt like mye for ei tilsvarende reise.

Jeg har sett i mitt bonusregnskap, og typis opptjening hos Norwegian for meg ligger mellom 25 og 35 poeng per enkeltreise, med noen fullflex reiser som trekker opp mot 100 og noen gibortproser som går ned mot 10-12. Vi kan ta utgangspunkt i 25, for forretningsreiser er jo oftest litt dyrere enn godt planlagte privatreiser.

Så må vi trekke fra de som ikke opptjener poeng, av ulike grunner, og legge til poeng opptjent på annnet enn selve flyreisa. Veldig vanskelig å anslå, men la oss for enkelts skyld si at det er like mye, så de nuller hverandre ut.

Mange som reiser mye i jobb tjener nok litt over snittet, så marginalskatten kan vi kanskje sette til 38%.

Til sammen:
50 millioner reiser * 40% forretningsreiser * 67% poeng brukt privat * 25 lroner * 38%
50*0,4*0,67*25*0,38 = 127 millioner kroner

Andre frynsegoder, som jeg antar er verdt mer, kommer jo i tillegg. Skal vi gjette på et sted rundt en halv milliard til sammen?

Så er det riktignok et svar til på dette: Hva skjer dersom disse endringene ikke innføres, og frynsegoder ikke beskattes. Det kan føre til at lønnsinntekter til en viss grad vris over mot andre fordeler. Da kan effekten bli større, både når det gjelder den rent økonomiske effekten og når det gjelder utvikling av arbeidsmarkedet generelt.

Jeg tror de fleste er enige i at vi bør ha et skattesystem med færrest mulige hull og bredest mulig skattegrunnlag. USA kan vel tjene som et godt eksempel på et skattesystem der hullene er store, skattesystemet komplisert og skatteinntektene lave.
Old 24-05-2018, 20:34   #213
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Skatteinnkreving baserer seg ikke på ROI siden dette ikke er en avgift, men vanlig inntektsskatt. Og som noen nevner flere ganger - dette er ikke nytt, det er kravet til innrapporteringsmåten av arbeidsgiver som er ny.

Og det blir heller ikke slik at skatteetaten kjører innsyn over alt, men antagelig vil se på ting ved bokettersyn. Reiseregninger har jo i en årrekke vært en klar kandidat ved bokettersyn.
Greit nok, men man har vel en tanke om hva dette vil bringe inn av inntekter - noe man boer avveie med tanke paa hva dette vil medfoere av mer arbeide, tilretteleggeling av prosedyrer for arbeidsgivere, som kan vaere kostbart - husker at innfoering av Bagasje Gebyrer her i USA kostet oss naermere USD 100k i endringer i PeopleSoft for aa kunne refundere disse kostnadene for tjeneste reiser (og det tok Oracle 8 maaneder aa endre dette).
Old 24-05-2018, 20:35   #214
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Til sammen:
50 millioner reiser * 40% forretningsreiser * 67% poeng brukt privat * 25 lroner * 38%

Skal det ikke betales arbeidsgiveravgift av det også? Blir fort 10-15 mill til i så fall.

Old 24-05-2018, 20:44   #215
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Å rapportere inn basert på de bonusreisene du faktisk har tatt ut er vel utgangspunktet som er beskrevet. Og regne med at privat opptjente bonuspoeng brukes først.
Old 24-05-2018, 20:45   #216
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Det er jo ekstremt vanskelig å anslå, og så vidt jeg kan se har ikke Finansdepartementet gjort provenyanslag, men for å gjøre et forsøk:
  • Avinor har ca 50 millioner passasjerer hvert år.
  • Reisevaneundersøkelsen angir at ca 49% av innenlandsreider og noe mindre av utenlandsreiser er tjenestereiser. La oss gå ut fra 60% privatreiser og 40% tjenestereister.
  • La oss anta at 1/3 av opptjente bonuspoeng brukes til forretningsreiser og 2/3 brukes privat.

Så er det spørsmålet om hvor mye bonuspoeng som opptjenes og hva de er verdt. Dette er jo tall som kun finnes dypt inne i revenue-avdelingene, så godt kvalifiserte anslag er vanskelig. Vi kan ta utgangspunkt i Norwegian Cashpoints, som er ganske greie å fastsette verdi på, og anta opptjente Eurobonus-poeng vil være verdt like mye for ei tilsvarende reise.

Jeg har sett i mitt bonusregnskap, og typis opptjening hos Norwegian for meg ligger mellom 25 og 35 poeng per enkeltreise, med noen fullflex reiser som trekker opp mot 100 og noen gibortproser som går ned mot 10-12. Vi kan ta utgangspunkt i 25, for forretningsreiser er jo oftest litt dyrere enn godt planlagte privatreiser.

