![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
En liten rapport fra en liten reise fra tidligere i år. Litt dårlig med kommentarer på enkelte ting, mange detaljer har alt forsvunnet fra hukommelsen. Bildekvaliteten er også varierende,
OSL-LHR A320 - BA761 - 8A Rask innsjekk på OSL, fikk boardingkort for to flighter. Flight nr 3 måtte jeg få senere. BA har av en eller annen grunn ikke fast-track. Ikke det at det gjør så mye, der er jo køen på 7 minutter om det står 3 personer i køen. Rett opp til loungen for litt frokost. Der så det slik ut: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Helt basic frokost, omtrent på nivå med SAS sin gullstue. Mulig det er litt bedre utvalg i denne loungen, men ikke noe av betydning. Boarding på tid, her et par bilder av den veldig dårlige benplassen ombord: ![]() ![]() Takk og lov for at det er blokkerte midtseter, ellers kunne dette vært riktig ille. Jeg tror dette må være på nivå med Braathens gamle 735 bak vingen, og milevis bak SAS, Lufthansa og Swiss foran gardinen. Avgang drøyde, de hadde hydraulikklekkasje fra bremsene. Komfortabel connection på LHR så nå plutselig ganske kort ut: ![]() Dagens frokost ombord, langt fra minneverdig. Spiste ca halvparten. Konkurrentenes frokost pleier å friste mer, selv om det gjerne bare er varme rundstykker med pålegg. Champagnen var noe sur, men sammen med appelsinjus funket det fint. ![]() Ingen tvil om at man har kommet til London ![]() T5 var et nytt bekjentskap, men tror det blir en stund til neste gang. Ny passkontroll og sikkerhetskontroll gjør at T5 er mer slitsom enn f.eks. FRA, MUC og AMS. Pga sen flight inn fra OSL, ble det ikke noe loungebesøk. Terminalen ser slik ut fra 2. etasje: ![]() ![]() Ganske luftig og fin, og ikke overbefolket en formiddag i mars. Last edited by Dag Viking; 06-04-2015 at 11:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Boarding var fra gate 10, en bussgate midt i sentralområdet.
Ikke noe som minner om S-klasse, Panamera, Cayenne eller Peugeot 608 her, transport til neste fly. ![]() LHR-HND 777-200ER - BA7 – 2A+3A Boarding gjennom EN trapp ![]() Heldigvis vil venstre etter man kom ombord ![]() ![]() ![]() ![]() Kabinen har hyggelig belysning, og inneholder hele 12 seter. Noen av BA sine 772 har 14 seter i F. AF sine 772 har til sammenligning 4 seter. Innredningen er relativt ny, og har behagelige valg av materialer og farger ![]() ![]() ![]() Praktisk med et skap som har plass til klær og sko lett tilgjengelig ved setet. ![]() Fjernkontrollen er skjult i et lite skap ![]() Man skrur på en knott for å rette opp eller legge ned setet, noe uvant. Skrudde nok mer feil enn riktig vei på denne. ![]() Velkommen ombord ![]() Selv om kabinen er ganske ny, var den litt slitt og skitten en del steder. ![]() Med kun 4 av 14 seter opptatt, ble nabosetene oppredd til senger like etter avgang ![]() Last edited by Dag Viking; 06-04-2015 at 11:43. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Pysj og tøfler ble utdelt. En ganske tynn pynsj, som virket å være i litt dårligere og tynnere kvalitet enn BA sine europeiske konkurrenter
![]() Så var vi kommet over Sverige, The Americans står for underholdningen og Grand Siecle for nytelsen. Topp champis, en av mine favoritter. Gardinfunksjonen som dekker to vinduer er ganske bra, men plasseringen av vinduene er håpløs for å se ut. På grunn av at BA dytter inn så mange seter, står vindussetene på skrå som i omvendt fiskeben. Vinduene blir derfor vanskelig tilgjengelig. Det så ut til å være slik på alle radene, usikker på om noen var bedre enn andre. ![]() Her er flightens meny: ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Misforsto litt angående serveringen, FA og kabinsjefen snakket så fort at jeg ikke fikk med meg et kvekk. Derfor varte det ganske lenge før det ble mat, hele 2 timer ut i flighten før bordet ble dekket på. Da var vi i nærheten av Stockholm ![]() Gikk over til Cassagne-Montrachet sammen med Amuse Bouche. Vinen meget bra, laksen daff og grønnsaken var god. ![]() Videre ble det litt japansk-inspirert forrett. Ingen god sushi dette. Ingen soya, ikke påfyll av brød. Heldigvis var vinen like god! ![]() Deretter misosuppe som var helt grei. ![]() Så kom hovedretten som var biff. Den var som en godt stekt mørbradbiff, heldigvis ikke seig, men heller ikke saftig. Valgte Bordeaux fra 2006 til denne, som også var meget god. Deretter et glass Pinot Noir fra New Zealand, som var helt topp som drikkevin. ![]() Ikke akkurat medium done: ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Så var det klart for ost, som alle var gode. God portvin , gode druer og veldig bra kjeks. Savner dog spicy marmelade, slik som Swiss serverer.
