![]() |
|
![]() |
#21 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | ||
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 157
|
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Etter det jeg kjenner til, har ikke posten noe krav på seg for å konkurransutsette transporten av post ( pakker og brev). De har i meget stor grad i dag egentransport, ved at de kjøre dette volumet i egne trailere og biler. Noe av dette volumet, og da ofte på lengre strekninger konkurranseutsetter de med jevne mellomrom, sikkert både for å sjekke eget internt prisnivå og også for å se om andre aktører kan levere bedre og billigere med f,eks samtransport av andre artikler i samme lass.
Det er vel spesielt her flytransport kommer inn, hvor avstander er lange og muligens volumene er for små til at egentransport noensinne kan lønne seg for Posten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
I konsesjonen til Posten ligger det allerede begrensninger i muligheten for kryssubsidiering, bortsett fra i de tilfeller hvor kryssubsidieringen benyttes til å finansiere bedriftsøkonomisk ulønnsomme aktiviteter som Posten er pålagt å utføre (leveringsforpliktelser av ulik art). Posten er også, i likhet med andre bedrifter som opererer i markeder hvor det er noen aktiviteter som er konkurranseutsatt og andre som ikke er det (f.eks. Telenor), pålagt å operere med produktregnskaper som er ment å skulle avdekke eventuell kryssubsidiering. Dette vil legge føringer på hvorvidt Posten selv kan drive med flytransport, om ikke slik transport er bedriftsøkonomisk lønnsom. Når det gjelder posttransport i Sverige som du refererer til, så ville nok det å hyre inn f.eks. Falconair som transportør uten konkurranseutsetting være i strid med EU-regelverket for statlige innkjøp (dette regelverket sier noe om når man må legge ting ut på anbud og når man ikke trenger det - grensen for dette er relativt lav, så det meste av transport av noe omfang ville nok falle inn under dette kravet). Om posten i Sverige derimot hadde valgt å transportere posten selv i egne fly så er det vanskelig å se at dette skulle stride mot EUs regelverk om statsstøtte (gitt da at staten ikke går inn og finansierer dette gjennom bevilgninger til postvesenet i Sverige). Staten kan fortsatt eie og drive postvirksomhet, og regulere denne gjennom konsesjoner (dette legger EUs regelverk helt klart opp til selv, gjennom et krav om universelt tjenestetilbud), uten å komme i konflikt med konkurranseregelverket/statsstøtteregelverket. Staten kan gi tilskudd til å dekke merkostnader (dvs. bedriftsøkonomisk tap) som aktiviteter som er pålagt den statlige postvirksomheten gjennom konsesjonen. problemet er at virksomheter med en rekke ulike produkter ofte kan sjonglere med faste kostnader slik at man får den løsningen man selv vil.... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
http://www.posten.no/Portal/NyheterPresse/22052006pkflyfrakt.htm
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 90
|
![]()
og SAS og DY skal ikke brukes til post i Norge. det ble West Air som fikk kontrakten.
mer her: http://pub.tv2.no/nettavisen/na24/naeringsliv/article643446.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 577
|
![]()
Og Posten dropper både SK og DY innenlands. Ny leverandør for posten blir West air Sweden på stamrutenettet.
Sk blir leverandør av flyfrakt utenlands og ekspresspost i Norge og Sverige. http://www.na24.no/naeringsliv/article643446.ece |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2004
Posts: 72
|
![]()
Dette betyr vel at ruteprogrammet til SAS Braathens blir justert tilbake til 'gamle tider' med tanke på de siste avganger fra Gardermoen innenriks, som går opptil en time senere enn de de gjorde før. Bedre muligheter for passasjerer for billige flybilletter på disse avgangene da posten helt sikkert har lagt beslag på vekter og plass. Aldri så galt at det ikke er godt for noe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Escaping the blue box
Join Date: Sep 2004
Posts: 332
|
![]()
Så får vi håpe SGS får handlingen...
Jeg er forøvrig ikke helt negativ til å sende posten med egne fly. Rent praktisk er det ikke til å komme unna at det er en bedre løsning.
__________________
Just got out of the blue box |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Da kan man jo prøve seg med et ekkelt spørrsmål...
Dette rammer vel kun SAS Cargo og ikke SAS braathens ... ? (Siden hevdes at SAS Cargo ikke betaler (stort) for tjenesten) |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
|
![]()
Hva har dette å si for Benair og Katoair egentlig?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,220
|
![]() Quote:
![]()
__________________
\"Når du sitter der og rister i en flyvemaskin, og lengter ned mot jorden og kjæresten din - da er livet til stede....\" |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Vurderer og selge denne fine Braathens SAFE B734 | LN-SUV | Samlerhjørnet | 24 | 15-10-2011 23:50 |
SAS overvejer at droppe businessclass | Bll spotter | Flyforum | 31 | 17-12-2009 18:36 |
BRAATHENS / SAS BRAATHENS / SAS NORGE 737 | OJB | Flyforum | 4 | 30-07-2007 11:25 |
Posten kryper tilbake til SAS | EB | Flyforum | 4 | 26-11-2006 11:02 |
Star Tour truer SAS med at droppe aftale | Bll spotter | Flyforum | 5 | 28-09-2006 20:11 |