Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-05-2018, 16:57   #1
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Snu problemet på hodet da, for en lovlydig person. Hvordan skal han gjøre dette for de to turene de har i året, som tilsammen gir 3745 poeng fordelt på 3 forskjellige programmer, der poengene i hvert program går ut etter 3 år og du minst må ha 10.000 poeng i hvert for å kunne ta ut noe som helst? Gjette på en verdi og rapportere inn denne?

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 19:18   #2
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Snu problemet på hodet da, for en lovlydig person. Hvordan skal han gjøre dette for de to turene de har i året, som tilsammen gir 3745 poeng fordelt på 3 forskjellige programmer, der poengene i hvert program går ut etter 3 år og du minst må ha 10.000 poeng i hvert for å kunne ta ut noe som helst? Gjette på en verdi og rapportere inn denne?

Sent fra min SM-G901F via Tapatalk
Om vi fortsetter i disse banene og forutsetter at alle "lovlydige" og rapporterer alle BounesPoeng opptjent som "Frynsegoder" - de logistiske utfordringene er loest - hvor mye Skatt inntekter vil dette bringe inn ?

Og er det verdt det (ROI) med tanke paa det som skal til for aa faa plass de logistiske ting og tang.

Med 100 t/r i aaret i tjenestereiser sitter jeg med dagens inntjenings muligheter ikke igjen med enorme mengder av Poeng - jeg foeler at de som selv ikke reise mye har en noksaa skjevt bilde av hvor mye poeng vi med hoey reiseaktivitet opptjener - og tjeneste reiser er ingen fordel, det er belasting ogsaa oekonomisk, selv med svaert gode kompentasjoner utover Bonuspoeng (og for ordens skyld jeg er ikke beroert av norske beskattningsregler).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 20:16   #3
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Og er det verdt det (ROI) med tanke paa det som skal til for aa faa plass de logistiske ting og tang.
Skatteinnkreving baserer seg ikke på ROI siden dette ikke er en avgift, men vanlig inntektsskatt. Og som noen nevner flere ganger - dette er ikke nytt, det er kravet til innrapporteringsmåten av arbeidsgiver som er ny.

Og det blir heller ikke slik at skatteetaten kjører innsyn over alt, men antagelig vil se på ting ved bokettersyn. Reiseregninger har jo i en årrekke vært en klar kandidat ved bokettersyn.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)

Last edited by Discus; 24-05-2018 at 20:18.
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 20:34   #4
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Skatteinnkreving baserer seg ikke på ROI siden dette ikke er en avgift, men vanlig inntektsskatt. Og som noen nevner flere ganger - dette er ikke nytt, det er kravet til innrapporteringsmåten av arbeidsgiver som er ny.

Og det blir heller ikke slik at skatteetaten kjører innsyn over alt, men antagelig vil se på ting ved bokettersyn. Reiseregninger har jo i en årrekke vært en klar kandidat ved bokettersyn.
Greit nok, men man har vel en tanke om hva dette vil bringe inn av inntekter - noe man boer avveie med tanke paa hva dette vil medfoere av mer arbeide, tilretteleggeling av prosedyrer for arbeidsgivere, som kan vaere kostbart - husker at innfoering av Bagasje Gebyrer her i USA kostet oss naermere USD 100k i endringer i PeopleSoft for aa kunne refundere disse kostnadene for tjeneste reiser (og det tok Oracle 8 maaneder aa endre dette).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 20:32   #5
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Om vi fortsetter i disse banene og forutsetter at alle "lovlydige" og rapporterer alle BounesPoeng opptjent som "Frynsegoder" - de logistiske utfordringene er loest - hvor mye Skatt inntekter vil dette bringe inn ?
Det er jo ekstremt vanskelig å anslå, og så vidt jeg kan se har ikke Finansdepartementet gjort provenyanslag, men for å gjøre et forsøk:
  • Avinor har ca 50 millioner passasjerer hvert år.
  • Reisevaneundersøkelsen angir at ca 49% av innenlandsreider og noe mindre av utenlandsreiser er tjenestereiser. La oss gå ut fra 60% privatreiser og 40% tjenestereister.
  • La oss anta at 1/3 av opptjente bonuspoeng brukes til forretningsreiser og 2/3 brukes privat.

Så er det spørsmålet om hvor mye bonuspoeng som opptjenes og hva de er verdt. Dette er jo tall som kun finnes dypt inne i revenue-avdelingene, så godt kvalifiserte anslag er vanskelig. Vi kan ta utgangspunkt i Norwegian Cashpoints, som er ganske greie å fastsette verdi på, og anta opptjente Eurobonus-poeng vil være verdt like mye for ei tilsvarende reise.

