Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 06-04-2015, 11:28   #1
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Vin 1 World - 8 flights

En liten rapport fra en liten reise fra tidligere i år. Litt dårlig med kommentarer på enkelte ting, mange detaljer har alt forsvunnet fra hukommelsen. Bildekvaliteten er også varierende,

OSL-LHR
A320 - BA761 - 8A


Rask innsjekk på OSL, fikk boardingkort for to flighter. Flight nr 3 måtte jeg få senere. BA har av en eller annen grunn ikke fast-track. Ikke det at det gjør så mye, der er jo køen på 7 minutter om det står 3 personer i køen. Rett opp til loungen for litt frokost. Der så det slik ut:













Helt basic frokost, omtrent på nivå med SAS sin gullstue. Mulig det er litt bedre utvalg i denne loungen, men ikke noe av betydning.

Boarding på tid, her et par bilder av den veldig dårlige benplassen ombord:





Takk og lov for at det er blokkerte midtseter, ellers kunne dette vært riktig ille.

Jeg tror dette må være på nivå med Braathens gamle 735 bak vingen, og milevis bak SAS, Lufthansa og Swiss foran gardinen. Avgang drøyde, de hadde hydraulikklekkasje fra bremsene.
Komfortabel connection på LHR så nå plutselig ganske kort ut:


Dagens frokost ombord, langt fra minneverdig. Spiste ca halvparten. Konkurrentenes frokost pleier å friste mer, selv om det gjerne bare er varme rundstykker med pålegg. Champagnen var noe sur, men sammen med appelsinjus funket det fint.




Ingen tvil om at man har kommet til London


T5 var et nytt bekjentskap, men tror det blir en stund til neste gang. Ny passkontroll og sikkerhetskontroll gjør at T5 er mer slitsom enn f.eks. FRA, MUC og AMS.
Pga sen flight inn fra OSL, ble det ikke noe loungebesøk. Terminalen ser slik ut fra 2. etasje:






Ganske luftig og fin, og ikke overbefolket en formiddag i mars.
__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 06-04-2015 at 11:31.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2015, 11:30   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: 1 World - 8 flights

Boarding var fra gate 10, en bussgate midt i sentralområdet.
Ikke noe som minner om S-klasse, Panamera, Cayenne eller Peugeot 608 her, transport til neste fly.





LHR-HND
777-200ER - BA7 – 2A+3A



Boarding gjennom EN trapp





Heldigvis vil venstre etter man kom ombord












Kabinen har hyggelig belysning, og inneholder hele 12 seter. Noen av BA sine 772 har 14 seter i F. AF sine 772 har til sammenligning 4 seter. Innredningen er relativt ny, og har behagelige valg av materialer og farger








Praktisk med et skap som har plass til klær og sko lett tilgjengelig ved setet.




Fjernkontrollen er skjult i et lite skap




Man skrur på en knott for å rette opp eller legge ned setet, noe uvant. Skrudde nok mer feil enn riktig vei på denne.





Velkommen ombord



Selv om kabinen er ganske ny, var den litt slitt og skitten en del steder.





Med kun 4 av 14 seter opptatt, ble nabosetene oppredd til senger like etter avgang

__________________
Siden 01.01.2009

Last edited by Dag Viking; 06-04-2015 at 11:43.
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2015, 11:46   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: 1 World - 8 flights

Pysj og tøfler ble utdelt. En ganske tynn pynsj, som virket å være i litt dårligere og tynnere kvalitet enn BA sine europeiske konkurrenter




Så var vi kommet over Sverige, The Americans står for underholdningen og Grand Siecle for nytelsen. Topp champis, en av mine favoritter.
Gardinfunksjonen som dekker to vinduer er ganske bra, men plasseringen av vinduene er håpløs for å se ut. På grunn av at BA dytter inn så mange seter, står vindussetene på skrå som i omvendt fiskeben. Vinduene blir derfor vanskelig tilgjengelig. Det så ut til å være slik på alle radene, usikker på om noen var bedre enn andre.