Så må vi trekke fra de som ikke opptjener poeng, av ulike grunner, og legge til poeng opptjent på annnet enn selve flyreisa. Veldig vanskelig å anslå, men la oss for enkelts skyld si at det er like mye, så de nuller hverandre ut.

Mange som reiser mye i jobb tjener nok litt over snittet, så marginalskatten kan vi kanskje sette til 38%.

Til sammen:

Andre frynsegoder, som jeg antar er verdt mer, kommer jo i tillegg. Skal vi gjette på et sted rundt en halv milliard til sammen?

Så er det riktignok et svar til på dette: Hva skjer dersom disse endringene ikke innføres, og frynsegoder ikke beskattes. Det kan føre til at lønnsinntekter til en viss grad vris over mot andre fordeler. Da kan effekten bli større, både når det gjelder den rent økonomiske effekten og når det gjelder utvikling av arbeidsmarkedet generelt.

Jeg tror de fleste er enige i at vi bør ha et skattesystem med færrest mulige hull og bredest mulig skattegrunnlag. USA kan vel tjene som et godt eksempel på et skattesystem der hullene er store, skattesystemet komplisert og skatteinntektene lave.
Takk for et meget godt svar Gustav - jeg er stort sett enig i alt, en liten kommentar paa side - skatteinntektene her i USA er ikke lave - vi ender opp med mer Skatt enn hva vi gjorde i Norge naar man legger sammen Inntekts Skatt (Foederal + Delstat), eiendoms skatt. Men det er paa siden av denne diskusjonen.

Selv reiser jeg mye (2 t/r i uken) og selv med forsatt rimelig opptjening er jeg ikke naerheten av aa ha nok poeng tilgjengelig til aa kunne reise slik selv noen av de sterke kritikerene av bonus ordningene i denne traaden (de samme stiller jo ofte spoersmaal om hvordan de kan benytte CT til Lufthansa First osv. (gjerne 2 ganger i aaret) )

Jeg klager ikke - da jeg jeg har faatt en del andre Kompansasjoner som er Skattefrie, fordi Firmaet mener at Tjeneste reiser er en stor belastning.
Old 24-05-2018, 20:58   #217
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty

Quote:
Selv reiser jeg mye (2 t/r i uken) og selv med forsatt rimelig opptjening er jeg ikke naerheten av aa ha nok poeng tilgjengelig til aa kunne reise slik selv noen av de sterke kritikerene av bonus ordningene i denne traaden (de samme stiller jo ofte spoersmaal om hvordan de kan benytte CT til Lufthansa First osv. (gjerne 2 ganger i aaret) )
.
Jeg velger å være så innbilsk at jeg tror jeg er en av de du hinter til. Jeg er ikke kritisk til bonusordningen men argumenterer mot det som stort sett kommer opp i disse diskusjonene at det er umulig å holde orden på osv. samt at det skal være en generell frynsegode som dekker aller reisende. De punktene er jeg uenig i.

Jeg mener også at det svært ofte får de ansatte til å reise dyrere enn nødvendig og det mener jeg er illojalt.

Det jeg bruker på First osv er 100% opptjent privat og det lille tjener av poeng med jobb bruker jeg til å oppgradere jobbreiser.

Men, denne diskusjonen er vel ikke om deg eller meg

Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA

Last edited by SudCaravelle; 24-05-2018 at 21:00.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 22:11   #218
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg velger å være så innbilsk at jeg tror jeg er en av de du hinter til. Jeg er ikke kritisk til bonusordningen men argumenterer mot det som stort sett kommer opp i disse diskusjonene at det er umulig å holde orden på osv. samt at det skal være en generell frynsegode som dekker aller reisende. De punktene er jeg uenig i.

Jeg mener også at det svært ofte får de ansatte til å reise dyrere enn nødvendig og det mener jeg er illojalt.

Det jeg bruker på First osv er 100% opptjent privat og det lille tjener av poeng med jobb bruker jeg til å oppgradere jobbreiser.

Men, denne diskusjonen er vel ikke om deg eller meg
Nei det er hverken om deg eller meg (jeg kommer jo fra feil side av BriobaneSporene til Someone )

jeg er helt enig med deg at det er ikke vanskelig aa holde orden paa dette (og det ropes mye ulv i denne traaden), men det vil ha en kostnad for bedriftene uten jeg tror de faar mye igjen for det).