Jeg har sett i mitt bonusregnskap, og typis opptjening hos Norwegian for meg ligger mellom 25 og 35 poeng per enkeltreise, med noen fullflex reiser som trekker opp mot 100 og noen gibortproser som går ned mot 10-12. Vi kan ta utgangspunkt i 25, for forretningsreiser er jo oftest litt dyrere enn godt planlagte privatreiser.

Så må vi trekke fra de som ikke opptjener poeng, av ulike grunner, og legge til poeng opptjent på annnet enn selve flyreisa. Veldig vanskelig å anslå, men la oss for enkelts skyld si at det er like mye, så de nuller hverandre ut.

Mange som reiser mye i jobb tjener nok litt over snittet, så marginalskatten kan vi kanskje sette til 38%.

Til sammen:
50 millioner reiser * 40% forretningsreiser * 67% poeng brukt privat * 25 lroner * 38%
50*0,4*0,67*25*0,38 = 127 millioner kroner

Andre frynsegoder, som jeg antar er verdt mer, kommer jo i tillegg. Skal vi gjette på et sted rundt en halv milliard til sammen?

Så er det riktignok et svar til på dette: Hva skjer dersom disse endringene ikke innføres, og frynsegoder ikke beskattes. Det kan føre til at lønnsinntekter til en viss grad vris over mot andre fordeler. Da kan effekten bli større, både når det gjelder den rent økonomiske effekten og når det gjelder utvikling av arbeidsmarkedet generelt.

Jeg tror de fleste er enige i at vi bør ha et skattesystem med færrest mulige hull og bredest mulig skattegrunnlag. USA kan vel tjene som et godt eksempel på et skattesystem der hullene er store, skattesystemet komplisert og skatteinntektene lave.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 20:35   #6
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator
 
Discus's Avatar
 
Join Date: Apr 2008
Posts: 26,724
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Til sammen:
50 millioner reiser * 40% forretningsreiser * 67% poeng brukt privat * 25 lroner * 38%
50*0,4*0,67*25*0,38 = 127 millioner kroner

Skal det ikke betales arbeidsgiveravgift av det også? Blir fort 10-15 mill til i så fall.
__________________

________________________________________
An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation)
Discus is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 20:45   #7
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Det er jo ekstremt vanskelig å anslå, og så vidt jeg kan se har ikke Finansdepartementet gjort provenyanslag, men for å gjøre et forsøk:
  • Avinor har ca 50 millioner passasjerer hvert år.
  • Reisevaneundersøkelsen angir at ca 49% av innenlandsreider og noe mindre av utenlandsreiser er tjenestereiser. La oss gå ut fra 60% privatreiser og 40% tjenestereister.
  • La oss anta at 1/3 av opptjente bonuspoeng brukes til forretningsreiser og 2/3 brukes privat.

Så er det spørsmålet om hvor mye bonuspoeng som opptjenes og hva de er verdt. Dette er jo tall som kun finnes dypt inne i revenue-avdelingene, så godt kvalifiserte anslag er vanskelig. Vi kan ta utgangspunkt i Norwegian Cashpoints, som er ganske greie å fastsette verdi på, og anta opptjente Eurobonus-poeng vil være verdt like mye for ei tilsvarende reise.

Jeg har sett i mitt bonusregnskap, og typis opptjening hos Norwegian for meg ligger mellom 25 og 35 poeng per enkeltreise, med noen fullflex reiser som trekker opp mot 100 og noen gibortproser som går ned mot 10-12. Vi kan ta utgangspunkt i 25, for forretningsreiser er jo oftest litt dyrere enn godt planlagte privatreiser.

Så må vi trekke fra de som ikke opptjener poeng, av ulike grunner, og legge til poeng opptjent på annnet enn selve flyreisa. Veldig vanskelig å anslå, men la oss for enkelts skyld si at det er like mye, så de nuller hverandre ut.

Mange som reiser mye i jobb tjener nok litt over snittet, så marginalskatten kan vi kanskje sette til 38%.

Til sammen:
50 millioner reiser * 40% forretningsreiser * 67% poeng brukt privat * 25 lroner * 38%
50*0,4*0,67*25*0,38 = 127 millioner kroner

Andre frynsegoder, som jeg antar er verdt mer, kommer jo i tillegg. Skal vi gjette på et sted rundt en halv milliard til sammen?

Så er det riktignok et svar til på dette: Hva skjer dersom disse endringene ikke innføres, og frynsegoder ikke beskattes. Det kan føre til at lønnsinntekter til en viss grad vris over mot andre fordeler. Da kan effekten bli større, både når det gjelder den rent økonomiske effekten og når det gjelder utvikling av arbeidsmarkedet generelt.