Her er flightens meny:





















Misforsto litt angående serveringen, FA og kabinsjefen snakket så fort at jeg ikke fikk med meg et kvekk. Derfor varte det ganske lenge før det ble mat, hele 2 timer ut i flighten før bordet ble dekket på. Da var vi i nærheten av Stockholm




Gikk over til Cassagne-Montrachet sammen med Amuse Bouche. Vinen meget bra, laksen daff og grønnsaken var god.




Videre ble det litt japansk-inspirert forrett. Ingen god sushi dette. Ingen soya, ikke påfyll av brød. Heldigvis var vinen like god!




Deretter misosuppe som var helt grei.



Så kom hovedretten som var biff. Den var som en godt stekt mørbradbiff, heldigvis ikke seig, men heller ikke saftig. Valgte Bordeaux fra 2006 til denne, som også var meget god. Deretter et glass Pinot Noir fra New Zealand, som var helt topp som drikkevin.




Ikke akkurat medium done:
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2015, 11:57   #4
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: 1 World - 8 flights

Så var det klart for ost, som alle var gode. God portvin , gode druer og veldig bra kjeks. Savner dog spicy marmelade, slik som Swiss serverer.




Til slutt ble det en brownie med karamell, sammen med en temmelig mørk Sauternes fra 2003. Ville egentlig ha peach melba, men den hadde de visst ikke.




Som avrunding ble det en lungo, litt sjokolade og Glenlivet 18. Litt morsomt at Johnny Blue ligger under spirits og Glenlivet under digestifs i barkartet.




Her var vi ganske langt nord, forbi Ural og Novaja Semja. White Collar og Pinot Noir ca 4:20 etter take-off







Naboene hadde gått og lagt seg, men lyset sto fremdeles på I hele kabinen



Etter et glass til med vin, var det vel på tide å prøve sengen.







Litt smalt til bena, men bra lengde



Etter tre timer powernap, var det klart for frokost.




Starter med frukt



Deretter pannekaker, som dessverre var en skuffelse. Milevis fra Air France sine pannekaker i alle fall.


Nyter soloppgangen


Deretter ble det landing omtrent på rute på Haneda.
Skal man oppsummere flighten kjapt, så er det fire ting jeg vil trekke fram:
-Slapp service. Uinteressert og noe treg, selv med bare 4 av 12 seter tatt. Aldri spesielt personlig.
-Middels mat, omtrent som Lufthansa. Bortsett fra desserten var ingen av rettene gode, kun middels.
-God vin. Skikkelig god vin faktisk.
-Grei komfort i kabinen, men setene er SMALE. Det er litt som Emirates, at man sitter litt vondt fordi setet er så smalt, man tar borti veggen på begge sider. Heldigvis var sengen god.

I bunn og grunn minner BA first mer om en oppskalert businessklasse, enn første klasse hos sine europeiske konkurrenter Swiss, Lufthansa og Air France. Spesielt er bakkeopplevelsen en helt annen, men også oppmerksomheten i lufta og størrelse på setet samt sittekomfort. Jeg tør ikke tenke på hvordan det er med 12 av 12 seter tatt, når 4 av 12 ga dårligere service enn 9 av 9 hos Air France. Selvsagt er dette crew-avhengig, og mulig vi bare var uheldige på denne flighten. Nå var ikke forventningene til flighten så store heller, både pga trip-reports og erfaringer fra kollegaer. I bunn og grunn innfridde BA lave forventninger, men det er lett å merke forskjell til konkurrentene på de fleste punkter.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2015, 12:09   #5
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,390
Default Re: 1 World - 8 flights

Takk for TR med mange flotte bilder! Synd å høre at du ikke ikke syntes turen nådde opp til flere av konkurrentene.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2015, 12:31   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: 1 World - 8 flights

Ja, de to første flightene med BA skuffet nok litt. Men de har jo sjansen til å rette det opp på returen
Før den tid er det 4 andre flighter som skal beskrives:

Ankomst Haneda gikk som en drøm, og vips var man oppe i loungen. JAL F lounge ble droppet til fordel for Cathay sin forholdsvis nye lounge.
Litt sløv i blikket her




Det var en grå morgen utenfor Tokyo




Utsikt mot innenriksterminalen





Loungen var omtrent tom










Rikelig med sitteplasser





Spiseavdeling




Nuddelbar




Enkel frokost nr 2





Haneda var det hyggelig bekjentskap, mye freshere enn Narita. Denne piren tror jeg må være den nyeste, den viste ikke på google maps










Dronningen står klar
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2015, 12:37   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: 1 World - 8 flights

HND-HKG
747-400 - CX543- 2A


Fra å være traveren på langdistanse hos Cathay, er nå 747-400 degradert til kun å fly et par turer til Japan pr dag. Den er nok helt borte i løpet av noen måneder. Kabinen i nesen står ikke tilbake for noen og har heldigvis riktig brede seter med mye privatliv.