![]() Til slutt ble det en brownie med karamell, sammen med en temmelig mørk Sauternes fra 2003. Ville egentlig ha peach melba, men den hadde de visst ikke. ![]() Som avrunding ble det en lungo, litt sjokolade og Glenlivet 18. Litt morsomt at Johnny Blue ligger under spirits og Glenlivet under digestifs i barkartet. ![]() Her var vi ganske langt nord, forbi Ural og Novaja Semja. White Collar og Pinot Noir ca 4:20 etter take-off ![]() ![]() Naboene hadde gått og lagt seg, men lyset sto fremdeles på I hele kabinen ![]() Etter et glass til med vin, var det vel på tide å prøve sengen. ![]() ![]() Litt smalt til bena, men bra lengde ![]() Etter tre timer powernap, var det klart for frokost. ![]() Starter med frukt ![]() Deretter pannekaker, som dessverre var en skuffelse. Milevis fra Air France sine pannekaker i alle fall. ![]() Nyter soloppgangen ![]() Deretter ble det landing omtrent på rute på Haneda. Skal man oppsummere flighten kjapt, så er det fire ting jeg vil trekke fram: -Slapp service. Uinteressert og noe treg, selv med bare 4 av 12 seter tatt. Aldri spesielt personlig. -Middels mat, omtrent som Lufthansa. Bortsett fra desserten var ingen av rettene gode, kun middels. -God vin. Skikkelig god vin faktisk. -Grei komfort i kabinen, men setene er SMALE. Det er litt som Emirates, at man sitter litt vondt fordi setet er så smalt, man tar borti veggen på begge sider. Heldigvis var sengen god. I bunn og grunn minner BA first mer om en oppskalert businessklasse, enn første klasse hos sine europeiske konkurrenter Swiss, Lufthansa og Air France. Spesielt er bakkeopplevelsen en helt annen, men også oppmerksomheten i lufta og størrelse på setet samt sittekomfort. Jeg tør ikke tenke på hvordan det er med 12 av 12 seter tatt, når 4 av 12 ga dårligere service enn 9 av 9 hos Air France. Selvsagt er dette crew-avhengig, og mulig vi bare var uheldige på denne flighten. Nå var ikke forventningene til flighten så store heller, både pga trip-reports og erfaringer fra kollegaer. I bunn og grunn innfridde BA lave forventninger, men det er lett å merke forskjell til konkurrentene på de fleste punkter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,390
|
![]()
Takk for TR med mange flotte bilder! Synd å høre at du ikke ikke syntes turen nådde opp til flere av konkurrentene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Ja, de to første flightene med BA skuffet nok litt. Men de har jo sjansen til å rette det opp på returen
![]() Før den tid er det 4 andre flighter som skal beskrives: Ankomst Haneda gikk som en drøm, og vips var man oppe i loungen. JAL F lounge ble droppet til fordel for Cathay sin forholdsvis nye lounge. Litt sløv i blikket her ![]() Det var en grå morgen utenfor Tokyo ![]() Utsikt mot innenriksterminalen ![]() Loungen var omtrent tom ![]() ![]() ![]() Rikelig med sitteplasser ![]() Spiseavdeling ![]() Nuddelbar ![]() Enkel frokost nr 2 ![]() Haneda var det hyggelig bekjentskap, mye freshere enn Narita. Denne piren tror jeg må være den nyeste, den viste ikke på google maps ![]() ![]() ![]() Dronningen står klar ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
HND-HKG