Jeg tror de fleste er enige i at vi bør ha et skattesystem med færrest mulige hull og bredest mulig skattegrunnlag. USA kan vel tjene som et godt eksempel på et skattesystem der hullene er store, skattesystemet komplisert og skatteinntektene lave.
Takk for et meget godt svar Gustav - jeg er stort sett enig i alt, en liten kommentar paa side - skatteinntektene her i USA er ikke lave - vi ender opp med mer Skatt enn hva vi gjorde i Norge naar man legger sammen Inntekts Skatt (Foederal + Delstat), eiendoms skatt. Men det er paa siden av denne diskusjonen.

Selv reiser jeg mye (2 t/r i uken) og selv med forsatt rimelig opptjening er jeg ikke naerheten av aa ha nok poeng tilgjengelig til aa kunne reise slik selv noen av de sterke kritikerene av bonus ordningene i denne traaden (de samme stiller jo ofte spoersmaal om hvordan de kan benytte CT til Lufthansa First osv. (gjerne 2 ganger i aaret) )

Jeg klager ikke - da jeg jeg har faatt en del andre Kompansasjoner som er Skattefrie, fordi Firmaet mener at Tjeneste reiser er en stor belastning.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 20:58   #8
SudCaravelle
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Apr 2007
Location: Oslo
Posts: 6,892
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Selv reiser jeg mye (2 t/r i uken) og selv med forsatt rimelig opptjening er jeg ikke naerheten av aa ha nok poeng tilgjengelig til aa kunne reise slik selv noen av de sterke kritikerene av bonus ordningene i denne traaden (de samme stiller jo ofte spoersmaal om hvordan de kan benytte CT til Lufthansa First osv. (gjerne 2 ganger i aaret) )
.
Jeg velger å være så innbilsk at jeg tror jeg er en av de du hinter til. Jeg er ikke kritisk til bonusordningen men argumenterer mot det som stort sett kommer opp i disse diskusjonene at det er umulig å holde orden på osv. samt at det skal være en generell frynsegode som dekker aller reisende. De punktene er jeg uenig i.

Jeg mener også at det svært ofte får de ansatte til å reise dyrere enn nødvendig og det mener jeg er illojalt.

Det jeg bruker på First osv er 100% opptjent privat og det lille tjener av poeng med jobb bruker jeg til å oppgradere jobbreiser.

Men, denne diskusjonen er vel ikke om deg eller meg
__________________
Siden 2006 (95% privat):


Upcoming:BKK HKT BGO CDG DXB AMS CPH SFO AUS TPA

Last edited by SudCaravelle; 24-05-2018 at 21:00.
SudCaravelle is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 22:11   #9
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by SudCaravelle View Post
Jeg velger å være så innbilsk at jeg tror jeg er en av de du hinter til. Jeg er ikke kritisk til bonusordningen men argumenterer mot det som stort sett kommer opp i disse diskusjonene at det er umulig å holde orden på osv. samt at det skal være en generell frynsegode som dekker aller reisende. De punktene er jeg uenig i.

Jeg mener også at det svært ofte får de ansatte til å reise dyrere enn nødvendig og det mener jeg er illojalt.

Det jeg bruker på First osv er 100% opptjent privat og det lille tjener av poeng med jobb bruker jeg til å oppgradere jobbreiser.

Men, denne diskusjonen er vel ikke om deg eller meg
Nei det er hverken om deg eller meg (jeg kommer jo fra feil side av BriobaneSporene til Someone )

jeg er helt enig med deg at det er ikke vanskelig aa holde orden paa dette (og det ropes mye ulv i denne traaden), men det vil ha en kostnad for bedriftene uten jeg tror de faar mye igjen for det).

Derimot er jeg uenig i at Bonus Systemet medfoerer at man reiser dyrere enn noedvendig, det raskeste som gir faerrest poeng er i hovedsak dyrest og baade bedriften og jeg er opptatt av minst tid i luften (Non Billable) for min egen del er det ofte at First (liksom first class hos Alaska) er bedre for min bedrift hvis jeg kommer 1.5 time tidligere frem til kunden og kan begynne aa jobbe - det regnestykke vet vi som bedrift veldig mye om, vi lever av aa levere Software som nettopp viser dette (og med Apple, facebook, Google med fler som kunder) er det regnestykker og eksempler vi har selv har (vi Visualiserer absolutt alle vaare tjeneste reiser og dette er tilgjengelig for alle ansatte (en gullgruve av informasjon for en fyr som meg som er over gjennomsnittet interessert reise data (og ja Hoteller, Leiebiler, Uber og Taxi er med i dette).