Herlige farger og stemning, og ikke noe tacky bling bling ala Emirates.




Får la bildene tale for seg her, rikelig med plass



Vinduet er også i en slik posisjon at man kan se ut




BA hadde plass til en jakke og et skopar, men her går en trillekoffert inn i skapet













Også bra hylleplass til bøker, headset, nettbrett og blader





Dessverre ingen Krug intra Asia. Amoer de Deutz falt ikke helt i smak i starten, men det kom seg etter hvert





Ganske lang taxi, og over broer til en kunstig "øy", sør for resten av flyplassen.




Gikk over til hvitvin etter avgang, Cathay hadde Puligny-Montrachet. Digg med Wasabi-nøtter!




Her er dagens meny:












__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2015, 12:42   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: 1 World - 8 flights

Vinliste






































Mer av den gode hvitvinen. Ba om sushi til forrett og wagu biff til hovedrett. De var visst tomme for biff, og sushi var også litt problematisk, men så kom sushien likevel. Vesentlig bedre enn BA sin sushi, men langt fra den lokale take-away sjappa hjemme, alex.




Flyvertinnene var ekstremt høflige og vennlige, uten at det ble for stivt. De unnskyldte seg flere ganger for at de ikke hadde biffen, som i og for seg var litt merkelig siden det kun var 3 pax i F på denne flighten. Så etter en stund, så hadde de visst biffen likevel. Den så slik ut, sammen med chateauneuf-du-pape som var dagens vin. Vinen var ikke en favoritt, men helt grei.




Også dette kjøttstykket var overkokt, men mer saftig og friskere enn biffen til BA.



Litt ost og frukt til dessert, sammen med portvin. Helt greit. Deretter litt sjokolade.


Begynte å bli veldig sliten på dette tidspunktet, klokka var ca 26 timer etter avreise fra Norge. Dermed ble det et par timer soving frem til landing i Hong Kong.

En liten oppsummering også her:
-Kanonbra service. Hyggelig, personlig, imøtekommende uten at det ble stivt eller kleint
-God drikke og ganske god mat
-Super kabin og sete, hadde lett tatt 20 timer her.
-Litt rot med catering og hva de egentlig hadde ombord, men det løste seg fint
-Loungen på HND er fin, ikke-eksisterende bakkeprodukt i HKG i motsetning til f.eks. TG i BKK.

Hadde høye forventninger til Cathay på forhånd, og de ble absolutt innfridd
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2015, 19:23   #9
Helikopter
ScanFlyer Blue
 
Helikopter's Avatar
 
Join Date: Sep 2011
Posts: 306
Default Re: 1 World - 8 flights

Kongerapport! Spent på resten!
Helikopter is offline   Reply With Quote
Old 06-04-2015, 19:42   #10
KristianSk
Joker
 
KristianSk's Avatar
 
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
Default Re: 1 World - 8 flights

Kjempefint sålangt! Kjedelig at BA ikke leverte...
KristianSk is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 00:16   #11
Islending
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 897
Default Re: 1 World - 8 flights

Kjemperapport!!! Gleder meg til fortsettelsen...

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Jeg trodde SAS hadde kjøpt hele partiet med Henriot '07?
__________________
Islending is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 18:44   #12
mcduck
ScanFlyer Gold
 
mcduck's Avatar
 
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
Default Re: 1 World - 8 flights

Takk for super rapport.

hadde selv gleden av å få BA F for et par år siden til Dubai. (tripreport på flyprat).

Kos deg på tur, gleder meg til forsettelsen!
__________________

Upcomming:
Nov 27 - Dec 20: Krabi (DY Y)
Februar 13-26: Cancun (*A)
mcduck is offline   Reply With Quote
Old 07-04-2015, 20:27   #13
SASDC8
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
Default Re: 1 World - 8 flights

Knallbra rapport så langt. Som *A avhengig er det bestandig morsomt å se hva som tilbys av de andre alliancene.

