Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

 
 
Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 24-05-2018, 20:32   #11
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Om vi fortsetter i disse banene og forutsetter at alle "lovlydige" og rapporterer alle BounesPoeng opptjent som "Frynsegoder" - de logistiske utfordringene er loest - hvor mye Skatt inntekter vil dette bringe inn ?
Det er jo ekstremt vanskelig å anslå, og så vidt jeg kan se har ikke Finansdepartementet gjort provenyanslag, men for å gjøre et forsøk:
  • Avinor har ca 50 millioner passasjerer hvert år.
  • Reisevaneundersøkelsen angir at ca 49% av innenlandsreider og noe mindre av utenlandsreiser er tjenestereiser. La oss gå ut fra 60% privatreiser og 40% tjenestereister.
  • La oss anta at 1/3 av opptjente bonuspoeng brukes til forretningsreiser og 2/3 brukes privat.

Så er det spørsmålet om hvor mye bonuspoeng som opptjenes og hva de er verdt. Dette er jo tall som kun finnes dypt inne i revenue-avdelingene, så godt kvalifiserte anslag er vanskelig. Vi kan ta utgangspunkt i Norwegian Cashpoints, som er ganske greie å fastsette verdi på, og anta opptjente Eurobonus-poeng vil være verdt like mye for ei tilsvarende reise.

Jeg har sett i mitt bonusregnskap, og typis opptjening hos Norwegian for meg ligger mellom 25 og 35 poeng per enkeltreise, med noen fullflex reiser som trekker opp mot 100 og noen gibortproser som går ned mot 10-12. Vi kan ta utgangspunkt i 25, for forretningsreiser er jo oftest litt dyrere enn godt planlagte privatreiser.

Så må vi trekke fra de som ikke opptjener poeng, av ulike grunner, og legge til poeng opptjent på annnet enn selve flyreisa. Veldig vanskelig å anslå, men la oss for enkelts skyld si at det er like mye, så de nuller hverandre ut.

Mange som reiser mye i jobb tjener nok litt over snittet, så marginalskatten kan vi kanskje sette til 38%.

Til sammen:
50 millioner reiser * 40% forretningsreiser * 67% poeng brukt privat * 25 lroner * 38%
50*0,4*0,67*25*0,38 = 127 millioner kroner

Andre frynsegoder, som jeg antar er verdt mer, kommer jo i tillegg. Skal vi gjette på et sted rundt en halv milliard til sammen?

Så er det riktignok et svar til på dette: Hva skjer dersom disse endringene ikke innføres, og frynsegoder ikke beskattes. Det kan føre til at lønnsinntekter til en viss grad vris over mot andre fordeler. Da kan effekten bli større, både når det gjelder den rent økonomiske effekten og når det gjelder utvikling av arbeidsmarkedet generelt.

Jeg tror de fleste er enige i at vi bør ha et skattesystem med færrest mulige hull og bredest mulig skattegrunnlag. USA kan vel tjene som et godt eksempel på et skattesystem der hullene er store, skattesystemet komplisert og skatteinntektene lave.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
 


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet Sykkelthor Småprat 15 31-03-2017 19:34
BA åpner Seoul Someone Flyforum 3 03-05-2012 15:04
Åpner for prishopp sirpjalle Flyforum 5 25-04-2008 07:39
Flybonus kan bli ESA-sak AirbusTrond Flyforum 15 22-10-2007 13:54
Åpner for gambling på fly Trety Flyforum 0 02-11-2005 22:42


All times are GMT +2. The time now is 15:47.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.