Derimot er jeg uenig i at Bonus Systemet medfoerer at man reiser dyrere enn noedvendig, det raskeste som gir faerrest poeng er i hovedsak dyrest og baade bedriften og jeg er opptatt av minst tid i luften (Non Billable) for min egen del er det ofte at First (liksom first class hos Alaska) er bedre for min bedrift hvis jeg kommer 1.5 time tidligere frem til kunden og kan begynne aa jobbe - det regnestykke vet vi som bedrift veldig mye om, vi lever av aa levere Software som nettopp viser dette (og med Apple, facebook, Google med fler som kunder) er det regnestykker og eksempler vi har selv har (vi Visualiserer absolutt alle vaare tjeneste reiser og dette er tilgjengelig for alle ansatte (en gullgruve av informasjon for en fyr som meg som er over gjennomsnittet interessert reise data (og ja Hoteller, Leiebiler, Uber og Taxi er med i dette).

Saa reiser via byer for aa faa flere segments - mer Miles er billigere i USD, men betydlig dyrere i tid, noe bedriften og vi som reiser mye har felles maal om aa redusere.
Old 24-05-2018, 22:17   #219
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Takk for et meget godt svar Gustav - jeg er stort sett enig i alt, en liten kommentar paa side - skatteinntektene her i USA er ikke lave - vi ender opp med mer Skatt enn hva vi gjorde i Norge naar man legger sammen Inntekts Skatt (Foederal + Delstat), eiendoms skatt. Men det er paa siden av denne diskusjonen.
Skatteprosenten i USA er høy, men hullene i skattesystemet er også mange, slik at mange betaler mindre skatt enn deg. Flere som kan benytte "loopholes" i skattesystemet, betyr at de som ikke kan det må betale mer. For ordens skyld, så har Norge også hull i skattesystemet, så det er ikke kun et amerikansk problem.

Et eksempel på et slik hull i Norge, som er helt bevisst, er jo skattefri diett. Er man på reise kan man få 569 kr skattefritt per døgn for å kjøpe mat i Norge og vesentlig mer ved de fleste utenlandsreiser.

Jeg synes egentlig ikke dette er ei avsporing: Bakgrunnen for forslaget er jo å bidra til et effektivt skattesystem. Det skal bli tydeligere begrensninger i hvilke naturalytelser som er skattefrie, det skal bli lettere å betale riktig skatt og det skal bli vanskeligere å snyte på skatten.
Old 24-05-2018, 23:09   #220
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Skatteprosenten i USA er høy, men hullene i skattesystemet er også mange, slik at mange betaler mindre skatt enn deg. Flere som kan benytte "loopholes" i skattesystemet, betyr at de som ikke kan det må betale mer. For ordens skyld, så har Norge også hull i skattesystemet, så det er ikke kun et amerikansk problem.

Et eksempel på et slik hull i Norge, som er helt bevisst, er jo skattefri diett. Er man på reise kan man få 569 kr skattefritt per døgn for å kjøpe mat i Norge og vesentlig mer ved de fleste utenlandsreiser.

Jeg synes egentlig ikke dette er ei avsporing: Bakgrunnen for forslaget er jo å bidra til et effektivt skattesystem. Det skal bli tydeligere begrensninger i hvilke naturalytelser som er skattefrie, det skal bli lettere å betale riktig skatt og det skal bli vanskeligere å snyte på skatten.
Det er endel hull, men for oss gjennomsnitts beagler her i USA er det ikke saa mange hull, det er mer tilgjengelig for helt andre inntektsnivaaer, men samtidg er f.eks. eiendoms skatten omtrent uten hull og den er solid. Den er jo veldig direkte da den dekker utgifter i naeromraadene - blant annet er mye av Skolene finansiert av eiendoms skattene - ulempen med det er jo at paa ei lita oey som vaar med hoey boligverdier betaler vi mye (nok til at LN-MOW klaget og flyttet!) og har svaert gode skoler - mens andre omraader som virkelig trenger gode skoler er betydelig underfinansierte.

et annet aspekt er at vi har langt faerre fradrag enn hva dere har i Norge - kun bolig renter (og det er betydelig begrenset i den skatte lette pakken som Trump innfoerte).

Jeg har 2 nevoeer i Resturant Bransjen som skatter av Tips (som ikke regnes som frynsegode her - men som loenn) og det er relativ kompliserte regne stykker (IRS beregner 15% Tips).

569 kroner kan hoeres mye ut, men det er jo sjelden at man handle matvarer paa det lokale Coop og lage middag paa hotellet, slik jeg husker det ble 569 fort redusert med frokost inkludert og noe ved lunsj.

Diett er uvanelig her, en faar igjen hva det koster, maa legge frem kvitteringer (uten alkohol).

Posting Rules