747-400 - CX543- 2A Fra å være traveren på langdistanse hos Cathay, er nå 747-400 degradert til kun å fly et par turer til Japan pr dag. Den er nok helt borte i løpet av noen måneder. Kabinen i nesen står ikke tilbake for noen og har heldigvis riktig brede seter med mye privatliv. ![]() Herlige farger og stemning, og ikke noe tacky bling bling ala Emirates. ![]() Får la bildene tale for seg her, rikelig med plass ![]() Vinduet er også i en slik posisjon at man kan se ut ![]() BA hadde plass til en jakke og et skopar, men her går en trillekoffert inn i skapet ![]() ![]() ![]() Også bra hylleplass til bøker, headset, nettbrett og blader ![]() Dessverre ingen Krug intra Asia. Amoer de Deutz falt ikke helt i smak i starten, men det kom seg etter hvert ![]() Ganske lang taxi, og over broer til en kunstig "øy", sør for resten av flyplassen. ![]() Gikk over til hvitvin etter avgang, Cathay hadde Puligny-Montrachet. Digg med Wasabi-nøtter! ![]() Her er dagens meny: ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Vinliste
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Mer av den gode hvitvinen. Ba om sushi til forrett og wagu biff til hovedrett. De var visst tomme for biff, og sushi var også litt problematisk, men så kom sushien likevel. Vesentlig bedre enn BA sin sushi, men langt fra den lokale take-away sjappa hjemme, alex. ![]() Flyvertinnene var ekstremt høflige og vennlige, uten at det ble for stivt. De unnskyldte seg flere ganger for at de ikke hadde biffen, som i og for seg var litt merkelig siden det kun var 3 pax i F på denne flighten. Så etter en stund, så hadde de visst biffen likevel. Den så slik ut, sammen med chateauneuf-du-pape som var dagens vin. Vinen var ikke en favoritt, men helt grei. ![]() Også dette kjøttstykket var overkokt, men mer saftig og friskere enn biffen til BA. ![]() Litt ost og frukt til dessert, sammen med portvin. Helt greit. Deretter litt sjokolade. ![]() Begynte å bli veldig sliten på dette tidspunktet, klokka var ca 26 timer etter avreise fra Norge. Dermed ble det et par timer soving frem til landing i Hong Kong. En liten oppsummering også her: -Kanonbra service. Hyggelig, personlig, imøtekommende uten at det ble stivt eller kleint -God drikke og ganske god mat -Super kabin og sete, hadde lett tatt 20 timer her. -Litt rot med catering og hva de egentlig hadde ombord, men det løste seg fint -Loungen på HND er fin, ikke-eksisterende bakkeprodukt i HKG i motsetning til f.eks. TG i BKK. Hadde høye forventninger til Cathay på forhånd, og de ble absolutt innfridd |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2011
Posts: 306
|
![]()
Kongerapport! Spent på resten!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Joker
Join Date: Jun 2013
Location: OSL
Posts: 1,092
|
![]()
Kjempefint sålangt! Kjedelig at BA ikke leverte...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Nov 2009
Location: LHR
Posts: 897
|
![]()
Kjemperapport!!! Gleder meg til fortsettelsen...
Jeg trodde SAS hadde kjøpt hele partiet med Henriot '07? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2013
Location: Kristiansand, Norway
Posts: 1,576
|
![]()
Takk for super rapport.
hadde selv gleden av å få BA F for et par år siden til Dubai. (tripreport på flyprat). Kos deg på tur, gleder meg til forsettelsen! |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
|
![]()
Knallbra rapport så langt. Som *A avhengig er det bestandig morsomt å se hva som tilbys av de andre alliancene.