CX F på 747 er 1 World drømmen, men har infunnet meg med at jeg nok ikke rekker den dersom de tas ut av tjeneste i løpet av sommeren...

Din opplevelse av BA F bekrefter det jeg har lest svært mange andre plasser, og at deres First er mer en en flott business klasse enn en ekte First class. BA klarer trossalt å pakke inn 14 (!) First seter på 747en hvor TG og CX bare har 9...

Ser fram til fortsettelsen, og om BA leverer bedre på tur hjem
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2015, 03:18   #14
Zolba
Newcomer
 
Join Date: Feb 2015
Posts: 4
Default Re: 1 World - 8 flights

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Her var vi ganske langt nord, forbi Ural og Novaja Semja. White Collar og Pinot Noir ca 4:20 etter take-off

Alt går topp så lenge man har White Collar å se på!
Zolba is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2015, 15:21   #15
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
Default Re: 1 World - 8 flights

Jeg ser frem imot resten av rapporten. Veldig bra og fristende.
__________________
Upcoming flights:
MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N
jb1 is online now   Reply With Quote
Old 09-04-2015, 19:25   #16
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: 1 World - 8 flights

Hong Kong er ikke en spesielt bra flyplass å komme til. Er man uheldig, så er det store avstander, og der er konstant kø i immigrasjonen. Heldigvis fungerer toget til byen ganske bra, spesielt hvis man skal til kowloon.
Denne gangen ble det hotel Icon, som ligger et godt stykke fra Kowloon stasjon, faktisk midt mellom Kai Tak og Kowloon.
De snakket om et oppgradert rom ved innsjekk, men jeg husker ikke helt hva som var bestilt. Rommet var i alle fall fint nok, rent og pent og med litt utsikt. Hotellet i seg selv var helt greit. Litt usikker på om jeg kommer til å bo der igjen, tror det er andre hoteller i Hong Kong som frister mer, og som har litt bedre beliggenhet.
















Utsikt




De hadde også en smart-telefon til utlån, med gratis internett og lokale samtaler. Tror ikke jeg har sett det på hoteller tidligere.





Utsikt fra baren/loungen/restauranten om kvelden




Etter en tid i Hong Kong var det på tide å bevege på seg igjen. Terminalen i HKG er lyst, romslig og luftig.








Dessverre er det som regel kø både ved sikkerhetskontroll og immigrasjon, et vesentlig større problem på HKG enn f.eks. HND eller SIN, noe som gjør at HNG ikke blir førstevalg for lang transitt / kortere opphold.
CX har mange lounger i HKG, men denne gangen ble det kun et stopp i The Wing. Gikk sikkert feil, for havnet i dette området:




Fant etter hvert ut at dette kan ikke være første klasse delen, og gikk derfor tilbake.
Der lå restauranten "Heaven", som får mat fra Peninsula. Dagens meny:



Buffet



Litt kaker



Frukt



Salat



Litt sushi også


Bestilte litt fra menyen, og tok sushi og salat med røkt and som venterett. Tilbehør var champis, husker ikke hvilken type.


Den bestilte maten, scampi med risotto, sammen med den anbefalte vinen Macon Villages Blanc 2013. Begge deler var gode, og maten kom etter få minutter.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2015, 19:30   #17
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: 1 World - 8 flights

Denne karen fant ut at han ville ha videosamtale i restauranten, veldig hensynsfullt! Telefon på full guff med lyd og bilde.




Etter lunsj ble det et lite glass "The Peninsula Brut" i en av de litt spesielle og private stolene som er i loungen




Et bilde av baren





På vei ut av loungen møtte man jo selvsagt kjentfolk, Tommy777 med frue. Veldig hyggelig, synd at det nærmet seg avgang og møtet ble derfor ganske kort.


Neste transportmiddel


HKG-SIN
777-300 – CX735 – 14A


Denne flighten var egentlig booket i F på 744. Så ble den endret til 340 i business og til slutt 773 med regional business. Ganske trist egentlig, men slik går det når CX fjerner F fra mange intra-Asia ruter.