Saa reiser via byer for aa faa flere segments - mer Miles er billigere i USD, men betydlig dyrere i tid, noe bedriften og vi som reiser mye har felles maal om aa redusere.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 22:17   #10
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by dc-8-63 View Post
Takk for et meget godt svar Gustav - jeg er stort sett enig i alt, en liten kommentar paa side - skatteinntektene her i USA er ikke lave - vi ender opp med mer Skatt enn hva vi gjorde i Norge naar man legger sammen Inntekts Skatt (Foederal + Delstat), eiendoms skatt. Men det er paa siden av denne diskusjonen.
Skatteprosenten i USA er høy, men hullene i skattesystemet er også mange, slik at mange betaler mindre skatt enn deg. Flere som kan benytte "loopholes" i skattesystemet, betyr at de som ikke kan det må betale mer. For ordens skyld, så har Norge også hull i skattesystemet, så det er ikke kun et amerikansk problem.

Et eksempel på et slik hull i Norge, som er helt bevisst, er jo skattefri diett. Er man på reise kan man få 569 kr skattefritt per døgn for å kjøpe mat i Norge og vesentlig mer ved de fleste utenlandsreiser.

Jeg synes egentlig ikke dette er ei avsporing: Bakgrunnen for forslaget er jo å bidra til et effektivt skattesystem. Det skal bli tydeligere begrensninger i hvilke naturalytelser som er skattefrie, det skal bli lettere å betale riktig skatt og det skal bli vanskeligere å snyte på skatten.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 23:09   #11
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen
 
dc-8-63's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,923
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Skatteprosenten i USA er høy, men hullene i skattesystemet er også mange, slik at mange betaler mindre skatt enn deg. Flere som kan benytte "loopholes" i skattesystemet, betyr at de som ikke kan det må betale mer. For ordens skyld, så har Norge også hull i skattesystemet, så det er ikke kun et amerikansk problem.

Et eksempel på et slik hull i Norge, som er helt bevisst, er jo skattefri diett. Er man på reise kan man få 569 kr skattefritt per døgn for å kjøpe mat i Norge og vesentlig mer ved de fleste utenlandsreiser.

Jeg synes egentlig ikke dette er ei avsporing: Bakgrunnen for forslaget er jo å bidra til et effektivt skattesystem. Det skal bli tydeligere begrensninger i hvilke naturalytelser som er skattefrie, det skal bli lettere å betale riktig skatt og det skal bli vanskeligere å snyte på skatten.
Det er endel hull, men for oss gjennomsnitts beagler her i USA er det ikke saa mange hull, det er mer tilgjengelig for helt andre inntektsnivaaer, men samtidg er f.eks. eiendoms skatten omtrent uten hull og den er solid. Den er jo veldig direkte da den dekker utgifter i naeromraadene - blant annet er mye av Skolene finansiert av eiendoms skattene - ulempen med det er jo at paa ei lita oey som vaar med hoey boligverdier betaler vi mye (nok til at LN-MOW klaget og flyttet!) og har svaert gode skoler - mens andre omraader som virkelig trenger gode skoler er betydelig underfinansierte.

et annet aspekt er at vi har langt faerre fradrag enn hva dere har i Norge - kun bolig renter (og det er betydelig begrenset i den skatte lette pakken som Trump innfoerte).

Jeg har 2 nevoeer i Resturant Bransjen som skatter av Tips (som ikke regnes som frynsegode her - men som loenn) og det er relativ kompliserte regne stykker (IRS beregner 15% Tips).

569 kroner kan hoeres mye ut, men det er jo sjelden at man handle matvarer paa det lokale Coop og lage middag paa hotellet, slik jeg husker det ble 569 fort redusert med frokost inkludert og noe ved lunsj.

Diett er uvanelig her, en faar igjen hva det koster, maa legge frem kvitteringer (uten alkohol).
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem
dc-8-63 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 21:49   #12
eisa01
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2012
Location: Oslo
Posts: 168
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg tror de fleste er enige i at vi bør ha et skattesystem med færrest mulige hull og bredest mulig skattegrunnlag. USA kan vel tjene som et godt eksempel på et skattesystem der hullene er store, skattesystemet komplisert og skatteinntektene lave.
Det tror jeg alle er enige om, men det skal og være effektivt slik at det ikke tar flere dager arbeidstid å fylle ut skatten sin. Her er vi i Norge veldig heldige i forhold til USA, men dette forslaget vil føre til utrolig mye byråkrati.