CX F på 747 er 1 World drømmen, men har infunnet meg med at jeg nok ikke rekker den dersom de tas ut av tjeneste i løpet av sommeren... Din opplevelse av BA F bekrefter det jeg har lest svært mange andre plasser, og at deres First er mer en en flott business klasse enn en ekte First class. BA klarer trossalt å pakke inn 14 (!) First seter på 747en hvor TG og CX bare har 9... Ser fram til fortsettelsen, og om BA leverer bedre på tur hjem ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
Join Date: Feb 2015
Posts: 4
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,612
|
![]()
Jeg ser frem imot resten av rapporten. Veldig bra og fristende.
__________________
Upcoming flights: MAI ARN-OSL SK 32N, OSL-ARN SK 32N JUL BRU-ARN SK 32N |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Hong Kong er ikke en spesielt bra flyplass å komme til. Er man uheldig, så er det store avstander, og der er konstant kø i immigrasjonen. Heldigvis fungerer toget til byen ganske bra, spesielt hvis man skal til kowloon.
Denne gangen ble det hotel Icon, som ligger et godt stykke fra Kowloon stasjon, faktisk midt mellom Kai Tak og Kowloon. De snakket om et oppgradert rom ved innsjekk, men jeg husker ikke helt hva som var bestilt. Rommet var i alle fall fint nok, rent og pent og med litt utsikt. Hotellet i seg selv var helt greit. Litt usikker på om jeg kommer til å bo der igjen, tror det er andre hoteller i Hong Kong som frister mer, og som har litt bedre beliggenhet. ![]() ![]() ![]() ![]() Utsikt ![]() De hadde også en smart-telefon til utlån, med gratis internett og lokale samtaler. Tror ikke jeg har sett det på hoteller tidligere. ![]() Utsikt fra baren/loungen/restauranten om kvelden ![]() Etter en tid i Hong Kong var det på tide å bevege på seg igjen. Terminalen i HKG er lyst, romslig og luftig. ![]() ![]() Dessverre er det som regel kø både ved sikkerhetskontroll og immigrasjon, et vesentlig større problem på HKG enn f.eks. HND eller SIN, noe som gjør at HNG ikke blir førstevalg for lang transitt / kortere opphold. CX har mange lounger i HKG, men denne gangen ble det kun et stopp i The Wing. Gikk sikkert feil, for havnet i dette området: ![]() Fant etter hvert ut at dette kan ikke være første klasse delen, og gikk derfor tilbake. Der lå restauranten "Heaven", som får mat fra Peninsula. Dagens meny: ![]() Buffet ![]() Litt kaker ![]() Frukt ![]() Salat ![]() Litt sushi også ![]() Bestilte litt fra menyen, og tok sushi og salat med røkt and som venterett. Tilbehør var champis, husker ikke hvilken type. ![]() Den bestilte maten, scampi med risotto, sammen med den anbefalte vinen Macon Villages Blanc 2013. Begge deler var gode, og maten kom etter få minutter. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Denne karen fant ut at han ville ha videosamtale i restauranten, veldig hensynsfullt! Telefon på full guff med lyd og bilde.
![]() Etter lunsj ble det et lite glass "The Peninsula Brut" i en av de litt spesielle og private stolene som er i loungen ![]() Et bilde av baren ![]() På vei ut av loungen møtte man jo selvsagt kjentfolk, Tommy777 med frue. Veldig hyggelig, synd at det nærmet seg avgang og møtet ble derfor ganske kort. Neste transportmiddel ![]() HKG-SIN 777-300 – CX735 – 14A Denne flighten var egentlig booket i F på 744. Så ble den endret til 340 i business og til slutt 773 med regional business. Ganske trist egentlig, men slik går det når CX fjerner F fra mange intra-Asia ruter. Regional business betyr liten benplass og ganske ny kabin. Tror det er ca 45" pitch og ganske begrenset recline. ![]() Ikke noe er som å nyte en kald champis til synet av skalledes menn nakne føtter oppetter veggen ![]() Rad 14 er rad nr 2 i 773. Denne flighten var helt full i business, godt mulig den var full lenger bak også ![]() Benplass ![]() Rimelig jevnt trøkk av widebody fra hele verden på HKIA ![]() Hoveddelen av terminalen, med togstasjon, innsjekk og The Wing ligger like ved den 4. nærmeste gaten der det står en 340 ![]() Dagens meny ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
|
![]()
Billecart Salmon sammen med nøtter og Sopranos, alle tre gjør seg godt etter take-off.