Regional business betyr liten benplass og ganske ny kabin. Tror det er ca 45" pitch og ganske begrenset recline.





Ikke noe er som å nyte en kald champis til synet av skalledes menn nakne føtter oppetter veggen




Rad 14 er rad nr 2 i 773. Denne flighten var helt full i business, godt mulig den var full lenger bak også




Benplass



Rimelig jevnt trøkk av widebody fra hele verden på HKIA




Hoveddelen av terminalen, med togstasjon, innsjekk og The Wing ligger like ved den 4. nærmeste gaten der det står en 340






Dagens meny





















__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2015, 19:34   #18
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: 1 World - 8 flights

Billecart Salmon sammen med nøtter og Sopranos, alle tre gjør seg godt etter take-off.




Starter med frukt og Spy Valley. Vinen var ikke god.



Suppe med kjøtt og nudler. Bordeauxen var ikke god i det hele tatt, og shirazen var typisk australsk billigvin, med mye varm frukt.




Kun is til dessert, men greit nok.




Alt i alt et enkelt måltid, veldig glad for at magen ble fylt opp i loungen før avgang.


Ankomst Singapore på rute, og en herlig enkel immigrasjon før en kort taxitur til hotellet midt i byen.

En liten oppsummering av denne flighten også:
-God service, hyggelig og oppmerksomt crew
-Et enkelt måltid, og bortsett fra champagnen var vinen ikke spesielt god
-Bra setebredde, men ikke god benplass og recline. Tilstrekkelig for en 3 timer lang dagflight, men ikke en lenger flight der man ønsker å sove. Litt usikker på hvor lange flighter denne flytypen brukes på, men tror ikke det er noe særlig lenger enn til Singapore. Cathay har jo mange 330 og 340 som tar seg av de litt lenger "regionale" rutene, mens 77W står for brorparten av de virkelig lange rutene med de nyeste produktene i F og C.


Valget falt på dette hotellet, der det også ble snakket noe om oppgradert rom. Det var i alle fall i den renoverte delen av hotellet.






Grei størrelse






Litt utsikt ned på Raffles















Fant faktisk en lokal øl i hotellbaren også, den burde jo vært signaturølen på et flyforum:





Egentlig godt fornøyd med hotellet. God frokost, god beliggenhet, rene og pene rom, shopping og t-bane i kjelleren, og flere barer og restauranter i umiddelbar nærhet. Det eneste negative var litt støy fra rommet over.



Etter hvert var det på tide å bevege seg nordover igjen.
Changi skuffer ikke, null kø i innsjekk, immigrasjon og sikkerhetskontroll. Loungen var derimot langt under pari.




__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 09-04-2015, 20:03   #19
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: 1 World - 8 flights

Tusen takk, Dag, for topp F rapport.. Akkurat to år siden sist, reiste til SYD med TG ... Men så smått gleder oss til neste etter din rapport, repeat av for to år siden...TG F med MP poeng. Tot pris $ 142.07 pr pax..
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 10-04-2015, 18:29   #20
SASDC8
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
Default Re: 1 World - 8 flights

Nye regional business hos CX minner om premium eco hos andre selskaper i området. Ser ut som et veldig skuffende produkt. Syns det er rart at CX ikke tilbyr F og skikkelig C-klasse mellom HKG og SIN, når SQ flyr ruten med en mix av 380, 77W, 777 og 330 som alle har et bedre premium produkt enn dette.

Last edited by SASDC8; 10-04-2015 at 18:31.
SASDC8 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Scandjet.se leier inn HiFly til round-the-world-flights Trdfly Flyforum 2 26-08-2014 11:41
BA med ny World Traveller og World Traveller Plus-kabin Martin Reiseforum 25 22-04-2013 13:53
CPH World Jamboree Scout camp Sweden / charter flights scanhorse Spotteralerts 5 28-07-2011 00:21
Longest and Shortest Flights in the World - See the OAG list EKGH Flyforum 8 06-12-2008 20:54
Air Canada terminerer cargo flights til Kina, returnerer MD-11 til World Airways Tommy777 Flyforum 0 07-04-2008 17:17


All times are GMT +2. The time now is 00:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.