Teknisk sett (og etter loven) er det jo riktig at bonusreiser og kredittkortpoeng skal beskattes, men der jo flere andre hull i skattesystemet som ikke blir skattlagt. Et eksempel er jo gratis parkering på jobb, som også må sies å være en naturalytelse.

Jeg har teknisk sett tilgang til parkering midt i Oslo sentrum ved Rådhuset, noe som jeg sikker burde skattes for et par hundrelapper hver gang jeg hadde brukt det. Har derimot ikke bil, så har ikke behov for det. Jeg har derimot brukt printeren på jobb til å printe ut en leiekontrakt for garasjeplassen jeg disponerer hjemme, skal jeg skatte og rapportere inn verdien av denne printejobben? Hadde sikkert kostet noen kroner om jeg dro til en internettkafe.

Basically er det veldig mange fordeler ved et arbeidsforhold det ikke er praktisk å beskatte, og etter min mening så blir slike bonuspoeng også det.
eisa01 is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 21:54   #13
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,360
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by eisa01 View Post
Jeg har derimot brukt printeren på jobb til å printe ut en leiekontrakt for garasjeplassen jeg disponerer hjemme, skal jeg skatte og rapportere inn verdien av denne printejobben? Hadde sikkert kostet noen kroner om jeg dro til en internettkafe.


Tja, hvor går grensen? Er ikke det nesten som å ta med seg en penn eller post-it blokk hjem fra jobb? Egentlig bitte litt tyveri, og det er som kjent skattefritt
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 23:40   #14
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by eisa01 View Post
Basically er det veldig mange fordeler ved et arbeidsforhold det ikke er praktisk å beskatte, og etter min mening så blir slike bonuspoeng også det.
Det er, for så vidt, en litt annen diskusjon. Forslaget innebærer ingen endring i beskatning av bonuspoeng, kun endring i hvem som skal rapportere det inn. For en del andre naturalytelser er det endring i hvordan de skattlegges.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2018, 20:44   #15
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Snu problemet på hodet da, for en lovlydig person. Hvordan skal han gjøre dette for de to turene de har i året, som tilsammen gir 3745 poeng fordelt på 3 forskjellige programmer, der poengene i hvert program går ut etter 3 år og du minst må ha 10.000 poeng i hvert for å kunne ta ut noe som helst? Gjette på en verdi og rapportere inn denne?
Å rapportere inn basert på de bonusreisene du faktisk har tatt ut er vel utgangspunktet som er beskrevet. Og regne med at privat opptjente bonuspoeng brukes først.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 06:54   #16
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Å rapportere inn basert på de bonusreisene du faktisk har tatt ut er vel utgangspunktet som er beskrevet. Og regne med at privat opptjente bonuspoeng brukes først.
Problemet i mitt tenkte eksempel er at du antakelig ikke får tatt ut noe som helst, siden poengene går ut på tid før de blir mange nok, eller om de ikke gjør det, så tar det kanskje 5 år fra opptjening til uttak. Hvordan skal man da vite verdien? Skal man være lovlydig her., så kommer det til å bli produsert voldsomt med papir for å dokumentere inntjening, og deretter fradrag for feil anslag over mange år. Husk at det er flere ledd i kjeden dette får betydning for, slik at administrasjonskostnadene for samfunnet kommer fort til å bli langt høyere enn pengene som kommer inn.

Sent fra min SM-T530 via Tapatalk
__________________

Hickok is offline   Reply With Quote
Old 25-05-2018, 07:06   #17
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator
 
gustavf's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Oslo
Posts: 8,483
Default Re: Lovforslag åpner for skattejakt på flybonus

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Problemet i mitt tenkte eksempel er at du antakelig ikke får tatt ut noe som helst, siden poengene går ut på tid før de blir mange nok, eller om de ikke gjør det, så tar det kanskje 5 år fra opptjening til uttak.
Slk jeg leser forslaget i revidert statsbudsjett, så er det lagt opp til at du skal skatte av poengene da du tar ut reise. Hvis du ikke bruker poengene skal du altså ikke skatte av dem.
__________________
Meld deg inn i Foreningen Flyprat:
http://foreningen.flyprat.no/
gustavf is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aftenposten: Regjeringen vil forby flybonus på kredittkortet Sykkelthor Småprat 15 31-03-2017 19:34
BA åpner Seoul Someone Flyforum 3 03-05-2012 15:04
Åpner for prishopp sirpjalle Flyforum 5 25-04-2008 07:39
Flybonus kan bli ESA-sak AirbusTrond Flyforum 15 22-10-2007 13:54
Åpner for gambling på fly Trety Flyforum 0 02-11-2005 22:42


All times are GMT +2. The time now is 15:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.