![]() Starter med frukt og Spy Valley. Vinen var ikke god. ![]() Suppe med kjøtt og nudler. Bordeauxen var ikke god i det hele tatt, og shirazen var typisk australsk billigvin, med mye varm frukt. ![]() Kun is til dessert, men greit nok. ![]() Alt i alt et enkelt måltid, veldig glad for at magen ble fylt opp i loungen før avgang. Ankomst Singapore på rute, og en herlig enkel immigrasjon før en kort taxitur til hotellet midt i byen. En liten oppsummering av denne flighten også: -God service, hyggelig og oppmerksomt crew -Et enkelt måltid, og bortsett fra champagnen var vinen ikke spesielt god -Bra setebredde, men ikke god benplass og recline. Tilstrekkelig for en 3 timer lang dagflight, men ikke en lenger flight der man ønsker å sove. Litt usikker på hvor lange flighter denne flytypen brukes på, men tror ikke det er noe særlig lenger enn til Singapore. Cathay har jo mange 330 og 340 som tar seg av de litt lenger "regionale" rutene, mens 77W står for brorparten av de virkelig lange rutene med de nyeste produktene i F og C. Valget falt på dette hotellet, der det også ble snakket noe om oppgradert rom. Det var i alle fall i den renoverte delen av hotellet. ![]() ![]() Grei størrelse ![]() ![]() Litt utsikt ned på Raffles ![]() ![]() ![]() ![]() Fant faktisk en lokal øl i hotellbaren også, den burde jo vært signaturølen på et flyforum: ![]() Egentlig godt fornøyd med hotellet. God frokost, god beliggenhet, rene og pene rom, shopping og t-bane i kjelleren, og flere barer og restauranter i umiddelbar nærhet. Det eneste negative var litt støy fra rommet over. Etter hvert var det på tide å bevege seg nordover igjen. Changi skuffer ikke, null kø i innsjekk, immigrasjon og sikkerhetskontroll. Loungen var derimot langt under pari. ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
|
![]()
Tusen takk, Dag, for topp F rapport.. Akkurat to år siden sist, reiste til SYD med TG ... Men så smått gleder oss til neste etter din rapport, repeat av for to år siden...TG F med MP poeng. Tot pris $ 142.07 pr pax..
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2011
Location: Bodø
Posts: 315
|
![]()
Nye regional business hos CX minner om premium eco hos andre selskaper i området. Ser ut som et veldig skuffende produkt. Syns det er rart at CX ikke tilbyr F og skikkelig C-klasse mellom HKG og SIN, når SQ flyr ruten med en mix av 380, 77W, 777 og 330 som alle har et bedre premium produkt enn dette.
Last edited by SASDC8; 10-04-2015 at 18:31. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Scandjet.se leier inn HiFly til round-the-world-flights | Trdfly | Flyforum | 2 | 26-08-2014 11:41 |
BA med ny World Traveller og World Traveller Plus-kabin | Martin | Reiseforum | 25 | 22-04-2013 13:53 |
CPH World Jamboree Scout camp Sweden / charter flights | scanhorse | Spotteralerts | 5 | 28-07-2011 00:21 |
Longest and Shortest Flights in the World - See the OAG list | EKGH | Flyforum | 8 | 06-12-2008 20:54 |
Air Canada terminerer cargo flights til Kina, returnerer MD-11 til World Airways | Tommy777 | Flyforum | 0 | 07-04-2008 17:17 |